Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

undrar bara om det är någon mer än jag som är i mönstringsålder(nästan(17år)) och satsar på militärpolisjägarna???

vore kul att veta om jag är den enda (förhoppningsvis) tappra MPJ inom synhåll på detta forum... :D

Posted

jo jag har funderat på MPJ jag med, vi får väll se vad det blir. skulle gärna vilja in i den luftburna bataljonen också, men jag kan tänka mig nästan allt..

Fyller 18 den 28 juni, får jag mönstra typ i sep okt då eller??

Posted

Pliktverket utgår från de 4 sista siffrorna i ditt personnummer när de ska fördela mönstrande på olika dagar. Det har alltså inget med när du fyller år att göra.

Posted

Pliktverket utgår från de 4 sista siffrorna i ditt personnummer när de ska fördela mönstrande på olika dagar. Det har alltså inget med när du fyller år att göra.

aha tackar har allit trot att det hade med när man fyllde år.

Så det är bara att vänta å se

Posted

det är bara att hoppas att inget ska kuka ur på mönstringen så det varken blir det ena eller det andra... :blink:

Posted

Kan man mönstra innan man har fyllt 18?

De personer i min närhet som precis har mönstrat fick göra det bara några dagar efter sin 18 årsdag

Posted

De personer i min närhet som precis har mönstrat fick göra det bara några dagar efter sin 18 årsdag

Ja, det är inte ovanligt att mönstra innan man är 18.

Posted

vad jag har förstått så är de flesta 18 när de mönstrar, själv flyttade jag fram min mönstring ett halvår. bara att ringa till pliktverket och säga till om man vill göra så.

Posted

Jag mönstrade när jag var 17 B)

Posted
Jag var också 17 år när jag mönstrade 1990.

MPJ utbildas väl inte längre....??? :)

Joooooooooooooo, det gör dom visst. Men reducerat. Det finns en gammal tråd om MPJs existens.

Kort draget:

Det finns numera en MPJ-pluton på Livskvadron, istället för en hel Skvadron med MPJ:are.

Posted

MPJ ska utbildas men inte heta MPJ längre efetrsom dom skall ingå i den nya säkerhetsbataljonen. Sen så har ju 2:a skvadron på Livgardet legat i malpåse under det senaste året p.g.a vissa saker

saxat från MPJ 01-02

"Säkerhetsbataljon04

Detta förband skall vara ett gemesamt förband för försvarsmakten.

I förbandet skall säkförband från varje vapenslag ingå. Arméns militärpolisjägare, Flygets flygbasjägare och flottans bassäk. Bataljonens storlek skall vara ca 1300 man. Där skall X antal mark (jakt) plutoner och sjöplutoner ingå, samt ett stab&tross komp, säkkompani och bataljonsstab. När förbandet skall vara färdigt är inte klarlagt."

//toMPa

Posted

Även jag mönstrade när jag var 17. Höll på att inte bli insläppt i vakten på KA4 då min enda fotolegitimation var ett amerikanskt pass B)

Posted

om man nu e het på att mönstra. gör som jag gjorde. ring helt enkelt till ditt pliktverkskontor å fråga om att få en tid. man kan ju skynda på det hela genom att tjata på det annars så tröga pliktverket.

Posted

Faller in i ledet som de minderåriga mönstrande :D

Jag skickade ett mail till PV och bad dem att ge mig årets första mönstring, vipps så mönstrade jag tidig januari och hade en kalaslång list att välja på...

Lycka till!

Posted
saxat från MPJ 01-02

"Säkerhetsbataljon04

Detta förband skall vara ett gemesamt förband för försvarsmakten..............................När förbandet skall vara färdigt är inte klarlagt."

Jag skulle nog inte använda den sidan som referens!

Vad gäller rykten om ev "Säkbat04" så skall man nog ligga lågt med den spridningen...

Däremot finns det ngt som heter Flygbasbataljon04 och är den nya markförsvarsorganisationen i FV efter Basbat85 (ingick i Bas90 systemet)!

Posted
saxat från MPJ 01-02

"Säkerhetsbataljon04

Detta förband skall vara ett gemesamt förband för försvarsmakten..............................När förbandet skall vara färdigt är inte klarlagt."

Vad gäller rykten om ev "Säkbat04" så skall man nog ligga lågt med den spridningen...

Däremot finns det ngt som heter Flygbasbataljon04 och är den nya markförsvarsorganisationen i FV efter Basbat85 (ingick i Bas90 systemet)!

Ok! visst kanske ett dåligt exempel att ta från en sida på internet ( källkritik o.s.v) men jag har hört liknande saker från flera olika håll som stödjer det.

Kanske du vet något mer Razvedka än vad ja vet och i så fall får du gärna berätta det för jag är nyfiken på vad som kommer hända inom SÄK-förbanden och hur min blivande värnplikt kommer att bli! :D

//toMPa

Posted

Såg att någon skrivit att det utbildas en pluton MPJ på Livskvadron (MP-Komp). Stämmer inte.. 2:a skvadron är helt nedlagd sen 24/5 - 02 och Livskv utbildar enbart MP-plutoner inriktade på internationell tjänst. Dock är planen enligt skvadronsledningen på Livskv att fr.o.m nästa utbildningsår ska inrikta en MP-pluton på MPJ-uppgifterna, främst jakt och spaning.

Väldigt synd att MPJ-skvadronen är nedlagd - ohotat den roligaste tiden i mitt liv!!

Posted

Det är verkligen en extrem ryktesspridning angående MPJ:s vara eller inte vara.

Förövrigt är det ju ganska många här på forumet som går runt och väntar på att få rycka in till MPJ. Trist. :(

Posted
saxat från MPJ 01-02

"Säkerhetsbataljon04

Angående "Säkbat04": Vad jag har hört från initierad källa så kommer inte FBJS beröras i en ev. omstrukturering... Tack och lov för det...

Posted

De nya MPJ KB ryckte in nu i förra veckan (10) och det kommer utb. två MPJ plutoner på Livskv.

Allt enligt C KBS (Lt L) Livskv.

Det är nu även klart vilka befäl som skall ha MPJ plutonerna.

Posted

Säkbat har verkat lite konstigt ända från början.

Har oxo hört att FBJ inte ska vara med bara bassäk (flottan) och MPJ (armen).

Men än är väl inget riktigt klart.