Jump to content

Fordonsmuseet Arsenalen


The Swede

Recommended Posts

Pansarmuseet i Axvall är nu stängt och arbetet pågår för fullt med att flytta upp samlingen till Strängnäs där det nya fordonsmuseet Arsenalen beräknas öppna våren 2011.

Här kommer notiser om projektets framskridande att publiceras samt, naturligtvis, skall frågor och spörsmål om Arsenalen dryftas här.

 

Länk till arsenalens hemsida: http://www.arsenalen.se/

 

The Swede

C TPC

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att man inte lämnar vagnarna i Axvall tills det är färdigbyggt i Härad. Jag ser gärna fordonen i Härad efter som jag bara har nån mil dit, då har man möjlighet att gå där och skrota ett par gångar om året istället för nån gång vart tionde år typ...

 

Vad händer med renoveringen av eran PVB302? har ni hittat andra lokaler, och vad händer när den är renoverad?

Link to comment
Share on other sites

Jag tar mig friheten att citera det Stefan Karlsson, projektansvarig för Arsenalen, skrev på Skalman forum angående flytten:

 

Naturligtvis finns det anledningar.

1. Ekonomi - dvs användning av resurser på ett kostnadseffektivt sätt.

2. Resurser - när finns lämpliga resurser tillgängliga.

3. Tidpunkt - tidpunkten är vald utifrån vad som är mest lämpligt.

 

Byggnaden i vilken fordonen skall ställas ut kommer att byggas under höst/vinter 09 i syfte att vara klar att flytta in i under våren 10. Att flytta samlingen under våren 10 skulle innebära att risken för snöslask är mycket stor - föremålen kommer mao att utsättas för vägsalt mm vilket kommer att påverka deras skick och livslängd högst avsevärt.

Samlingen flyttas redan nu för att mellanlagras i närheten - därefter sker inflyttning efterhand som det är lämpligt med hänsyn till var fordonen skall stå, hur utställning runt om skall se ut osv.

Att flytta allt på en gång för att sedan köra in allt samtidigt är inte vare sig praktiskt eller ekonomiskt genomförbart. Inflyttningen kommer att ske under minst ett halvår.

Naturligtvis hade man kunnat låta samlingen stå kvar i Axvall en sommar till, men det skulle försena invigningen i Strängnäs med ett år till.

 

Att bygga ett museum för ett antal hundra fordon är inte något man gör i en handvändning. Ansvariga för planering och genomförande har gjort allt för att slutresultatet skall bli så bra som möjligt utifrån de resurser som finns.

 

Stefan Karlsson

 

Vad gäller vårt projekt så får vi vara kvar minst ett år till och som det ser ut nu så ska vagnen sen ingå i MSS fordonssamling med placering i Skövde.

Gissa vem som har fortsatt ansvar för den samt för den körvagn som tidigare fanns i Axvall. :D

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Hoppas dom håller tidplanen, som det är nu finns det bara ett par stakningskäppar ute på en fält. Jag är lite insatt i bygget, och som det verkar är det ett par månader bort minst innan dom får el till stället, som det ser ut nu...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Av det som går att utläsa på deras hemsida så verkar det bli väldigt lovande i mina ögon.

 

Jag kommer definitivt att förrära dem med ett besök. Tar nog med mig mitt förstärkta stridspar (tre barn) också (Håller på att avvänja dem med att använda ordet PANSARVAGN. Stridsvagn eller stridsfordon heter det :Malaj: )

Link to comment
Share on other sites

Jag passerar bygget på väg till min arbetsplats nu, så jag passar på att lägga upp dagens bild:

29671031.jpg

 

Dom håller på att fylla upp med bärlager och pålar ner rör i backen.

Edited by Reed
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lite bilder från Stefan Karlsson:

 

091118-006a.jpg

 

091118-007a.jpg

 

091118-008a.jpg

 

091119-003a.jpg

 

091119-004a.jpg

 

091119-007a.jpg

 

091119-008a.jpg

 

Han skriver även följande:

Bifogar några bilder från bygget.

Montering av stommen påbörjades i veckan och halva husets stomme är nu

rest. Väggelement börjar monteras i veckan som kommer.

 

Det blir 6000 m2 i den första etappen.

Axvall, själva utställningen var ca 2300 om jag minns rätt, och

Malmköping var ca 1000 och det är det man får jämföra med.

"Bakom hörnet" har vi 10 000 m2 förrådsyta som man inte får glömma bort.

 

Om planen håller står hela stommen med väggar och tak klar till jul.

 

The Swede :clap:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Enligt vad jag hört var det aldrig aktuellt att förlägga museet till P 10 motorområde, troligtvis på grund av att prislappen då skulle bli för hög - Vasallen övertog (precis som på en del andra orter) området av Fortverket för att i sin tur exploatera och hyra ut det till marknadspris.

 

Resultatet blev istället att man köpte mark av kommunen, del av fd övningsfältet som kommunen köpte av FortV.

 

Del av kasernområdet är idag gymnasieskola, restaurangskola, vuxenskola mm

 

Gamla miloverkstaden har under några år fungerat som vinterförvaring av "slagskepp" i plast - Pampas Marina i Stockholm förvarar skrytbåtar i det som en gång var en av landets modernaste stridsvagnsverkstäder. P 3 resp P 4 verkstäder byggdes ungefär samtidigt 1944 och hade redan då kapacitet att ta hand om både Centurion och Leopard 2.

 

Stridsvagnsgaragen användes till för ett tag sedan av DHL, men vad jag vet lade de ner den verksamheten i och med att Scanias produktion av lastbilar helt plötsligt stannnade av för något år sedan.

 

I övrigt är det tydligen olika småföretag som huserar i de olika lokalerna.

 

Skall bli intressant att se vad det nya museet kommer att ha att erbjuda när det öppnar.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...
  • Forumsledning

Några som var där under invigningen kanske? (förutom två andra kända herrar från SoldFs jaktmarker)

 

Lite klen invigning tycker jag. Men ändå lite skoj. Pansar är alltid kul :)

 

Hittade en film också

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte museet var ett riktigt bottennapp..... tyckte museet i axvall var mycket bättre. Ja här hade de ju så kallade scener men jag kan klara mig att titta på pansar utan grus under larvfötterna eller en ikv med vitt fluff utan att få upplevelsen förstörd. Men som museum helt ok men det tråkiga var att axvall var bättre, men det museet är ju borta :(

Edited by hvungdom
Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte museet var ett riktigt bottennapp..... tyckte museet i axvall var mycket bättre. Ja här hade de ju så kallade scener men jag kan klara mig att titta på pansar utan grus under larvfötterna eller en ikv med vitt fluff utan att få upplevelsen förstörd. Men som museum helt ok men det tråkiga var att axvall var bättre, men det museet är ju borta :(

 

 

Har inte varit på arsenalen men sett filmer oc lite annat från invigningen men skulle gärna försöka förstå varför axecvalla var bättre?

 

VIsst de hade en MASSA fordon men det var också extremt trångt där som jag minns det (6 år sedan jag var där ca) och Arsenalen verkar ju ha större untrymmen i alla fall??

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att olika människor vill se olika saker och det finns ingen möjlighet för något museum att tillfredställa alla.

En del är väldigt intresserade och vill se allt och lite till medan andra är ganska måttligt intreserade av att se ytterligare en eller två snarlika vagnar eller bilar. Arsenalen är ett utmärkt exempel på en kompromiss som förhoppningsvis skall locka båda dessa målgrupper eftersom man har lyft in fordonen i ett samanhang som gör att fler kan förstå och kanske då också bli lite intresserade.

Jag har själv besökt Axvall och andra museer MÅNGA gånger, men jag är övertygad om att Arsenalen har bättre förutsättningar än vad Axvall hade.

 

Det är naturligtvis fritt att gnälla - men på vilket sätt bidrog du hvungdom i kampen för att behålla Axvall?

Link to comment
Share on other sites

Några som var där under invigningen kanske? (förutom två andra kända herrar från SoldFs jaktmarker)

 

Lite klen invigning tycker jag. Men ändå lite skoj. Pansar är alltid kul :)

 

bg_band2.jpg
Jag slog ihop din tråd med den befintliga om Arsenalen.

 

/The Swede

--------------------

REGLER

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte varit på vare sig Arsenalen eller Axvall, men kritiken låter lite som den kring flygvapenmuseet.

Tidigare var det ett museum som tilltalade de redan frälsta där fordonen/flygplanet stod tätt och man fick in mycket på liten yta. För dessa är det själva maskinerna som är det intressanta. Efter flytt/ombyggnad tilltalar det en större massa, men har enligt de riktigt intresserade tappat i värde och håller på med rent trams istället för att visa upp så många intressanta maskiner som möjligt.

 

För att få en ny publik intresserad krävs att ett museum riktar sig till fler än de rena nördarna, i slutändan måste ett museum också få intäkter för att överleva. För att fortfarande vara relevant som museum krävs dock att man tillvaratar det historiska arvet på ett bra sätt. Till stor del bygger det även på ideella krafter och för att dessa ska ställa upp och renovera maskiner gratis kan man inte göra om museet till ett nöjesfält, då vänder de sig till ett museum de anser vara seriöst istället.

Link to comment
Share on other sites

  • henke unpinned this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...