Jump to content

Vulkanaska

Status quo

Recommended Posts

Posted

Ja som rubriken lyder. Hur påverkas du av vulkanaskan?

Själv jobbar jag på Arlanda för fd LFV numera Swedavia, och jag kan ju säga att jag inte har så mycket att göra idag direkt.

Dessutom har jag en del kollegor och vänner som är strandade här och var i europa och som nu gör allt för att ta sig hem.

Sen försöker jag avväga om det som skrivs i media angående den nedfallande askan och den eventuella farligheten för människor är något att ta på allvar, efter som jag har en dotter på 11 månader.

Posted

Jag får sitta ner på väg hem från jobbet. Det var ett stort plus kan jag säga.

Har några kollegor som är fast i england. Men i övrigt är allt lungt.

Posted

Askans farlighet: ev. farlig för djur, men ej för människor (sa de på TV i går, Agenda).

I samma program sas att klimatet INTE kommer att påverkas av det här. Askan har stigit för lågt. Annat var det med Pinatubo på 90-talet där askan for högt i stratosfären, det ger klimateffekt. Den här isländska vulkanens aska rör sig bara i troposfären, dvs under 10 km höjd.

Posted

Inte särskilt mycket. Det blir ytterliggare ett diskussionsämne i fikarummet, men inte mer än så.

Posted

Fick en möjlighet att träffa min kusin (västeråsbo) som fastnade i malmö.

Han var på väg till Budapest, men kunde inte flyga ut från köpenhamn.

Nu blev det en lång och väldigt trevlig brunch i söndags. Så i mina ögon

är det bara positivt.

I övrigt har jag varit förskonad från effekterna. Min mamma är däremot rätt

ledsen. Hon är geolog och just nu upprörd över att man inte kan FLYGA till Island

och se spektaklet på lite närmare håll

/martin

Posted

Bästa polaren var fast i London på obestämd tid, tog bussen upp till Skottland för lite ale och xbox. Svårartat lysande!

[som en passus kan nämnas att det förvisso går att ta sig Skottland -> Skandinavien med fraktfartyg men att de platserna gick snabbare än biljetter till Bruce Springsteen]

Posted

Verkar ju som de flesta (som är här i Sverige) verkar ha mest positiva upplevelser från vulkanutbrottet.... mer sånt kanske? :Malaj:

Jag måste erkänna att det faktiskt är lite skönt att hinna få allt som annars fått vänta gjort nu när jag inte har något att göra på jobbet

Posted

Hela vulkanhistorien verkar bara ha varit en grej för att få ordning på de Isländska finanserna. Det här brevet kom till SAS, Lufthansa m.fl. i morse, bara de betalar så är det klart sen:

Leggur 30 Milliærdir Eùro I sóptýnin islænski AMBASADÌN i natt , og VI skrüfar AF vulkánín!

IKKE ringja PÒLÌSÌN!

:dribble:

Posted

Själv hade jag inte någon possetiv erfarenhet av detta. Blev fast på cypern ett dygn extra för att sedan släppas i Oslo (skulle egentligen landa i Göteborg). 17 timmar tog det mig sammanlagt att ta mig hem...

Det värsta var att man inte fick veta något, två dagar innan man skulle resa hem började reseledarna säga att vi eventuellt inte skulle få åka hem. Sedan ändrades detta hela tiden. Vi var ett sällskap på sammanlagt 16 personer, varav fyra skulle till gbg. Resten skulle landa i Köpenhamn och Sthlm.

Dagen vi skulle resa hem så fick vi bara veta att inga flyg skulle gå, bara för att sedan se att alla utom vi fyra fick flyga hem. Där kom ju det som gjorde mest ont i hjärtat; köpenhamns gänget fick landa i GÖTEBORG för att sedan bussas hem. :dribble: Vi fick vara kvar ett dygn extra, där de sa klockan 17 att "inga flyg lyfter imorgon" för att därefter klockan 23 säga "imorgon klockan 4 hämtar bussen er".

Därefter blev naturligtvis planet försenat en timma...

Men å andra sidan..man fick ju vara på cypern en dag extra :rolleyes:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...