Jump to content

Recommended Posts

inom rörligt KA fanns det sjömålsrobot som var lastbilsburet.
den skulle slå ut större fartyg.
den sköts ut från en "lastbil".
jag har en film på typ 0,4mb men jag vet inte var jag ska lägga upp den.

är det någon som vet vilken jag menar?
och ifall ni vet så finns den kvar?
och i så fall var?

I Om sjökriget så finns det fyra bilder med "Robotprov med svenskt robotsystem mot en utrangerad jagare på 4500 ton".

Jagaren, som såvitt jag kan bedömma, är av den amerikanska Forrest Sherman-klassen, knäcks nedåt på mitten,

när roboten detonerar ovanför fartyget.

Roboten kan vara av typerna 04, 08 eller 15, där den senare verkar troligast, med tanke på när fartygsklassen utrangerades.

Ett antal av klassens fartyg kom att sluta sina dagar som mål.

I bildförteckningen står FMV som källa.

japp det är precis den här jag menar.

finns den inte inom Artdemonstrator?

hur bra var/är den?

jag blir så enormt upphetsad av att se Robot15 :D

den är så sjukt underbar på filmen, synd att jag inte kan lägga upp den åt er :(

Edited by Dass

men finns den på amfkåren?

Nej, som jag tidigare skrev så ingår den inte längre i kustartilleriets/amfibieförbandens krigsorganisation, utan all materiel är överflyttad till ArtDemo. ArtDemo är på papperet ett samarbete mellan armén och amfibieförbanden, men jag misstänker att det i ArtDemo i praktiken inte fokuseras alls lika hårt på sjömålsrollen som på landmålsrollen. Om någon har andra uppgifter, så korrigera mig gärna.

Kvaliten på Rb 15 är BRA mycket bra-... Det finns en anledning till att dne har sålts till fler länder än Finland och sverige.

Vet att Tyskarna tittade på den men minns inte om de handlade eller vart projektet står.Framförallt skall den vara riktigt bra i skärgårdsterräng där framförallt ryska men även amerikanska (harpoon) missiler suger fett....

Den skall enligt uppgift äbven ha förmåga att "vända" tillbaka om den har blivit utstörd (går den in i ett störmoln och går mot ett skenmål men inte "fysiskt hittar målet/detonerrar så vänder den tillbaka och söker mål i det beräknade målområdet).

Skall även ha en kapacitet att avfyras i enn riktning för att senare vända exenmpelvis nittio grader och därefter "öppna" radarn för att förvirra motståndaren.

räckvidd på 200+ km med mera...

Tillräckligt fasansfull missil för att Amerikanerna skulle hålla sig borta från Adriatiska havet med sina hangarfartyg under de försdta balkankrigen när man trodde att Serberna hade RB 15 operationell på fartyg eller i någon landbaserad version av "egen" utveckling...

Tillräckligt fasansfull missil för att Amerikanerna skulle hålla sig borta från Adriatiska havet med sina hangarfartyg under de försdta balkankrigen när man trodde att Serberna hade RB 15 operationell på fartyg eller i någon landbaserad version av "egen" utveckling...

det där har jag också hört.

synd dock att den inte finns kvar i amf då.

jag hoppades på att den skulle finnas inom amf men aja :(

• Forumsledning
Idioti att ta bort dessa robotar från AMF.

Inte riktigt. Tung Kustrobot låg på KA Bataljon. Men annars var det rätt, idioti att ta bort ett sånt modernt och bra förband.

• 3 weeks later...
  • 2 months later...
  • Forumsledning

Läste nån artikel i en försvarstidning, kan ha varit Armé Nytt om hur de som höll i markrobot-demonstrator-projektet själva fick ringa till de ny fd officerarna som höll i KA-robotsystemet och be dem komma och visa dem hur det användes. Så nån fin överföring/överlämning av systemet verkar det inte varit. Utan mer; "vi lägger ner det förbandet, gör Yoff till civila trots att det är nytt och bra" "Vad gör vi med materielen? Skrota/sälja? eeeh vi bygger en demonstrator, ge den till armén" Om jag inte minns fel var den första utbildade enheten i drift 1997...så särskilt gammalt är det inte. Ett tydligt exempel är ju att MOWAG Piranha-vagnar som beställdes och som nyss kommit hade beställts till Ka robot men när de anlände var det förbandet redan nedlagt...

Skall leta fram artikeln.

• Forumsledning

Kunde inte hitta artiklen trots att jag bläddrat 2 å-3 år av AmréNytt och nåt år Marinnytt, FMVAktuellt, Befäl, Hemvärnsnytt, Militärteknisk tidsskrift, mfl

Hur som helst finns en del info om Rb 15 i Marinnytt 3/2002,http://www.marinnytt.mil.se/attachments/ma...el5rbs15div.pdf

Klyva en Finlandsfärja?? Möjligtvis knäcka och göra sjöoduglig för att senare sjunka utav följdskador, brand osv...

Silja symphony är tex 203 meter lång med ett Brt på strax över 58000 ton

Fast det finns ju mindre finlandsfärjor som Viking lines Mariella 177 meter lång och ett Brt på 38000 ton.

Du får gärna utveckla hur man klyver en finlandsfärja med Robot 15.

Tja, Rb 15 är väl tänkt att flyga över båtens mitt och detonera med all kraft nedåt. Detta ger en kraftig "chockvåg" genom båtskrovet ner till kölen som då knäcks till. Eftersom kölen är båtens "ryggrad" så kan den inte hålla sig intakt och båten bryts då av på mitten och kommer troligen att sjunka.

Bara för att båten är stor innnebär inte att den inte kan knäckas av en rb 15.