Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hur har ni det med stående order i förbanden .

Någon som har någon bra mall för en sådan ?.

Posted
Till vilken sorlek på förbandet snackar vi om?

Storlek?

Är väl snarare på vilken nivå grupp/plut/komp/bat eller?

storlek, nivå, you say tomato...

En stående kompo innehåller en jäkla massa bös om alarmförband på bataljonen och sånt som man slipper på plutonsnivå tex, man slipper också (förmodar jag) stödfunktioner och viss personaladministration.

Posted

Kolla med din KC om han har sin stående KompO klar, be att få en kopia och bryt ner den på din plut.nivå.

Allt hänger ju på vad din pluton gör, spaning??? eller vad det nu kan vara.

Jag har precis gjort min stående UH-order för 2009, ett första utkast. IGU kanske ändras. Vi skall ha vårt första B1 möte nu i helgen.

Nu skall ju 5-punktsorder användas också. Det gamla 20 punkts schabraket är ju borta.

GS

KVM 1616. HvUnd

Posted

SOP med andra ord, antar att den innefattar SUPLAN, COORD, ACTORD, FRAGO, WARNORD samt FUNCORD. Har du kommit ihåg att bryta ner högre förbands JLCO?

Kom ihåg att allt skall baseras på GOP.

;-)

Posted

Det var ett humoristiskt sätt att indikera vad man drabbas av numera. Men såklart:

SOP - Standard Operating Procedure

SUPLAN - Support Plan

COORD - Co-ordinating Order

ACTORD - Activating Order

FRAGO -Fragmentary Order

WARNORD - Warning Order

FUNCORD - Function Order

JLCO - Joint Logistic Co-ordination Order

GOP - Guidelines for Operationla Planning

glömde den viktigaste tidigare,

OPORD - Operation Order

Posted

För att komplettera Sleipnir så vill jag påpeka att den vanligast förekommande förkortningen av Warning Order är WngO.

OPP enligt GOP bör rendera i en OPLAN som bygger på SOP och de COORDINST. OPLANen ska leda fram till en OPO som justeras genom FRAGO:s vars innehåll exekvieras genom ExO:s. För att Subunits ska kunna göra adekvatata PREP:s så ges PLANDIR och WngO i tidigt skede. PLANDIR innehåller CONOPS och svaret ska utgöras av en MCB. Und so weiter.

:rolleyes:

Posted
:unsure: Satt och läste en SUPLAN igår (ingår som ersättare i en JLCB, Joint Logistic Co-ordination Board). Håller på och går igenom allt när jag stöter på att man har problem eftersom en BOI måste föregå ACTORD. Satt som ett fån i tre minuter inna jag insåg att det stod för Beslut Om Insats. Hatar att vi blandar svenska och engelska förkortningar.
Posted

Frågan är om vi verkligen behöver blanda språken..

Inom hv så kommer vi ju inte att på överskådlig framtid att skickas ut på mission som eget förband

tycker att då använder vi det som vi kan Svenska.. Ingen ideé att lägga tid på att utbilda i språk då vi knappt hinner

göra det vi ska på de få h vi har.

När det gäller stående order så är de väldigt beroende på vart man bor i landet, vilket nivå förbandet finns på och om förbandet har fått en uppgift. Många hv förband har ju ingen direkt uppgift längre utan bara mål i toem som skall kunna uppnås.

Posted

Med det tankesättet skulle vi kunna kvarstå vid 24 punktsordern också. Jag tycker även att det är svårt att signalera blandat engelska och svenska (hade föredragit helt det ena eller det andra), men jag gör det i vart fall eftersom reglementena säger att jag ska göra det.

För att klargöra, ska du samverka, då skall du "tala samma språk".

Ett exempel.

Ditt hemvärnsförband aktiveras för en insats. UH hänvisningar skall du bryta ner ur områdesansvarigt förbands SUPLAN. När dessa hänvisningar börjar gälla är avhängigt ACTORD i olika omfattningar.

Posted

Allt var ju inte dåligt med 23 punktsordern om du menar den.... :banghead:

Jag tycker förändringar är bra men vad jag vet så finns det inget reglemente som säger att jag skall blanda!

Det kom hösten 06 att jag skulle det men våren 07 fick jag från det förband(hkpflj) jag tillhör att det skulle upphöra.

Kör vilket som bara det likställs för alla!!

Posted
Jag tycker förändringar är bra men vad jag vet så finns det inget reglemente som säger att jag skall blanda!

Om det är blandat signalering du syftar på så säger gällande SbR Telefoni just det. Brödtext kan sändas på svenska medan allt runtomkring ska vara på engelska.

Posted

Är du säker? Jag har inte fått från min utbgrp att så är fallet.

Det sista vi fick var att allt skall ske på svenska

Posted
Är du säker? Jag har inte fått från min utbgrp att så är fallet.

Det sista vi fick var att allt skall ske på svenska

Ja, jag är säker. Däremot är jag fullt medveten om att det på många ställen bryts mot gällande bestämmelser.

Posted

Ja nu har vår Bataljonchef fått FragO inför höstens Hv vecka som vi genomför i höst v939. Nu skall han yxa ner den till BatO så vi vår tur kan bygga vidare..............

Men det lär nog ta tid. Vår Bataljonchef räknade med att skicka ut ordern mars-april.

Vi kör vidare på svenska inom 161. i Kronoberg. Vi har inte hört nåt annat. (ännu)

Posted

För att vara lite petig, så behöver ni inte höra något. Ni är skyldiga att följa gällande anvisningar, bestämmelser och reglementen etc. etc. Och det som styr är detta (min fetstilsmarkering);

Sambandsregelmente för Försvarsmakten, Telefoni

(1 bilaga)

Bakgrund

En arbetsgrupp, ledd av HKV och med representation ur armén, marinen och

flygvapnet, har genomfört en omarbetning av Sambandsreglemente för Försvarsmakten,

Telefonering, SbR F Tfn, 1986 års utgåva.

Styrande för arbetet har bl.a. varit chefens för utvecklings- och inriktningsprocessen,

C U/I, beslut i stort, dokumenterat i HKV 2006-05-10, 01900:67634, där det

bl.a. sägs att ”FM skall övergå till signaleringsrutiner på engelska enligt NATO

standard såvida inte inbyggda applikationer i ledningssystem innebär hinder för

detta” (sid 5, mitten).

Reglementet översändes elektroniskt till samtliga enheter i Försvarsmakten. Fortsatt

spridning inom resp förband, motsv, enligt resp förbandschef.

Ska man vara uberpetig kan man ju argumentera att, eftersom det inte finns något som heter "regelmente", så invalideras dokumentet av stavfelet, men jag tror inte du kommer så långt.

Har detta inte kommit er tillhanda så är det tyvärr så att utbildningsgrupperna inte alltid tar sitt ansvar fullt ut.

Posted

Har inte "hört" :) något från vår sambandsansvarige på gruppen.

Överlåter detta till mina högre chefer.

Har fullt upp med QM uppgifterna i övrigt.

Vi har dock övat signalering enligt direktiven.

Är det någon som har skrivit order på engelska fullt ut?

Eller har gjort detta på mission?

Hur uppfattar ni standarden på ordrar från era högre chefer?

Intressant att få veta.

:rolleyes:

Posted

Håller med om att man skall följa reglementen men man ska inte gå mot order från högre chef som är tex en utbildningsgrupp/regemente!

Tror dock att den dagen vi i hv får ra system som är något värt namnet så kommer vi att börja signalera rätt. :unsure:

• 2 weeks later...