JTS Posted April 12, 2009 Report Posted April 12, 2009 vill bara höja att varningen finger om att hemkomsten för 31. luftburna, kanske blir lite hårdare än för andra missioner.risken att det kan bli ett kraftigt slag mot ens sociala liv att bryta upp från det liv, man har vant sig vid under snart tre år. förhoppningsvis har firman tänkt på detta.... Återigen, enda skillnaden mot hemkomsten för KS 16 och KS 18 är att FS 16 har varit i strid med allt vad det innebär (om nu inte KS 18 hamnar i nåt sista veckan, peppar peppar). Annars har vi provat att få hem yrkessoldater som gör en insats efter termin tre tidigare. nu var det väl mer helheten jag tänkte på. inte bara tiden i FS. det är väl här vi kanske kan se någon skillnad. skillnaden som jag ser den är väl mest "kulturellt". det må vara lite fördomsfullt, men liv på fästning(motsv) jämfört med att ha haft stockholm inom pendel-avstånd, lär nog påverka lite. dessutom, det är ju inte historiens bästa arbets-situation, att återvända till. Nu hade iofs varken skyttekompaniet på KS 16 eller 18 Sthlm inom pendlingsavstånd utan man bodde i baracker på Revingehed. Quote
NoPinky Posted April 13, 2009 Report Posted April 13, 2009 @NoPinky Är det fler än jag som får uppfattningen av att indoktrineringen i stenhögen på Vätterns strand i det närmaste måste vara total. Tråkigt att du känner så, men jag tycker också det är tråkigt att du med ditt uttalade genomför att masspersonangrepp mot alla som gjort tjänstgjort på K3. Att du drar alla över en kam och låter de dåliga uttalandena vara normgivande för din bild av väldigt många personer som sällan eller aldrig vill hävda sig. Ledsen om du känner att ni blir felaktigt behandlade. Jag kan dock bara dra mina egna slutsatser av vad jag erfarit genom åren. Majoriteten av de som jag har träffat (soldater som officerare) från förband med grön basker, oavsett baskermärke, har haft en suspekt attityd till sin egen betydelse och hur FMs väl och ve snurrar just kring dem. Om det nu är så att verkligheten inte är på det sättet, så ligger bollen hos er för att ändra på denna attityd, eftersom det är från er som den förmedlas. Quote
bushman Posted April 13, 2009 Report Posted April 13, 2009 (edited) @NoPinky Är det fler än jag som får uppfattningen av att indoktrineringen i stenhögen på Vätterns strand i det närmaste måste vara total. Tråkigt att du känner så, men jag tycker också det är tråkigt att du med ditt uttalade genomför att masspersonangrepp mot alla som gjort tjänstgjort på K3. Att du drar alla över en kam och låter de dåliga uttalandena vara normgivande för din bild av väldigt många personer som sällan eller aldrig vill hävda sig. Ledsen om du känner att ni blir felaktigt behandlade. Jag kan dock bara dra mina egna slutsatser av vad jag erfarit genom åren. Majoriteten av de som jag har träffat (soldater som officerare) från förband med grön basker, oavsett baskermärke, har haft en suspekt attityd till sin egen betydelse och hur FMs väl och ve snurrar just kring dem. Om det nu är så att verkligheten inte är på det sättet, så ligger bollen hos er för att ändra på denna attityd, eftersom det är från er som den förmedlas. vill fortfarande hävda att denna attityd hålls levande av ett försvinnande fåtal, de flesta jag numera träffar som representerar "halmkransens vänner" och som tjänstgjort/arbetat de senaste tio åren, har visat professionalism och ödmjukhet. de som jag stör mig mest på är årskullar från 80 - 90 tal som börjar tugga fradga, när man nämner pansarförband från skaraborg. men det är tyvärr rester av ett utbildningssystem som var dominerade på fästningen, under dessa årtionden. det vi upplever som kaxighet numera är lite överdriven grp-känsla. jag har full förståelse för detta, och låter dem hållas, med tanken "de e för goa i den åldern" i huvudet det är folk som fortfarande 10 - 15 år efter muck, inte kan släppa attityden som jag har svårt för... Edited April 13, 2009 by bushman Quote
simon Posted April 13, 2009 Report Posted April 13, 2009 Men här har förbandet och soldaterna ingående i det gjort även en termin 4 och en termin 5 och är nu inne på termin 6. FS17 kommer göra en termin 7. Nu är jag inte riktigt med här, Termin 1 och 2 är ju GU. Termin 3 är beredskap. Det som händer efter beredskapen kallas Termin 4 och den kan variera i längd. I vissa fall innebär termin 4 en rotationsmission. Så trodde jag att det var. Vad är termin 5, 6 och 7? För övrigt har KS 18 och FS 16 nästan exakt lika lång tid mellan inryck i NBG och hemrotation från insatsområde, men skit i det för nu börjar det bli lite väl mycket sandlåda här. Jag skiter inte i det, för det är här som vi kanske kan hitta något intressant att diskutera, kopplat till trådskaparens något otydliga frågeställning. Jag trodde att du skulle förstå att det var mer ett beskrivande resonemang för att belysa att de soldater och förband som utgör grunden för FS16, FS17, KS18 och KS19 har levt och utbildats tillsammans under en, för svenska mått, lång tid. Där mitt val av terminsbegreppet symboliserar ett halvår i det gröna. Detta har vad jag vet, inte skett tidigare (IA06 var inte anställda under lika lång tidsperiod, vad jag vet, där har du bättre koll.) och det bör man kanske vara medveten om vid hemrotation och avveckling av förbanden. Kanske andra krav ställs vid avveckling av sådana förband? Quote
JTS Posted April 13, 2009 Report Posted April 13, 2009 (edited) Men här har förbandet och soldaterna ingående i det gjort även en termin 4 och en termin 5 och är nu inne på termin 6. FS17 kommer göra en termin 7. Nu är jag inte riktigt med här, Termin 1 och 2 är ju GU. Termin 3 är beredskap. Det som händer efter beredskapen kallas Termin 4 och den kan variera i längd. I vissa fall innebär termin 4 en rotationsmission. Så trodde jag att det var. Vad är termin 5, 6 och 7? För övrigt har KS 18 och FS 16 nästan exakt lika lång tid mellan inryck i NBG och hemrotation från insatsområde, men skit i det för nu börjar det bli lite väl mycket sandlåda här. Jag skiter inte i det, för det är här som vi kanske kan hitta något intressant att diskutera, kopplat till trådskaparens något otydliga frågeställning. Jag trodde att du skulle förstå att det var mer ett beskrivande resonemang för att belysa att de soldater och förband som utgör grunden för FS16, FS17, KS18 och KS19 har levt och utbildats tillsammans under en, för svenska mått, lång tid. Där mitt val av terminsbegreppet symboliserar ett halvår i det gröna. Detta har vad jag vet, inte skett tidigare (IA06 var inte anställda under lika lång tidsperiod, vad jag vet, där har du bättre koll.) och det bör man kanske vara medveten om vid hemrotation och avveckling av förbanden. Kanske andra krav ställs vid avveckling av sådana förband? Ok, nej det fattade jag inte. Jag trodde att jag hade stött på ett nytt begrepp och blev nyfiken. Du har helt rätt att DE förband som utgör grunden för FS16, FS17, KS18 och KS19 har levt och utbildats tillsammans under en, för svenska mått, lång tid. Längre tid än tidigare beredskapsförband (även om dom inte har satts in innan termin fyra till skillnad från IA 06 och IA 07). Det kommer att ställa krav på hemkomst, rehabilitering, stöd och allt det där. Det jag vände mig mot var att det framställdes som att den luftburna skvadronen som utgör kompaniet i Afghanistan är helt unik, och det kommer att ställas stora specifika krav när just DOM kommer hem. Så är inte fallet, utan allt dom har gjort har någon annan gjort tidigare eller samtidigt. Jantelag jag vet, men jag får spader när jag luktar mig till folk som försöker göra en höna av en fjäder på det här sättet, det är enligt mig att brista i respekt mot dom som har gått före skvadronen och dom som går bredvid. Edited April 13, 2009 by jake the snake Quote
simon Posted April 13, 2009 Report Posted April 13, 2009 Då är vi på samma våglängd. 312:e skvadronen/FS16 kommer nog inte skilja sig från övriga efter hemkomst i det avseendet. Att skvadronen har en grupp som blivit påskjutna är inte något unikt. Det som är unikt är, som vi båda tryckt på, hur förbanden FS16, FS17, KS18 och KS19 bör fasas ut i det vanliga samhället. Har Försvarsmakten större (om än moraliska och kanske inte juridiska) skyldigheter när de handskas med dessa förband än, låt säga, FS13 och KS13? Avseende ditt sista inlägg ang. Jantelag så är jag även där beredd att hålla med dig, och jag skulle väl egentligen inte vilja kalla det jantelag. Kanske Respekt och Ansvar? Förbandsanda är något positivt, men det är nog lätt att vågskålen tippar över. Quote
bushman Posted April 13, 2009 Report Posted April 13, 2009 (edited) @jake the snake: vet i f-n om det egentligen behöver ställas speciella krav. men det vore ju dumt att inte ha lite mer beredskap. utbildningsförbandet i fråga borde veta vad de har skapat, och se till att fullfölja sitt åtagande. det duger nog inte med tack och hej på LG i en vecka, och en enkel biljett hem. rehabilitering tycker jag är ett rätt starkt ord i detta samanhanget, skulle väl mer kalla det återställning. det är främst för soldaterna OCH befälens skull, vi talar om tre år av ens liv som skall avvecklas och en "landnings-process" som jag antar kommer ta lite extra tid. lyckligtvis ligger sommaren öppen för detta, lägg in återträff lite tidigare och bruka en vecka, där folk får välja frivilligt hur mycket tid man behöver, för att plana ut. tror firman kan tjäna på en längre uppföljning, än att kanske får svarta rubriker längre fram. tredje statsmakten brukar ju ha ett gott öga till att få gå loss på FD anställda. det kan nog ses att 31:a behandlas med slikesvantar, men tror att vi bara ser början av något nytt. firman kommer bli tvugna att ta större ansvar man kan inte bara skyffla över en hög 21-23åringar till fredsbaskrarna, och hoppas på att ideella krafter löser uppgiften. Edited April 13, 2009 by bushman Quote
JTS Posted April 13, 2009 Report Posted April 13, 2009 FM anser sig inte ha något extra ansvar för fd yrkesanställda soldater. Det handlar om kostnader och ekonomi. Om vi skall titta på hur FM har hanterat föregångarna så kan man ju konstatera att IA 06 fortfarande efter snart två år inte har haft någon återträff med allt vad det innebär i form av att få prata med samtalsledare osv. För att ta ett exempel på en konsekvens av detta :Det går alltså runt folk som har varit i Afghanistan under stundtals pressande omständigheter och mått psykiskt dåligt redan under missionen utan att fortfarande ha fått mer stöd än vid hemkomstsamtalet. Detta trots alla veteranutredningar och alla sockrade uttalanden. I vanlig ordning är ord från politiker och högt uppsatta officerare inte värda ett skit. PersE US pekar på P7 och P7 pekar på PersE US, och dom som hamnar i kläm är som vanligt soldaten längst ut på linan. Detta kanske kan vara en fingervisning på hur det rimligrvis kommer att fungera i framtiden? Men jag är inte bitter..... Quote
Lancea Longini Posted April 13, 2009 Report Posted April 13, 2009 vill fortfarande hävda att denna attityd hålls levande av ett försvinnande fåtal, de flesta jag numera träffar som representerar "halmkransens vänner" och som tjänstgjort/arbetat de senaste tio åren, har visat professionalism och ödmjukhet.de som jag stör mig mest på är årskullar från 80 - 90 tal som börjar tugga fradga, när man nämner pansarförband från skaraborg. men det är tyvärr rester av ett utbildningssystem som var dominerade på fästningen, under dessa årtionden. det vi upplever som kaxighet numera är lite överdriven grp-känsla. jag har full förståelse för detta, och låter dem hållas, med tanken "de e för goa i den åldern" i huvudet det är folk som fortfarande 10 - 15 år efter muck, inte kan släppa attityden som jag har svårt för... Det finns ett förakt som lever kvar hos många gällande icke-jägarförband, men det tror jag inte beror på att man höjer sig själva till skyarna utan mer en kritik av vad som uppfattas som en låg nivå hos övriga FM. http://www.youtube.com/watch?v=u-9uTrm6s_c Quote
bushman Posted April 18, 2009 Report Posted April 18, 2009 kaxig attityd eller ej detta är fan goda nyheter, och ett klart bevis på att väldrillade soldater, gör en jävla nytta i våra utlandsförband. framåt!! mer sånt vilka ni än är! Quote
Krille Posted April 19, 2009 Report Posted April 19, 2009 vill fortfarande hävda att denna attityd hålls levande av ett försvinnande fåtal, de flesta jag numera träffar som representerar "halmkransens vänner" och som tjänstgjort/arbetat de senaste tio åren, har visat professionalism och ödmjukhet.de som jag stör mig mest på är årskullar från 80 - 90 tal som börjar tugga fradga, när man nämner pansarförband från skaraborg. men det är tyvärr rester av ett utbildningssystem som var dominerade på fästningen, under dessa årtionden. det vi upplever som kaxighet numera är lite överdriven grp-känsla. jag har full förståelse för detta, och låter dem hållas, med tanken "de e för goa i den åldern" i huvudet det är folk som fortfarande 10 - 15 år efter muck, inte kan släppa attityden som jag har svårt för... Det finns ett förakt som lever kvar hos många gällande icke-jägarförband, men det tror jag inte beror på att man höjer sig själva till skyarna utan mer en kritik av vad som uppfattas som en låg nivå hos övriga FM. http://www.youtube.com/watch?v=u-9uTrm6s_c PM:a mig så ska Du få veta vad jag anser om soldater från K3... hade en intressant övning mot såna i Åhus 2007. När Du hört vad som hände där så låter det Du säger ganska illa... Övriga - Överlag tycker jag att det är en stor brist att frångå dom samlade förbanden med folk med olika bakgrund - både militärt som civilt... Soldatämnena som passar K3 är stöpta i en form och soldater till P7 är stöpta i en annan form, dock så har dom en förmåga att komplettera varandra i just US... Så har det varit i många år och under dom åren byggdes sveriges goda rykte som peace keepers upp. Dom förband som skickas ut nu börjar likna såna förband som ansågs som dåliga av många pga enkelsidighet mm. Quote
Sleipnir Posted April 19, 2009 Report Posted April 19, 2009 Jag måste säga att jag fick ett mycket gott intryck av både soldaterna och deras närmaste befäl på FS 16. Enda som får mig att höja på ögonbrynen är "#12th Air Assault Squadron" märkena. Jag köper Airmobile, men Air-Assault tror jag inte LBB hade mäktat utföra. Quote
Noname Posted April 21, 2009 Author Report Posted April 21, 2009 På tal om jantelag...undra om Jake the Snake får spader när han läser det här utlåtandet om förbandet?Det var här svenskarna överfölls Quote
Blackadder Posted April 21, 2009 Report Posted April 21, 2009 På tal om jantelag...undra om Jake the Snake får spader när han läser det här utlåtandet om förbandet?Det var här svenskarna överfölls för vadå.. för att en person som är partisk person säger "Jag måste säga att det här är Sveriges bästa soldater sedan Karolinartiden" ALLA förband jag haft med att göra, ALLA chefer jag lyssnat på utan undantag blåser solsken upp i ändlykten och klappar sig för bröstet. Hur tror du det lät på TD01 med ett större antal KJ ? Jag påstår att TD01 minsan var "Sveriges bästa soldater sedan Karolinartiden" grattis och lycka till K3, skönt att allt gick bra och att ingen av soldaterna dog, men tro mig om du vill när jag säger att i just det här fallet var det inte någon övermänskig förmåga utan tur tillsammans med ett lyckosamt val av fordonsplaceringar i konvojen som gjorde att det gick bra. Sen så visst duktiga har oftare tur men i det här specifika fallet var det slumpen som gjorde att alla kom hem. tillhör inte dom som brukar ta nöje i att basha K3, finns bra och dåliga soldater och officerare överallt, som ju TV3 filmen visade /b Quote
Rokare Posted April 21, 2009 Report Posted April 21, 2009 Varför skulle han få det? Det är väl ganska självklart att chefen för förbandet, precis som du, önskar berömma killarna i Skvadronen. Sen kan man väl i viss mån le åt hans rader "...Sveriges bästa soldater sedan Karolinartiden." Svensson kanske tar honom på orden, vilket väl är ok medialt och marknadsföringsmässigt, och vi övriga ler för oss själva eftersom vi förstår syftet och inte på något sätt tolkar det som att han faktiskt menar det. Högre kompetens torde väl finnas innanför murarna. GMY Quote
JTS Posted April 21, 2009 Report Posted April 21, 2009 (edited) På tal om jantelag...undra om Jake the Snake får spader när han läser det här utlåtandet om förbandet?Det var här svenskarna överfölls Du har inte fattat vad jag menar tror jag. Jag är JÄTTEGLAD att det gick bra under eldöverfallet och jag är ÖVERTYGAD om att skyttekompaniet under FS 16 har gjort ett UTMÄRKT arbete. Dom förtjänar ALL heder. Men det finns fler förband som har överlevt eldöverfall i Afghanistan, som har gjort ett utmärkt arbete och som förtjänar all heder. Klart att chefen säger så i media, återigen dom förtjänar all heder och allt solsken, men du måste ju förstå att varje yrkesförband de senaste åren har fått höra samma sak av sina chefer. Jag har själv fått höra det av nuvarande ÖB, men det gör ju såklart inte det till en absolut sanning utan man får ju ta det för vad det är: Ledarskap. Om vi ska vara lite objektiva och rimliga så är det väl kanske ändå så att de bästa soldaterna sen Karolinertiden, om det inte rör sig om de mest erfarna Kongoveteranerna (60-tal) eller självklart några av de Finlandsfrivilliga, rimligtvis bör vara de andra pojkarna och flickorna som också huserar i Karlsborg? Annars är det väl nåt som i ärlighetens namn är konstigt? Edit: Glömde ju de frivilliga! Edited April 21, 2009 by jake the snake Quote
Guest Triggerpuller Posted April 21, 2009 Report Posted April 21, 2009 (edited) I mina ögon så rör det sig väl om den slags prat som man som soldat får lyssna på en massa gånger under sin yrkeskarriär. Och alltid tänker jag precis samma sak: Ännu en okunnig med stjärnor på kragen. Det riktigt tragiska är egentligen inte att han säger det här. Det tragiska ligger i att folk som borde veta bättre kommer att tro på honom och genom sitt skryt förringa vad andra krigare uträttat på platser som Virta Bro, Bjørnefjell, Salla, Hangö, Svir, Karelska Näset, Stanleyville m fl. Kattskit i ett ISAF-perspektiv men glädjande att alla svenskar kom levande därifrån. Dock kommer det fler händelser av det här slaget. La guerre n'est pas fini. Het oorlog is niet gewonnen. Edited April 21, 2009 by Triggerpuller Quote
Recommended Posts