Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ringde pliktverket idag och det finns ingen anledning till panik. Som de flesta trott så är det de som fått att "eventuellt" bli kallade som inte får mönstra. Själv så "planeras" jag få mönstra det här året och där är det ingen ändring, mönstring i september med andra ord. **pust**

• Replies 748
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Fick svar från pliktverket idag om min inskrivning. Utbildningsreserven.

Just nu är jag så grymt besviken, går knappt och förklara. Allt känns förgäves.

Dock tänker jag inte ge mig, ska överklaga skiten ur dedär verket. Fyfan säger jag bara.

:baskerHV:

Posted
Fick svar från pliktverket idag om min inskrivning. Utbildningsreserven.

Just nu är jag så grymt besviken, går knappt och förklara. Allt känns förgäves.

Dock tänker jag inte ge mig, ska överklaga skiten ur dedär verket. Fyfan säger jag bara.

:baskerHV:

Illa :o Vad sökte du och vilka resultat hade du?

Posted
Befälsskattning: 6

Plikttjänstförmåga: 7

Inskrivningsprov: 5

Fysisk arbetsförmåga: 7

Muskelstyrka: 7

Sammanvägd tjänstbarhet: B

GA924 Bas/Stril-säksoldat, F21 Luleå.

Snittar du inte 7/8/9 i dina resultat kommer du inte in. Det är bara och inse. :baskerHV:

Posted
Befälsskattning: 6

Inskrivningsprov: 5

Fysisk arbetsförmåga: 7

Muskelstyrka: 7

Sammanvägd tjänstbarhet: B

GA924 Bas/Stril-säksoldat, F21 Luleå.

Snittar du inte 7/8/9 i dina resultat kommer du inte in. Det är bara och inse. :)

Sökte bara en enda tjänst :o Har själv en vän som kom in på insats med ungefär samma värden som dig.

Posted (edited)

Värt att nämna är dock att antalet tjänster varierar från år till år, 2009 har armén sitt stora inryck vilket innebär fler tjänster.

Sedan så skiljer sig anatalet sökande per tjänst såklart förband emellan.

Edit: Förtydligande

Edited by ViktorL
Posted
Sökte bara en enda tjänst :banghead: Har själv en vän som kom in på insats med ungefär samma värden som dig.

Ja, jag testade ju varken jättebra eller jättedåligt men om jag hade vetat att den fanns så få tjänster ute hade jag inte sökt något så konkurrenskraftigt.

Var i kontakt med pliktverket idag, enligt dem så är det ca 10 sökande per befattning. Detta år är ingen lek.

Posted
Sökte bara en enda tjänst :baskerKav: Har själv en vän som kom in på insats med ungefär samma värden som dig.

Ja, jag testade ju varken jättebra eller jättedåligt men om jag hade vetat att den fanns så få tjänster ute hade jag inte sökt något så konkurrenskraftigt.

Var i kontakt med pliktverket idag, enligt dem så är det ca 10 sökande per befattning. Detta år är ingen lek.

Inte för att va den som är den men det var ganska dumt gjort om man inte har absoluta toppbetyg, men gjort är gjort och nu kan dom andra som ska mönstra dra lärdom av detta senariot :baskerKav:

Posted
Sökte bara en enda tjänst :baskerKav: Har själv en vän som kom in på insats med ungefär samma värden som dig.

Inte för att va den som är den men det var ganska dumt gjort om man inte har absoluta toppbetyg, men gjort är gjort och nu kan dom andra som ska mönstra dra lärdom av detta senariot :baskerKav:

Ja men det är lätt att säga med facit i hand. Nu får vi hoppas det går bra för dig iallafall Janjävlar :)

Posted

Nu var det inte så att jag bara sökte en tjänst. Mitt andraval var Skyttesoldat, Livgardet och tredjeval Insatsgruppbefäl, LedR.

Men det är som Kolind säger, det är tyvärr lätt att vara eftersmart. Men jag har inte gett upp hoppet ännu!

Posted

Jag har en kompis som fick rycka in som insatsgruppbefäl . Han hade betydligt sämre värden än dig, bortsett från befälslämpligheten där jag tror att han fick highscore. Ska kanske tilläggas att han mönstrade i januari om det nu gör någon skillnad (han fick besked för ett par månader sedan så det spelar nog roll NÄR man mönstrar...?).

Bara en liten notis ...

Posted

Det spelar ingen roll när man mönstrar. Det som spelar roll är resultaten hos de man konkurerar mot på den tjänst man valt. Kan vara så att antingen var det inte så många som valde det, eller så hade de ungefär lika bra resultat allihopa.

Posted
Det spelar ingen roll när man mönstrar. Det som spelar roll är resultaten hos de man konkurerar mot på den tjänst man valt. Kan vara så att antingen var det inte så många som valde det, eller så hade de ungefär lika bra resultat allihopa.

Det spelar verkligen roll vilken tid på året man mönstrar. När jag satt hos mönstringsförrättaren visade han upp en lista med folk som redan var inskrivna och det visade sig att jag hade bättre värden än va många hade. Jag sökte tjänsten men fick den inte. Folk med sämre värden hade alltså redan blivit inskrivna. Systemet suger...

Posted

Det spelar verkligen roll vilken tid på året man mönstrar. När jag satt hos mönstringsförrättaren visade han upp en lista med folk som redan var inskrivna och det visade sig att jag hade bättre värden än va många hade. Jag sökte tjänsten men fick den inte. Folk med sämre värden hade alltså redan blivit inskrivna. Systemet suger...

Ja men det är för att de har mönstrat under en annan period då, då det har varit testande med sämre resultat över lag.

Posted

Ja men det är för att de har mönstrat under en annan period då, då det har varit testande med sämre resultat över lag.

Precis, alltså kan det löna sig att mönstra en viss period på året. Man tycker ju att alla borde konkurrera med alla...

Posted

Livet är ingen demokrati. Och det gäller särskilt Försvarsmakten och andra civila myndigheter. Bara gilla läget och acceptera att det alltid kan bli värre, för det kommer det bli.

I slutändan är det rätt man/kvinna på rätt plats vid rätt tillfälle helt enkelt.

Slut, frågor?

Posted
Livet är ingen demokrati. Och det gäller särskilt Försvarsmakten och andra civila myndigheter. Bara gilla läget och acceptera att det alltid kan bli värre, för det kommer det bli.

I slutändan är det rätt man/kvinna på rätt plats vid rätt tillfälle helt enkelt.

Slut, frågor?

Det stämmer. Fast det mest optimala hade kanske egentligen varit att låta alla mönstra och söka för att sedan jämföra alla sökande med varandra innan man tillsätter platserna. Då hade det verkligen blivit rätt man/kvinna på rätt plats. Med tanke på hur få det är som mönstrar och får göra värnplikt idag så hade det nog fungerat, men antar att dom inte orkar lägga över allt pappersarbete till några enstaka veckor i slutet av året.

Posted

Det kan spela roll när du mönstrar ifall du är intresserad av en tjänst som kräver extremönstring, mönstrar du efter extreamönstringen kan du få vänta ett helt år till nästa.

Posted

Det kan spela roll när du mönstrar ifall du är intresserad av en tjänst som kräver extremönstring, mönstrar du efter extreamönstringen kan du få vänta ett helt år till nästa.

All extramönstring för den årskull man mönstrar med sker väl ändå under början av våren året efter? Det är så jag har uppfattat det, därför kan det dröja som mest lite mer än ett år innan man extramönstrar vilket är helt naturligt.

Posted

Jag har för mig att någon extramönstring var på hösten vilket innebär att de som mönstrar sist får vänta ett helt år vilkt är dumt om inryck är i t.ex juli. Är dock inget jag är säker på, någon med helt säkra uppgifter fårgärna bekräfta eller dementera.

Posted

Slut, frågor?

Det stämmer. Fast det mest optimala hade kanske egentligen varit att låta alla mönstra och söka för att sedan jämföra alla sökande med varandra innan man tillsätter platserna. Då hade det verkligen blivit rätt man/kvinna på rätt plats. Med tanke på hur få det är som mönstrar och får göra värnplikt idag så hade det nog fungerat, men antar att dom inte orkar lägga över allt pappersarbete till några enstaka veckor i slutet av året.

De kan säkert skaffa något program på datorn som kan ta ut de med bäst värden och skriva kallelser till de som fått placering. Pappersarbetet borde inte vara något problem i det tjugoförsta århundradet !

Posted (edited)

När ni mönstrade, fick ni något papper med er då ifrån handläggaren/mönstringsförrättaren? (Och vad stod det isåfall på det?) Och pappret ni fick på posten ett par månader efter, vad stod det där? (Om ni fick göra vpl alltså)

Edited by Planetary
Posted (edited)
När ni mönstrade, fick ni något papper med er då ifrån handläggaren/mönstringsförrättaren? (Och vad stod det isåfall på det?) Och pappret ni fick på posten ett par månader efter, vad stod det där? (Om ni fick göra vpl alltså)

Fick med en mapp med mönstringsresultat och information om tjänsterna samt ett "Besked om preliminär inskrivning" på vilket de tjänster jag valt stod i turordning. I brevet jag fick hem informerades jag om att pliktverket skriver in mig för värnplikt, vilken tjänst, var, när, hur länge samt att dom kollar mig i polisregister och enligt säkerhetslagen.

:baskerPa:

Edited by LKR
Posted

Sen får man brevet och blir mindre glad när det första man läser är:

"Beslut.

Pliktverket skriver in dig i utbildningsreserven.

Du placeras i befattningsgrupp övrig."

:uuh::baskerPa:

Posted

"Beslut.

Fick du likadant som gubben ovan? Papper på preliminär inskrivning på dina 3 val i handen hos mönstringsförrättaren?

Posted

"Beslut.

Är det inte så att man får antingen ett sådant brev som du fick eller ett sådant som LKR fick?

Posted

"Beslut.

:clap::baskerPa:

Är det inte så att man får antingen ett sådant brev som du fick eller ett sådant som LKR fick?

Det som lkr fick får man med sig hem från mönstringen och den preliminära är vilka tjänster du sökt. xx veckor eftermönstring får du antingen hem ett antagningsbrev eller ett beslut om att man blivit placerad i utbreserven. hamnar man i reserven kör man operation tele-terror tills man får en befattning.

Posted
Fick du likadant som gubben ovan? Papper på preliminär inskrivning på dina 3 val i handen hos mönstringsförrättaren?

Jadå, det antar jag att alla som klarar av mönstringsdagen får.

"Beslut.

:-P:bash:

Exakt, otydligt av mig. Man får ju självklart antingen eller.

Det som lkr fick får man med sig hem från mönstringen och den preliminära är vilka tjänster du sökt. xx veckor eftermönstring får du antingen hem ett antagningsbrev eller ett beslut om att man blivit placerad i utbreserven. hamnar man i reserven kör man operation tele-terror tills man får en befattning.

Hahahaha!! Operation tele-terror får nu vara namnet på min kamp mot en befattning. :rockon::sniper:

Klockren kommentar. :clap:

Posted

Jag har nyss vart och mönstrat och undrar om jag har en chans att få extramönstra som kustjägare med dessa värden:

Befälslämplighet: 6

Styrka: 8

Cykling: 8

"Iq" test: 6

Syn och hörsel: A

Färgseende: 0 fel

Klarat jägartestet

Inga skador eller liknande

Vad jag har förstått det då är det inte ens alla sökande som kommer till extramönstringen? Så kan jag ha någon som helst chans?

Efter att ha misslyckats 2 ggr med valet av placering på forumet hoppas jag att nu är korrekt! ;P

Posted

@Köttsoppa: Skulle nog vara önskvärt att snitta 8or och 9or för oss 91or för att ha chans att bli KJ tror jag, men vem vet kanske vill 91or inte bli KJ.

Eftersom du snittar 7 så tycker jag ändå att du ska söka.