Jump to content

Recommended Posts

Posted

fast%20mag@300.jpg

Fastmag

Finns dessa att få tag på för AK4magasin?

(Jag har en aning om att de här kan vara svåra att hitta i både reglementen och RU-listor men just nu struntar jag i det)

Posted

Ett alternativ är annars Blackhawk STRIKE M4/M16 Single mag pouch

Kardborren sitter där under "transport", man öppnar den och fäster den bakom maget när det är aktuellt (höjd beredskap/patrull/strid). Maget hålls på plats av resårband som går runt hela fickan. På så sätt har man ett" fast mag" ficka.

Denna är som sagt utmärkt för 7.62, 5.56 är jag tveksam till eftersom det får plats två sådana mag i denna.

Posted (edited)

Som SISU sade finns ITW Fast-Mag endast till 5.56 Stanag magasin.

Om du vill ha i plast/kydex finns liknande: http://www.skdtac.com/Ready_Tactical_M14_F...h_p/rdt.111.htm

osäker på om den passar AK4 mag eftersom de ser något annorlunda ut. Vilket fall är kydex inte helt omöjligt att jobba med så du kan kanske göra ett själv.

Jag har även sett bilder på ett som jag tror var hempulat i plast men såg bra ut. En medlem på forumet hade det men jag kunde inte hitta bilderna när jag sökte.

Fast-Mag och liknande finns bedömt inte med M-nummer eftersom de är praktiska, tåliga, och är kompatibla med andra system.

Edited by softfeel
Posted

Vissa tillverkare, t ex blade-tech, gor specialtillverkade kydexfickor pa begaran...

Ang TT sa ar deras fickor inte gjorda for G3 mag, utan M14 som inte har opphojningen som AK4 magasinen har och vissa tightare fickor kan vara svart att fa upp magasinen ur riktigt snabbt.

Posted

med vissa av tt single så fastnar magget när man drar upp det fort.

jag har moddat par av mina för det ska funka med snabba magg byten

Då Fast-mag inte verkar fatta att det är ute med 5,56 så får jag vända mig till andra och Tactical Tailors verkar vara fina.

Min tanke är att ha 2 fickor för snabb omladdning och då duger det inte om mag fastnar i fickan. Hur har du moddat dina?

Posted

Då Fast-mag inte verkar fatta att det är ute med 5,56 så får jag vända mig till andra och Tactical Tailors verkar vara fina.

Min tanke är att ha 2 fickor för snabb omladdning och då duger det inte om mag fastnar i fickan. Hur har du moddat dina?

jag klippte av tyget på framsidan hela vägen ner till övre kanten till den undre PALS webbingen.

Det gör att jag kan greppa magasinet med hela handen istället för att bara få tag i toppen/botten på magasinet plus det fastnar inte längre

jag fick även sätta en ny och längre bunge cord så jag kan låsa fast magasinet när det inte är redo för att dras

Posted

jag klippte av tyget på framsidan hela vägen ner till övre kanten till den undre PALS webbingen.

Det gör att jag kan greppa magasinet med hela handen istället för att bara få tag i toppen/botten på magasinet plus det fastnar inte längre

jag fick även sätta en ny och längre bunge cord så jag kan låsa fast magasinet när det inte är redo för att dras

Låter bra men samtidigt är jag skeptisk till att köpa fickor för 600:- och sen klippa upp dem för att få dem att funka....

Posted

Låter bra men samtidigt är jag skeptisk till att köpa fickor för 600:- och sen klippa upp dem för att få dem att funka....

visst sved det att göra så men jag hade ett par liggande som jag inte använde just pga att magasinen fastnade vid snabba magasinsbyten.

Posted

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com

SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.

SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

Ang TT fickan så behövs den inte sys om för att funka med AK4 magasin, i början så är de lite tröga men med tiden efter man har slitit in dom så är de inga problem.

Posted
Ang TT fickan så behövs den inte sys om för att funka med AK4 magasin, i början så är de lite tröga men med tiden efter man har slitit in dom så är de inga problem.

jag har för mig att senare tillverkade tt fickor är något större och att de funkar bättre än mina som har några år på nacken

Posted

Kardborren sitter där under "transport", man öppnar den och fäster den bakom maget när det är aktuellt (höjd beredskap/patrull/strid). Maget hålls på plats av resårband som går runt hela fickan. På så sätt har man ett" fast mag" ficka.

Denna är som sagt utmärkt för 7.62, 5.56 är jag tveksam till eftersom det får plats två sådana mag i denna.

Jag har letat efter en ersättare till duelmagasin fickan, då den som välkänt är, inte passar till AK4 mag. Jag kan inte riktigt avgöra hur bra den skulle passa av bara den bilden. Någon som vet hur funkar den att fästa i SV-2k? Fler bilder?

Posted (edited)

Jag har letat efter en ersättare till duelmagasin fickan, då den som välkänt är, inte passar till AK4 mag. Jag kan inte riktigt avgöra hur bra den skulle passa av bara den bilden. Någon som vet hur funkar den att fästa i SV-2k? Fler bilder?

Jag kan annars rekommendera denna tråd Stridsväst 2000.

Ganska stor tråd men här finns det en hel del bilder, tips trix, förslag till västen men även olika fast-mag lösningar. Här finns det då fler förslag och även personer som har testat dessa mycket mer och kan ge bättre insyn/kritik/ eller andra förslag om fodral och det finns även en hel del bilder!!! Använd PM funktionen, mycket effektivt :)

Rekommenderad tråd, när det gäller Sv2k!

EDIT: Obs: man kan få bläddra lite för att hitta det man letar efter, men det finns en hel del här, gäller bara ha lite tålamod å leta :)

Edited by Zytronix
Posted

Jag kan annars rekommendera denna tråd Stridsväst 2000.

Ganska stor tråd men här finns det en hel del bilder, tips trix, förslag till västen men även olika fast-mag lösningar. Här finns det då fler förslag och även personer som har testat dessa mycket mer och kan ge bättre insyn/kritik/ eller andra förslag om fodral och det finns även en hel del bilder!!! Använd PM funktionen, mycket effektivt :rockon:

Rekommenderad tråd, när det gäller Sv2k!

EDIT: Obs: man kan få bläddra lite för att hitta det man letar efter, men det finns en hel del här, gäller bara ha lite tålamod å leta :rolleyes:

Tackar men jag letar efter Fast-mag eller likvärdigt för fäste på enkelt bälte eller stridsbältet.

Kravet är att det är enkelficka och att det är lätt att fatta tag i maget direkt i fickan utan att först dra upp det.