Jump to content

Amf GSU o. UBK


Recommended Posts

Rycker in juni 2003 som maskintekniker pb.

Undrar lite om GSU:n och UBK:n och hur hård den är?

Varierar UBK:ns och GSU:ns hårdhet beroende på om man fått en lökbefattning som jag eller en mer fysiskt krävande tjänst som amfibieplutonsbefäl? Eller får alla pb samma GSU och UBK?

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

På min tid (nittonhundratalet) hade alla PB/AMF samma gröntjänst. Att säga "hur" hårda saker är gör vi nog generellt inte är på forumet, då det upplevs ganska subjektivt. Vi hade ca 30% bortfall fram till UBK. De allra flesta trillade bort de första 3-4 veckorna. Klarar man sig där så klarar man sig med rätt stor sannolikhet igenom UBKn också, det var bara ett fåtal som inte gjorde det.

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

Ganska många var pga psyket (bröt ihop typ), sen var det många gamla idrottsskador och ryggar som gick sönder. Direkta auktoritetsproblem hade vi nog inga, åtminstone inte under GSUn. De som åkte pga "bristande motivation" osv försvann under befattningsutbildningen.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag skriver är att jag sen inskrivningen har haft en malande oro om att jag rent fysiskt inte kommer att klara av det... men jag tycker att om man satt mig på den tjänsten borde man väl ändå se till att jag klarar av det...

Har hört att försvarsmakten är mycket kompetenta vad gäller träning, men jag kanske borde träna lite (eller mycket) innan inryck? det är 6 månader kvar...

Link to comment
Share on other sites

OK. Antar att det är viktigt m. stark rygg o buk o såklart ben o axlar för att klara av o bära trossen?

Väger trossen verkligen 50 kg ?  Har hör att den ska väga

35 - 40 kg...

Jobbigt ifall den väger 50 kg med tanke på att jag själv väger 62 hehe

 

Tack för infon, ska skaffa gymkort o vattendunkar att ha i ryggsäcken... :D

 

Sen vet jag inte hur det blir med konditionsträningen, en 6:a i kondition får väl duga?

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

Ja, den väger oftast i krokarna 35-55 kilo. Ett tips med dunkarna...börja lätt... 10 kilo är nog tillräckligt. Öka efterhand. Det är jättelätt att paja ryggen om man gör något dumt, och det är ofta skador som sitter i och kommer tillbaka...

 

Ang konditionen, varför inte konditionsträna innan inryck? Det skadar ju inte direkt.

Link to comment
Share on other sites

När diskussionen änå är uppe så tänkte jag fråga om att slå två flugor i en smäll...;

Jogga med ryggsäck på x antal kilon...

Är det nått man borde göra? Stärker eller pajjar det ryggen?

Både min rygg och kondition är i dåligt skick...

Link to comment
Share on other sites

Jogga med packning känns inte direkt nödvändigt, utan mest riskabelt.

 

Nä... överdriv inte träningen.

Syftet är ju att vara förberedd. Det är ju inte så att de direkt slänger på en tunga saker dagen efter inryck.

Militären är mån om sina beväringar och vill inte folk ska gå sönder och sluta.

Utbildningen sker ju successivt för att je kroppen en chans att byggas upp.

 

Fast det märker man inte för man tycker ändå att det är tungt och jobbgt :D

Link to comment
Share on other sites

sant.

byter ämne lite till en fråga jag frågat förr...

är det någon som vet något om maskinteknikertjänsten? är den rolig/ball/häftig/tråkig/usel?

Ljög inskrivningsförrättaren när han sa att jag skulle få provköra strb 90 någon gång under befattningsutbildningen?

Link to comment
Share on other sites

De är nog bara rolig, ball, häftig, tråkig och lite usel...

 

Närå.

Som Maskintekniker kommer du ju att utbildats på just vad namnet avser.

Dvs stridsbåtens motor (samt övrig funktion).

 

Alltså får du ta MekanikerB-licensen.

Den i sig är ju inte mycket utan en skepparexamen, men inte fy skam alls!

 

Inte helt omöjligt att du NÅN GÅNG kommer att få provköra stretan.

Fanns ju fler tillfällen än ETT som båtcheferna lät frivillig pröva spakarna.

Dock ska du nog inte hoppas på hela körningar -det är ju det man har båtcheferna till :)

 

Under mitt utbildningsår 00/01 så fanns det 1-2 GB-Maskin per Stridsbåt. De tillhörde alltså en specifik båtbesättning med de 2 båtcheferna ombord.

Dessa i sin tur ingick i varenda av de olika plutone som fanns.

 

Det är alltså inte helt omöjligt att du kan komma att ingå i t.ex en KJ-pluton eller Adyk-grupp.

(Givetvis får du ej samma utbildning utan tillhör bara enheten och får stanna kvar i båten efter urlastning :)

 

 

Vet inte om det gav svar på just det du undrade över.

Fråga gärna mer så ska jag se vad jag kan svara på.

Nioxnitton är ju annars bra kunnig inom området.

Link to comment
Share on other sites

Tidigare blev man placerad på en befattning som man ansågs lämplig för, efter genomförd gsu. Skulle tro att det är så även idag, men omorganiseringen till kåren kan ha ändrat på detta. Så chansen att få bära (bära ÄR kul) eller köra båt finns om det är något som intresserar dig mer.

 

Som Pb-maskin, blir man placerad som maskinist på Ltrb, alternativt i reptroppen. Pb-maskin tjänstgör alltså inte ombord på 90H, det gör gb-maskin. Som maskinare kommer man skruva på alla båtar ingående i bataljonen, kan tänka mig att de tillbringar många timmar med att felsöka och göra rent kölsvinet...

 

Det är inte säkert att du kommer att få gänga ro'r på en streta, hamnar du på en Ltrb så kommer du säkert få prova om du ber FC snällt ;) Annars brukar båtfolket vara rätt schyssta när de kommer ut på kompanierna/plutonerna, och ge soldaterna lite tid vid rodret vid tillfälle.

 

Slutligen har jag bara en sak att säga: Ut och fysa!!

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Under utbildningsåret 00/01 så var alla GB-Maskin redan uttagna vid inryck.

Så alla som hade det på sin inryckningsorder blev det.

 

Övriga som hade t.ex GB-GRK, GB-Mindyk etc. blev dock tilldelade andra tjänster alt. fick söka till annat.

Link to comment
Share on other sites

Om det ändå vore så väl att man kunde bli placerad på något annat roligare... tror att det är bestämt att jag ska bli maskintekniker... får man bli båtchef om man frågar snällt? :)

 

Ang. fys så har jag kört lite axlar o. lats idag och imorrn ska jag springa 5 km. usch.

 

Nu undrar jag bara om det finns NÅGOT roligt med min tjänst eller om det bara är gsu:n som kommer att va rolig då man får springa omkring i skogen?

Link to comment
Share on other sites

Nagående meckaning, När jag ryckte in på T2 hadde jag knappt sett en motor (är man datanörd så är man ;) ), men nu kan jag småpilla med det mesta, tom byta hjul på en lastbil... ;) Så det är inga problem... Man lär sig mycket... JAg lärde mig tom lite hemelektronik...

Link to comment
Share on other sites

mask: Som jag förstått det så samövar svenska och finska (KJ) amfibietrupper lite då och då. Du kanske stöter på någon från Nylands Brigad under din militärtjänst. Så du kan ju bekanta dig lite med dem. Vasa Kustjägarbataljons sida nedan.

 

http://www.mil.fi/joukot/uudpr/utbildning_sv.html

 

Ang. "fältmössepluton". Efter avklarad överlevnad och barettmarsch (finlandssvenska) på svensktalande Nylands Brigad

 

11102002_3.jpg

 

Endast inom den bataljonen kan man förtjäna basker grön, resten av marinens kusttrupper får marinens vanliga mörkblå basker. De som inte klarar att få grön får den mörkblå. Ser ju lite lustigt ut vid uppställning kanske?

 

Bilden ovan är från avklarad överlevnad och barettmarsch, mössa av, barett på utan föregående träning. Kolla han som stukat den åt fel håll.. ho ho ho. (Jag skulle inte göra bättre iof).

Link to comment
Share on other sites

Ang. "fältmössepluton". Efter avklarad överlevnad och barettmarsch (finlandssvenska) på svensktalande Nylands Brigad

Hehe, ja där kan vi verkigen tala om finsk precision..!! :D

 

Å andra sidan är de finska kustjägarna inte frivilliga, och varken kan eller skall jämföras med de svenska.

Med detta menar jag inte att de finska marinsoldaterna är dåliga på något vis, däremot ÄR det stora kvalitetsskillnader jmf med AmfBat och svenska KJ.

 

Det finns inga siffror på nätet, eller statistik, som kan styrka detta - endast samövningserfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan är de finska kustjägarna inte frivilliga, och varken kan eller skall jämföras med de svenska.

Med detta menar jag inte att de finska marinsoldaterna är dåliga på något vis, däremot ÄR det stora kvalitetsskillnader jmf med AmfBat och svenska KJ.

Betvivlar inte ett ord av vad du sa Gotcha. Det där med frivilligheten, eller framförallt att känna sig motiverad som bara en svensk KJ kan p.g.a. elitstämpeln betyder nog mycket för viljan att lära sig. Elitstämpeln uppfattar jag inte någonstans för de finska KJ, deras gröna basker t.ex. är mystiskt lik den som används av alla i landstridsskrafterna (ännu mer finlandssvenska).

 

spolli.jpg

 

Å andra sidan har inte svenska amf "kommandoplutoner" med såhäär häftiga gossar! Solbrillor, pistol, basker och hagelsprakare! Är det en Benelli månntro?

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, tja vi kan väl "kitta" till oss också om vi jobbar på't, grejor finns ju.. :D

 

edit: Däremot var det bara depåjägarna som spökade ut sig i RayBans, Gettagrips och Predatorknivar från Hobbex och gud vet vad.. /edit

 

Däremot har du helt rätt i att det är VILJAN som skiljer KJ (och FJS, samt en del andra krävande förband) från de flesta andra, frivilligheten har stor grund i detta eftersom det innebär att vi kan pressas hårdare - vi är ju som sagt där av egen vilja. Saknas viljan, avskiljs man från förbandet.

 

2'a-mönstringen har en stor psykologisk inverkan för den enskilde beväringen, dels för att man har klarat sig igenom "nålsögat", men det är också ett lysande tillfälle att faktiskt se det förband man (eventuellt) kommer tillhöra, man får så att säga en sista chans "to bail out". man kanske upptäcker att "det här var inte alls min grej" (som Dogge Doggelito sade när han hoppade av efter en vecka på  Livgardet..).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...