Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vad jag har förståt så kan endast högerskyttar skjuta med SA-80 (brittiska arméns stadardvapen). Hur löser man detta för vänsterskyttar?

Finns det speciella "vänster" vapen, eller anställer man bara högerskyttar inom den brittiska armén? Har de kanske ett annat vapen eller får de helt enkelt lära sig att skjuta som en högerskytt?

;)

Posted

Orkade du söka innan du frågade?

Tog mig 2 sek på google för att hitta:

Citerat från länkad sida:

"The SA80 is a bullpup design so the ejector port is beside the firer's cheek. This means the weapon can only be fired from the right shoulder. Most other bullpups allow certain parts to the switched around to accommodate left handed shooters, but the SA80 is strictly right shoulder only."

länk

Posted

Att: Shoulder

Jag tycker det är rätt underförstått att vänsterhänta får göra som övriga.

Det framgår även på en annan sida jag hittade (efter ytterligare lite sökning)

"/.../Left-handed troops are, however, able to accurately fire the weapon from their right shoulder."

M.a.o så lär sig alla skjuta åt samma håll.

Posted
Orkade du söka innan du frågade?

Tog mig 2 sek på google för att hitta:

Citerat från länkad sida:

"The SA80 is a bullpup design so the ejector port is beside the firer's cheek. This means the weapon can only be fired from the right shoulder. Most other bullpups allow certain parts to the switched around to accommodate left handed shooters, but the SA80 is strictly right shoulder only."

länk

Det är väl ungefär samma som med kaffe: "kaffe är ingen dryck, det är en social förpliktelse"..?

:D

Posted

Det största problemet är inte tomhylsorna utan att du får manöverhandtaget i tandraden... smidigt... skit-picka... (inte bara därför)