Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag tänkte köpa en billig och liten digitalkamera, nån som har nåt tips? Hur lågt kan jag gå i pris innan det blir riktigt riktigt dåligt? Har inga stora krav avseende bildkvalitet och sånt sålänge det inte är helt kasst.

Det här med kameraköp är knepigt då en generell regel är: Man får vad man betalar för.

Jag har egentligen ingen särskilt stor koll på kompaktkameror, men för en tusenlapp så skulle man kunna få en kamera med relativt bra dynamiskt omfång samt hyffsade bra resultat på högre ISO.

Tyvärr kan jag inte heller rekommendera en specifik kamera då jag mest är 'expert' på systemkameror, så det bästa vore nog att gå till närmsta MediaMarkt eller liknande och fråga efter den billigaste, men mest prisvärda kamera dom har.

Köper du dessutom begagnat eller från utlandet (Holland, England) så brukar det gå att få billigare, men jämför dock först priserna!

Har själv tänkt att ta med mig en del utrustning, väntar dock några veckor troligtvis, då jag hoppas kunna dokumentera lite av händelserna för framtida tillbakablickar! smile.gif.webp

EDIT:

Här finns lite tester gjorda av en kunnig forummedlem - http://www.minhembio...62&st=0&start=0

Fråga på om det är några termer du inte förstår, förkortningar kan vara överdjävliga happy.gif.webp

När du pratar om dynamiskt omfång och ISO är vi bra långt utanför det jag bryr mig om hos min billiga fältkamera. Min kravspec:

1. Billig

2. Kompakt

3. Det ska helst gå att ta bilder med den

Typ. :P Det behöver inte bli bra bilder. Ska titta på länken, tack.

Posted
När du pratar om dynamiskt omfång och ISO är vi bra långt utanför det jag bryr mig om hos min billiga fältkamera. Min kravspec:

1. Billig

2. Kompakt

3. Det ska helst gå att ta bilder med den

Typ. :P Det behöver inte bli bra bilder. Ska titta på länken, tack.

Dynamiskt omfång och bra ISO-egenskaper hänger ju ihop och bidrar väldigt mycket till bildkvalitén, dock så tror jag inte det är någon nämnvärd skillnad mellan kameror i den lägre klassen rolleyes.gif.webp

Nej nu blir det handboll dribble.gif.webpdribble.gif.webpdribble.gif.webp

Posted

Det skulle vara kul att få veta åldern på er som är antagna nu? : ) Så man får sig en bild av hur det kommer se ut när man börjar!

Själv är jag 19.

Jag är också 19.

Posted

Kände man sig plötsligt gammal.

Målet som hägrar i avståndet är OP i sthlm så GMU + befattning är väl ett vettigt val för mig.

Posted (edited)

23 här.

c-c-c-combo breaker! :-P

19 jag med.

Då börjar vi om, 19 här också! smile.gif.webp

Den som bryter trenden mister sin plats! saint.gif.webp

Edit; Jag har också tänkt att fortsätta jobba efter GMU + BU, funderar på en SOU senare smile.gif.webp

Edited by JonasN
Posted (edited)

24 [insert gammal gubbe smile]

Börjar inse att det är jag som kommer att få springa till bolaget.

Är det någon av er som har sökt/blivit antagen som har militärerfarenhet?

Typ; FBU, HV/HV-Ungdom, Genomfört värnplikt?

Edited by väte
Posted (edited)

Tror jag är den första här som är 20 iaf !

De va inte bra att läsa igenom den där listan med grejjer man ska ha med sig! Hur taggad blev man inte efter de ?

Bara jag som kommer köpa typ allting som fanns med på den där listan ? ;-)

Edited by Crijs
Posted (edited)

25 år är jag då nu på onsdag :Malaj:

Tänker fortsätta efter GMUn om allt går som man planerar, OP kanske :navy:

Edited by Said
Posted

Tror jag är den första här som är 20 iaf !

De va inte bra att läsa igenom den där listan med grejjer man ska ha med sig! Hur taggad blev man inte efter de ?

Bara jag som kommer köpa typ allting som fanns med på den där listan ? ;-)

Har själv redan handlat in lite ;-)

Posted

Är det någon av er som har sökt/blivit antagen som har militärerfarenhet?

Typ; FBU, HV/HV-Ungdom, Genomfört värnplikt?

Jag är Hv-ungdom sedan tidigare. Vet dock inte hur mycket det hjälpte mig under prövningen, psykologen var relativ ointresserad av det.

Posted

är nästan 100 på att det berättade om det när jag lyssnade på F21s info. att tjejer fick bidrag för underkläder och tamponger/bindor.

lite fuskigt att tjejer får nya underkläder och gillar killar får de gamla rostiga välanvända ^^

Eftersom det dröjt över 30 år sedan de första kvinnorna gjorde värnplikten tills de ens fick fram brandsäkra underkläder med m-nummer som jag är osäker på om den ens gått ut på förband nu, så vet jag inte om jag tycker det är så orättvist.

Posted

19 här, 20 i februari.

Jag har tänkt att stanna ett tag efter GMU+ om allt går som det ska. Men man har ju en civil karriär att tänka på också, vill gärna vara färdigutbildad innan 30.

Posted

är nästan 100 på att det berättade om det när jag lyssnade på F21s info. att tjejer fick bidrag för underkläder och tamponger/bindor.

lite fuskigt att tjejer får nya underkläder och gillar killar får de gamla rostiga välanvända ^^

Eftersom det dröjt över 30 år sedan de första kvinnorna gjorde värnplikten tills de ens fick fram brandsäkra underkläder med m-nummer som jag är osäker på om den ens gått ut på förband nu, så vet jag inte om jag tycker det är så orättvist.

Damerna på mitt kompani på LSS har fått ut underkläder som är M-numrerade. De fick de dock först efter 4 månader ungefär.

Posted (edited)

<---26, självklart tänker jag stanna. Men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden.

Dock verkar det vara rätt omöjligt att få tag på HR och fråga om hemresorna.

Edited by KL84
Posted

Damerna på mitt kompani på LSS har fått ut underkläder som är M-numrerade. De fick de dock först efter 4 månader ungefär.

Äntligen! Jag vet att det var på gång när jag gjorde lumpen 2007, men nu har de alltså lyckats få ut dem också!

Posted

Jag är 23 och hade absolut tänkt att stanna. På sikt vill jag söka vidare till OP, men frågan är hur väl man kan konkurrera mot värnpliktiga med utlandstjänstgöring i bagaget.

Är det någon som har koll på bidrag? Jag sitter på en studentetta som jag inte kommer kunna pröjsa. Får man ersättning, eller ska jag säga upp den och ta hyran under uppsägningstiden? Det börjar bli dags att skicka in papper till Försäkringskassan om det nu visar sig att man får stöd.

Posted

Jag är 23 och hade absolut tänkt att stanna. På sikt vill jag söka vidare till OP, men frågan är hur väl man kan konkurrera mot värnpliktiga med utlandstjänstgöring i bagaget.

Är det någon som har koll på bidrag? Jag sitter på en studentetta som jag inte kommer kunna pröjsa. Får man ersättning, eller ska jag säga upp den och ta hyran under uppsägningstiden? Det börjar bli dags att skicka in papper till Försäkringskassan om det nu visar sig att man får stöd.

så länge du bott där mer än 3 månader, så är det bara att söka bostadsbidrag hos Försäkringskassan medan du gör GMU.

Posted

Det du ska söka heter "Familjebidrag" även om du inte har familj. Man söker då bara för bostadsdelen på den blanketten.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/om_du_ska_gora_varnplikt/familjebidrag