Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

var ute och tog en sväng med bilen vid F13 Bråvalla utanför Norrköping idag.

Såg en skylt inne på området som gjorde mig lite fundersam...

Den visade vart man skulle åka till olika delar inne på området som är inhängnat där försvaret säljer ut sina gamla prylar.

På en skylt pekade mot en byggnad som ligger absolut längst inne på området mot leonardsberg till.

Någon som vet om försvaret har någon mer verksamhet än utförsäljningen av prylar där???

Edited by nahoj84
Posted

Hmmm.....har inte varit ute på F13 på ett tag , men funderar lite på vart du är och far?

Är du ute vid "Berget"? eller längre bort mot Knivberga?

Annars så använder dom ju en av banorna "Leornadsbergsbanan" för uppställning av mtrl.

Det har funnits div skarpa förråd runt och omkring på området, så det finns ju div militär aktivitet där, ink hemvärnet...

Posted

Som sagt är föredetta F13 nu ett förråd. Vi körde dit allt Bas 60/90 matriell för att rensa ut vad som skall vara kvar i Bas 04 och vad som skall bort. Det som skall bort börjades säljas ut så fort det var helt klart att det skulle utgå ur flygbasbataljonerna. I övrigt så har berget användts för att förvara en full last med J35 i reserv fram till att det systemet togs ut bruk. Nu skall den berghangaren slutat användas helt för flyg.

Posted

Om du tänker dig att du går längs med vägen till bilskroten utanför stängslet. Går man denna mot leonardsberg så kommer man till en krök efter ett tag. Ställer man sig och tittar i den kröken så kan man se en brund stor byggnad längst bort. Vem är det som håller till där inte är det dem som håller på med utförsäljningen iallafall?.

Om du inne på området åker så långt in du kan förbi drivmedels anläggningen så kommer du fram till en ny uppsatt grind. Innan för denna grind finns det skyltar som pekar åt några håll. En skylt säger "Försvarmakten utförsäljing" en annan som pekar upp mot den bruna byggnaden som ligger ganska långt bort står det "Försvarsmakten".

Hemvärnet vet jag vart de håller till på området och det är delvis utanför det nya stängslet.

Posted

Jag var där förra veckan och råkade landa inne på en av banorna med bilen :)

Där står ju en hel del jävla skit, alla möjliga fordon mm som den där engelsmannen köpte! sedan så var det ju bilder i tidningen på en del motorcyklar som skulle säljas osv

har även hört (ryktesvägen) att allt som finns under F13 skulle säljas till något bolag och användas som garage....

Posted
Som sagt är föredetta F13 nu ett förråd. Vi körde dit allt Bas 60/90 matriell för att rensa ut vad som skall vara kvar i Bas 04 och vad som skall bort. Det som skall bort börjades säljas ut så fort det var helt klart att det skulle utgå ur flygbasbataljonerna. I övrigt så har berget användts för att förvara en full last med J35 i reserv fram till att det systemet togs ut bruk. Nu skall den berghangaren slutat användas helt för flyg.

Vilken version J35 var det? Vet att man modifierade fyra divisioner J35F till J35J. Två av dessa förvarades i berghangaren på Säve (fd F9) och de andra var aktiva på F10. Jag vet inte hur det blev när Johan blå slutade flyga J35.

Har även hört att man hade JA37 i berghangarerna på F13 och körde någon sorts utbytessystem med flottiljerna för att alla flygplan skulle ha likvärdig gångtid. Stämmer det?

Posted

Jag vet att några av bergrummen används till materialet som ska säljas.

De andra vet jag inte men det är nog rätt troligt att de kommer att säljas inom sinsom tid.

Har FBU eller hemvärnet något att göra med byggnaden längst in (den bruna stora) som ligger innanför nya stängslet??

Posted
Vet att man modifierade fyra divisioner J35F till J35J. Två av dessa förvarades i berghangaren på Säve (fd F9) och de andra var aktiva på F10.

Totalt modifierades 66 stycken maskiner till J35J. Av ekonomiska skäl övergavs tanken på fyra divisioner varför endast tre divisioner sattes upp på F10. En av dessa (Johan Röd) utrustades senare med AJS 37 Viggen. Av främst utrymmesskäl förrådsställdes då från oktober 1992 ett stort antal J35J i bergshangaren på Säve (fd F9).

Posted
Vilken version J35 var det? Vet att man modifierade fyra divisioner J35F till J35J. Två av dessa förvarades i berghangaren på Säve (fd F9) och de andra var aktiva på F10. Jag vet inte hur det blev när Johan blå slutade flyga J35.

Har även hört att man hade JA37 i berghangarerna på F13 och körde någon sorts utbytessystem med flottiljerna för att alla flygplan skulle ha likvärdig gångtid. Stämmer det?

Jag har för mig att det var omoddade J35 som stod där. Vet inte ens om det var J35F.....vet bara att det var en hög.

Posted
Jag vet att några av bergrummen används till materialet som ska säljas.

De andra vet jag inte men det är nog rätt troligt att de kommer att säljas inom sinsom tid.

Har FBU eller hemvärnet något att göra med byggnaden längst in (den bruna stora) som ligger innanför nya stängslet??

Stora bruna byggnaden om jag är på rätt ställe tillhörde bastroppen, det var deras förläggning....(Den som ligger mot fiskeby) Annars om det är närmare "gamla" vakten kan det vara gamla c-förrådet....

(Mystiken tätnar)

Posted

Det här är så långt ifrån gamla vakten som du kan komma.

Om det är bastropp kan det nog förklara varför det fortfarande åker bilar till och från den byggnaden hela tiden.

Posted

Ja vi får väl se hur lång tid basen har kvar.... Just nu så används ju F13 som ett "skrotupplag"...samt som övningsterräng för hv och fbu....