Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det där är den gruppen jag startade för oss, länkad i "vår" tråd dessutom, men det finns också en som heter Stockholm till Lv6 eller något sånt där vi snackar om resan. :)

Posted

Det där är den gruppen jag startade för oss, länkad i "vår" tråd dessutom, men det finns också en som heter Stockholm till Lv6 eller något sånt där vi snackar om resan. :)

Haha så där ja! Så bor ju inte jag i Stockholm, men Göteborg, haha. Jag åker dit den 31 och inte dagen innan..

Posted

Jag tänker INTE ta risken att fastna mellan Skövde och Göteborg på Måndag förmiddag för att SJ inte håller tiden. Därför vill jag också åka dagen innan. :)

Guest kaptenmats
Posted

Fast det hade varit riktigt kul att vara där dagen innan och träffa lite folk : )

Varför inte? Jag tror det blir skitkul =)

Posted

Om man åker dagen innan, kan man då sova över där?

Rekommenderar att du ringer och kollar först, typ "bokar" in dig! Själv bor man ju bara ca. 2h därifrån så jag kommer nog tidigt samma dag som inryck! smile.gif.webp

Guest kaptenmats
Posted (edited)

Om man åker dagen innan, kan man då sova över där?

När jag själv ringde och frågade var det inga problem. Men tydligen har flera tänkt samma sak men fått olika svar. Bäst är nog att ringa Lv6 och fråga, alternativt maila Peter eller Anders som står som kontaktpersoner i informationsfoldern.

Edited by kaptenmats
Posted

Jag försökte få tag på någon från P4 angående detta. Till slut fick jag tag på en kapten som hade lite att säga till om, men inte ens han kunde ge ett garanterat svar.

När jag fråga ifall möjlighet fanns att komma tidigare blev svaret "Det borde gå, men vi återkommer den 10e med ett mer exakt svar."

Posted

Mycket snack om GMU1 nu :) Vilka ska antagningspröva till GMU2 då och vilka mål? Någon som vet om man behöver göra om alla tester även fast man mönstrat till GMU1 ?

Guest kaptenmats
Posted

Mycket snack om GMU1 nu :) Vilka ska antagningspröva till GMU2 då och vilka mål? Någon som vet om man behöver göra om alla tester även fast man mönstrat till GMU1 ?

Tester gjorda för GMU1 lagras 1år enligt PV.

Posted

JAg ska antagningspröva till gmu2. Lämnade återbud till antagningsprövningen för gmu1 pga att jag hade gjort en ögon laseroperation så nu kommer man få ett A på synen istället för C :D

Målen är någon form av markstrid typ jägare, spaning eller amfibiesoldat . Då min fysik är min bästa egenskap (räcknar med 9or där ) . Min stora svaghet är provet fick en 3 för något år sedan. Gjorde dock ett enormt misstag, blandade ihop motsattser och synonymer så jag fick alla fel på dem 2 testen :banghead: ska inte hända igen jag lovar :rockon:

Någon som har något bra test som man kan träna lite på?

Posted

Tyvärr så finns det inga bra test att träna på som hjälp inför provet :/ Detta är ju ett litet förtest alla fall. http://www.pliktverket.se/upload/iprov/inskrivningsprovet.htm

Jag mönstrade till gmu1, skulle bli inskriven på K3. Hade dock missat att skaffa två underskrifter på gymnasiebetyget, blev därför inte preliminärt antagen. Skickade in betyget med underskrifter samma dag, men skickade endast gymnasiebetyget och inte komvux betyget(läst upp 2 ämnen). Så det gick inte igenom systemet ! Blev ej antagen på grund av ej godkända betyg. Har överklagat men ännu ej fått svar :)

Nån annan glad stackare får platsen på K3 för jag vill ändå till AJB =)

Posted (edited)

Ska mönstra 21 januari i Gbg och ska nog försöka få en plats till Amfibiesoldat,annars verkar AJB också sjukt intressant så får se vad det blir i slut ändan.

Är reserv till K3 men tror inte jag kommer att komma in. men jag sörjer inte,finns roliga förband att söka nu ändå :)

Edited by Jabbe
Posted

Till er som skall till Skövde har jag gjort en facebook grupp ni kan gå med i.

I den kan vi posta bilder och eventuellt tankar och idéer om själva utbildningen.

Enklast att hitta gruppen blir genom GMU Skövde tråden här på forumet under Pliktverket.

Posted

Till er som skall till Skövde har jag gjort en facebook grupp ni kan gå med i.

I den kan vi posta bilder och eventuellt tankar och idéer om själva utbildningen.

Enklast att hitta gruppen blir genom GMU Skövde tråden här på forumet under Pliktverket.

Det enklaste hade väl ändå varit att lägga upp länken här? wink.gif.webp

Sorry för OT!

Nuuu börjar det närma sig, hoppas på att få brev ifrån MarinB denna vecka, jag som började vänja mig vid att få brev stup i kvarten utav FM/PV... saint.gif.webp

Posted

Skulle vara kul och höra hur gamla de äldsta är som blivit antagna till GMU 1. Verkar som de flesta som skrivit sin ålder är ~20år.

Jag är själv 31år och ska pröva till GMU 2. Man har oddsen emot sig pga ålder.

Är det någon över 25 som blivit antagen till GMU 1?

Posted

Skulle vara kul och höra hur gamla de äldsta är som blivit antagna till GMU 1. Verkar som de flesta som skrivit sin ålder är ~20år.

Lite oddsen emot sig har man kanske, men inte mycket. Jag menar gör du bra resultat så får du preliminär placering någonstans. Är där sen någon runt 20-25 med samma resultat kanske han/hon går före. Men är där inte det så är det ju bara att köra på. Så beror på vilken tjänst du söker också ju.

Posted

Om du är 31 och får samma värde som en 20-25-åring så tror jag inte det ligger dig i fatet. Tvärt om. Försvarsmakten vill gärna ha folk med livserfarenhet. Unga soldater som inte är torra bakom öronen har vi däremot gott om.

Posted

Om du är 31 och får samma värde som en 20-25-åring så tror jag inte det ligger dig i fatet. Tvärt om. Försvarsmakten vill gärna ha folk med livserfarenhet. Unga soldater som inte är torra bakom öronen har vi däremot gott om.

Tror man tänker långsiktigt dock i och med nya systemet med anställning. Man vill hellre ha någon som är 20 som kan stanna längre. Förutsatt att personen söker till FH eller dylikt.

Posted

Är själv 26år och har blivit antagen till GMU 1.

Posted

Har folk inte redan snackat om hur gamla dom är? Själv är jag 24 och fixade idag med tågbiljetten (kände att ni behövde veta det).

Spelar väl inte så stor roll hur gammal någon är, det viktiga är väl att dom klarar av att lösa uppgiften. Själv skulle jag hellre anställa personer som har passerat tonåren och faktiskt har gjort något och inte kommer rakt från gymnasiet.

Posted

Tänkte själv att det kan gynna FM att ta in folk som haft sitt ungdomsliv. Folk som redan har gjort sina resor och sina sabbatsår och fått en större livsplan. Mycket man vill göra efter gymnasiet. Nu låter jag som en gammal gubbe men jag tycker det har hänt mycket på mina 6 år efter gymnasiet och är nu beredd att försöka styra upp livet. Men visst finns det många unga som vet vad dom vill.

Posted

Jag tror inte att din ålder som 31 har någon negativ effekt alls. Faktum är att 31 inte alls är så farligt gammal. Sen att du kanske kommer vara bland de äldre där är ju en annan sak.

Precis som du säger tror jag att FM uppskattar någon som har lite erfarenhet, en person som har upplevt mer har även ett annat tankesätt och kanske kan relatera till verkliga händelser vi yngre än inte upplevt :)

Posted

Vi får se vad de sägersmile.gif.webp

Testerna ska inte vara något problem iaf, verkar vara som den gamla goda mönstringen + en arbetsintervju. Beror såklart på hur många sökande de blir.

Jag tycker själv att det vore klokt av FM att anställa folk >25, betydligt större chans att de har ett varaktigt intresse och kommer jobba kvar.