Jump to content

Template för SoldF forum?


Padraic

Recommended Posts

Tackar för svaren. Menar alltså om det är vBulletin eller PhpBB etc? Och om själva designen på forumet finns att få tag på, alltså inte bakgrundsbilder osv utan själva stilen, dvs en template, så man kan använda den för byggandet av en annan sida med annan bakgrund och banner osv. Hoppas det var tydligare än första korta inlägget. :)

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svaren. Menar alltså om det är vBulletin eller PhpBB etc? Och om själva designen på forumet finns att få tag på, alltså inte bakgrundsbilder osv utan själva stilen, dvs en template, så man kan använda den för byggandet av en annan sida med annan bakgrund och banner osv. Hoppas det var tydligare än första korta inlägget. :)

Om jag förstår dig rätt så är du inte ute efter en template utan en forums-plattform ?

 

Soldf-forumets platform är IP-board om jag inte missminner mig.

Invision Power är firman bakom den plattform som soldf använder sig utav.

Så nej det är inte phpBB eller vBulletin.

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstår dig rätt så är du inte ute efter en template utan en forums-plattform ?

 

Soldf-forumets platform är IP-board om jag inte missminner mig.

Invision Power är firman bakom den plattform som soldf använder sig utav.

Så nej det är inte phpBB eller vBulletin.

 

Där satt den! Precis vad jag menade, och tusen tack för svaret. Är inte så värst snajdig på forum, därav blev det lite felbeskrivet. Men tack än en gång.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

FORUMSPLATTFORM

Vi använder Invision Power Board.

http://www.invisionpower.com

 

Det finns flera andra programvaror i motsvarande klass såsom phpBB (som blivit mycket bättre de senaste åren) och vBulletin (som alltid haft ett starkt grepp om de största forumen i världen).

phpBB är gratis, medan de andra kostar lite pengar, väl värt pengarna enligt min uppfattning.

Utöver det måste du givetvis ha allt liggande på ett webbhotell som du betalar för och ett domännamn.

 

SKIN - DESIGNMALL

Utseende-mallarna har vi gjort själva och de delar vi inte med oss av, då det är vår grafiska profil och kännetecken.

Det finns flertalet dedikerade sidor/forum för utseendemallar både gratis och betalvarianter till respektive forumprogramvara.

 

HUR OCH VARFÖR ETT FORUM?

Teknisk plattform är dock det minst viktiga när det gäller att starta ett forum. Betydligt viktigare är.

 

* Målgrupp och målgruppskännedom

Finns det likasinnade som är intresserade av samma ämne och besitter jag/vi kunskap inom det området.

* Marknadsfönster

Vilka andra aktörer finns inom samma område? Finns det en funktion att fylla som ingen fyllt ännu?

* Medhjälpare

Vilka kan tänkas hjälpa mig? Är de bra på att hantera arbetsuppgifterna som följer ett forum?

* Indelning och begränsningar

Vilka ämnen skall behandlas och vad SKALL INTE behandlas.

 

Det är många som vill skapa forum och tror att det bara är att kasta upp och så sköter sig resten självt.

Det gör det inte och idag är det betydligt svårare än tidigare nu när det finns så många självklara starka mötesplatser, såsom Facebook och bloggar för att samla intressegrupper. Få hinner med att vara aktiva på flera platser och det är därför ibland lämpligt att vara där de tänka intressenterna finns, tex genom en grupp på facebook. Märker man då att det finns ett sug och intresse kan man gå vidare.

 

SOLDFs VÄG TILL FORUM

SoldF.com fanns som webbsida i 4 år och jag fick hundratals mails med frågor om olika saker, mest mönstringsfunderingar och materielpåståenden.

Försvarsmakten hade ingen form av sådana kontaktytor eller informationssajter som idag och beskrev i kort bara dess myndighetsutövning. Således fanns ett marknadsfönster för en alternativ informationskanal som inte hade myndigheten som avsändare. Större communitys saknades och de som fanns var Lunarstorm, Passagen debatt, Skunk, etc hade väldigt låg nivå och inte så många som kunde tillföra något till ämnet.

 

På den tiden var jag helt ensam att sköta SoldF och år 2001 testade jag en mycket rudimentär form av forum. Det visade sig snabbt finnas ett enormt behov av en diskussionsyta för dessa frågor, varför jag med hjälp av Johan kunde sätta upp ett riktigt forum (Ikonboard var programvaran). De medlemmar som visade intresse, kunnande och lämplighet befordrades till moderatorer/Blågula.

Link to comment
Share on other sites

Den punkt jag saknar i Henkes I övrigt utomordentliga inlägg är tid:

 

Att drifta och moderera ett forum tar tid. Rejält med tid om man vill ha lite kvalitet på modereringen och hålla ett snyggt och välordnat forum.

Soldf:s moderatorer är mycket goda exempel på detta då de verkligen håller rent och dessutom för det mesta är väldigt tydliga med varför de ingriper när de gör det.

Dessutom bör man ha lite diplomatisk ådra i sig för den/de som får en tillsägelse kommer inte alltid att ta det possitvt.

Det går inte alltid men ofta kan man med tydlighet och öppenhet få personen i fråga att förstå varför det vart tokigt och hur de ska göra för att inte göra samma miss igen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...