hvsjv Posted June 26, 2010 Report Share Posted June 26, 2010 Tänkte på nu när försvaret håller på med o inskaffa nytt varför inte en ryggsäck för tross o stridssäck ihop. tänkte mig en på 140 liter där fikorna tas bort och kan sättas ihop med topplocket till en stridssäck på västen. så kunde man lämmna trossryggan och bara ha stridssäcken, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted June 26, 2010 Report Share Posted June 26, 2010 Likt amerikanska marinkarens ILBE System? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 26, 2010 Report Share Posted June 26, 2010 Kommer nog vara skitenkelt att packa ner 9st 140-literssäckar i en 9040 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted June 27, 2010 Report Share Posted June 27, 2010 Kommer nog vara skitenkelt att packa ner 9st 140-literssäckar i en 9040 för att inte prata om att bära en 140 literssäck eller få in fyra i en mellanklassbil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted June 27, 2010 Report Share Posted June 27, 2010 (edited) Kommer nog vara skitenkelt att packa ner 9st 140-literssäckar i en 9040 för att inte prata om att bära en 140 literssäck eller få in fyra i en mellanklassbil. Men de gånger man faktiskt behöver bära både tross och stridspackning, vilken skillnad... Edited June 27, 2010 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted June 27, 2010 Report Share Posted June 27, 2010 Tänkte på nu när försvaret håller på med o inskaffa nytt varför inte en ryggsäck för tross o stridssäck ihop. tänkte mig en på 140 liter där fikorna tas bort och kan sättas ihop med topplocket till en stridssäck på västen. så kunde man lämmna trossryggan och bara ha stridssäcken, Varför kombinera dessa packningar? Det leder troligtvis till en sämre stridssäck än den vi har idag och det är absolut inget som jag är intresserad av... Visst hade det kanske varit bättre med en rejäl rygga istället för packväskan, då hade man haft ett alternativ till stridssäcken om man har behovet att släpa med extra saker, inför tex fast spaning mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted June 27, 2010 Report Share Posted June 27, 2010 Jag förstår inte riktigt tanken. Vilket nuvarande problem löser den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odi et Amo Posted June 28, 2010 Report Share Posted June 28, 2010 Berghausens lungor kan ju tas av och sättas samman till en liten ryggsäck. NU-packningen går ner men inget mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted June 28, 2010 Report Share Posted June 28, 2010 Berghausens lungor kan ju tas av och sättas samman till en liten ryggsäck. NU-packningen går ner men inget mer. Kan man få tag i PLCE-sidfickorna passar dessa utmärkt. De är dessutom större och har en _mycket_ bättre bäranordning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zytronix Posted June 29, 2010 Report Share Posted June 29, 2010 Jag förstår inte riktigt tanken. Vilket nuvarande problem löser den? Jag är beredd att hålla med Nestor här. Som sagt, Vilka/vilket problem löser detta?? FM Tross och stridssäck är, anser iaf jag(!), redan väldigt bra! självklart finns det bättre mtrl, gräset är alltid grönare på andra sidan, om man inte är i Affe lr ngt sånt. Man kan redan sätta dit fickor osv på stridssäcken, inte så mycket och kanske inte så jättebra men ändå. Får jag en väska på 140l känner jag ett behov att verkligen packa denna till MAX och lite till. Har vi inte redan ett problem att våra soldater plockar för mycket "bra-att-ha-saker"?? En stridssäck, enligt min mening, ska vara en rygga som är liten, lätt, smidig som man har med sig ute i strid. Den nuvarande stridssäcken är nog kanske lite för stor? Större tross som man har liggandes i bilen/tältet/förläggningen? Jo visst varför inte! Då slipper man all skit som man har i stridssäcken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hvsjv Posted July 5, 2010 Author Report Share Posted July 5, 2010 tack för svaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted July 9, 2010 Report Share Posted July 9, 2010 (edited) Som flera redan har skrivit så är ju trossen en av de få rygg/bärsäckar som faktiskt funkar riktigt bra inom FM, ett större problem är det för de förband som ska ha förmåga att verka självständigt till fots, med uthållighet på upp till 72h. De har att förlita sig på vår stridssäck. Detta har ju medfört "egeninköp" av förbanden. Avsaknaden av ett ett modulärt stridspackningssystem i skalan 30-50L som kan befattningsanpassas (signalist, sjukvårdare e.t.c), där har du en större brist i vårt bärsystem enligt mig. Edited July 9, 2010 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts