Dies irae Posted December 2, 2009 Report Share Posted December 2, 2009 Hr var det... Tror att jag lärt mig en gång i tiden att laddat vapen inte får bäres på ryggen.. Men gäller det samma för både ak4 och ak5?? Vad gäller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted December 2, 2009 Report Share Posted December 2, 2009 (edited) Från bibeln (SäkI) 4. På ryggen gevär, ak 4.–Då laddad ak 4 bärs på ryggen skall spade, om sådan ingår i utrustningen, bäras fäst på sidan i strids-selen eller stridsbältet. Edit: Snyggade till quoten Edited December 2, 2009 by hajjper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted December 2, 2009 Report Share Posted December 2, 2009 Detta hör hemma i kasunen Fk Satan Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ksp skytten Posted December 2, 2009 Report Share Posted December 2, 2009 Var i säkI står det att man inte får ha ak5 laddad på ryggen? Jag kan inte hitta det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dies irae Posted December 2, 2009 Author Report Share Posted December 2, 2009 Då är det altså tillåtet att bära vapnet på ryggen, om man inte samtidigt bär verktyg typ spade.. Ok:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted December 2, 2009 Report Share Posted December 2, 2009 Då är det altså tillåtet att bära vapnet på ryggen, om man inte samtidigt bär verktyg typ spade.. Ok:-) Sa jag ju i lördags, bror! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 2, 2009 Report Share Posted December 2, 2009 Var i säkI står det att man inte får ha ak5 laddad på ryggen?Jag kan inte hitta det. Ingenstans, sist jag kollade. Den begränsning som finns gäller ak4 och beskrivs ovan. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dies irae Posted December 2, 2009 Author Report Share Posted December 2, 2009 Då är det altså tillåtet att bära vapnet på ryggen, om man inte samtidigt bär verktyg typ spade.. Ok:-) Sa jag ju i lördags, bror! Man kan ju inte tro på vem som helst.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ratten Posted December 3, 2009 Report Share Posted December 3, 2009 när jag låg inne -07 fick vi veta av befälen helt plötsligt "ja grabbar nu får ni bära ak5:a på ryggen laddad, men vi håller oss till det vi lärt oss för att undvika mishaps..." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted December 3, 2009 Report Share Posted December 3, 2009 Har inte fått med mig denna förändring när det gäller ak5, måste kommit efter mars 2005. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted December 3, 2009 Report Share Posted December 3, 2009 Fråga: Menas laddat i detta sammanhang patron i loppet, eller endast "magasin i"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted December 3, 2009 Report Share Posted December 3, 2009 SäkI hittar du nedanför. SäkI 3. Laddat vapen.–Ett vapen är laddat då något av följande uppfylls a. magasin är isatt, se även 4:3 b. ammunition finns i vapnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Brandy Posted December 3, 2009 Report Share Posted December 3, 2009 Det var nytt att AK5'an får nu mera bäras laddad på ryggen, har fått lära mig annat. Men efter att ha läst SäkI så vet jag nu att det är annorlunda. Samt att det räcker med att magasin är i satt. Kan någon förklara till varför just spaden skulle vara farlig att bära på ryggen tillsammans med AK4'an och inget annat verktyg? Speciellt nu med BS 2000 där vi sätter vad som helst lite var som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted December 3, 2009 Report Share Posted December 3, 2009 Det var nytt att AK5'an får nu mera bäras laddad på ryggen, har fått lära mig annat. Men efter att ha läst SäkI så vet jag nu att det är annorlunda.Samt att det räcker med att magasin är i satt. Kan någon förklara till varför just spaden skulle vara farlig att bära på ryggen tillsammans med AK4'an och inget annat verktyg? Speciellt nu med BS 2000 där vi sätter vad som helst lite var som helst. Gammal kvarleva skulle jag tro. Till 304K och gamla stridsselen så hade man oftast spaden "mitt i skåran" eftersom de separata spadhållarna oftast saknades. Den hade då en tendens att fastna i kanonen. Korpar, hackor och annat infanterigodis bars oftast på sidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts