Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Nu börjar detta kännas olustigt. Fick brev idag att jag inte skulle bli antagen för att jag ej svarat på deras krav på hälsouppgifter. Antar detta betyder rekryttestet för omgång 2, som jag aldrig kunnat göra på mina e-tjänster. Dock är jag orolig för att jag inte ska få göra GMU omgång 1 om jag antas. DEtta rekryttest + mönstring har jag ju gjort, men formuleringen löd att jag ej antagits till grundläggande militär utbildning.

Jag är orolig för att jag vet sen innan hur dåligt samarbetet mellan PV och FM är. Tror ni jag behöver oroa mig? Jag har ju gjort allt man ska för omgång 1 med fullt godkända resultat, och blivit prel. placerad. Inte kan väl min misslyckade ansökan till GMU2 påverka? Den kommer jag nog f.ö. överklaga då jag inte fått chans att göra rekryttest... antog detta var för att jag redan gjort ett på mitt användarkonto som skulle användas, så jag tänkte inte mer på det.

Du behöver inte oroa dig, jag fick samma idag.

Anledningen till detta var att jag struntade i att göra pliktverkets rekryttest till GMU antagning 2.

Jag ringde både HR samt Pliktverket för att kolla, och Pliktverket sa att det gällde omgång 2, och att min första låg kvar.

Tack! Pustar ut igen. Tänkte mig något sådant. Problemet (?) för mig är att rekryttestet aldrig fanns tillgängligt. Jag kanske kommer att överklaga deras beslut med hänvisning till det. Eftersom jag redan gjort ett sådant test borde det finnas resultat att ta av om jag inte kan få göra ett sent rekryttest.

Men om överklagan inte godtas så får det vara. Förhoppningsvis kommer jag ju in iom omgång 1.

Posted

Kan även tillägga att han jag pratade med trodde att reserverna inte fick någon info alls om att de var reserver, utan brev uteblev helt enkelt. Aningen kass kan jag tycka...

Posted

Tack! Pustar ut igen. Tänkte mig något sådant. Problemet (?) för mig är att rekryttestet aldrig fanns tillgängligt.

Hur menar du, fyllde du aldrig i undersökningen liknande den till omgång 1?

Kan även tillägga att han jag pratade med trodde att reserverna inte fick någon info alls om att de var reserver, utan brev uteblev helt enkelt. Aningen kass kan jag tycka...

Fruktansvärt dåligt att man skall behöva jaga sitt besked... Är det någon som har planer på att ringa upp pliktverket/HR redan på fredag?

Posted

Jag tänkte vänta tills på måndag, då jag tvivlar på att posten hinner fram under fredagen, kan till och med ge det tills tisdag. Men har jag ingen svar då tänker jag ringa och fråga om jag är reserv eller vad det är frågan om.

Lämpligt är ju också att de som äger bostadsområdet jag bor på här i Lund har bytt allas adresser nu i veckan, så FM skickar inte det till rätt adress, vilket innebär att hyresvärden får all post och sen typ sorterar det eller något.

Posted
Är det någon som har planer på att ringa upp pliktverket/HR redan på fredag?

Självklart, inte orkar man vänta ännu längre! happy.gif.webp

Posted

Tack! Pustar ut igen. Tänkte mig något sådant. Problemet (?) för mig är att rekryttestet aldrig fanns tillgängligt.

Hur menar du, fyllde du aldrig i undersökningen liknande den till omgång 1?

Nära. Jag fick aldrig ens en länk dit på mina e-tjänster. Antog att det innebar att mitt rekryttest till omgång 1 fortfarande gällde.

Posted

Vad var det för någon som menade på detta, var det någon på pliktverket eller HR? Känns som det blir mindre jobb för dem om det skickar ut brev istället för att ta emot 200 telefonsamtal gällande samma sak.. :lol:

Posted

Vad var det för någon som menade på detta, var det någon på pliktverket eller HR? Känns som det blir mindre jobb för dem om det skickar ut brev istället för att ta emot 200 telefonsamtal gällande samma sak.. :lol:

Plikt :)

Posted

Lämpligt är ju också att de som äger bostadsområdet jag bor på här i Lund har bytt allas adresser nu i veckan, så FM skickar inte det till rätt adress, vilket innebär att hyresvärden får all post och sen typ sorterar det eller något.

Själv har man ju eftersändning vilket betyder att jag får vänta längre på besked, om man inte ringer hör hör med dem dvs. :)

Självklart, inte orkar man vänta ännu längre! happy.gif.webp

Meddela gärna utfallet här sen så man vet om det går och ta reda på det per telefon.

Nära. Jag fick aldrig ens en länk dit på mina e-tjänster. Antog att det innebar att mitt rekryttest till omgång 1 fortfarande gällde.

Väldigt surt! Detta borde pliktverket ta på sig och åtgärda tycker man ju!

Posted

Går nog att ''bugga'' och kolla om man kan boka tågbiljett den 17 på pliktverkets hemsida (e-tjästerna) :)

Kan man detta bör det betyda att man blivit antagen.

Posted

Antagen? 17e? Till vad pratar vi nu?

Läs igen.

Går nog att ''bugga'' och kolla om man kan boka tågbiljett den 17 på pliktverkets hemsida

happy.gif.webp

Posted (edited)

ser ut som man kommer få kallelsen till mönstring för GMU2 och kanske beslutet om GMU1 samtidigt.

kommer vara en besvikelse när man öppnar brevet så ser man att det bara är kallelse till mönstring :)

man lär väll kunna se beslutet på pliktverkets sida, om det är där man tackar ja till platsen.

bara att hoppas att breven inte försvinner i kaoset nu när det är jul.

Edited by thundz
Posted (edited)

Jag gick in på pliktverkets hemsida och såg att jag kan boka tågresa,dock när jag klickar på den så kommer jag inte in och sidan cpar sig. :banghead:

Undra om det är för mönstringen inför gmu 2?det är väl mest troligast eftersom man måste kanske acceptera ens befattning först för att kunna boka till inryck Gmu 1.

Ringde pliktverket och dom vill inte säga eftersom jag inte fått brevet ännu.

Passade även på att fråga vilka tester man får göra om och han jag pratade med sa att man skulle göra alla tester.

Nu blev jag förvirrad :Malaj:

Edited by Jabbe
Posted (edited)

Ställde frågan om man kunde ringa på fredag och kolla sitt besked eftersom jag eventuellt ska bort på söndag eftermiddag och inte kommer hem på ett par dagar, kan således inte kolla posten och har ingen annan som kan göra det åt mig heller.

Detta var vad jag fick tillbaka:

Hej Jonas!

Du har alltid möjlighet att kontakta Pliktverket under fredagen. Förhoppningsvis har vi ett besked att ge dig.

Hälsningar

Leif Magnusson, utredningshandläggare

Pliktverket

Lätt värt det att testa och ringa på fredag! smile.gif.webp

Edited by JonasN
Posted

Pratade med pliktverkssnubben nu. Han sa att jag inte behövde oroa mig pga beskedet igår, jag står kvar. Sen sa han också att brev skickas ut fr.o.m fredag, så att vi får dem nästa vecka - här sa han "och då får du tacka ja eller nej till den befattning som står där". Tror ni att han vet något, och försa sig, eller är det bara nåt han säger till alla? -förhoppningsfull-

Posted (edited)
här sa han "och då får du tacka ja eller nej till den befattning som står där". Tror ni att han vet något, och försa sig, eller är det bara nåt han säger till alla? -förhoppningsfull-

Hur går detta till? Får man, i det brevet som kommer hem om man blir antagen, en slags signeringskod eller liknande som ska bekräftas via PV's hemsida?

Hur gick det till förr om åren? Blev ju placerad i utbildningsreserven förra året så själv har man ju inte en susning...

GAAAAH, alla dessa frågor! dribble.gif.webphappy.gif.webp

Edited by JonasN
Posted

Hur går detta till? Får man, i det brevet som kommer hem om man blir antagen, en slags signeringskod eller liknande som ska bekräftas via PV's hemsida?

Hur gick det till förr om åren? Blev ju placerad i utbildningsreserven förra året så själv har man ju inte en susning...

GAAAAH, alla dessa frågor! dribble.gif.webphappy.gif.webp

Får nog reda på det på fredag eller i början på nästa vecka ;)

Posted

Gick in på Plikteverkets hemsida precis och där kunde jag läsa att jag blivit ANTAGEN till den befattning jag preliminärt fick på min mönsting inför GMU1!!! Bara att bekräfta! :D Det blir Markstrid i Skövde på Trängr! Önskar alla som fortfarande väntar på besked lycka till!

Posted (edited)

Va i h*****e!!! Antagen till Karlsborg som SF Gruppbefäl. HURRA, K3 here i come!

Edit: Man kanske dock inte ska ta ut för mycke i förväg, kan det kanske vara nån bugg? Eller att tacka ja till den preliminära platsen, dom kanske rangordnar mer senare och beslutet ändras? Bara spekulationer men det låter nästan för bra för att vara sant :}

Edited by Moberg
Posted (edited)

Va i h*****e!!! Antagen till Karlsborg som SF Gruppbefäl. HURRA, K3 here i come!

Edit: Man kanske dock inte ska ta ut för mycke i förväg, kan det kanske vara nån bugg? Eller att tacka ja till den preliminära platsen, dom kanske rangordnar mer senare och beslutet ändras? Bara spekulationer men det låter nästan för bra för att vara sant :}

Kul att jag slarvat bort mitt lösen då...

Speciellt när jag Mailade Pliktverket och fråga om jag kunde få tillbaks det, så att jag kunde se det när det blev dags. Vad fick man för svar? Jo att det skulle inte gå att se där, jippi...

EDIT: Hittade lappen, och även jag blev antagen. Håller nog fan tummarna nu för att det inte är en bugg. Någon som accepterat?

Edited by Eroish
Posted
Någon som accepterat?

Första jag gjorde efter ha läst igenom allting cirka 3 gånger, du får bekräfta den en gång till efter du tryckt "Ja" biggrin.gif.webp

Posted

Jag accepterade den nu med, det har nog inte riktigt gått upp för mig än, kommer inte bi lugn förrens papperna dyker upp i lådan. Eller tar någon på sig ansvaret och ringer pliktverket imorgon och checkar om det är the real deal?

Posted (edited)
Eller tar någon på sig ansvaret och ringer pliktverket imorgon och checkar om det är the real deal?

Varför skulle det inte vara "the real deal"?

Det mest sannolika som jag ser det är att dom uppdaterar statusen för alla som kommit in/inte kommit in manuellt, därav att det tar lite tid!

Samma här också, har nog inte riktigt fattat det än, ena sekunden var jag SÅ JÄVLA GLAD och nu är jag sådär glad rolleyes.gif.webpdribble.gif.webp

Edited by JonasN
Posted

Samma här! Antagen till 4.sjöstridflj! worthy.gif.webpdribble.gif.webp

Då ses vi där! :)

Men det verkar som att de har bråttom med svaren iaf 25 dec.

Posted

Då ses vi där! :)

Men det verkar som att de har bråttom med svaren iaf 25 dec.

Nog för att de ska ge de som är reserver svar inom en rimlig tid.

Själv blir det Skaraborgs regemente/Skövde, någon mer?