Jump to content

Att plugga till civ.ing?

Bjorned

Recommended Posts

Posted

Har redan börjat drabbas av kraftig beslutsångest inför hösten 2010.

Är 24 år och arbetar nu inom bygg som arbetsledare. Trivs bra och är nöjd.

Men jag har börjat få funderingar på att läsa Väg och vatten (civilingenjör).

Men för att göra det måste jag först komplettera upp min studiebakgrund. Detta görs då enklast via att läsa ett s.k. "tekniskt basår" på Chalmers, sedan förhoppningsvis komma in på Väg och Vatten den vägen.

Dock innebär detta att jag kommer att gå i skolan 1 + 5 år till, dvs kommer att vara 30 år när jag är klar i skolan. Egentligen inte så farligt tycker jag, men risken är ju att man inte klarar av det tekniska basåret, för det gör inte mer än hälften ungefär (som jag förstått). Och då har man dels slösat bort ett år, men också försatt sig i en jobbig situation då man får krypa tillbaks till sitt gamla jobb.

Kraftig beslutsångest alltså, nu kommer de flesta säkert säga åt mig att jag ska försöka. Vem säger åt mig att strunta i det? Bortsett från av ekonomiska skäl?

Posted

Så länge du är motiverad och verkligen vill klara av det så tror jag inte att basåret ska vara något problem. Och efter basåret kommer du ha mycket bättre rutin är alla som kommer direkt från gymnasiet. Visst är det svårt att komma igång och plugga om man varit ifrån det länge, men man är snabbt tillbaka i tänket. Kör på bara!

Posted

Haru en dröm kör på det! Det är inte svårt att plugga men det krävs ibland disciplin. Precis som i det militära :rockon: Anledningen att många missar basåret är att de inte är tillräkligt motiverade om du är det och vill bli civilingenjör så kommer du säkerligen klara det.

Posted

Ge det ett försök!

Vad är det värsta som kan hända? Att det inte fungerar som du hoppas och att du då fortsätter som idag?

Väg det mot att det troligen fungerar och att du då dessutom vågat göra något av dina planer/förhoppningar/drömmar.

Tog själv studenten -90 (Natur) och hade en lucka på sju år innan jag började på CivIng (molekylär bioteknik) -97. Det var ett otroligt tungt inledande halvår men klarar du de två första terminerna så är det, om inte lugnt så i alla fall upp till dig om du vill eller inte.

I mitt fall var det solklart värt det och jag är helt säker på att du kommer ångra dig resten av livet om du inte försöker, oavsett hur det går.

/Pontus

Posted
Har redan börjat drabbas av kraftig beslutsångest inför hösten 2010.

Är 24 år och arbetar nu inom bygg som arbetsledare. Trivs bra och är nöjd.

Men jag har börjat få funderingar på att läsa Väg och vatten (civilingenjör).

Men för att göra det måste jag först komplettera upp min studiebakgrund. Detta görs då enklast via att läsa ett s.k. "tekniskt basår" på Chalmers, sedan förhoppningsvis komma in på Väg och Vatten den vägen.

Dock innebär detta att jag kommer att gå i skolan 1 + 5 år till, dvs kommer att vara 30 år när jag är klar i skolan. Egentligen inte så farligt tycker jag, men risken är ju att man inte klarar av det tekniska basåret, för det gör inte mer än hälften ungefär (som jag förstått). Och då har man dels slösat bort ett år, men också försatt sig i en jobbig situation då man får krypa tillbaks till sitt gamla jobb.

Kraftig beslutsångest alltså, nu kommer de flesta säkert säga åt mig att jag ska försöka. Vem säger åt mig att strunta i det? Bortsett från av ekonomiska skäl?

Tips - Ta en titt på Samhällsbyggnad på KTH. Samhällsbyggnad är en sammanslagning av väg och vatten samt lantmäteri men alla de ursprungliga inriktningarna väg och vatten hade finns kvar. Finessen är att man till helt nyligen iaf kunde söka in till denna civilingenjörsutbildning med den behörighet de som gått samhälle på gymnasiet har. Är så vidt jag vet så fortfarande.

De som hade bakgrund samhälle hade iaf på min tid tufft att klara av matematiken men är du bara driven kan du ju spara in ett år på detta sätt. Dessutom behöver du ju inte läsa i alla fem år. möjligheten finns ju att lägga av vid 3år (kanditatexamen) även om jag inte skulle rekommendera det då tyngdpunkten på ämnesfördjupningen kommer de sista åren.

Posted

Går tekniskt basår på Chalmers nu.(började i augusti). Har du funderingar på att slå in på teknologbanan så är basåret definitivt att rekommendera. Dels är Chalmers basår "skräddarsytt" för att förbereda dig som student väl inför fortsatta studier på Chalmers .

Med det menar jag att man under basåret får en första smak av det tempo och den insats man måste göra själv för att lyckas med sina studier. Många som går direkt från gymnasiet till civ.ing brukar ofta drabbas en "chock" när de inser hur mycket som faktiskt krävs av en i fråga om diciplin och motivation. Har du gått basåret däremot så vet du ju ungefär lite vad som komma skall

Dels kommer du känna igen en hel del av det som tas upp i de inledande kurserna, dels kommer du att vara vanare vid tempot än vad dina studiekamrater kommer vara (de som kommer direkt från gymnasiet).

On a sidenote så har Chalmers Johanneberg väldigt tasty hambugartallrik :banghead:

Chalmers Lindholmen(där basåret håller till) har åandra sidan väldigt goda baugetter.

Och som alla andra säger; Kör på!

Lägg ner din själ i plugget och det kommer gå skitbra :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...