Jump to content

Recommended Posts

Posted
Nu är inte jag MatsW men om jag skulle svara på ovanstående så skulle mina MOUT-utbildningstips på gruppnivå utgöra:

-Gruppering och förläggning i "urbaniserad terräng"

-Överlevnad i ovanstående terräng

-Orienteringsutbildning -"-

-Fältarbeten -"-

/K

Med MYCKET välvilja, kanske... Hur öva gruppering i den urbana djungeln och skapa någon ny förmåga som inte en duglig skogssoldat redan har? Man tar vad som finns ifråga om tak över huvudet och övriga förutsättningar, går terrängen att försvara osv. Jag menar detsamma med överlevnad och orientering i stan, det är inte så otroligt väsenskilt från överlevnad/orientering generellt. Överlevnad är ju mycket torr/varm, mätt, psykisk beredskap samt orientering. Fältarbeten kan jag hålla med om är en liten annan grej när man lajjar inne i stan. Men, för att återknyta till rubriken MOUT:s varande vid pluts/komps övningar. De ex du tar upp ovan, många med mig skulle nog bli otroooligt förvånade om utrustningsalternativ till helgens Hv-övning i MOUT säger fyskläder samt kompass. Dvs övningsledare säger MOUT men menar oftast SIB. Mitt korståg här kan väl sammanfattas i: Kalla en spade en spade och en grep en grep.

Då är du och de dina VÄLDIGT duktiga på att uppträda i urbaniserad terräng, Wedin.

Andra förband och krigsmakter anser att det är svårt att uppträda i den terrängen, mycket svårare än i skog eller småbruten terräng. Därför anordas särskilda utbildningar i det, tex Överlevnad i stadsmiljö.

Jag menade inte alls att ni skulle ut och löpträna i staden. Min tanke var att truppen skulle lära sig navigera med hjälp av karta eller skiss i stadsmiljö. Enkelt för vissa men svårare för andra. Lägg soldatprov i bebyggelse i stället för i skogen.

Lägg in spaningsuppgifter som är kopplade till orten eller en viss verksamhet som är typisk för just stadsmiljö.

Vadå "man tar vad man haver"? Är det bara att göra inbrott? Vad säger ägarna?

Hur säkert är det att vistas på olika ställen? TIM-objekt?

Du kan välja att se det MSS (och andra) ser eller också välja att blunda för deras syn på militär verksamhet i och kring bebyggelse. Läs FMR MOUT och sätt dig in i exempelvis terrängvärderingen av stadsmiljön. Det är få saker som är lättare i urban terräng än i skogen.

Spade är spade men det du gör är gräver ett ståvärn i en eldställning i en stridsställning.

MOUT är militär verksamhet i bebyggelse, SIB är strid i bebyggelsen, dvs en delmängd av MOUT. Givetvis måste man kunna både strida och gruppera, fixa underhåll, leda, ordna samband, reka, fältarbeta, underrättelseinhämta, för att kunna lyckas.

Jag tycker att du ska prova. Sedan kan du utvärdera om det är så enkelt.

/K

Posted
Med MYCKET välvilja, kanske... Hur öva gruppering i den urbana djungeln och skapa någon ny förmåga som inte en duglig skogssoldat redan har? Man tar vad som finns ifråga om tak över huvudet och övriga förutsättningar, går terrängen att försvara osv. Jag menar detsamma med överlevnad och orientering i stan, det är inte så otroligt väsenskilt från överlevnad/orientering generellt. Överlevnad är ju mycket torr/varm, mätt, psykisk beredskap samt orientering. Fältarbeten kan jag hålla med om är en liten annan grej när man lajjar inne i stan. Men, för att återknyta till rubriken MOUT:s varande vid pluts/komps övningar. De ex du tar upp ovan, många med mig skulle nog bli otroooligt förvånade om utrustningsalternativ till helgens Hv-övning i MOUT säger fyskläder samt kompass. Dvs övningsledare säger MOUT men menar oftast SIB. Mitt korståg här kan väl sammanfattas i: Kalla en spade en spade och en grep en grep.

And that's what'll make you loose..

Många är de förband som tänkt "det där kan ju inte vara så annorlunda" och sedan är det påsättningen som de utsätts för som är väsenskilt från allt annat de upplevt. Vi pratar om Militära Operationer i Urbaniserad Terräng. Enda begränsningen på övningsupplägg är de egna begränsningar som du lägger i ordet Operationer. Tänk tvärtom och tänk "Allt vi gör på en övning utom striden", och där har du som PC vad du skall öva på.

GMY

Rokare

Posted

@Krook o Rokare Jag motsäger inte att staden är annorlunda. Det jag vänder mig emot är att sätta en genrell rubrik som MOUT på en hel radda saker. Vi är alla överrens om att SIB utgör en delmängd av MOUT, fint så långt. Men frågan är vad tydligt, konkret och väldefinierat är de övriga delmängderna för grp/plut/komp?

Det måste kunna gå att skriva övningsplaner med syfte/mål/krav utifrån dessa övriga delmängder. Om jag har, säg, 20 timmars övningstid till förfogande för en Hvinsatsplut och en vag styrning om inrikta mot MOUT, men utanför SIB, hur kan syfte beskrivas? Är det att t ex öka förbandets förmåga att frr el gruppera i stadsmiljö? Mål kan då för övn-frr vara färdighet för grp att kunna navigera (i stadsmiljö) med hjälp av karta, kompass i dager som mörker under alla årstider. Uppnås på något som helst sätt någon ökad faktakunskap, förståelse, färdighet eller förtrogenhet enbart genom att övningen benämns MOUT - delmoment orientering? Vidare, vad konkret är det som man faktiskt övar på vid en MOUT-ori övn? Orientering handlar om att lägesbestämma sig med hjälp av främst kompass och jämförande av symboler på karta med objekt i verkligheten. Kan man princip för handhavande av kompass och förstår princip med att symboler på karta representerar olika företeelser i verkligheten så kan man "modellen" orientering. Det enda som skiljer skogen från stan är då att kartsymboler/verklighet inte är blockterräng, svårlöpt terräng, bäck osv utan Hamngatan, t-banestation, E18 osv. I stan blir det även svårt att navigera med hjälp av stjärnor, myrstackar, trädstammar, dock tillkommer t ex kyrkors väderstreck. Detsamma vad gäller förläggning, vad är det som konkret ska övas vid att förlägga i stan? Är det frågan om hur man hittar en lokal att använda och/eller att få tillstånd från fastighetsägare? Då är det snarare en finurlighetsövning och övning i basic juridik/ekonomi/förhandling. Handlar det om försvar av förläggningsplats? Då är vi tillbaka i SIB. Hur man förlägger/sover övas knappast.

Vi är nog(?) ense om att MOUT är ett koncept, ett tänk, för militära operationer i stadsmiljö. För en plut menar jag fortfarande att det handlar om en teorilektion för att öka förståelse för hur den urbana miljön påverkar en hel batstridsgrps operation i stadsmiljö. Av FMR MOUT så är Bok 3 den "som gäller" för grp/plut och det är SIB. Den boken ska för den målgruppen användas tillsammans med MSR, SoldF, SkjutR samt allmänna och förbandsspecifika utbildningsanvisningar, reglementen och andra relevanta stabspublikationer. Om vi letar efter andra "delmängder" så skulle de då finnas i Bok 1 – Den urbana insatsmiljön. Pudelns kärna är vad konkret hittas där, som inte finns i de ovan angivna publikationerna?

Det som verkligen är nytt för även grp/plut från tidigare SIB är användande av stridsfordon i urban terräng. Om det ska kallas SIB eller MOUT vete skjutsingen. Kanske blir det tydligare med MOUT?!

Posted

Nu är du i pudelns kärna och grottar Wedin.

Just "finurlighet" är något som måste till i den komplexa miljö som den urbana terrängen är. Vad innebär terrängen för fördelar, nackdelar, begränsningar och möjligheter för ditt förband i lösandet av vilken uppgift det än må vara?

Mitt råd är att prova det för jag är övertygad om att ni kommer att hitta utvecklingspunkter som ni kan jobba med:

-Har ni buntband för att fästa högantenn om ni inte kan banka ner spikarna till staglinorna? Eller binder ni dem?

-Vad är lämpligt mtrl för ensamma vargen i brist på granris?

-Hur renar ni vatten i staden (tänk kontaminerat vattensystem)?

-Hur bygger ni upp erat UPK-system (kopplat till orientering)?

Är det att t ex öka förbandets förmåga att frr el gruppera i stadsmiljö?
Ja, absolut! Mycket bra.
Uppnås på något som helst sätt någon ökad faktakunskap, förståelse, färdighet eller förtrogenhet enbart genom att övningen benämns MOUT - delmoment orientering?
Exakt vad du väljer att kalla övningen är inte relevant. Det som övningen ger, ökad färdighet att frr (och navigera) i stadsmiljö, är det relevanta. Det som är viktigt är att lära sig hantera den speciella terräng som staden utgör. Gör det gärna lite svårare med ett sämre kartunderlag, för ökad effekt.

/K

Posted

@Krook För att kanske knyta ihop den här säcken. Jag håller nog med dig mer än det kanske verkar. Absolut finns det 1 000 och 1 grejer som är bra att öva, pröva och slipa till vad gäller all militär verksamhet inne i stan. Mitt "problem" är nomenklatur, kalla sambandstjänst stadsmiljö för trumvirvel... sambandstjänst stadsmiljö! Vad gäller behov av den sista finslipningen av all vanlig militär verksamhet som sker i stadsmiljö så menar jag dock att det nog förutsätter att det är en förtroghenhetsnivå som ska uppnås. Har man befäst färdighet i att förlägga i skogen så kan man sannolikt applicera nya teoretiska kunskaper tillsammans med sin färdighet på urbana friktioner. Det ska upp till väldigt höga krav på förtrogenhet för att man ska drilla stadsmiljöförläggning, -samband osv.

Om jag snabbt rekapitulerar lite kring MOUT, det består av olika delar bl a SIB. Nu har ju i stort sett SIB helt utgått som benämning och istället används MOUT. Logiskt och konsekvent ska då alla andra "delmängder" benämnas enligt samma system!? Blir det bra att alla övningar benämns MOUT och det enda sättet att få reda på vad man eg ska öva är kolla i utrustningsalternativ och kollationera med övningsledare att man har fattat vad som är på g. Överdriver och hårddrar jag? Ja, men kan någon säga att situationen inte är just så fånig vad gäller delmängden SIB?

Posted

Det egentliga problemet torde då egentligen vara att begreppet MOUT används på fel sätt i din del av FM, eller?

/K