Jump to content

The Dark Knight


Spartacus

Recommended Posts

Igår hade den svensk premiär. Filmen har åkt upp på första platsen på IMDB.com, även om många pekar på hypen så kan man inte låta bli att lyfta på ögonbrynen.

 

http://www.youtube.com/watch?v=WaIR9dAZRR0

 

http://www.imdb.com/title/tt0468569/

 

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Dark_Knight_(film)

 

Så, vilka har redan sett den och vem har tänkt besöka den lokala biografen? Själv måste jag erkänna att på rätt bra lång tid är jag enormt sugen att gå och se en film på bio. Den senaste Indiana Jones-rullen var mest för att det var Indy som var med.

Link to comment
Share on other sites

Jag såg den igårkväll och jag rekommenderar den starkt. Mycket bra jobbat av samtliga inblandade och ett stort tack till Heath Ledger som gestaltar Jokern oerhört ruskigt bra. Det är värt en oscarsnominering, minst.

Link to comment
Share on other sites

Var på bio och såg den igår. Tycker det var en mycket bra film (ca 2,5h) och om man gillade "Batman Begins" kommer man med all säkerhet gilla "The Dark Knight"!

Nästan alla skådespelarna från förra filmen är tillbaka i sina roller (Michael Caine, Gary Oldman, Morgan Freeman) men Katie Holmes har ersatts av Maggie Gyllenhall. Skådespelerit var jäkligt bra! En, som vanligt, dyster Batman och en galen Joker. Heath Leadger gör en väldigt bra Joker, lite som Jack Nicholson fast inte lika överspelad och lila/vit/grön. Effekterna var snygga. Rätt bra med Batgadgets (paraglide-kappa och linskjutare måste ju finnasmed) och explosioner men inte så överdrivna som det var i de äldre filmerna ("Holy cow Batman, you got a can of sharks-with-lasers-on-their-heads reppelant spray in your utility belt????", typ...), även om Mr Fox lyckas ta fram alla möjliga coola prylar åt den maskerade hämnaren :)

Har man läst Millers "Dark Knight" i slutet av förra århundradet finns det även ett par små ögonblick av nör... eeeh.... igenkännande ;-)

 

Sammanfattningsvis: Gå och se!

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

Jag måste faktiskt säga att hypen har ätit upp hela den här filmen och alla människor i dess närhet.

- utom mig.

 

Jag gillade Batman Begins. Ett perfekt exempel på hur man kan förnya ett gammalt varumärke och få det att kännas fräscht och nytt. Men, The Dark Knight är inte samma käftsmäll. Även om Herr Ledger är härlig som überboven Jokern så kan jag inte göra som alla andra och börja skrika "IMDB NR #1!" eller "10 AV 10!!!111"

 

För mig är The Dark Knight på sin höjd en svag sjua av tio. En bra uppföljare och en riktigt bra serietidningsfilm.

 

Inget mer.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sköldberg

Tycker att den var riktigt, riktigt, riktigt bra. Det kändes som om de fick det mesta utan att det blev plottrigt eller överspelat. Heath Leadger som jokern var som tidigare skribenter sagt riktigt lysande, lyckades balansera perfekt mellan galenskap och genialiska drag. Tycker dessutom att titeln verkligen beskrev filmen. Är det någon som vet om det är en trea planerad?

 

edit: Schtavfel

Link to comment
Share on other sites

Tycker att den var riktigt, riktigt, riktigt bra. Det kändes som om de fick det mesta utan att det blev plottrigt eller överspelat. Heath Leadger som jokern var som tidigare skribenter sagt riktigt lysande, lyckades balansera perfekt mellan galenskap och genialiska drag. Tycker dessutom att titeln verkligen beskrev filmen. Är det någon som vet om det är en trea planerad?

 

edit: Schtavfel

 

Jag tror att man måste avsky pengar riktigt mycket för att låta bli att göra en trea.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om hypen "ätit upp" den (iofs brukar jag kunna ignorera slikt), men en riktigt bra film var det.

 

Intressanta karaktärer nästan hela vägen, bra skådespeleri (trivdes inte riktigt med Harvey Dent - men i en perfekt värld...), och över lag mycket väl filmad. Hojjen kändes dock som om den gick liiite långsamt :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Om det är den bästa filmen någonsin vet jag inte, men jag vet att jag hittills har sett den två gånger på bioduken. Helt klockren film, lätt en av de bättre filmer alla kategorier jag någonsin sett, och definitivt den bästa serietidningsrullen någonsin. Heath Ledger gör ett sinnessjukt (sorry, kunde inte låta bli) bra jobb som Jokern. Det är lätt att följa med i svängarna, och man blir aldrig uttråkad en enda sekund, vilket är rätt så bra gjort av en film på två och en halv timme.

Link to comment
Share on other sites

Klart godkänd. Den stora behållningen var ju förstås Ledger som Jokern.

Dents "make-up" som two-face var kanske tekniskt snyggt gjord, men - nä, funkade inte för mig.

 

Vet man redan nu vilka skurkar som är med i 3'an?

Link to comment
Share on other sites

Klart godkänd. Den stora behållningen var ju förstås Ledger som Jokern.

Dents "make-up" som two-face var kanske tekniskt snyggt gjord, men - nä, funkade inte för mig.

 

Vet man redan nu vilka skurkar som är med i 3'an?

Well, många pekar på påståendet att Catwoman skall vara med.

 

Men, det dom mest går på är hinten från Dark Knight

 

Bruce Wayne: How will it hold up against dogs?

Lucius Fox: We talking Rottweilers or Chihuahuas? Should do fine against cats.

 

Men alla riktiga nördar skriker "NEEEEEEJ, SKRÄDDAREN SÄGER NEEEEJ!"

 

Man kanske kan räkna med Shia LaBouf som Robin? :D

Link to comment
Share on other sites

...

Man kanske kan räkna med Shia LaBouf som Robin? :D

Arrgghhh! :o Akut magkatarr.

Nä, vi får hoppas att Robin inte dyker upp i den här läderlappsserien.

 

Använde Jokern en m/45 k-pist? Eller var den bara ganska lik?

I scenen när hans lastbil flippat runt.

 

Link to comment
Share on other sites

...

 

Använde Jokern en m/45 k-pist? Eller var den bara ganska lik?

I scenen när hans lastbil flippat runt.

 

Fast det är tydligen en kopia. Länk

 

joker%20gun%20heath%20ledger.jpg

 

Själv ska jag bara få bokat en tid med svågern innan jag får se den. Hoppas den verkligen är bra.

Link to comment
Share on other sites

Tack.

Jo, den är bra. Dock inte lika bra som den första filmen, där det fanns mycket mer "story". Men i utbyte så är Ledger härlig som Jokern. Definitivt värd 90:-

Håller med dig helt och hållet

 

Dark Knight är en grym film, visst. Men, inte alls lika bra som Begins var.

 

Begins fick t.o.m. Katie Holmes att framstå som hyfsat begåvad (!)

Link to comment
Share on other sites

Tack.

Jo, den är bra. Dock inte lika bra som den första filmen, där det fanns mycket mer "story". Men i utbyte så är Ledger härlig som Jokern. Definitivt värd 90:-

Håller med dig helt och hållet

 

Dark Knight är en grym film, visst. Men, inte alls lika bra som Begins var.

 

Begins fick t.o.m. Katie Holmes att framstå som hyfsat begåvad (!)

 

 

:)

 

Om IMDB's användare anser att detta är en av världens tre bästa filmer får dom anse det. Jag sträcker mig inte ens i närheten av så långt....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...