Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag kom inte på en bättre titel så ändra den gärna om det finns något som passar bättre.

Jag ställer frågan om Finland här men för mig som trådskapare är det mer än ok om det spånas i vidare cirklar så länge det håller sig till "Dropshot"

Lite kort så är "plan dropshot" ett dokument från 50 talet om hur man skulle agera om sovjet gjorde det kalla kriget varmt.

Linky till sida med dokumentet

(mycket annat intresant på den sidan också)

Hur som haver läser man en bit ner (volume 1/4) så radas allierade/neutrala och sedan fiendens allierade upp, även länder som av olika skäl kan ansluta sig till ena eller andra sidan. Där står

"Allied with the USSR, either willingly or otherwise, will be Poland, Finland, Latvia, Estonia, Lithuania, Czechoslovakia, Hungary, Yugoslavia,[' If the present defection of Yugoslavia from the Soviet satellite orbit should continue to 1957. it is not likely that Yugoslavia would ally with the Soviet Union but would attempt to remain neutral and would be committed to resist Soviet and/or satellite attack.] Albania, Romania, Bulgaria, Mongolian People's Republic (Outer Mongolia),

Manchuria, Korea, and Communist China (hereinafter denoted the Soviet powers)."

Min undran är då: Jag har alltid fått höra att man i Finland skulle skulle ställa sig på sidan som kämpade mot sovjet. Jag vet det finns en annan tråd på forumet som behandlar ämnet att Finland skulle låta röda armén använda vägar och hålla sig neutralt så gott dom kunde.

Vad får de personer som tagit fram dokumentet att dra slutsatsen att Finland skulle ställa sig på sovjets sida och hur pass "willingly" var man i Finland.

Jag har svårt att tänka mig att man var lika tvingad som exempelvis de baltiska länderna. Men man var kanske inte heller lika "willingly" som komunist Kina eller Nord-Korea?

Posted (edited)
Min undran är då: Jag har alltid fått höra att man i Finland skulle skulle ställa sig på sidan som kämpade mot sovjet. Jag vet det finns en annan tråd på forumet som behandlar ämnet att Finland skulle låta röda armén använda vägar och hålla sig neutralt så gott dom kunde.

Vad får de personer som tagit fram dokumentet att dra slutsatsen att Finland skulle ställa sig på sovjets sida och hur pass "willingly" var man i Finland.

Jag har svårt att tänka mig att man var lika tvingad som exempelvis de baltiska länderna. Men man var kanske inte heller lika "willingly" som komunist Kina eller Nord-Korea?

Efter fredsavtalet med Sovjetunionen 1944 så tvingades Finland in i den så kallade "vänskaps- och biståndspakten". Det betydde att Finland skulle bli tvunget att gå med i kriget på Sovjets sida om västmakterna angrep Sovjetunionen genom/över finskt territorium.

Om någon i framtiden skulle försöka anfalla Sovjetunionen över vårt territorium, så skall vi tillsammans med Sovjetunionen kämpa mot angriparna så mycket och så länge vi orkar.

Citatet ovan är av Finlands president Juho Kusti Paasikivi, ur ett radiotal 6/4 1951.

Edited by eskil
Posted

Den svenska krigsplanläggnigen under efterkrigstiden var tidvis lika pessimistisk den. Dvs att Finland skulle pressas till att tillåta transitering/basering av sovjetryska stridskrafter. Fram till 1955 var ju sovjetryska stridskrafter på finländskt territorium inte bara en mer eller mindre teoretisk möjlighet, utan faktiskt en praktisk realitet i och med Porkalabasen. Betänk att det här är ett dokument som tillkommit i slutet av 40-talet och början av 50-talet. Vid den tidpunkten rådde även i Sverige stor osäkerhet om hur Finlands ställning påverkades av den nytillkommna (1948) VSB-pakten, och därtill var man rädd för en situation som den i Pragkuppen samma år, där kommunisterna tog makten och vred landet i en mycket mer Sovjetvänlig riktning. Paasikivi-Kekkonen-linjen var en ytterst realpolitisk linje med avseende relationen till den mäktige grannen, något som med tiden visade sig bevara den finländska självständighet som vunnits 1918 och igen 1940 och 1944. Men vid just den tidpunkten var det inte lätt att förutse varken vilka krav som Sobjet skulle kunna komma att ställa på Finland eller hur Finland skulle agera om det pressades tillräckligt hårt.

• 3 weeks later...
Posted
Hur som haver läser man en bit ner (volume 1/4) så radas allierade/neutrala och sedan fiendens allierade upp, även länder som av olika skäl kan ansluta sig till ena eller andra sidan. Där står

"Allied with the USSR, either willingly or otherwise, will be Poland, Finland, Latvia, Estonia, Lithuania, Czechoslovakia, Hungary, Yugoslavia,[' If the present defection of Yugoslavia from the Soviet satellite orbit should continue to 1957. it is not likely that Yugoslavia would ally with the Soviet Union but would attempt to remain neutral and would be committed to resist Soviet and/or satellite attack.] Albania, Romania, Bulgaria, Mongolian People's Republic (Outer Mongolia),

Manchuria, Korea, and Communist China (hereinafter denoted the Soviet powers)."

Av någon märklig anledning verkar Finland och Finnar vara betydligt välvilligare (eller snarare mindre fientliga) inställda till gammla Sovjet och nuvarande Rysland än vi är i Sverige (vilket ju är märkligt med bägge ländernas historia i åtanke). Jämför tex tonläget på svenska forum som SoldF eller Skalman med finska inlägg på Tanknet (som har många finska medlemar). Jag tror aldrig Finland hade förblivit passivt vid ett eventuellt Sovjetiskt angrepp mot Sverige, men i ett storkrig mellan USSR och Nato där Skandinavien inte var inblandat, och krigets orsaker var delvis grummliga, tror jag inte Finland per automatik hade tagit Natos parti. Strikt, väpnad neutralitet i enlighet med Kekkonen-Paasikivi doktrinen hade nog snarare varit modellen. Å andra sidan flirtade Sovjet friskt med Finland under tidiga 80-talet och försökte vinna över dem till WP, men det aktade man sig också för.

Posted
Av någon märklig anledning verkar Finland och Finnar vara betydligt välvilligare (eller snarare mindre fientliga) inställda till gammla Sovjet och nuvarande Rysland än vi är i Sverige (vilket ju är märkligt med bägge ländernas historia i åtanke). Jämför tex tonläget på svenska forum som SoldF eller Skalman med finska inlägg på Tanknet (som har många finska medlemar). Jag tror aldrig Finland hade förblivit passivt vid ett eventuellt Sovjetiskt angrepp mot Sverige, men i ett storkrig mellan USSR och Nato där Skandinavien inte var inblandat, och krigets orsaker var delvis grummliga, tror jag inte Finland per automatik hade tagit Natos parti. Strikt, väpnad neutralitet i enlighet med Kekkonen-Paasikivi doktrinen hade nog snarare varit modellen. Å andra sidan flirtade Sovjet friskt med Finland under tidiga 80-talet och försökte vinna över dem till WP, men det aktade man sig också för.

Hur tänkte du att ett "storkrig mellan USSR och Nato där Skandinavien inte var inblandat" skulle vara möjligt? Norge var det enda Natolandet i Europa med direkt gräns mot Sovjetunionen... Vidare är det svårt att förbise det sovjetiska behovet av att slå mot Natos underhållslinjer över Atlanten, så nog hade Norge och därmed Skandinavien definitivt varit en krigsskådeplats i ett sådant krig.

Finland skulle nog ha strävat efter att hålla sig utanför ett sådant krig, däremot kan man nog ifrågasätta om det hade varit möjligt.

Posted

Skandinavien är enligt mig nyckeln till framgång ifall du vill föra krig/försvara dig mot Ryssland. Nästan hela den västra fronten täcks av Skandinavien. De värsta striderna lär dock hamna i Finland i början. För utan Finland vågar man nog inte anfalla Sverige. För då blir du flankerad innan du börjat. Om nu inte finnarna direkt går över till Ryssland..