Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag fick inte mönstra då mitt BMI var 1 eller 2 för lågt för att få göra det. Lite synd då jag har satsat som f*n på en karriär inom det militära :banghead:

Någon som vet ett tips på att ganska snabbt gå upp i vikt?

Edited by Anden
  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Jag fick inte mönstra då mitt BMI var 1 eller 2 för lågt för att få göra det. Lite synd då jag har satsat som f*n på en karriär inom det militära :)

Någon som vet ett tips på att ganska snabbt gå upp i vikt?

Om du vill gå upp på "rätt sätt" så är det gymmet som gäller i kombination med rätt kost. Undvik kosttillskott o.d. även om det får dig att gå upp ganska fort.

Det är ju inte försent än, FM börjar med rekrytering till det nya försvaret under sensommaren/hösten!

Lycka till! /Q

Posted
Hej, första inlägget här på SoldF, en sedan långt tillbaka läsare, men första gången jag skriver alltså!

Mönstrade tidigare under våren 2010 i Sthlm och mönstringsförrättaren frågade om det var något speciellt förband jag var intresserad av. Han var lite småstressad då jag var den sista kvar (eftersom att jag ville göra jägartestet och var tvungen att gå tillbaka till honom) andra gången jag talade med honom. Efter godkänt jägartest och lite kort snack så sa jag att jag var intresserad av Luftburna bataljonen och han klargjorde att pliktverket inte placerar folk längre, men att det nog inte skulle vara några problem för mig att hamna där. Nu kommer jag inte ihåg alla detaljer, men han sa att jag skulle gå in på rekryteringskontorets hemsida (där jag redan var reggad) och jag tror visst att han sa att de (pliktverket eller försvarsmakten??) skulle kontakta mig när rekrytering till jägarförband blev aktuellt. Han frågade mig också om jag tog studenten sommaren 2011, vilket jag gör, för att han visste att de skulle sätta upp nya jägarförband på K3 då (eller nåt liknande). Jag har hållit mig ajour med försvarsmaktens hemsida och den enda 'intressanta' rekryteringen jag har sett där var för 2. amfibiebataljonen, där anställningen dock börjar i augusti 2010 (och är på 2 år, utöver eventuell utlands tjänst?). Någon som har fått liknande respons/kan klargöra något för mig?

Nu till det jag verkligen undrar över: Jag gick perfekt syn på den rätt slarviga/snabba ögonundersökningen på mönstringen, något jag känner att jag inte har och jag har fått recept på glasögon och linser. Jag vill hemskt gärna tjänstgöra inom försvarsmakten och gärna på luftburna bataljonen och har hört talas om/läst om personer som gjort sin värnplikt inom jägarförband med glasögon lr linser (kan det vara så att de då har utvecklat synfel efter inryck). Om jag gör GMU måste jag ha antingen glasögon eller linser men är det ett alternativ? om jag tillkännager det för försvarsmakten, kommer de då att utesluta mig? jag vill ju givetvis inte behöva mörka något, men samtidigt tjänstgöra inom Armén eller Marinen.

Nåja, över ett år till eventuellt inryck, får jag hoppas!

Mvh

Anders

Hej! Det är FM som rekryterar från rekryteringskontoret, pliktverket kommer upphöra att existera om jag inte minns fel. Rekryteringen för amfibie gäller bara personer som redan gjort lumpen, det är väl de som ska ta hand om oss oerfarna skulle jag tro!

"Våran" kull kommer först få göra GMU varpå man antingen får möjlighet att gå med i NSS eller skriva kontrakt. Om man skriver kontrakt över ett par år (oklart vilka längder) så får man en vidare utbildning och sedan är man kontrakterad helt enkelt. Då väljer man inte själv huruvida man vill åka till Afghanistan eller inte.

Angående glasögon/linser vet jag inte. Men klarade du testerna på mönstringen borde de ju inte se några problem med att låta dig göra GMU då du uppenbarligen har tillräkligt god syn!

/Q

Posted

Som sagt , jag mönstrade igår och fick dessa resultat:

7 på psykologtestet

6 på muskelstyrka, pga att jag var förkyld.

7 på skrivprovet man gör på datorn.

8 på konditionstestet.

Fullt frisk, utmärkt syn, perfekt hörsel, inga allergier .

Jag skrev att jag var jättetaggad på att söka vidare i militärtjänst samt att jag ville göra internationell tjänst.

Har jag någon chans att komma in på GMU med dessa värden?

Posted

Jaha, nu va det gjort. Jäklar vad missnöjd jag är till 1000. Bara för att enligt psykologen hade jag inte vad som krävdes.

Resultaten:

Inskrivningsprovet: 6

Muskelstyrka: 9

Fysisk arbetsförmåga: 8

Psykologtestet: 6

Perfekt syn, hörsel, hjärta, puls och blodtryck.

Med dessa resultat blev jag placerad i befattningsgrupp chef. Någon som vet något kul man kan söka till efter GMUn, om det nu blir av?

(Vet att jag inte borde klaga då jag har chansen att göra lumpen men känner inget större intresse av något annat än jägarförband).

Posted
Som sagt , jag mönstrade igår och fick dessa resultat:

7 på psykologtestet

6 på muskelstyrka, pga att jag var förkyld.

7 på skrivprovet man gör på datorn.

8 på konditionstestet.

Fullt frisk, utmärkt syn, perfekt hörsel, inga allergier .

Jag skrev att jag var jättetaggad på att söka vidare i militärtjänst samt att jag ville göra internationell tjänst.

Har jag någon chans att komma in på GMU med dessa värden?

Kom igen nu grabbar! Fan tycker ju att man borde få iallafall ett svar på ett militärforum .

Posted (edited)

Alltså, det är i stort sett omöjligt att svara på men ja du har en chans att komma in på GMU, hur stor den chansen är är mycket svårt då vi inte vet något om hur det kommer se ut. Det är bara att vänta och se om det räcker eller inte.

Edited by Kolind
Posted

bg_band2.jpg

@jontä

Så vitt jag vet så är året 2010 just nu. Därför ställer vi sådana här frågor i detta års mönstringstråd. På så vis slipper vi 15 miljoner likadana trådar, vilket gör det både bekvämare för er medlemmar och mer hanterbart för oss som försöker hålla snyggt och prydligt här inne.

On a sidenote:

Du kanske borde träna lite på ditt tålamod. Att inte få svar på fem timmar på ett internetforum är inte hela världen. Verkligen inte så mycket hela världen att det är värt en ny post liknande din!

Jag ser dessutom att du är en ny medlem. Kul!

I länken nedanför min signatur finns forumets regler att läsa. Gör du det så blir din tid här mycket behagligare och lätthanterad!

/simon, BlåGul.

*Slår ihop med Mönstring 2010-tråden*

--------------------

REGLER

Posted

Såvitt jag förstått det kommer mönstringsresultaten inte ligga till grund för huruvida du får göra GMU eller inte. Det verkar som att man får göra om hela proceduren, vilket känns lite jobbigt för min del iaf som fick hyfsade resultat!

Posted
Såvitt jag förstått det kommer mönstringsresultaten inte ligga till grund för huruvida du får göra GMU eller inte. Det verkar som att man får göra om hela proceduren, vilket känns lite jobbigt för min del iaf som fick hyfsade resultat!

Se det från det ljusa sidan, Nu har du gjort testerna och vet "hur" du ska betee dig.. Och du kan förbättra resultaten :dribble:

Posted

Se det från det ljusa sidan, Nu har du gjort testerna och vet "hur" du ska betee dig.. Och du kan förbättra resultaten :)

Var ni glada för det. Själv kommer jag nog totalfaila nästa gång jag gör hörseltest på pliktverket så jag vill helst inte dit igen. Men nu när jag väl är inne i systemet så verkar det inte som att folk bryr sig ett skit :rolleyes: Läkarna på regementet sa: "Att du hör 5db sämre än pliktverkets krav spelar ingen roll öht". Dom brydde sig inte ens att göra ett hörseltest för att kontrollera.

Däremot skickade dom hem ca 5 personer direkt som erkände att dom hade haft lite ont i sina benhinnor tidigare i livet :dribble: stenhårda på den biten

Posted

Se det från det ljusa sidan, Nu har du gjort testerna och vet "hur" du ska betee dig.. Och du kan förbättra resultaten :dribble:

Det är visserligen sant! Men de flesta tester påverkas ju rätt mycket av dagsform och sådant så man kommer ju vara väldigt nervös. Man vill ju inte prestera sämre!

• 3 weeks later...
Posted

Har mönstrat idag äntligen, med resultaten:

Inskrivningsprov: 8

Styrka: 3

Kondition: 4

Psykolog: 6/6

Sen blev det ett B på grund av pollenallergi. Men hade perfekt hörsel/syn och övriga värden.

Något missnöjd med styrka och kondition. Men tydligen så var jag väldigt stark för att vara tjej och konditionen var också väldigt bra med tanke på min vikt. Men jag vet inte...

Nästa vecka kommer svaret om jag kommer in på GSU.

• 2 weeks later...
Posted
Har mönstrat idag äntligen, med resultaten:

Inskrivningsprov: 8

Styrka: 3

Kondition: 4

Psykolog: 6/6

Sen blev det ett B på grund av pollenallergi. Men hade perfekt hörsel/syn och övriga värden.

Något missnöjd med styrka och kondition. Men tydligen så var jag väldigt stark för att vara tjej och konditionen var också väldigt bra med tanke på min vikt. Men jag vet inte...

Nästa vecka kommer svaret om jag kommer in på GSU.

Det räckte inte till en plats i GSU-plutonen. Eller så var jag helt enkelt inte lämplig. Det är lite dumt att man inte får veta varför man inte blir antagen. Jag vet ju att människor med sämre mönstrings-resultat kom med. Vad kan dom då gå på?

Posted

Om de redan har fyllt upp antalet platser, spelar det ingen roll om du har bättre värden. Du konkurrerar inte med alla som mönstrar under hela året. Åtminstone fungerade det så ibland på den grå forntiden för ett par år sedan...

Posted

Är det GSU i Hemvärnet du syftar på? Isåfall är det nog sannolikt så att ansökningstiden är över. Har själv nyligen fått ett en preliminär placering som GA935 Bevakningssoldat och att jag kommer placeras i Hemvärnet efter utbildningen. Jag misstänker att de flesta som ansökt också fått det. Om inte annat kan du ju söka till GMU då dina mönstringsresultat håller i 2 år. Värt att nämna är dock att det inte är helt säkert att man kommer kunna använda sina mönstringsresultat när man söker till GSU men det är inget som jag kan säga säkert eftersom Pliktverket sa att det "kanske" blir så.

Posted
Om de redan har fyllt upp antalet platser, spelar det ingen roll om du har bättre värden. Du konkurrerar inte med alla som mönstrar under hela året. Åtminstone fungerade det så ibland på den grå forntiden för ett par år sedan...

Nu menar jag GSU-HV och där mönstrade alla som sökt samtidigt, utom de som redan hade giltiga mönstringsresultat, sedan valde de ut de 42 stycken som skulle utgöra plutonen utifrån allas resultat.

Posted

Jag mailade och frågade varför jag inte blivit antagen. Svaret var att det blir problem med min specialkost(laktosintolerant) och att jag hade nämnt att jag skulle vilja jobba som soldat på heltid i framtiden(det var tydligen negativt).

Men jag ger inte upp även om jag inte kan göra så mycket åt att jag är laktosintolerant. Det borde ju nästan anses som diskriminering. 10% av Sveriges befolkning är det så jag är inte direkt ensam och jag vet att många blivit soldater ändå, trots gaserna i magen.

Posted

Det är möjligt att många tidigare blivit soldater trots laktosintolerans, men väldigt få blir det idag (framförallt väldigt få som väljer att ta upp det på mönstringen!) eftersom konkurrensen om platser är så pass hård. Då måste man ha förståelse för att försvarsmakten mycket hellre väljer individer som inte kräver specialanpassad kost för att fungera felfritt. Om du har angett att du är laktosintolerant blir du genast mindre attraktiv i det konkurrensläge som råder.

Att HV inte vill ha någon som "vill växla upp" låter dock lite märkligt, men kan ha att göra med att de inte vill få in individer som sedan inte kommer att bli nöjda med tjänsten eftersom de blir understimulerade.

Posted
Det är möjligt att många tidigare blivit soldater trots laktosintolerans, men väldigt få blir det idag (framförallt väldigt få som väljer att ta upp det på mönstringen!) eftersom konkurrensen om platser är så pass hård. Då måste man ha förståelse för att försvarsmakten mycket hellre väljer individer som inte kräver specialanpassad kost för att fungera felfritt. Om du har angett att du är laktosintolerant blir du genast mindre attraktiv i det konkurrensläge som råder.

Att HV inte vill ha någon som "vill växla upp" låter dock lite märkligt, men kan ha att göra med att de inte vill få in individer som sedan inte kommer att bli nöjda med tjänsten eftersom de blir understimulerade.

Jag vet massa människor som är laktosintoleranta som har gjort lumpen nyligen eller gör nu. De har angett det och det har inte varit några problem. Så lite dumt är det med tanke på att 10% av befolkningen är det och ser man till resten av världen är det konstigare att tåla laktos än att vara intolerant. Men jag kan ju inte göra så mycket åt det tyvärr.

Det andra skälet kan jag förstå och acceptera. Jag kanske inte skulle nöja mig med att vara aktiv 4 dagar om året.

Posted

Tittar man bara på mönstringsresultat med din pollenallergi och laktosintollerans så kan jag förstå "avslaget" med tanke på att det borde finnas tillräckligt många med tjänstbarhet A. Styrka och kondition är ju möjliga att träna upp, så det borde ju inte vara så utslagsgivande att dom resultaten inte var så höga. Kan kännas hårt att få ett nej kastat i ansiktet, men det är ännu en erfarenhet att lägga i ryggsäcken och se det som en del av livet.

Posted
Tittar man bara på mönstringsresultat med din pollenallergi och laktosintollerans så kan jag förstå "avslaget" med tanke på att det borde finnas tillräckligt många med tjänstbarhet A. Styrka och kondition är ju möjliga att träna upp, så det borde ju inte vara så utslagsgivande att dom resultaten inte var så höga. Kan kännas hårt att få ett nej kastat i ansiktet, men det är ännu en erfarenhet att lägga i ryggsäcken och se det som en del av livet.

Men eftersom det finns medicin mot båda och jag kan fungera till 100% bara jag tar medicin borde det inte spela någon roll. Jag förstår att det gör det men jag tycker inte att det borde det.

Posted

Men eftersom det finns medicin mot båda och jag kan fungera till 100% bara jag tar medicin borde det inte spela någon roll. Jag förstår att det gör det men jag tycker inte att det borde det.

Tycker du inte det för att du själv är "drabbad" eller för att det är en onödig förmåga att slippa ta medicin? Tjänstbarhetsförmågan oavsett medicin, glasögon, specialkost osv osv ligger i min värld ganska högt upp på listan över önskvärda förmågor. Man kan finna sig själv i de mest skumma situationer där man saknar mediciner osv men ändå måste ha full tjänstbarhet. Men jag kan ju inte sitta här och bedömma din eventuella tjänstbarhet som soldat, du känner ju dig själv bäst. Men jag vet vad som krävs i tjänst och vad som är önskvärda egenskaper.

Posted

Tycker du inte det för att du själv är "drabbad" eller för att det är en onödig förmåga att slippa ta medicin? Tjänstbarhetsförmågan oavsett medicin, glasögon, specialkost osv osv ligger i min värld ganska högt upp på listan över önskvärda förmågor. Man kan finna sig själv i de mest skumma situationer där man saknar mediciner osv men ändå måste ha full tjänstbarhet. Men jag kan ju inte sitta här och bedömma din eventuella tjänstbarhet som soldat, du känner ju dig själv bäst. Men jag vet vad som krävs i tjänst och vad som är önskvärda egenskaper.

Jo jag förstår hur du tänker. Men nu var min laktosintolerans så pass mild att den inte försämrade min tjänstbarhet, jag tål ganska mycket laktos innan jag får ont i magen. Hur ofta hamnar man i en situation där man tvingas dricka ett glas mjölk? Det var endast min pollenallergi som sänkte tjänstbarheten till ett B enligt mönstringsförättaren.

Posted

Jo jag förstår hur du tänker. Men nu var min laktosintolerans så pass mild att den inte försämrade min tjänstbarhet, jag tål ganska mycket laktos innan jag får ont i magen. Hur ofta hamnar man i en situation där man tvingas dricka ett glas mjölk? Det var endast min pollenallergi som sänkte tjänstbarheten till ett B enligt mönstringsförättaren.

Det var snarare pollen jag tänkte på. Laktosen vet jag inget om, låter som dom tog första bästa anledning och delgav den istället för att svara på frågan du ställde. Men i vilket fall som helst så kommer du nog över det, finns viktigare saker här i livet än att leka soldat ett par dagar om året :ph34r:

Posted

Det var snarare pollen jag tänkte på. Laktosen vet jag inget om, låter som dom tog första bästa anledning och delgav den istället för att svara på frågan du ställde. Men i vilket fall som helst så kommer du nog över det, finns viktigare saker här i livet än att leka soldat ett par dagar om året :ph34r:

Nu vill jag ju inte leka soldat ett par dagar om året, jag vill göra det på heltid och jag ger inte upp förrän jag nåt mitt mål eller någon tröttnat på mig och likviderar mig.

Posted

Nu vill jag ju inte leka soldat ett par dagar om året, jag vill göra det på heltid och jag ger inte upp förrän jag nåt mitt mål eller någon tröttnat på mig och likviderar mig.

Ptjaa, jag har ju inte betalt för att dissa folk så det kommer jag inte göra, så då kan jag bara önska dig lycka till.

Däremot kan jag ge dig en funderare. Vad har du att erbjuda FM som gör dig till en bättre soldat än de andra 100 personerna som står vid sidan av dig med samma vilja? Svara inte mig utan den personen som du ska övertyga så du får chansen att prova på soldatlivet.