Jump to content

Riga

gislemark

Recommended Posts

Det är trevligt att bara strosa runt i Vets Riga, gamla stan. Om man vill kan man från monumentet gå åt höger, förbi operan, följa parken och gatan vidarre. Då kommer man till stora torget, tirgus. Där kan man fynda mycket saker som man inte trodde fanns. Även mycket godsaker ur den lokala matkulturen. Att rekomendera. Det tror jag räcker för de flesta på kortare besök.

Chaplain, som bodde där 1 1/2 år.

Chaplain, som bodde där 1 1/2 år.

Fint att veta var man kan få råd. :rolleyes:

Har själv tänk åka nångång till Riga, men har inte ännu blivit av. Befinner mej ofta i Tallinn, därifrån är det bara en 5 timmars resa med buss. Går visst två, tre turer per dag.

Som sagt, tipset är att gå runt i gamla stan. Om ni har lust så boka en guidad tur. Borde gå att fixa på båten. I gamla stan så ät gärna på de lokala Estniska resturangerna med självservering. Prova den estniska "schnitzeln". Ölet är billigt och gott. Mycket mer en så hinner man nog inte med över en dag.

Dom gammla zeppelinar hangarerna som numera är saluhallar. Man behöver inte digga mat men det är häftiga byggnader och en härlig atmosfär.

Sen finns det även ett sovjetiskt segermonument av det kollosala slaget på västra sidan av floden, mot flygplatsens håll.

//Klawe

Ojdå! En tråd präxis i min smak.

Jag ska till Riga i jul med familjen under 5 dagar, söker efter typiska MÖPiga tidsfördriv i form av gammal militaria, museum och överskott. Finns det månne?

Samt tips på bra matställen och rätter/drycker mottages!

I gamla stan finns den gamla borgen från svensktiden, där presidenten nu bor, och kruttornet, liger nästan uppe vid monumentet, som är museum. Överskott finns ofta på marknaden, det på andra ställen kostar flis. Lite millitera rester finns kring hamnområdet och kan dyk upp lite varstans. Man får ha ögonen med sig. Större anläggningar ligger en bit bort och är oftast näst intill omöjliga att komma in på.

Saluhallarna är som sagt väl värda ett besök, även om de inte är millitera.

Chaplain

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...