Nifelhel Posted December 26, 2009 Report Share Posted December 26, 2009 Hittade hos en surplushandlare reparationssats till multispektralt maskeringsnät, tillverkat av SAAB Barracuda AB. Jag har aldrig stött på detta förut, men så har jag under min militärtjänstgöring enbart stött på det gamla Barracudanätet. Jag söker efter information kring nätets kamoflageförmåga osv. Tycker att det inte borde skydda så mycket då det är glest mellan tygremsorna och att nätet är finmaskigt. Men vad vet jag, ni vet säkert mer. Närbild, vitt papper under för att se bättre. Hittade en bild på webben som på hur en större bit ser ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted December 26, 2009 Report Share Posted December 26, 2009 Har använt det en gång till att maskera en lastbil. Precis som du säger är det relativt glest men förvånansvärt bra kamoufleringsförmåga ändå, på avstånd då. Största fördelen tyckte jag var dock at det inte fastna i allt så som de gamla näten gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted December 26, 2009 Report Share Posted December 26, 2009 Nätet är fruktansvärt bra på att maskera saker. En fördel med att det är så finmaskigt är det att man inte behöver använda maskeringspapper för att täcka över saker som kan blänka. Sedan så fastnar det inte lika lätt när man ska ta sig ut ur saker eller för den delen när man ska slana upp skiten. Som en anekdot kan jag meddela att jag har lyckas få en vitmåla Hilux att försvinna. Ingen färg syntes igenom och inga reflexer trots avsaknaden av maskeringspapper och slanor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted December 26, 2009 Report Share Posted December 26, 2009 det nätet är kattens pyamas, enligt vad jag läst mig till så har det mycket bra förmåga att maskera IR, NIR och minska radarsignaturer. ursprungligen framtagen för att maskera fordon. lätt att använda håller jag med om. Den "släta" undersidan minskar risken att fastna i saker jämfört med gamla nät. för att hitta lite mer info kan du googla på ULCANS, ULCAS eller lite här http://www.saabgroup.com/en/ProductsServic...6CompanyId%3D14 /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted December 26, 2009 Report Share Posted December 26, 2009 Som alla andra skrivit så finns det mycket gott att säga om nätet, mycket bra maskeringsförmåga om man självklart gör rätt. däremot så tror jag att näten var inpregnerade med något medel motsv som gjorde så det började klia i ögonen på mig, (det enda dåliga jag kan komma på). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyllet Posted December 27, 2009 Report Share Posted December 27, 2009 Näten är galet dyra, kostar ca 50 000 per nät. Varje bit är uppskattningsvis på 4x4 meter, knyter man ihop 4 när så har man tillräckligt att maskera en patria eller en scania 124. Vi använder de på pluton och jag måste säga att jag håller inte med föregående talare om att de inte går sönder och fastnar i saker. De är ganska ömtåliga, det känns som att de går revor i de ganska lätt, speciellt om man maskerar en lastbil utan flak. Det finns alla möjliga vinklar och vrår som skiten fastnar i och knytningen mellan näten går upp eller blir glesare. Själva tygremsorna är speciellt ömtåliga. Maskeringsförmågan är dock riktigt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted December 27, 2009 Report Share Posted December 27, 2009 De må vara galet dyra. Men det verkar inte vara en bristvara i FM. Är en av de få saker jag upplevt man kan få ut i överflöd om man vill. Och maskeringsförmågan är som sagt bra. Hänger man ner dom längs sidorna från fordonstaket när fordonen står garagerade så så försvinner dom ju nästan, och det är inomhus Och det finns i många varianter, paraplyer för att maskera elverk mm.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyllet Posted December 27, 2009 Report Share Posted December 27, 2009 Bra att det finns gott om ny och fin utrustning för en gångsskull iallafall. Då kan vi få ett par till så att vi kan maskera hela pluton, nu har vi bara till fordonen. Att maskera fordon med låta en tältkamin lysa upp hela skogen gör ju slitet med maskeringen av fordonen tämpligen onödig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted December 27, 2009 Report Share Posted December 27, 2009 Näten är galet dyra, kostar ca 50 000 per nät. Varje bit är uppskattningsvis på 4x4 meter, knyter man ihop 4 när så har man tillräckligt att maskera en patria eller en scania 124. Vi använder de på pluton och jag måste säga att jag håller inte med föregående talare om att de inte går sönder och fastnar i saker. De är ganska ömtåliga, det känns som att de går revor i de ganska lätt, speciellt om man maskerar en lastbil utan flak. Det finns alla möjliga vinklar och vrår som skiten fastnar i och knytningen mellan näten går upp eller blir glesare. Själva tygremsorna är speciellt ömtåliga. Maskeringsförmågan är dock riktigt bra. Om du tycker att multispektra nätet fastnar mycket i saker så har du inte använt försvarets vanliga maskeringsnät tillräckligt mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pytn Posted December 31, 2009 Report Share Posted December 31, 2009 Bra att det finns gott om ny och fin utrustning för en gångsskull iallafall. Då kan vi få ett par till så att vi kan maskera hela pluton, nu har vi bara till fordonen. Att maskera fordon med låta en tältkamin lysa upp hela skogen gör ju slitet med maskeringen av fordonen tämpligen onödig. Med tanke på att skorstenen på tälten med kamin fortfarande sticker ut genom maskeringsnätet så ger det ju begränsat med skydd mot värmestrålning, men maskeringsnäten ger en god visuell maskering av tälten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted January 1, 2010 Report Share Posted January 1, 2010 Bra att det finns gott om ny och fin utrustning för en gångsskull iallafall. Då kan vi få ett par till så att vi kan maskera hela pluton, nu har vi bara till fordonen. Att maskera fordon med låta en tältkamin lysa upp hela skogen gör ju slitet med maskeringen av fordonen tämpligen onödig. Med tanke på att skorstenen på tälten med kamin fortfarande sticker ut genom maskeringsnätet så ger det ju begränsat med skydd mot värmestrålning, men maskeringsnäten ger en god visuell maskering av tälten. nu är jag inte expert på de nya näten men jag ser det som en fördel att fordonen är maskerade.. Nu har jag ett tungt perspektiv byggt på flygspaning men det är ju ungefär densamma för truppspaning så... Om jag fick in film/filer där jag hittar x antal tält som lyser (vanliga trupptält) där jag inte kunde identifiera fordonen eller klasssificera dem så kan man ju inte dra allt för stora slutsatser Däremot om man hade sett XX antal IR alsytrande objekt som var varmare i mitten och med vissa sidhöjdförhållande så skulle jag börja misstänka att det är Patria.... Det handlar ju om att beröva bildtolken så mycket info som möjligt... Visst jag vet att det finns en förläggningsplats med XX antal tält... MEn mycket mer vet jag inte om resten är bra utspritt och kamouflerat.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted January 2, 2010 Report Share Posted January 2, 2010 Näten vi hade i affe var 7x7 meter, kanske det finns fler varianter eftersom Nyllet nämner 4x4m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zduna Posted June 30, 2010 Report Share Posted June 30, 2010 Är det någon som vet hur bra de gamla/vanliga camo-näten är på att maskera IR och NIR mm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted July 1, 2010 Report Share Posted July 1, 2010 Näten vi hade i affe var 7x7 meter, kanske det finns fler varianter eftersom Nyllet nämner 4x4m De gröna näten är också 7x7 meter. I alla fall de jag stött på, och det är ett gäng. De finns förövrigt i två färgskalor, en ljusare äldre variant som syns på bilden med AG'n och PSG't, sen finns det en nyare variant som är lite mer höstinspirerad. Läs mer om prylen såhär en fotbollsfri dag: http://www.saabgroup.com/Land/Force-Protection/Signature-management/Solution-list-page/Solution-list-page/O3-Product-landing-template1/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts