Pal Posted September 11, 2014 Report Share Posted September 11, 2014 (edited) Hur skall Sverige hantera ett nytt hot där vapen är billiga och massproducerade? Det finns flera som uppmärksammat hotet och jag ser själv att det är svårt att försvara sig emot. Kina och Ryssland misstänks planera eller kanske redan tillverka sådana här vapen. Man kan tänka sig att en kryssningsmissil med 30-40 mils räckvidd, fälld från flygplan eller UAV och med en stridsladdning på 500 kg eller substridsdelar i form av minor, det är den tilltänkta storleken. Priset för en sådan missil kan komma att ligga under 50 000 kronor. Och vapnet har kort tillverkningstid och kan massproduceras enkelt. Man skulle kunna se en rysk aggresion mot Svergie där 30-60 sådana här avlossas mot oss varje dag. Mål är då vägnät, kraftstationer, omlastningsdepåer, tågstationer, bränslestationer, bränslelager och mycket mera. Och Ryssland skulle kunna ha en uthållighet att avlossa 60 sådana här mot oss varje dag i månader i sträck. Vi skulle inte har råd att skjuta ned dessa missiler helt enkelt för att våra vapen är för dyra. En Iris-T till Gripen eller vårt luftvärn kostar 3 miljoner kronor. Vårt vapen för att skjuta ned hotet kostar oss alltså 60 gånger mer än det hot vi skjuter ned. Om man kombinerar denna dagliga bekämpning av vår infrastruktur med återkommande kommandoräder som också fungerar som avledning och utröttning så ser jag att det är lätt att tvinga sverige till kapitulation. Jag tänker mig små landstigningar kanske bara med en pluton eller ett par grupper längs med vår kust. Luftlandsatta eller med ubåt och som sen drar sig ur när de får stridskänning. Då skulle vårt försvar efter några veckor systemkollapsa då våra interna transporter av bränsle och förråd helt enkelt efter några veckors regn av kryssnings-robotar slutar fungera. Våra insatsförband och vårt flyg kommer efter en tid inte kunna förflytta sig och inte kunna verka då infrastrukturen för deras underhåll är nedstängt. Därtill kanske flyget gjort slut på alla sina vapen och utan Iris-T och meteor så kommer vi inte kunna hindra att Ryssland övergår från beskjutning med kryssningsmissiler till totalt luftherravälde med flygplan över oss. Då är det ännu mera slut på våra insatsförband. Kärnan i problemet är det billiga massproducerade vapnet. Så biligt att vi inte har motsvarande billiga verktyg för att skjuta ned det. Antingen spar vi våra vapen och får vår infrastruktur söndermald och våra förbands effektivitet reducerad till noll. Eller så skjuter vi och gör slut på våra vapen och sen står vi helt försvarslösa mot både de billiga kryssningsmissiler som fortsätter komma men nu också det ryska flygvapnet. I båda fallen ser jag en total kollaps och vi förlorar. Oavsett om Ryssland sen önskade att ockupera oss eller tvinga oss till någon annan eftergift så kommer det sättet att angripa oss bli otroligt billigt. Ur Rysslands perspektiv så behöver inga dyra flygplan riskeras. Kostnaden ligger därmed på runt 3 miljoner kr om dagen i missiler främst. Flygtid så klart och möjligen lyckas vi skjuta ned något plan innan fällning då och då. Men på det hela taget ett otroligt billigt sätt att anfalla någon. Kommandoräderna är små och därmed billiga. När vi inte längre orkar svara emot kommandoräderna med våra insatsförband så vet man att man inte längre behöver dra sig ur. Då är vi på fallrepet och en dylik räd kan då få växa till att bli ett övertagande av hamn eller liknande. Vi kommer också veta vid det tillfället att vi har förlorat och rimligen kommer vi kapitulera kort tid därefter utan större omsvep. Och innan någon säger att Ryssland aldrig kan kriga så här endast mot sverige. Nato skulle lägga sig i. Ja kanske det. Nu är det inte längre ens uteslutet att Ryssland för ett sådant här krig mot oss och Nato samtidigt. De kan skjuta 1000 sådana här missiler om dagen i flera månader. Och de kan föra ett sådant här krig mot hela Nato. Hela Nato skulle då vara illa ute. Världen har förändrats snabbt både politiskt och tekniskt. Sveriges försvar och Nato ländernas försvar har inte kommit ur startgroparna. Edited September 11, 2014 by Pal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimsan Posted September 11, 2014 Report Share Posted September 11, 2014 Tror du kraftigt underskattar priset på dem kryssningsrobotarna. Tror inte ens 50.000kr räcker till materialet. Priser jag sett, visserligen Wiki-baserat, men rimliga säger att billiga kryssningsrobotar ligger på runt 500.000€/700.000$, alltså runt 5 miljoner. Kanske kan man väl med billigare material och sen kinesisk arbetskraft/slavar och halvera det priset. Säg runt 2 miljoner. Med tanke på "Tänkt motståndares" krassliga ekonomi så är det nog inte möjligt att vräka iväg med så mycket mot ett land idag utan att gå bankrutt. Ca 725(x 9 milj kr) Tomahawks avlossades under 6 veckor under invasionen av Irak, ca 18 om dagen. Irak- kriget hävdar många fällde USA´s ekonomi. Säg ditt scenario då blir ca 30-40 om dagen till en kostnad av mer rimliga 2 miljoner per robot då snackar vi om ca 80 miljoner om dagen, då blev det helt plötsligt inte lika billigt. Och sen kanske inte alla robotar träffar sitt mål då dem som sagt inte är state of the art och av högsta kvalité då måste fler avlossas. Krig är dyrt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andtryggve Posted September 11, 2014 Report Share Posted September 11, 2014 Håller med Kimsan, nog går det säkert att bygga relativt billiga robotsystem, men samtidigt så får man ju vad man betalar för. Ska man ha en last på 500 kg så måste man ju också ha en robotkropp som kan bära det, och en motor som kan ta den lasten. Samt utrustning för att leda roboten till sitt mål. Då ökar kostnaden. 50 000 spänn lär man inte komma undan med då, det handlar väl då mer om ett vapen som skulle kunna fungera för terroristgrupper att krascha in i hus, t ex. En slags stridsdelutrustad variant av de drönare som används av t ex Hizbollah. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted September 11, 2014 Report Share Posted September 11, 2014 Luftvärn!!Hur har du räknat?Ett massivt långvarigt kryssningsrobotanfall är inte troligt, och finns den ambitionen så är vi redan körda skulle jag tro.Frågan är vad man skulle "tjäna" på att bomba lite vägpartier och byggnader på måfå, men om du väntar dig en invasion i ett senare skede så förstår jag din idé.Jag är dock intresserad av vilken ambition du menar att fienden har i ditt scenario, att skjuta iväg kryssningsmissiler med kort räckvid är extremt dyrt även om missilen i sig inte kostar så "mycket". Operation Odyssey Dawn visade dock hur snabbt man slår ut fasta mål, stridsledning och kommunikationer, men det var inte särskilt billigt.Men med ambitionen att få bort Revolutionens Ledare och säkra oljan så var det dock nödvändigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted September 11, 2014 Report Share Posted September 11, 2014 Israels luftvärn förefaller vara dimensionerat för motsvarande hot, det kan uthålligt bekämpa svärmar med små och mindre sofistikerade vapen och har troligtvis god förmåga mot kvalificerade vapen. Skulle Ryssland satsa på massproduktion av enkla kryssningsrobotar vore en lösning att köpa så mycket israeliskt beprövat och kostnadseffektivt luftvärn att en framgångsrik attack mot oss skulle förbruka så mycket av deras ammunition att de får svårt att klara andra strategiskt viktigare uppgifter. Själv är jag sedan många år mera oroad för möjligheten att massproducera små och mycket intelligenta vapen, den civila teknikutvecklingen ger möjligheter som skulle kunna göra tredje världskriget djävligare än det första. En begränsande faktor är logistikkedjan och vapenbärarna som får de billiga vapnen tillräckligt nära sitt mål, än så länge kan de inte flyga lika energieffektivt som fåglar. Rysslands utveckling har även fler paralleller till tredje riket än expansiv politik för att utöka sitt territorium, de satsar även på stora och "manliga" vapen och det gör det lite hanterligare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimsan Posted September 11, 2014 Report Share Posted September 11, 2014 Israels luftvärn förefaller vara dimensionerat för motsvarande hot, det kan uthålligt bekämpa svärmar med små och mindre sofistikerade vapen och har troligtvis god förmåga mot kvalificerade vapen. Skulle Ryssland satsa på massproduktion av enkla kryssningsrobotar vore en lösning att köpa så mycket israeliskt beprövat och kostnadseffektivt luftvärn att en framgångsrik attack mot oss skulle förbruka så mycket av deras ammunition att de får svårt att klara andra strategiskt viktigare uppgifter. Själv är jag sedan många år mera oroad för möjligheten att massproducera små och mycket intelligenta vapen, den civila teknikutvecklingen ger möjligheter som skulle kunna göra tredje världskriget djävligare än det första. En begränsande faktor är logistikkedjan och vapenbärarna som får de billiga vapnen tillräckligt nära sitt mål, än så länge kan de inte flyga lika energieffektivt som fåglar. Rysslands utveckling har även fler paralleller till tredje riket än expansiv politik för att utöka sitt territorium, de satsar även på stora och "manliga" vapen och det gör det lite hanterligare. Värt att notera att Iron Dome systemet även räknar ut var dessa osofistikerade raketer ska landa och systemet avfyrar om den landar i närheten av populariserade områden och om den beräknas landa ute i öknen låter dem raketen slå ner. Med de sagt så kostar det Israelerna eller rättare sagt amerikanerna en hel del pengar då det är amerikanskt bistånd som betalar systemen och Palestinierna vräker i väg en hel del förstorade nyårsraketer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted September 13, 2014 Author Report Share Posted September 13, 2014 (edited) Tänk er en gammal Robot 08. Inte så speciellt kapabel. Går inte så fort, manövrerar inte, flyger på rätt hög höjd. Mängder med såna här hade blivit trubbel, så de måste skjutas ned. Så hur billigt kan man massproducera dom? Och hur billigt kan en auktoritär men industrialiserad och tekniskt kapabel stat tillverka dom? Styrsystemet: Bättre processorkraft, video sensor, gyro sensorer och GPS sensorer. Total kostnad mindre än 2000 kronor och du har ett styrsytem som är ohyggligt mycket bättre än Robot 08 hade. Din vanliga mobiltelefon har alla dessa komponenter och de är vida överlägsna de som satt i Robot 08. Du kan skriva program till en mobiltelefon som kör GPS om den ger rimliga värden, byter till tröghet och deadReckoning som reserv och som använder kamera för ytterligare precision om sikten är god. Enkelt och billigt. Skydda sen det du byggt med en bra faraday-bur och så har vi ett styrsystem som lätt fungerar och kostar i det närmaste noll. Stridsdel: Enkel spräng eller minor Kropp: Simpel metall med vingar, Robot 08 hade funkat bra. Motor: Enkel billig turboJet, Robot 08 hade en fransk på 400 kp. En ny liten sådan med fokus på att vara billigt. Styrsystem: 2000 kr Stridsdel: 7000 kr Kropp: 12000 kr Motor 28 000 kr Vilken siffra här är tokgalen? Det är inte jag som kommit på denna farhåga. Framsyntheten att detta kan bli ett stort problem kan jag inte ta credit för. Men jag ser definitivt problemet. Ser jag möjligheter att motverka det om det händer? Ja, aboslut, men gör man det inte. Lämnar man denna risk omarkerad, varför skulle en fiende inte överväga det? Kan man göra en robot som jag skissat på här för dessa pengar? Jag misstänker det, men berätta gärna varför det inte går om jag har fel. Varför skulle inte Ryssland/Kina kunna skapa ett hemligt lager med 50 000 sådana och ha fabriker som kan tillverka 400 nya varje dag? Varför är det inte en risk, vad gör detta omöjligt? Och om vi får underättelser att något liknande byggs och lagras upp, vad köper vi in och hur gör vi för att svara upp mot hotet? Iron-dome, vad kostar varje Iron-dome skott? Är inte de dyra missiler? Lvkv90 fungerar säkert bra, där är varje skott billigt, men hur många såna har vi, 15 stycken? Vi lär behöva flera hundra i så fall om de skall decimera ösregnet så det gör nån skillnad alls. Edited September 13, 2014 by Pal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted September 13, 2014 Report Share Posted September 13, 2014 Problemet är ju att få alla system att samverka och att skapa en programvara som kan klara de krav som krävs, GPS tex är ju inte helt störsäkert eller GLONASS som Ryssland som antagligen skulle bruka och GPS som finns i mobiltelefoner lämnar ju mer att önska.Men men, vad tänkte du för räckvidd på dessa, i början skrev du 30-40 mil och då ställer det stora krav på, navigation, bränsleeffektivitet men om det är en robot/missil som släpps från flygplan med en räckvidd på 10 mil så är kraven mindre, dock så kommer vapenbäraren inom räckvidd för markburet luftvärn vid varje skottögonblick, mer eller mindre.Det är dessutom tokdyrt att ha allt flyg i luften som skall bära vapnen till fällningsplatsen.Jag tror iof att Ryssland redan idag har en ansenlig mängd air-to-surface vapen i sitt förråd av varierande årgångar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimsan Posted September 13, 2014 Report Share Posted September 13, 2014 Jag förstår din princip men som du nämnde så är en sådan robot/raket en munsbit för en Bofors 40mm, för en skicklig skytt kan även en Rb 70 plocka ner en sådan. Och det föregås ju diskussioner på flera håll att utrusta Hv med RBS 70, hur seriösa dem samtalen är vet jag ej. För närvarande saknar ju FM allt så i praktiken kan man flyga armador med tunga tp-plan och släppa ner stenblock på oss utan vi kan göra nämnvärt (vissa spår av ironi, men tyvärr bara lite). http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4541496,00.html - 20.000$ kostar en Iron Dome Interceptor. Raketerna dem skjuter mot: Qassam, oguidade nyårsraketer på anabola som inte är i närheten av sprängkraft och räckvidd som du nämner kanske som Grk granat. Kostnad: 5000 SEK Fajr-5, 9m hög Raket som kan fästas med en basic radar och följa sjömål. Räckvidd dubbelt så långt som vanligt artilleri, sprängkraft 3 siffrigt i kg. Kostnad okänd men troligen i din nämnda prisklass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted September 14, 2014 Report Share Posted September 14, 2014 En jetmotor är allt annat än billig. Hittade ett exempel på en från Tjeckien, 41000 dollar. http://www.pbsvb.com/tj-100-turbojet-engine Den har en dragkraft på 1,2kN jämför med en harpoon som har typ 3kN. Då kan du alltså få med en total last (vapen+bränsle) på kanske 1/3-del. en harpoon väger typ 700kg så gissningsvis skulle du med den nämnda motorn hamna i 300kg området totalvikt. Raketer är billigare och "enklare" att använda dock kommer du få mycket sämre räckvidd om du inte kan göra väldigt dyra raketer. En fastbränsleraket med lång räckvidd är inte speciellt enkel att tillverka och blir därför väldigt dyr (extremt känslig för hur bränslet görs och hanteras) Tror inte vi behöver vara speciellt oroliga för massattacker med robotar. Komplexiteten och priset på de viktigaste delarna gör det ohanterligt, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted September 14, 2014 Report Share Posted September 14, 2014 Vilken siffra här är tokgalen? Motorn. Modelljetmotorer kostar flera gånger mer än så. Inte tror jag en bra faradaybur blir särskilt billig heller. Sen måste du lägga till att du vill ha vapenkvalitet på allt, som säkert att hantera, säkert för en själv att skjuta, tåla lång tid i lager och viss tid i fält så det blir en massa småsaker som batterier och sånt som tillkommer. Och så själva plattformen med lavett. Det blir billigare att skicka bomberna med budfirma. I förväg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted September 14, 2014 Report Share Posted September 14, 2014 Får man ens en hygglig pvrb för de pengarna ? bygga försvar mot ett vapensystem som kanske är möjligt. är de inte bättre att börja med de som bevisligen finns hos motståndaren. Sen har jag svårt att se hur skyddet mot dessa hypotetiska missiler skulle funka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted September 14, 2014 Report Share Posted September 14, 2014 Angående pv-robot.Tex Javelin kostar enligt wikipedia 246,000 dollar, dvs över 1,5 mil kronor styck.Javelin är ju ganska smart, och en hypotetisk kryssningsmissil som skall ha en räckvidd på 10-40 mil behöver vara ganska smart den också.50,000 kr är en drömsiffra.Visserligen om man slungar iväg på sin höjd ett tusental robotar av dålig kalitet och hälften träffar mål av viss strategisk betydelse, den andra hälften missar, så skapar det säkerligen kaos ändå.frågan är bara om man som högteknologisk makt har ambitionen att bedriva krig på det viset, Hamaz och Hesbollah som i viss mån anammat den taktiten har inga bättre alternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted September 14, 2014 Report Share Posted September 14, 2014 Angående pv-robot. Tex Javelin kostar enligt wikipedia 246,000 dollar, dvs över 1,5 mil kronor styck. Javelin är ju ganska smart, och en hypotetisk kryssningsmissil som skall ha en räckvidd på 10-40 mil behöver vara ganska smart den också. 50,000 kr är en drömsiffra. Visserligen om man slungar iväg på sin höjd ett tusental robotar av dålig kalitet och hälften träffar mål av viss strategisk betydelse, den andra hälften missar, så skapar det säkerligen kaos ändå. frågan är bara om man som högteknologisk makt har ambitionen att bedriva krig på det viset, Hamaz och Hesbollah som i viss mån anammat den taktiten har inga bättre alternativ. rent taktiskt, ifrågasätter jag poängen med den taktiken, ett långdraget storkrig är knappast en höjdare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted September 14, 2014 Report Share Posted September 14, 2014 Exakt vad jag menar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted September 15, 2014 Report Share Posted September 15, 2014 (edited) Vilken siffra här är tokgalen?Motorn. Modelljetmotorer kostar flera gånger mer än så. Inte tror jag en bra faradaybur blir särskilt billig heller. Sen måste du lägga till att du vill ha vapenkvalitet på allt, som säkert att hantera, säkert för en själv att skjuta, tåla lång tid i lager och viss tid i fält så det blir en massa småsaker som batterier och sånt som tillkommer. Och så själva plattformen med lavett. Det blir billigare att skicka bomberna med budfirma. I förväg. Då återstår pulsjetmotor eller kolvmotor med propeller. Kolvmotor med propeller ger den meningsfulla jämförelsen en småbil. En vanlig liten bil som kostar ca 75 000 att tillverka innehåller en tillräckligt bra motor och mer transmission, fler kvalificerade detonatorer(krockkuddar), bättre hjul och däck, ungefär lika många servon(fönsterhissar) osv, som en lågpresterande kryssningsrobot. Knuten är att det har investerats hundratals miljarder i att utveckla små bilar och smartphones och fabriker för att bygga dem och deras komponenter. Att dessa komponenter nu finns tillgängliga för en kilokostnad som i massproduktion närmar sig råvarukostnaderna är det som ger mycket av risken för en obehaglig militär utveckling. Din smartphones chassi klarar f.ö. att hålla igång GPS/Glonass lyssnande, wifi, svaga blåtandssignaler och skrika och lyssna på ett flertal höga frekvenser samtidigt som man kör strömsnål datorkapacitet några mm från radiofrekvenserna. Den "faradyburen" kostar några kronor att tillverka men mycket att utveckla. För att förstå det här sceanriot skall man inte tänka traditionell kvalificerad robot utan självflygande artillerigranat med mediokra prestanda och mycket intelligens. Ingen vill föra ett sådant krig då det skulle kunna bli utdraget och värre än första världskriget. Det jag önskar är att hålla öppet för att kunna göra det stridsekonomiskt svårare att bedriva sådant krig, att man bygger radar och stridsledningssystem så de har en chans att klara hundra gånger fler objekt än vad som är rimligt i dag och att en del av luftvärnsmixen är robot och eldrörssystem med mycket låg kostnad per skott. Edited September 15, 2014 by Magnus Redin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted September 15, 2014 Report Share Posted September 15, 2014 Vilken siffra här är tokgalen?Motorn. Modelljetmotorer kostar flera gånger mer än så.Inte tror jag en bra faradaybur blir särskilt billig heller. Sen måste du lägga till att du vill ha vapenkvalitet på allt, som säkert att hantera, säkert för en själv att skjuta, tåla lång tid i lager och viss tid i fält så det blir en massa småsaker som batterier och sånt som tillkommer. Och så själva plattformen med lavett. Det blir billigare att skicka bomberna med budfirma. I förväg. Då återstår pulsjetmotor eller kolvmotor med propeller. Kolvmotor med propeller ger den meningsfulla jämförelsen en småbil. En vanlig liten bil som kostar ca 75 000 att tillverka innehåller en tillräckligt bra motor och mer transmission, fler kvalificerade detonatorer(krockkuddar), bättre hjul och däck, ungefär lika många servon(fönsterhissar) osv, som en lågpresterande kryssningsrobot. Knuten är att det har investerats hundratals miljarder i att utveckla små bilar och smartphones och fabriker för att bygga dem och deras komponenter. Att dessa komponenter nu finns tillgängliga för en kilokostnad som i massproduktion närmar sig råvarukostnaderna är det som ger mycket av risken för en obehaglig militär utveckling. Din smartphones chassi klarar f.ö. att hålla igång GPS/Glonass lyssnande, wifi, svaga blåtandssignaler och skrika och lyssna på ett flertal höga frekvenser samtidigt som man kör strömsnål datorkapacitet några mm från radiofrekvenserna. Den "faradyburen" kostar några kronor att tillverka men mycket att utveckla. För att förstå det här sceanriot skall man inte tänka traditionell kvalificerad robot utan självflygande artillerigranat med mediokra prestanda och mycket intelligens. Ingen vill föra ett sådant krig då det skulle kunna bli utdraget och värre än första världskriget. Det jag önskar är att hålla öppet för att kunna göra det stridsekonomiskt svårare att bedriva sådant krig, att man bygger radar och stridsledningssystem så de har en chans att klara hundra gånger fler objekt än vad som är rimligt i dag och att en del av luftvärnsmixen är robot och eldrörssystem med mycket låg kostnad per skott. Du menar som tex Excalibur granaten som är en avfyrad artillerigranat med GPS och tröghetsnavigering med iof bra prestanda och intelligens. trots det ligger priset på 50,000+ Dollar. Skall den dessutom själv flyga och navigera 25-40 mil så räcker det inte med mediokra prestanda. Mobiltelefonteknologi är inte top of the line. Det finns små billiga bilar, men dessa har i regel vissa begränsningar och teknologiska lösningar som gör dem just, billiga. Haken är ju att bomben måste träffa målet, annars är det att kasta bomber (pengar) i sjön. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted September 15, 2014 Report Share Posted September 15, 2014 Du menar som tex Excalibur granaten som är en avfyrad artillerigranat med GPS och tröghetsnavigering med iof bra prestanda och intelligens. trots det ligger priset på 50,000+ Dollar. Skall den dessutom själv flyga och navigera 25-40 mil så räcker det inte med mediokra prestanda. Mobiltelefonteknologi är inte top of the line. Det finns små billiga bilar, men dessa har i regel vissa begränsningar och teknologiska lösningar som gör dem just, billiga. Haken är ju att bomben måste träffa målet, annars är det att kasta bomber (pengar) i sjön. Nej jag menar som en vanlig gjutstålsgranat som var high-tech för 70 år sedan och som är avsedd att användas i lastbilslass. Mobiltelefonteknologin borde inte räcka för tröghetsnavigering men plockad ur lådan och försedd med mjukvara räcker den räcker för störkänsliga GPS/GLONASS och mönstermatchning av terräng. Även billiga bilar som säljs för runt 100 000 är genomdatoriserade, har fönsterhissar, välpresterande motor, krockkuddar, osv. Att bygga en liten UAV som startar i ett land, flyger en rutt och fotograferar edyl och landar själv 40 mil bort i ett annat land är numera ett rimligt hobbyprojekt. Detta är gudskelov inte vad militären vill ha eller vad försvarsindustrierna vill leverera och enda sättet att definitivt visa att min oro är befogad är att implementera den vilket jag innerligt hoppas inte sker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted September 15, 2014 Report Share Posted September 15, 2014 Du menar som tex Excalibur granaten som är en avfyrad artillerigranat med GPS och tröghetsnavigering med iof bra prestanda och intelligens. trots det ligger priset på 50,000+ Dollar. Skall den dessutom själv flyga och navigera 25-40 mil så räcker det inte med mediokra prestanda. Mobiltelefonteknologi är inte top of the line. Det finns små billiga bilar, men dessa har i regel vissa begränsningar och teknologiska lösningar som gör dem just, billiga. Haken är ju att bomben måste träffa målet, annars är det att kasta bomber (pengar) i sjön. Nej jag menar som en vanlig gjutstålsgranat som var high-tech för 70 år sedan och som är avsedd att användas i lastbilslass. Mobiltelefonteknologin borde inte räcka för tröghetsnavigering men plockad ur lådan och försedd med mjukvara räcker den räcker för störkänsliga GPS/GLONASS och mönstermatchning av terräng. Även billiga bilar som säljs för runt 100 000 är genomdatoriserade, har fönsterhissar, välpresterande motor, krockkuddar, osv. Att bygga en liten UAV som startar i ett land, flyger en rutt och fotograferar edyl och landar själv 40 mil bort i ett annat land är numera ett rimligt hobbyprojekt. Detta är gudskelov inte vad militären vill ha eller vad försvarsindustrierna vill leverera och enda sättet att definitivt visa att min oro är befogad är att implementera den vilket jag innerligt hoppas inte sker... när de gäller alla vapen måste de passa till tänkt strategi och taktik, annars blir det bara dumt och fel. troligen skulle Rysslands chans minska radikalt om de gav motståndarna chans att mobilisera. Jag tror inte de har tillräkligt med produktionskapacitet för att besegra NATO med den metoden. De skulle ju ge möjlighet för nato länderna att mobilisera och sätta in tämligen aktiva motåtgärder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andratenor Posted September 15, 2014 Report Share Posted September 15, 2014 Jag förstår din princip men som du nämnde så är en sådan robot/raket en munsbit för en Bofors 40mm, för en skicklig skytt kan även en Rb 70 plocka ner en sådan. Och det föregås ju diskussioner på flera håll att utrusta Hv med RBS 70, hur seriösa dem samtalen är vet jag ej. För närvarande saknar ju FM allt så i praktiken kan man flyga armador med tunga tp-plan och släppa ner stenblock på oss utan vi kan göra nämnvärt (vissa spår av ironi, men tyvärr bara lite). http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4541496,00.html - 20.000$ kostar en Iron Dome Interceptor. Raketerna dem skjuter mot: Qassam, oguidade nyårsraketer på anabola som inte är i närheten av sprängkraft och räckvidd som du nämner kanske som Grk granat. Kostnad: 5000 SEK Fajr-5, 9m hög Raket som kan fästas med en basic radar och följa sjömål. Räckvidd dubbelt så långt som vanligt artilleri, sprängkraft 3 siffrigt i kg. Kostnad okänd men troligen i din nämnda prisklass. Du kan enkelt bygga en Qassam-raket med saker du kan hitta en genomsnittlig sommarstuga för priset av en några flak med bättre pilsner. Drivmedlet består av socker och kaliumnitrat (finns i konstgödsel) och med detta kan man slänga iväg lite TNT och metallskrot "lite ditåt", dvs om man siktar på en stad så träffar man kanske. Räckvidden är heller inte den bästa. De flesta skjuts mot Sderot, där de förorsaka skada när de faller ner och har dödat ett antal människor. Det skall dock påpekas att Sderot ligger ca en kilometer från Gaza, så motsvarigheten är att skjuta raketer från Sergels torg och knappt träffa Gamla stan. Det längsta avstånd en Qassam slagit ner på är i Ashkelon, 21 km borta vilket knappt är avståndet Stockholm - Södertälje. En presumtiv fiende som tänker använda dylika måste således landstiga i Vaxholm innan de kan avfyra dem mot Stockholm och även då är sannolikheten märkbar att den troligtvis träffar Danderyd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted September 15, 2014 Report Share Posted September 15, 2014 Jag förstår din princip men som du nämnde så är en sådan robot/raket en munsbit för en Bofors 40mm, för en skicklig skytt kan även en Rb 70 plocka ner en sådan. Och det föregås ju diskussioner på flera håll att utrusta Hv med RBS 70, hur seriösa dem samtalen är vet jag ej. För närvarande saknar ju FM allt så i praktiken kan man flyga armador med tunga tp-plan och släppa ner stenblock på oss utan vi kan göra nämnvärt (vissa spår av ironi, men tyvärr bara lite). http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4541496,00.html - 20.000$ kostar en Iron Dome Interceptor. Raketerna dem skjuter mot: Qassam, oguidade nyårsraketer på anabola som inte är i närheten av sprängkraft och räckvidd som du nämner kanske som Grk granat. Kostnad: 5000 SEK Fajr-5, 9m hög Raket som kan fästas med en basic radar och följa sjömål. Räckvidd dubbelt så långt som vanligt artilleri, sprängkraft 3 siffrigt i kg. Kostnad okänd men troligen i din nämnda prisklass. Du kan enkelt bygga en Qassam-raket med saker du kan hitta en genomsnittlig sommarstuga för priset av en några flak med bättre pilsner. Drivmedlet består av socker och kaliumnitrat (finns i konstgödsel) och med detta kan man slänga iväg lite TNT och metallskrot "lite ditåt", dvs om man siktar på en stad så träffar man kanske. Räckvidden är heller inte den bästa. De flesta skjuts mot Sderot, där de förorsaka skada när de faller ner och har dödat ett antal människor. Det skall dock påpekas att Sderot ligger ca en kilometer från Gaza, så motsvarigheten är att skjuta raketer från Sergels torg och knappt träffa Gamla stan. Det längsta avstånd en Qassam slagit ner på är i Ashkelon, 21 km borta vilket knappt är avståndet Stockholm - Södertälje. En presumtiv fiende som tänker använda dylika måste således landstiga i Vaxholm innan de kan avfyra dem mot Stockholm och även då är sannolikheten märkbar att den troligtvis träffar Danderyd. de raketerna känns lite som att slå på en björn med en pinne, du dödar inte björnen, den får inte lust att ge upp, den blir förbanad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted September 15, 2014 Report Share Posted September 15, 2014 Innan du står och slår på björnen så har du kastat ett antal pinnar på han utan att träffa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted September 17, 2014 Report Share Posted September 17, 2014 (edited) Jag förstår inte frågeställningen. Kina, Ryssland och USA (även Indien och troligtvis antalet andra nationer) behöver ju inte bry sig om det kostar 50 kr eller 50 miljoner (eller mer) om de inte vill. För det första så har de råd med att ta fram teknologin och producera skiten, och i Kina och Rysslands fall så torde det inte heller vara helt främmande för dem att förstatliga de inhemska företag vars produkter är nödvändiga om så behövs. Men framför allt så bör vi komma ihåg att om det är krig så skiter man normalt i kostnaden - det enda som är intressant är tillgången på de råvaror som behövs och hur snabbt man kan producera. Edited September 17, 2014 by Yxa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted September 17, 2014 Report Share Posted September 17, 2014 Jag förstår inte frågeställningen. Kina, Ryssland och USA (även Indien och troligtvis antalet andra nationer) behöver ju inte bry sig om det kostar 50 kr eller 50 miljoner (eller mer) om de inte vill. För det första så har de råd med att ta fram teknologin och producera skiten, och i Kina och Rysslands fall så torde det inte heller vara helt främmande för dem att förstatliga de inhemska företag vars produkter är nödvändiga om så behövs. Men framför allt så bör vi komma ihåg att om det är krig så skiter man normalt i kostnaden - det enda som är intressant är tillgången på de råvaror som behövs och hur snabbt man kan producera. sen tror jag att de är intressserad av mer än "poke a bear", bidrar jag till att de här att jag segrar på snabbast och säkrast sätt. När de gäller RPTC (Rocket Propeled Trash Can) så är de frågan om ens VPL armén hade klarat sig bättre eller om den hade sänt landet i ekonomisk ruin fortare. Personligen hade jag hellre sätt ett antal tusen misiler med en räckvidd av Ca 2000 km. kanske en stridsspets på runt ett ton. givetvis kontaniner baserade. hellst med en kapacitet för överljudshastighet. välj ut ett antal strategiskt viktiga punkter på motståndarens territorium, både militärt och civilt. Sen får de uppleva Rangarök om de börjar ösa biligt skräp på oss. Roligast hade ju varit om missilerna vi svarar med kommer inrusande från gränsen till rymden. De skulle inte ge mycket tid för fienden att skjuta ner dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted September 17, 2014 Report Share Posted September 17, 2014 Jag förstår inte frågeställningen. Kina, Ryssland och USA (även Indien och troligtvis antalet andra nationer) behöver ju inte bry sig om det kostar 50 kr eller 50 miljoner (eller mer) om de inte vill. För det första så har de råd med att ta fram teknologin och producera skiten, och i Kina och Rysslands fall så torde det inte heller vara helt främmande för dem att förstatliga de inhemska företag vars produkter är nödvändiga om så behövs. Men framför allt så bör vi komma ihåg att om det är krig så skiter man normalt i kostnaden - det enda som är intressant är tillgången på de råvaror som behövs och hur snabbt man kan producera. Att göra företaget statligt minskar inte kostnaden signifikant. Så tillvida att du inte tänker använda straffångar som inte får mat och får jobba i en ouppvärmd lokal utan andra verktyg än sten och träpinnar från skogen. Folk måste få lön för att göra något. Folk som ska göra högspecialiserad finmekanik gör det dessutom inte speciellt billigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted September 18, 2014 Report Share Posted September 18, 2014 Priser ni anger för system är utpriser också, glöm inte det. Pratar vi teoretiska tillverkningspriser kommer det vara billigare än att köpa en färdigutvecklad krixamissil från hyllan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted November 21, 2022 Author Report Share Posted November 21, 2022 On 9/11/2014 at 8:30 AM, Pal said: Hur skall Sverige hantera ett nytt hot där vapen är billiga och massproducerade? Det finns flera som uppmärksammat hotet och jag ser själv att det är svårt att försvara sig emot. Kina och Ryssland misstänks planera eller kanske redan tillverka sådana här vapen. Man kan tänka sig att en kryssningsmissil med 30-40 mils räckvidd, fälld från flygplan eller UAV och med en stridsladdning på 500 kg eller substridsdelar i form av minor, det är den tilltänkta storleken. Och innan någon säger att Ryssland aldrig kan kriga så här endast mot sverige. Nato skulle lägga sig i. Ja kanske det. Nu är det inte längre ens uteslutet att Ryssland för ett sådant här krig mot oss och Nato samtidigt. De kan skjuta 1000 sådana här missiler om dagen i flera månader. Och de kan föra ett sådant här krig mot hela Nato. Hela Nato skulle då vara illa ute. Världen har förändrats snabbt både politiskt och tekniskt. Sveriges försvar och Nato ländernas försvar har inte kommit ur startgroparna. Bra inlägg som åldrats väl, och som nu blivit verklighet som det ser ut. Saken uppmärksammas nu av denna utmärkta youtuber i klippet nedan. Så nu när även de "militära topp experterna" tvingas inse att verkligheten kommit ikapp och de hade fel, som så ofta. Så nu måste lösningar diskuteras. De 500 stycken 40 mm kanoner vi hade får några år sedan hade gett oss ett försvar. Men de är borta så vad gör man nu. Vi kan hamna i ett läge som jag skrev om här, där Kina/Ryssland alliansen skjuter runt 1000 såna här mot Nato varje dag. Så en lösning på problemet skulle kunna vara helt akut nödvändig inom 12 månader eller så. Tänk på att en sån här "missil" är lättare och billigare att tillverka än en bil. Och bara vår Volvo fabrik i Torslanda kan tillverka 1000 volvo bilar per dag. Jag behöver knappast upplysa om den enorma förmåga till massproduktion som Kina besitter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted November 22, 2022 Report Share Posted November 22, 2022 14 hours ago, Pal said: Bra inlägg som åldrats väl, och som nu blivit verklighet som det ser ut. Saken uppmärksammas nu av denna utmärkta youtuber i klippet nedan. Så nu när även de "militära topp experterna" tvingas inse att verkligheten kommit ikapp och de hade fel, som så ofta. Så nu måste lösningar diskuteras. De 500 stycken 40 mm kanoner vi hade får några år sedan hade gett oss ett försvar. Men de är borta så vad gör man nu. Vi kan hamna i ett läge som jag skrev om här, där Kina/Ryssland alliansen skjuter runt 1000 såna här mot Nato varje dag. Så en lösning på problemet skulle kunna vara helt akut nödvändig inom 12 månader eller så. Tänk på att en sån här "missil" är lättare och billigare att tillverka än en bil. Och bara vår Volvo fabrik i Torslanda kan tillverka 1000 volvo bilar per dag. Jag behöver knappast upplysa om den enorma förmåga till massproduktion som Kina besitter. Har man en helt inhemsk produktion så naturligtvis, det som kan bli problem är ju om man köper "ingredienser" eller material utifrån och inte längre kan få tag på samma materiel efter att en konflikt blossat upp, gör en jämförelse med bristen på halvledare. Har de länder som är potentiella motståndare fri tillgång på allt som behövs för tillverkningen inklusive mineraler, har de full kapacitet att tillverka alla komponenter själva, har det tillgång till alla ritningar eller programvara eller är det någon annan som besitter de tillgångarna. Det är inte lika lätt att ställa om fabriker idag till att tillverka vapen som det var för 100 år sedan då det i mångt och mycket handlade om utrustning i formgjutet eller formpressat råmaterail. Bara en tanke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted November 22, 2022 Report Share Posted November 22, 2022 Man blir lite mörkrädd när man hör ÖB stå och prata om ”särskilda drönarförband”, är det något som Ukraina visat oss så är det vikten av att ha drönare ner på typ kompaninivå. Patrulldrönare (typ switchblade) bör vara lika naturligt att ha med sig som GrG eller pskott. Inte enbart något som är förbehållet specialförbanden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted November 22, 2022 Report Share Posted November 22, 2022 Små drönare typ ”cots” bör man ha på gruppnivå eller max pluton. Eldledare bör ju ha ngt bättre och mer kompetenta kortdistansdrönare osv. Patrullrobotar är knepigare, Ukraina har inte jättemycket sånt ännu heller, kan tänka mig på kompaninivå kanske. Sen tänker jag att öb med drönarförband tänker de högre upp med större drönare (hoppas jag men kan ju vara flygets inställning att allt som flyger hör dit…) Olika vapen har olika medel och motmedel, ”fattigmanskrysaningarobotar” som shaeed exempelvis behöver ett motmedel som är uthålligt billigt och med låg personaltäthet exempelvis en modern lv akan. Riktiga kryssningsrobotar behöver annat, exempelvis iris-t slm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts