Jump to content

Recommended Posts

Jag vill veta en hel del om maskeringsnät etc.

 

När började man använda nät i svenska försvaret på ett ungefär?

 

Material i näten genom tiderna?

Färgval? (Kommer ihåg ett grått nät med väldigt stora maskor samt så var själva maskeringsmaterialet i rejält stora "bitar".)

 

När infördes IR-skydd?

 

Variationer för olika ändamål idag, har man andra färger i flottan jämfört med armen t ex?

Mer grått kanske passar bättre i skärgården?

 

De "skärmvarianter" som man fäller ut/upp, finns de på förband idag eller var det bara försök när jag såg dem i någon tidning för 8-10 år sen?

 

Finns det Barracuda-material monterat på fordon i svenska armen eller har det inte kommit så långt ännu?

 

Många frågor men av någon anledning finns det inte så mycket information om just maskeringsnät- och material, kanske bara sådana som jag som tycker det är intressant.

Link to comment
Share on other sites

När infördes IR-skydd?

Någon form av IR-dämpande färg har säkert funnits länge, men de nyare maskeringsnäten (och dräkterna) som är maskerande i flera spektra såg jag första gången sommaren 2000 (de kom säkert ännu tidigare).

 

Finns det Barracuda-material monterat på fordon i svenska armen eller har det inte kommit så långt ännu?

Finns på Leo2 och om jag minns rätt även på CV90.

Link to comment
Share on other sites

På KA1 hade vi de nyare Barracudanäten sommaren 2000, tillsammans med konstgjorda slanor mm. Riktigt funkis jämfört med de gamla grovmaskiga näten som vi hade på gröntjänsten, de trasslade bara in sig i allt och alla (hur många har inte fastnat med pipa/kornskyddsring/motsv på väg ut/in ur tältet?).

 

Vi hade även ett slags tunn "presenning" som var mönstertryckt på ena sidan och silverfärgad på andra. Väldigt bra eftersom det även skyddade mot regn så man kunde stå och jobba vid arbetsbänken bak på R3:an utan att bli blöt. :/

 

Ett av våra Elvk 40 kVA var utrustat med "tillpassad" maskering, dvs maskeringssjok som sattes dit med kraftiga kardborrband. Har även sett detta på en Piranha, eller åtminstone kardborrfästena till det.

 

Har för mig att de där "paraplyerna" som en del fordon/containrar är utrustade med också är en Barracudaprodukt.

 

Det lustigaste jag sett var på ett 7,5/57-batteri (RIP). En av pjäserna var utrustad med något slags grön och svart "matta" av något tjockt tygligknande material. Det täckte inte bara maskeringshuven utan även omgivande betong. Det såg mest ut som om någon lagt heltäckningsmatta över alltihop. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

1. Vad har standard maskeringsnät för taktisk användarbarhet i bebyggelse?

 

 

2. Vad har standard maskeringsnät för praktisk användarbarhet i bebyggelse?

 

 

3. Vad har standard maskeringsnät för psykologisk betydelse för egen trupp i bebyggelse?

Link to comment
Share on other sites

När vi pratar om Barracuda-näten så är det flera olika system eller nät vi pratar om.

 

Precis som sägs ovan så finns det en sorts duk med nät som monterats bl a: på

Rb 23 Bamses eldenhet och på Arthur-artillerilokaliseringsradarn. Den ser ut

ungefär som en pressenning med fastsatt gummiliknande kammo-nät på...

 

Ett annat betydligt tyngre "nät" är den IR-dämpande klädseln som testats

på Strv122 (och på 90120:n tror jag). På bilder ser man att det hänger ner

över fronten ungefär som en kjol, flera cm tjock.

 

Det vanligaste kammonätet idag på uppvisningar är det "nya" Barracudanät

som man maskerar t ex: tält med och som har en svart botten på vilken

själva väven är fastsydd. Det är grön-brunt och väven är som s-formade

vågor över duken. Det är lätt, IR-dämpande och fastnar inte i en massa bös...

 

 

Det finns förrutom ovanstående kvar en massa gamla nät av olika varianter,

men dom behövs inte i vårt nya försvar och slutar ofta i värmeverket eller

används som engångs-materiel. Det är dom nät de flesta tänker på som

kamouflagenät; tunga, trassliga och med en distinkt gummilukt.

 

De har funnits som gröna eller grå nät. Här kan man också inkludera vinter-

maskeringsdukarna som även dom funnits i flera varianter.

 

-----

 

Kamouflagenät har funnits i svenska försvaret sen åtminstone 40-talet och de

äldsta är som sagt bara tjocka "fiskenät" där man trätt in smala tygstycken i olika

färg.

 

Nu vet jag att jag kommer att bli hängd av er allihopa, men en gubbe jag pratat

med hävdar bestämt att det tillverkats ca 850.000 nät i Sverige. Personligen tycker

jag det låter orimligt, men slå ut det över 60 år och inkludera alla varianter så...

Näe, inte ens då... Nån som vet? (ska se om jag inte kan hitta en källa)

 

-----

 

@ Flamdämpare: Paradoxalt nog verkar det som om nätens användning ökar

i bebyggelse. Dels för skenmaskering som en metod för att mätta fiendens informations

hanteringsförmåga och dels för att dra till sig eld till ofarliga områden. Står endel om

nät i FörbR A SIB.

 

Moderna städer består ju delvis av parker och andra grönområden, så gröna nät kan funka,

men annars drar man bara omkring dom på nån dammig plan tills dom blir tillräckligt gråa.

Nät på t ex: stridsfordon tenderar ju även de att bli grå i en dammig (krigs-) stadsmiljö.

 

Dock frågar du ju om rent praktiskt, och där blir kanske nyttan är väldigt begränsad...

Speciellt om vi pratar FN-uppdrag utomlands där man hellre vill synas.

 

:D

 

Om jag får tro här, så tror jag att den psykologiska betydelsen av standardnät nog kan

vara ganska stor. Just att se hur bra dom kan funka och att se att den egna personalen

uppträder på ett "proffsigt" sätt kan vara nog så viktigt.

 

Jämför med de båda gulfkrigen, där alliansen trots luftherravälde nästan alltid använde

nät över sina grupperingar, delvis för att stänga sanden ute men säkert för att öka

känslan av skydd, trots att det sannolikt saknade praktisk betydelse...

Edited by Flak
Link to comment
Share on other sites

Nu är jag ju iof övertygad om att The Swede har mer koll än mig, men jag har

sett bilder på sådan maskering på 122:or... (rotar på hårddisken...)

 

122045go.jpg

 

Här har ju vagnen nån skum gummi-grej i fronten, och den påminner lite om

den jag tänker på...

 

snapshot200606121519435xi.jpg

 

Här är sån sån klädsel som bl a: Arthur-vagnen fått. Om man tänker sig att man kombinerar

dom här båda så får man den jag tänker på. Täckte lite mer av huven under eldröret och

hängde ut lite över sidorna på vagnen, precis som den här duken gör på bilden...

 

Och som vanligt får man väl kasta in en brasklapp om att jag inte jobbar med 122:or, men

att jag klättrat omkring på och i dom rätt mycket.

 

Ingen som sett den grejen som jag tänker på?

 

:D

Edited by Flak
Link to comment
Share on other sites

Kan det vara detta vi pratar om?

bild på nät

taget på revinge sommaren 2004, Södra Skåningarnas dag.

 

/martinator

 

Ja, det kan det nog va! Jag var också på den uppvisningsdagen och såg vagnen

på bilden (som ju inte är någon 122:a) och det kan mycket väl vara samma sorts

cammo-duk. Just dom nedhängande tungorna i olika hela nyanser ser ut som det

jag sett på bild, monterat på en 122:a...

 

Visserligen inte "flera cm tjockt", men det ger ett tjockare intryck än vanligt nät...

Edited by Flak
Link to comment
Share on other sites

Lite grann om de gamla (äldsta) näten. Dessa var gjorda av färgad juteväv och som all naturfiber, otroliga på suga upp vatten. Därför var dessa impregnerade med ett medel baserat på arsenik. Samma impregneringsmedel användes även i hjälmnäten som existerade innan hjälmduken till hjälm m/37 kom. :)

När man började destruera dessa nät på 90-talet gick samtliga till SAKAB:s anläggning. Förståeligt.

 

För övrigt var man medveten om IR-maskeringen redan på 50-talet, då man började använda IR-film till S29 Tunnan. Behov av klorofyllbeständig maskering uppstod på sent 60-tal.

 

/Koskela

Edited by Koskela
Link to comment
Share on other sites

Moderna städer består ju delvis av parker och andra grönområden, så gröna nät kan funka,

men annars drar man bara omkring dom på nån dammig plan tills dom blir tillräckligt gråa.

Nät på t ex: stridsfordon tenderar ju även de att bli grå i en dammig (krigs-) stadsmiljö.

 

När man ser stockholm från luften eller sjön så finns det sjukt mycket grönområden att gömma sig i.

Det är nog betydligt värre i tex Chicago.

Link to comment
Share on other sites

Ännu ett intressant ämnesområde i det här forumet... :)

 

Jag misstänker att den första mer utbredda användningen av maskeringsnät kom under första världskriget, som ett resultat av den alltmer utbredda flygspaningen.

Fördelen med nät i förhållande till "täta" material är att man får en mer tredimensionell effekt med ljus och skuggor.

 

För övrigt var man medveten om IR-maskeringen redan på 50-talet, då man började använda IR-film till S29 Tunnan. Behov av klorofyllbeständig maskering uppstod på sent 60-tal.
Man började använda IR-film vid flygspaning under koreakriget. Då upptäcktes lätt maskeringsnät och andra artificiella ytor genom att deras färg (IR-spektrum) avvek från omgivningen.

Även naturligt lövverk som huggits får en avvikande färg redan efter något dygn.

 

Sedan har man även tittat på andra delar av spektrum. UV används t ex också vid fotospaning.

 

På senare tid har även en IR- (värme-)döljande effekt eftersträvats, efter det att passiv IR blivit vanligt i stridsfordonssikten.

 

/Olle

Edited by Olle P
Link to comment
Share on other sites

Efter lite rotande hittades en bildruta från en film:

 

122an0lv.jpg

 

En 122:a är ute och åker tåg fint uppklädd i sån maskering vi diskuterade.

Eldröret är riktat bakåt, mot fotografen.

 

Tids nog hittar jag nog bilderna av fronten också...

Link to comment
Share on other sites

jag kom på att jag har 2 bilder på en 122a med maskeringsduk....

 

bilderna är tagna på regementets dag på P4 år 2004 om jag mins rätt.

 

 

:tveka: Snygga bilder! Man ser hur jobbig den där blir att upptäcka...

 

Jag var på både P4:as 150 års firande på lördagen och på P7:s uppvisningsdag

2004 på söndagen dan efter ,och om det fanns nån sån 122:a i Skövde så måste

dom ha gömt den ordentlgt, för jag såg inte till någon...

 

:eeh:

Edited by Flak
Link to comment
Share on other sites

Ser ju ut som samma duk som sitter på 121:an jag postade. Och förmodligen samma som på FLAK:s bild, om än flärpen som hänger baktill.

 

På bilden i FLAK:s inläg ovan (jvg-transporten) verkar maskeringen vara vit/silvrig på insidan. Är det en metallbeläggning för att minska IR-signaturen från vagnen??

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Fråga: vad är de där hoprullade maskeringsdukarna på strv-tornets sidor till? Är de fast monterade typ "baldakin" på husvagnar? Slut kom.

 

/Stocken

 

Dom används för att maskera vagnen när man t.ex går i förläggning.

På samma sätt som man gör med alla annan utrustning inom FM, t.ex tält.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...