Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hallå där,

Mönstrade för några dagar sen och gjorde väl okej ifrån mig. I vilket fall så pratade jag med mönstringsförrättaren om hur min dröm länge varit att bli stridspilot. Han sa att med mina resultat så kunde det kanske gå vägen och att jag isåfall skulle välja att gå aspirantutbildningen med aviatisk profil.

Nu till frågan: om jag väljer denna utbildning, kommer jag då att få göra flygförarproven (dvs. de som testar simultanförmåga, spatialt tänkade, osv) innan själva aspirantutbildningen? För det verkar ju som att det skulle vara de, "flygförarproven", som de flesta misslyckas på (~95%?). Känns ganska drygt om man måste ta sig igenom hela aspirantutbildningen bara för att sedan misslyckas på själva "flygförarproven", speciellt som jag inte riktigt kan tänka mig att jobba inom FM om jag inte får tjänsten som flygförare..

Fick f.ö. följande betyg:

I-prov: 8

Styrka: 7

Kondition: 7

Befälslämplighet: 7

Plikttjänstförmåga: 7

Kan man komma någonstans i närheten av ff med dessa eller är alla flygförare supermänniskor?

mvh Ponen :surprise:

Edited by Ponen
Posted

Testerna gör du först, blir du sedan antagen så får du hela paketet med början på aspirantutbildningen. Så antagligen söker man och gör testerna till hösten och de lyckligt lottade får börja aspirantutbildningen efter jul.

Antar att dom inte kollar speciellt noga på resultaten från mönstringen när du väl ska göra flygförartesterna, det viktigaste är ju vad du presterar då. Sen så vet jag inte riktigt vad det är för virke som nuvarande stridspiloter är byggda av, det är ju en mängd aspekter som räknas in vid testerna så inget är ju omöjligt. Men man har ju hört en del rykten om stridspiloter som übermänniskor...

Posted

I det gamla systemet (00-talet) vill jag minnas att det bl.a. gällde att ha en 8:a eller 9:a från datortestet på mönstringen för att ens vara aktuell för vidare tester på det som då hette RekryC (och nu har nåt flådigare modernt namn).

Posted

Flygförare är absolut inga übermänniskor.

Det är stabila och bra killar/tjejer som har lyckats prestera bra på de antagningsprov och -intervjuer som genomförts.

De är i god fysisk form, men inga fysiska monster och de ter sig helt normala när man pratar med dem. Det är helt enkelt vanliga killar och tjejer som gjort sitt bästa på testerna och passerat ribban.

Det absolut sämsta du kan göra om du vill bli flygförare är att inte söka för att du tror att du inte är en übermänniska. Redan där har du isåfall diskvalificerat dig själv. Tydligen har man haft rekryteringsproblem de senaste åren och en av anledningarna sägs vara att folk tror att det krävs en stålman för att spaka JAS/Hercules/Helikopter och därmed inte ens skickar in ansökningshandlingarna.

Var inte någon i den massan, spänn bågen och se med egna ögon hur långt din pil når!

Lycka till!

PS: Jag vet att det finns personer antagna till flygförartjänst som hade sämre resultat än du på sin mönstring, om det nu spelar någon roll. DS.

• 3 weeks later...
Posted

Det finns en hel trådar man kan läsa om detta, både om pilotkrav och tester för AspU.

Det verkar som om de försöker slå hål på idén att man måste vara supermänniska för att klara testerna, en uppfattning som alltid har funnits tror jag. Det handlar helt enkelt om att ha de rätta anlagen, dvs stresstolerants, koordination osv.

Innan du får göra de pilotspecifika testerna gör du de allmänna testerna under en helg med andra. Kraven är relativt lätta, men det görs intervjuer som är viktiga, där de kollar din lämplighet för yrket i allmänhet och kanske befattningen i synnerhet.

Jag *tror* att det skulle se ut såhär (jag föll på intervjun under första testhelgen):

Sök AspU---> Gör tester (beep, högskoleprov, intervju, multi)---> Bli kallad till ytterligare datoriserade test (nån vecka senare) ---> Intervju---> Medicinsk prövning---> Eventuell antagning, och påbörjan av aspirantutbildning med övriga.

Allt detta sträcker sig mellan oktober-december.

Det sämsta du kan göra är att inte söka. Lycka till.