Jump to content

Livvakt

jasonx

Recommended Posts

Har sökt och kollat på alla trådar om livvakt här på forumet och lite andra ställen. Har dock endå lite frågor.

Vilken är enligt er den absolut bäst utbildningen i Sverige om man ska utbilda sig till livvakt/personskydd. (Sökt till Polishögskolan men tänkte gå något annat innan).

Den som står högst upp på min lista nu är, ISA http://www.isaacademy.com/ Någon som har mer information om dem? Är de godkännda av RPS?

Efter man gått en sån här utbildning vad rekomenderar ni att man gör då? Finns det yttligare utbildningar man kan ta? Speciallicera sig lite kanske? Kanske finns något utomlands? Annars något i Sverige?

Jag ska även börja i skytteklubb samt läsa ryska, några andra tips? Böker? Utbildningar osv.

Alla erfarenheter samt tips välkomnas gärna.

Mvh

Om du satsar på polisyrket skulle jag rekomendera att du jobbar ett tag som polis och sedan går vidare inom SÄPO och deras personskydd. Då är du helt säker på att du får en (av RPS) godkänd kurs och dessutom slipper du kasta många sköna tusenlappar på en privat kurs.

Lycka till.

Jag rekommenderar www.ronin.co.za

Dom erbjuder en mycket bra utbildning, sjukvård, riskhantering,bilkörning, vett o etikett,vapenträning,självskydd m.m.

Därigenom får du också "SIA" licens http://www.the-sia.org.uk/home/licensing/close_protection/

Pm.a mig om du har frågor.

Skall du gå säpo vägen så skall du ha varit polis i 8 år för att kunna söka till Säpo men som sagt då får du en utbildning som är godkänd i Sverige.

I övrigt så känner inte jag till någon utb inom Sverige som ger dig någon "licens" att jobba i Sverige.

Jag vet att G4S har personskydd men är ganska övertygad om att det inte är en jätte aktiv enhet och dom genomför själva sin utb.

Eller också så läser man på SÄPO:s hemsida och ser följande:

Fakta om våra livvakter

Säkerhetspolisens livvakter:

Är utbildade poliser med minst fyra års arbetslivserfarenhet, inklusive studietiden.

Har tidsbegränsad anställning och är tjänstlediga från den egna polismyndigheten.

Har genomgått ett antal tester i samband med rekryteringen, bland annat begåvningstest, fysiskt test, simtest, förartest, vapentest, situationstest, personlighetstest och syntest.

Har genomgått en livvaktsutbildning som är tio veckor lång, där huvuddelen består av praktisk livvaktsträning.

Genomgår vidareutbildningar varje år.

Får genomgå kunskapstester och fysiska tester varje år.

Så man behöver inte ha varit polis i 8 år som Greven påstår. Det kanske var så förr men nu är nu.

För övrigt så söker SÄPO nya livvakter nu.

Eller också så läser man på SÄPO:s hemsida och ser följande:
Fakta om våra livvakter

Säkerhetspolisens livvakter:

Är utbildade poliser med minst fyra års arbetslivserfarenhet, inklusive studietiden.

Har tidsbegränsad anställning och är tjänstlediga från den egna polismyndigheten.

Har genomgått ett antal tester i samband med rekryteringen, bland annat begåvningstest, fysiskt test, simtest, förartest, vapentest, situationstest, personlighetstest och syntest.

Har genomgått en livvaktsutbildning som är tio veckor lång, där huvuddelen består av praktisk livvaktsträning.

Genomgår vidareutbildningar varje år.

Får genomgå kunskapstester och fysiska tester varje år.

Så man behöver inte ha varit polis i 8 år som Greven påstår. Det kanske var så förr men nu är nu.

För övrigt så söker SÄPO nya livvakter nu.

Ber om ursäkt, gick på källan Leni Björklunds "säpo" vakter som jag pratade med i Kosovo, de sa 8 år, har kanske ändrats eller så for dom med osanning.

Ber om ursäkt, gick på källan Leni Björklunds "säpo" vakter som jag pratade med i Kosovo, de sa 8 år, har kanske ändrats eller så for dom med osanning.

Det kan mycket väl ha ändrats. Jag hade inte reagerat över 8 år om det inte varit för en artikel i Svensk Polis som jag nyss läst som handlade om livvakter. Därför så reagerade jag.

/K

De större bevakningsföretagen har ju ganska lång erfarenhet av personskyddsverksamhet och bedriver även utbildningar, men den är väl främst för egen personal alt. personer anställda i branschen. Ålderskravet för deras utbildningar är 25 år vet jag iaf., och man ska ha jobbat ett antal år i branschen, vet inte om man ska ha handhavandeutbildning för tjänstevapen också.

Det är ju en ganska lång väg att vandra, så det kanske inte är så aktuellt. Men vill du jobba inom personskydd i Sverige så är det nog det enda alternativet till polisen/SÄPO, om inte armén/SSG har något.

Rykten säger dock att jobbet kan vara väldigt låååååångtråkigt...

Jobba i Sverige tror jag kan vara lite svårt, man kan ju starta ett eget säkerhetsföretag och erbjuda folk personskydd men vilken lag skall man stödja sig mot? Nödvärnslagen kanske, då har man rätt att skydda 3.e person, problemet är att som "Livvakt" skulle man kanske behöva mer rättigheter än så.

Att jobbet är långtråkigt stämmer säkert men vem kan ärligt säga att dom aldrig tröttnar på sitt jobb ibland?

Skall man skaffa sig ett bra personskyddsjobb så är det antingen Säpo eller åka utomlands som gäller.

Jobba i Sverige tror jag kan vara lite svårt, man kan ju starta ett eget säkerhetsföretag och erbjuda folk personskydd men vilken lag skall man stödja sig mot? Nödvärnslagen kanske, då har man rätt att skydda 3.e person, problemet är att som "Livvakt" skulle man kanske behöva mer rättigheter än så.

Att jobbet är långtråkigt stämmer säkert men vem kan ärligt säga att dom aldrig tröttnar på sitt jobb ibland?

Skall man skaffa sig ett bra personskyddsjobb så är det antingen Säpo eller åka utomlands som gäller.

Man kan inte starta ett säkerhetsföretag och endast syssla med personskydd i Sverige, personskyddsverksamheten måste vara en del av en större verksamhet; väktare, skyddsvakter, ordningsvakter osv. Därför är det bara de större företagen som bedriver verksamheten, det krävs även att man klarar personalförsörjning och utrustning m.m.

Nöd- och nödvärnslagen är det man har att luta sig mot i Sverige, även om jobbet troligtvis går ut på att minimera alla tänkbara risker som leder till att nämnda lagrum behöver användas.

Men självklart är SÄPO bättre om man vill jobba med personskydd, så enkelt är det. Jag ville bara visa på alternativet här i Sverige, och att det finns ett sådant, även om det är svårt att ta sig in där.

De större bevakningsföretagen har ju ganska lång erfarenhet av personskyddsverksamhet och bedriver även utbildningar, men den är väl främst för egen personal alt. personer anställda i branschen. Ålderskravet för deras utbildningar är 25 år vet jag iaf., och man ska ha jobbat ett antal år i branschen, vet inte om man ska ha handhavandeutbildning för tjänstevapen också.

Det är ju en ganska lång väg att vandra, så det kanske inte är så aktuellt. Men vill du jobba inom personskydd i Sverige så är det nog det enda alternativet till polisen/SÄPO, om inte armén/SSG har något.

Rykten säger dock att jobbet kan vara väldigt låååååångtråkigt...

Livgardet har numera uppgiften att utveckla och vidmakthålla personskyddsförmåga. Som officer på MP kan man förkovra sig i detta fack. Givetvis har ju som sagt nämnda specialförband även denna förmåga (minst sagt).

Kan med egen erfarenhet säga att det är sjukt långtråkigt och påfrestande ibland, men å andra sidan så väger träningen och andra saker i tjänsten vanligtvis upp det med råge. Detta är dock min militära erfarenhet.

När det gäller SÄPO så vill dom, så vitt jag vet, ha människor som är äldre (dom måste se "representativa" ut när deras skyddspersoner har dignitärer från andra länder på besök. Jmf med att vissa hävdar att skägg = respekt i afghanistan.) Det är mer respekterade helt enkelt än en yngre kille, oavsett vilket kompetens han nu måbesitta jmf mot den yngre. Så den karriären är nog mer aktuell när man har några år på nacken.

@ Jasonx: Lägg stor vikt på fysisk träning. Om man vill arbeta utomlands så är det inte lika liten risk som i Sverige och då kan du behöva släpa din egen kropp samt skyddspersonens vilket kan vara oerhört påfrestande i vissa situationer.

Mvh

// Amfvrak :-P

• 3 weeks later...
Har sökt och kollat på alla trådar om livvakt här på forumet och lite andra ställen. Har dock endå lite frågor.

Vilken är enligt er den absolut bäst utbildningen i Sverige om man ska utbilda sig till livvakt/personskydd. (Sökt till Polishögskolan men tänkte gå något annat innan).

Den som står högst upp på min lista nu är, ISA http://www.isaacademy.com/ Någon som har mer information om dem? Är de godkännda av RPS?

Efter man gått en sån här utbildning vad rekomenderar ni att man gör då? Finns det yttligare utbildningar man kan ta? Speciallicera sig lite kanske? Kanske finns något utomlands? Annars något i Sverige?

Jag ska även börja i skytteklubb samt läsa ryska, några andra tips? Böker? Utbildningar osv.

Alla erfarenheter samt tips välkomnas gärna.

Mvh

Lite svar på frågorna...

Att svara på den bästa utbildningen i Sverige till Personskyddsväktare (PSV) som det heter då endast polisen (läs. SÄPO) får ha Livvakter i Sverige är ganska svårt, det beror på om du har för avsikt att arbeta i Sverige eller om du skall arbeta utomlands, för att få arbeta i Sverige som PSV så måste du vara anställd av ett auktoriserat säkerhetsbolag som har särskild Personskyddsauktorisation, vilka företag som har detta kan du får reda på via läsnstyrelsen i ditt län. Man kan säga att de som har dessa är Securitas, Bevakningstjänst, G4S (Fd. Falck). det finns även andra bolag som har detta tillstånd. Securitas har en egen utbildning och där kan även utomstående deltaga, dock är chansen väldigt liten att komma med om du inte arbetar för ett bolag som officiellt köper in den utbildningen till dig ca: 55000 kr. G4S har även dom en intern utbildning med instruktörer från SÄPO, dock endast till för egen personal.

Skall du arbeta utomlands finns det en mängd utbildningsannordnare, många är ok men vissa är botten, bland de bästa företagen fanns förut i Israel, Tyskland, Syd Afrika och Australien. England finns det en hel uppsjö av utblidare.

Det första du skall kolla är skall du jobba i Sverige eller inte? om du skall jobba i Sverige måste du ha av RPS godkänd utbildning annars gäller den inte. Utomlands kan man ha lite vad som helst utom i England där dom nu har infört mer som i Sverige.

vad det gäller isaacademy så tror jag inte att dom är godkännda för arbete i Sverige, varning också för DynSec de har tydligen enligt utsago från ab.lst blivit av med sin utbildningsaukorisation då de har profilerat sig och haft kurser med tvivelaktig inrikting....

Vad det gäller vidare utbildning kan du efter avslutad grundkurs söka en sk. PSD utbildning (Personal Security Detail) för arbete i högrisk områden. sedan kan en avancerad förarutbildning vara bra att ha.

Hoppas du har fått svar på lite av dina frågor... annars är det bara att hojta till.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...