Jump to content

Fordonsmuseet Arsenalen


The Swede

Recommended Posts

Jag var där i dagarne tre.

Jag tycker att dom lyckats fullt ut med museet.

Nej, det är inget Axvall men det var heller inte tanken.

Just nu består museet av den byggnad som invigdes i fredags.

Där finns ett antal fordon utställda, både bepansrade och såna med mjukt skal.

Alla fordon får inte plats om man inte ska knö in dom "knä om knä" som i Axvall vilket man inte ska, det tycker inte ens jag.

Så småningom kommer det att öppnas ett visningsbart magasin på Lagnö där resten av samlingen nu står, någon kilometer från museet, mot Strängnäs.

Där kan niträknarna krypa omkring och mäta bredden på bandplattorna och räkna hur många bult det sitter i slutväxlarna.

Detta ligger dock en bit in i framtiden, men, Rom byggdes inte på en dag.

Miljöerna som är uppbyggda tycker jag är helt suveräna, speciellt bärgningsscenen med den välta 912:an och, framförallt, TOLO-scenen med den snöklädda ikv 91.

Helt underbar.

 

The Swede :baskerPa:

Som rattat torn på ikv 91, kört pbv 302 och pvrbv 551 i helgen.

Link to comment
Share on other sites

Det är naturligtvis fritt att gnälla - men på vilket sätt bidrog du hvungdom i kampen för att behålla Axvall?

Inget alls eftersom jag trodde att det nya skulle vara bättre än det gamla.

Fast man fick iaf med sig lite bilder hem så helt bortkastad var inte besöket.

 

http://www.flickr.co...57626875708913/

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja den var gjord av plåt. Totalvikt uppskattades till 150-200kg, han hade inte tillgång till en våg som fixade det där :)

 

Jag tyckte Muséet var en förbättring mot Axvall där det som The Swede skrev mest var magasinerade vagnar, ge det något år så tror jag det kommer bli ännu bättre.

Link to comment
Share on other sites

Visst "saknas" en del fordon på Arsenalen, som stod utställda i Axvall, men för det första så är muséet trots invigningen inte färdigt än, och kommer väl aldrig att bli heller, då vissa delar kommer att skiftas över tiden. Dels så håller jag med om att man kanske inte behöver visa BÅDE Strv 74H och V och liknande fall där man har olika versioner av samma fordon.

De "löjliga" scenerna tyckte jag var riktigt bra, men kan - och kommer givetvis bli ännu bättre när de som är inblandade hunnit ta ett steg tillbaka och titta på sin skapelse. Reparationsscenen med en pebba kommer t.ex se helt annorlunda ut inom kort, med för det första en helt annan pebba, dels med motorn urlyft etc. Syftet med scenerna är att visa vanliga situationer för ett pansarförband, och det tycker jag de lyckats ganska bra med.

 

Visst gillade vi nördar Axvall, men efter en helg på Arsenalen så gillar jag det stället med. Jag kanske är lite partisk dock, som kanske fick leka lite mer än den genomsnittlige besökaren..

 

tankboy.png

 

Ett litet PS angående Arsenalen visavi FV-museet, så tycker jag att Arsenalen inte alls varit i närheten av att göra samma fel som FV-museet. Utställningarna och dioramorna är i högsta grad relevanta, och man har inte "gömt" huvudattraktionerna på samma sätt som på Malmen. Sen så kan jag intyga att alla de som varit inblandade som jag mötte i helgen är minst sagt seriösa. Eller ja, de var väl inte mer seriösa än att jag och Thord släpptes in på området.. men ganska seriösa i alla fall :D

Edited by Erik_G
Link to comment
Share on other sites

Ja den var gjord av plåt. Totalvikt uppskattades till 150-200kg, han hade inte tillgång till en våg som fixade det där :)

 

Jag tyckte Muséet var en förbättring mot Axvall där det som The Swede skrev mest var magasinerade vagnar, ge det något år så tror jag det kommer bli ännu bättre.

 

 

Vad kostade den pjäsen och kunde den gå något fortare än snigelfart?

 

Ja jag trodde ju att alla andra vagnar skulle stå inlåsta i ett skjul för all framtid men om man ska få titta på dem är jag inte bitter längre. :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fast jag tror hvungdom får fortsätta vara bitter ett tag till. Man måste nog vara nörd i Swedes kaliber för att få något ut av en tur till Lagnö. Pansarnördar i Swedes kaliber finns det inte många av, nog bara två faktiskt. En som har, och en som inte har nycklarna till grinden ;-)

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Ja den var gjord av plåt. Totalvikt uppskattades till 150-200kg, han hade inte tillgång till en våg som fixade det där :)

 

Jag tyckte Muséet var en förbättring mot Axvall där det som The Swede skrev mest var magasinerade vagnar, ge det något år så tror jag det kommer bli ännu bättre.

 

 

Vad kostade den pjäsen och kunde den gå något fortare än snigelfart?

 

Modellen kostade 5000 pund, sen kommer jag inte ihåg vad han lagt vidare. Den gick i skalenlig fart enligt byggaren och det tycker jag verkade rimligt. Jag fullkomligt ÄLSKADE hur den rörde sig över ojämn mark, den studsade inte runt som modeller brukar göra utan den mer vägde över krön och liknande :wub:

 

Jag var mycket imponerad. Motorljuden var inspelat från en tiger i tyskland som går, rökaggregat som simulerade avgaser. Byggaren skulle skruva lite på rökaggregatet så att det levererade mer avgaser och dessutom fixa så att det kom rök ur kanonen vid skott. Mycket imponerande imho :worthy:

Link to comment
Share on other sites

Fast jag tror hvungdom får fortsätta vara bitter ett tag till. Man måste nog vara nörd i Swedes kaliber för att få något ut av en tur till Lagnö. Pansarnördar i Swedes kaliber finns det inte många av, nog bara två faktiskt. En som har, och en som inte har nycklarna till grinden ;-)

 

/E

Kanske inte riktigt i Swedes kaliber men pansarnörd räknar jag mig till.

Har nyligen gottat mig åt samlingen på Försvarsmuséet på Gotland som bl.a. inrymmer samlingen från nedlagda P18. Rekommenderas.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag trodde ju att alla andra vagnar skulle stå inlåsta i ett skjul för all framtid men om man ska få titta på dem är jag inte bitter längre.

 

Vad lär man sig av det?

 

 

Av att kolla på vagnar i magasin eller min klagan över för lite fordon på arsenalen??

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja den var gjord av plåt. Totalvikt uppskattades till 150-200kg, han hade inte tillgång till en våg som fixade det där :)

 

Jag tyckte Muséet var en förbättring mot Axvall där det som The Swede skrev mest var magasinerade vagnar, ge det något år så tror jag det kommer bli ännu bättre.

 

 

Vad kostade den pjäsen och kunde den gå något fortare än snigelfart?

 

Modellen kostade 5000 pund, sen kommer jag inte ihåg vad han lagt vidare. Den gick i skalenlig fart enligt byggaren och det tycker jag verkade rimligt. Jag fullkomligt ÄLSKADE hur den rörde sig över ojämn mark, den studsade inte runt som modeller brukar göra utan den mer vägde över krön och liknande :wub:

 

Jag var mycket imponerad. Motorljuden var inspelat från en tiger i tyskland som går, rökaggregat som simulerade avgaser. Byggaren skulle skruva lite på rökaggregatet så att det levererade mer avgaser och dessutom fixa så att det kom rök ur kanonen vid skott. Mycket imponerande imho :worthy:

 

Har du möjligtvis en länk till ett ställe där man kan få tag på dem?

Link to comment
Share on other sites

Alla fordon får inte plats om man inte ska knö in dom "knä om knä" som i Axvall vilket man inte ska, det tycker inte ens jag.

På Axvalla kunde man ju egentligen bara se fronten på vagnarna så tätt som dom stod, det var mer förvaring än förevisning. Så en stackars pansarnörd kom ju inte åt att räkna bultarna i slutväxeln :banghead:

Miljöerna som är uppbyggda tycker jag är helt suveräna, speciellt bärgningsscenen med den välta 912:an och, framförallt, TOLO-scenen med den snöklädda ikv 91.

Helt underbar.

Ser fram mot att få se dom miljöerna, att visa upp en bärningsbandvagn för folk som bara har sett pansar på Dicovery kommer inte att ge speciellt mycket men visar man upp en scen så får man faktisk möjlighet att sätta in vagnen i ett sammanhang.

 

Fast jag tror hvungdom får fortsätta vara bitter ett tag till. Man måste nog vara nörd i Swedes kaliber för att få något ut av en tur till Lagnö. Pansarnördar i Swedes kaliber finns det inte många av, nog bara två faktiskt. En som har, och en som inte har nycklarna till grinden ;-)

 

/E

The Swede har väl passerat nivån simpel Pansarnörd med råge och tagit det hela mer in på religionens område. B-)

 

Modellen kostade 5000 pund, sen kommer jag inte ihåg vad han lagt vidare. Den gick i skalenlig fart enligt byggaren och det tycker jag verkade rimligt. Jag fullkomligt ÄLSKADE hur den rörde sig över ojämn mark, den studsade inte runt som modeller brukar göra utan den mer vägde över krön och liknande :wub:

 

Jag var mycket imponerad. Motorljuden var inspelat från en tiger i tyskland som går, rökaggregat som simulerade avgaser. Byggaren skulle skruva lite på rökaggregatet så att det levererade mer avgaser och dessutom fixa så att det kom rök ur kanonen vid skott. Mycket imponerande imho :worthy:

Armortek kan vara ett intressant ställe att shoppa loss på :}

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag äntligen färdig med en artikel om Arsenalens invigning!

 

DSC6316-600x398.jpg

 

Två separata artiklar blev det, dels en om själva helgens begivenheter:

http://www.plasticwarfare.se/2011/06/a-report-from-the-opening-of-arsenalen/

 

Dels en artikel om själva museets utställningar:

http://www.plasticwarfare.se/2011/06/arsenalen-the-new-armour-museum-in-sweden/

 

Jag har en vag känsla av att det kommer finnas fler tillfällen att skriva mer om Arsenalen i framtiden.. kanske redan i september då SPHF har sitt årsmöte förlagt dit. Kanske även tidigare. Vem vet.

 

Hoppas ni gillar bilderna - och den mästerligt gjorda FILMEN!!! :D

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Ja jag trodde ju att alla andra vagnar skulle stå inlåsta i ett skjul för all framtid men om man ska få titta på dem är jag inte bitter längre.

 

Vad lär man sig av det?

 

 

Av att kolla på vagnar i magasin eller min klagan över för lite fordon på arsenalen??

Ditt sätt att klaga innan du har tagit reda på fakta.

Tänk först, skriv sen.

Link to comment
Share on other sites

Några frågor till er som har varit/är engagerade i arsenalen:

 

1. När, hur, var har man möjlighet att se de delar av samlingen som inte står inne på museet?

 

2. Uppvisningskörning med rullande objekt, när sker de, särskilda tillfällen som exempelvis helger sommartid eller?

 

3. Referera gärna recensioner från besökande journalister/skribenter från andra länder när så sker.

Link to comment
Share on other sites

Några frågor till er som har varit/är engagerade i arsenalen:

 

1. När, hur, var har man möjlighet att se de delar av samlingen som inte står inne på museet?

 

2. Uppvisningskörning med rullande objekt, när sker de, särskilda tillfällen som exempelvis helger sommartid eller?

 

3. Referera gärna recensioner från besökande journalister/skribenter från andra länder när så sker.

Fråga 1. Så fort dom har ordnat till den delen av samlingen, inte just nu med andra ord.

 

Fråga 2. Info om sådant kommer att postas på Arsenalens hemsida.

 

I övrigt är Arsenalen ett levande museum.

I närtid kommer t ex en motorreparation ske på pbv 302, inne i museet, medan det är öppet.

Man kommer att lyfta ur motorpaketet och kolla vissa saker, detta sker helt öppet, mitt framför besökarna så att man som besökare har chans att se IRL hur det går till och ställa frågor till personalen som jobbar med vagnen.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Men de finns bevarade, och det är väl huvudsaken. Om man sen kanske behöver vara lite mer intresserad och om sig och kring sig för att se dem må väl vara hänt. Vill du forska i exempelvis KRV, UDES XX eller UDES 08, som är några av de unika försöksfordon som finns bevarade, men ej utställda, så lär det väl gå bra att få en personlig visning om man bara snackar med rätt personer. Det går också bra att gå med i en för ändamålet lämplig förening som har ett arkiv med dokument rörande svensk pansarhistoria, i fall man nu har ett seriöst intresse och vill forska i ämnet.

 

mvh

Erik G

Sekr.

Svensk PansarHistorisk Förening

Link to comment
Share on other sites

Fast det är lite tråkigt att den inte hamnar med de andra historiska fordonen. MSS fordonssamling är ju klart knäpigare för allmänheten att komma åt än om den finns på ett öppet museum. En av idéerna med Arsenalen var ju att samla ihop de svenska militära fordonen på ett ställe.

Link to comment
Share on other sites

  • henke unpinned this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...