Granis Posted March 9, 2010 Report Posted March 9, 2010 En kollega och jag kom idag att diskutera gamla Bataljon Sparre i Karlskrona, "i modern tid" innan nedläggningen och (så småningom) omvandling till Boverket central rekrytskola för Flottan. Och därmed det ställe där många flottister fick sin om inte enda så i varje fall största bekantskap med "gröntjänst". Nåväl. Jag låg där sommaren 1977, och min kollega några år senare. Genom en snabb "googling" fick jag fram att anläggningen lades ned 1985 (samtidigt som Sjökrigsskolan flyttade från Näsby Park till Berga, eller..?), men jag vill minnas att när jag gjorde inledningen på en repövning sommaren 1981 så hade den uppgiften lagts ned där och av lokalerna användes enbart bottenvåningen på kasernen som kontor el dyl av KA2. Fast min kollega påstår att han gjorde sin "gröntjänst" (som inkallat sjöbefäl) på 25:e kompaniet där "några år senare". Eftersom jag ånyo var i Blekinge på repövning tre år senare (fast jag har för mig att jag då aldrig var inne i Karlskrona) kanske det trots allt var då jag var där varvid kasernen användes på nämnt sätt vid denna tidpunkt och jag minns fel. M a o att Flottan hade sin centrala rekrytutbildning på Bataljon Sparre fram till runt 1983? Är det nån som kan skingra dimmorna? Själv var jag där och tittade för ganska precis ett år sedan. Då var 23:e kompaniet, där jag låg, varuintag för Boverket. O tider o seder! Quote
zip Posted March 14, 2010 Report Posted March 14, 2010 Jag var där 82 då var det igång, fick ta mina första staplande steg där Quote
Recommended Posts