Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

I "demokratifrågan" tenderar man ofta att fastna kring juridiska och strukturella teknikaliteter, som förvisso är nog så viktiga. Det demokratiska "regelverket" utgör grundläggande spelregler, vilka som alla regler kan fungera bra eller mindre bra beroende på om medborgarna, juridiska personer och myndigheterna väljer att acceptera att följa spelreglerna.

Vad "vi" (västerlandet) oftast inkluderar i begreppet demokrati är mycket mer än vilken uppsättning spelregler (som ganska väl kan jämföras med FM:s reglementen :D ) vi har att följa. Några saker som är så självklara för oss att vi inte ens reflekterar över dem, men som i verkligheten har väldigt lite att göra med "spelreglerna" är till exempel:

- Den enskilda medborgarens garanterade friheter och rättigheter gentemot statsmakten.

- En oberoende rättskipning och våldsmonopol som uppfattas som trovärdiga av medborgare. Medborgarna avstår då i mycket stor utsträckning från "privat rättskipning".

- En hög grad av avgränsning mellan samhällets POLITISKA, EKONOMISKA och RELIGIÖSA sfärer. Det som vi i dagligt tal brukar benämna med begrepp som "marknadsekonomi", "religionsfrihet", "religionens avskiljande från myndighetsutövning" och åtskillnad mellan MAKT och RÄTT.

- Allmän acceptans av den privata äganderätten och en statsmakt som garanterar densamma.

- Fungerande strukturer och instutioner för krediter, finansiering och penningtransaktioner.

Detta tankegods och dessa institutioner har funnits i den "västerländska" kulturen och dess samhällen sedan Romarriket, ibland som ideal utan praktisk tillämpning och ibland som faktiskt fungerande.

När "demokrati" enligt vår modell skall införas i ett samhälle där befolkningen inte besitter den tankemässiga "ryggsäck" av institutioner enligt ovan så uppstår svåra problem och funktionsbrister. En relevant jämförelse är sovjetmaktens sammanfall där satellitstaterna (tjeckien, ungern mfl) som besatt detta institutionella arv relativt problemfritt klarade omställningen till ett "västerländskt" system har de Ryska delarna haft nästan oöverstigliga problem.

Jag är ingen expert på irakisk kultur men det känns som att stora delar av tankegodset enligt ovan inte finns på plats idag.

För den intresserade kan jag rekommendera nobelpristagaren Douglass C. North's bok "institutionerna, tillväxen och välståndet".

Edited by EO4
Posted

Tar dig på ditt ord och imorgon skall jag bege mig till bokhandeln och införskaffa ett exemplar av: "Douglass C. North's - institutionerna, tillväxen och välståndet".

Brittiska trupperna i Basra säger idag att de inte kommer att agera Peacekeepers då de saknar manskapet och den rätta utrustningen. I inslaget efter berättas det att Royal Marines skall skickas hem nästa månad. Hummmm?

Posted
Jag hänvisar till mitt ovanstående inlägg där jag påtalar att omvärldens uppfattning om en nations demokratiska värden bedöms utifrån många olika parametrar. Att studenter skjuts under demonstrationer sker i alla länder. Oavsett anledningen är det inte, ensamt, ett tecken på bristen av demokrati.

Fk Krook

Det var ingen som blev skjuten för att han var en protesternade student det var Stenkastaräcklet som blev skjuten av polisen när han föröskte stena en annan människa till döds.

De är inga demonstranter de är terrorister/fascister de som härjade i GBG.

Att jämnföra det som hände i GBG med de oskyldiga som mördas av regimen där är inte speciellt respektfullt för alla dessa människor som fått sätta livet till.

Posted

@ ABP

Det är ingen brist på respekt för människor som dör i kampen för frihet från min sida. Inte heller sörjer jag skotten i GBG (vilket jag redan skrivit).

Du har tydligen inte läst vad jag har skrivit trots att du kommenterar det och det är inte besjutningen i sig som är det viktigaste utan synen på demokrati och respekten och kampen för den samma.

Jag förstod att det skulle väcka uppmärksamhet när jag drog upp fallet GBG men att vissa inte läser det övriga och missar kärnfrågan förbryllar mig.

Nog kommenterat och jag lägger ner mitt deltagande i den här tråden eftersom jag inte kan göra mig förstådd (förmodligen mitt eget fel).

Fk Krook

Posted

Jo USA har ett ansvar eftersom inga andra länder i världen verkar ta sitt (sverige inkluderat)

Det största problemet är att USA har en väldigt svår balansgång där nere nu genom att inte verka fientligt inställda mot befolkning samtidigt som de måste hindra att landet faller i kaos. Ingen lätt situation men jag tror den kommer stabiliseras så småningom.

• 2 weeks later...
Posted

Shia-muslimer (stavas?) utgör den största grupperingen i Irak.

Kurder är den näst största och efter dem finns det några andra grupperingar

i minoritet.

Shia-muslimer är teokratiskt allierade med Iran.

En större del av Kurderna och övriga är mycket positiva till ett

Shia-muslimskt styre.

Vilken utgång skulle ett demokratiskt val ha?

Kan det bli lite krångligt nu när Iran är eventuellt USA:s nästa mål?

Ska bli roande att få se vilka som tillåts delta i valet om det nu blir av

överhuvudtaget.

I all denna röra vill jag säga att Azan_GB säger mycket kloka saker.

En insikt om saker och ting.