Jump to content

Recommended Posts

Jag ska försöka svara på din lite luddiga fråga. Nej det handlar inte bara om fys det finns andra tester än dom fysiska(styrka, kondition), "intelligens tester", ordförståelse. Test av syn och hörsel, läkarbesök. Dessutom så får man besöka en psykolog som pratar med dig och bedömer dig lämplig eller inte. De mäter och väger en också du är inte behörig till vissa tjänster om du är för lång eller kort eller för tjock eller smal.

Jag ska försöka svara på din lite luddiga fråga. Nej det handlar inte bara om fys det finns andra tester än dom fysiska(styrka, kondition), "intelligens tester", ordförståelse. Test av syn och hörsel, läkarbesök. Dessutom så får man besöka en psykolog som pratar med dig och bedömer dig lämplig eller inte. De mäter och väger en också du är inte behörig till vissa tjänster om du är för lång eller kort eller för tjock eller smal.

Okej, tack, kan nån svara hur man ska vara om man vill bli jägare?

Hej annden. Du skulle kunna söka på forumet så hittar du flera timmars läsning om att bli jägare.

Men jag ska sammanfatta det åt dig. Du ska vara fysiskt vältränad, ha ett stabilt psyke, tycka om att vara ute mycket och länge i skog och mark samt att jobba hårt tillsammans med andra i små grupper. Då kan du bli en bra jägare.

Förövrigt så ser det ut som om du kan glömma att göra värnplikten som jägare, då värnplikten föreslås läggas vilande fr.o.m. 1 juli 2010. Men du kan ju alltid söka anställning som jägarsoldat vid något av jägarförbanden. Mer information om hur detta kommer att gå till kommer du att hitta här i forumet eller på Försvarsmaktens hemsida inom några månader.

Hej annden. Du skulle kunna söka på forumet så hittar du flera timmars läsning om att bli jägare.

Men jag ska sammanfatta det åt dig. Du ska vara fysiskt vältränad, ha ett stabilt psyke, tycka om att vara ute mycket och länge i skog och mark samt att jobba hårt tillsammans med andra i små grupper. Då kan du bli en bra jägare.

Förövrigt så ser det ut som om du kan glömma att göra värnplikten som jägare, då värnplikten föreslås läggas vilande fr.o.m. 1 juli 2010. Men du kan ju alltid söka anställning som jägarsoldat vid något av jägarförbanden. Mer information om hur detta kommer att gå till kommer du att hitta här i forumet eller på Försvarsmaktens hemsida inom några månader

Tack så himla mycket,kommer värnplikten läggas ner!? :)

vi ställer om till anställda soldater inom försvaret.

det verkar som värnplikten försvinner mer o mer på både gott och ont.

Man ser det på det flesta arbetsplatser vilka som har gjort lumpen och vilka som ej gjort den.

I det civila livet ser jag det som en nackdel att den anmäla värnplikten försvinner men inom den gröna firman så har jag förståelse för det.

Edited by majkl

Man ser det på det flesta arbetsplatser vilka som har gjort lumpen och vilka som ej gjort den.

I det civila livet ser jag det som en nackdel att den anmäla värnplikten försvinner men inom den gröna firman så har jag förståelse för det.

Okej,Men är det säkert att det ska läggas ner?

Okej,Men är det säkert att det ska läggas ner?

Är int eså insatt i det men jag tror inte man kan fylla alla luckor som kommer att bli om man helt skrotar värnplikten.

Som redan påpekats så håller Sverige på att gå över till ett kontraktsanställt försvar, med heltidsanställda soldater (och även i lägre beredskap) som kommer att anställas på fleråriga kontrakt, istället för dagens system med värnplikt, ev. termin 3, beredskapsförband och utlandstjänst. Det finns mängder av trådar om det på forumet, så om du söker igenom forumet och läser exempelvis den här tråden: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=37802 så kommer du få svar på dina frågor.