Jump to content

Recommended Posts

Eftersom jag fick kicken från lumpen (diabetes) tänkte jag nu söka mig till HV.

Någon som vet om man är välkommen in i HV som diabetiker? Vilka uppgifter kan man tänkas bli uttagen till om man nu kommer in och blir placerad mitt inne i landet? (Närke)

Hörde talas om att det finns en plut nere i Karlskrona som har samma uppgifter som jag skulle fått i lumpen (bassäk), så självklart är man ju ute efter något liknande...

Finnsdet något sånt här?

• Forumsledning

Visst tror jag du är välkommen i Hemvärnet.

Vad beträffar plutonen i Karlskrona får du gärna berätte mer om det du hört...

Eftersom jag är fråm området själv så har jag lite insyn om hur det ser ut här.

Vad jag skulle tippsa dig om är att du snacka med SADDO här på forumet som till hör Marina Beredskapsplutonen i Karlskrona. De är nog den enda plutonen jag kan tänka mig syssla med "liknande" saker här.

:D

Det låter ju lovande i alla fall. Frågan är ju hur det ställer sig med de 3 månader jag inte hunnit med att göra...

Informationen som jag fått om försvaret står på följande länk. Det är tack vare 113JOR här i forumet som jag kom i kontakt med sidan. Han är tydligen med i plutonen som jag önskar jag fick plats i...

http://www.skgkomp.com

Är du med i HV där nere?

• Forumsledning
Det låter ju lovande i alla fall. Frågan är ju hur det ställer sig med de 3 månader jag inte hunnit med att göra...

Informationen som jag fått om försvaret står på följande länk. Det är tack vare 113JOR här i forumet som jag kom i kontakt med sidan. Han är tydligen med i plutonen som jag önskar jag fick plats i...

Är du med i HV där nere?

jaha du menar dom ok sorry (kimster hittar en tegelsten att nicka med)

113Jor har du också de tillhör ett annat kompani. Som jag inte har så stor insyn i än.. men det har givetvis 113Jor :)

Han bör kunna ge dig all info du behöver.

Angående 3mån lumpen vågar jag inte svara på vad som gäller.. men det är ju bara att ringa typ Eksjö Garnisson och fråga. De utbildar 3mån soldater där.

Skickar en del privata meddleanden med honom och suger ut honom på information. Hade jag inget annat liv skulle jag direkt flytta till någon kustnära stad för att ha möjlighet att ingå i ett liknande kompani...

Nu är dock situationen lite annorlunda i typ fyra år till... (Idrottslärarutbildningen, Örebro Universitet)

Som jag tolkat det så är 3 mån. minimum för att komma in i HV... Eller räcker det med mina tre veckor jag låg inne? :)

• Forumsledning
Skickar en del privata meddleanden med honom och suger ut honom på information. Hade jag inget annat liv skulle jag direkt flytta till någon kustnära stad för att ha möjlighet att ingå i ett liknande kompani...

Nu är dock situationen lite annorlunda i typ fyra år till... (Idrottslärarutbildningen, Örebro Universitet)

Som jag tolkat det så är 3 mån. minimum för att komma in i HV... Eller räcker det med mina tre veckor jag låg inne? :)

Ja 3mån gäller för att få komma med i HV. Men för att komma med i just 3mån värnplikts grejsemojset vet jag dock inte så mycke om.

Ok. Mina mönstringsvärden var/är det ju inga fel på. Det är ju det här med att jag fått en släng av diabetes som gör att man blir lite fundersam...

Det är ju visserligen ett tag sen jag mönstrade, men skulle jag göra om det skiljer det sig säkerligen inte så mycket. Ville de ha mig till K4 då borde de ju vilja ha mig dit nu också, eftersom värdena inte diffar så mycket. Lite högskolepoäng och annat mojs som kan intressera dem... he he... Hmmmmmmmmm, drömma går ju i alla fall!

• Forumsledning
Nån Som är HV-man nere i Lund området? Vad finns det för uppgifter och tjänster där?

Har en KJ polare som är nära sturup(svedala) och är med i insatsguppen som håller till där..

Finns nåt sånt omkring Lund?

/Jake

Jag kan bara hänvisa till denna sida sålänge

http://www.poi.se/hv/ Lunds HVBat

Är du med i HV där nere?

jaha du menar dom ok sorry (kimster hittar en tegelsten att nicka med)

113Jor har du också de tillhör ett annat kompani. Som jag inte har så stor insyn i än.. men det har givetvis 113Jor ,O

Han bör kunna ge dig all info du behöver.

Angående 3mån lumpen vågar jag inte svara på vad som gäller.. men det är ju bara att ringa typ Eksjö Garnisson och fråga. De utbildar 3mån soldater där.

Hoppas du nickat den ordentligt nu ;)

/JOR :)

Edited by 113JOR

Guest Dedicated
Nån Som är HV-man nere i Lund området? Vad finns det för uppgifter och tjänster där?

Har en KJ polare som är nära sturup(svedala) och är med i insatsguppen som håller till där..

Finns nåt sånt omkring Lund?

/Jake

@Jake & Berna

Tillhör själv insatsplutonen inom Svedala-bataljonen inom vars område bland annat Sturup ligger. Skulle möjligen din kompis kunna tillhöra oss? Han spelar inte bandy, möjligen? Vidare kan man säga att Svedala, Lund, Malmö & Trelleborg ligger så nära vartannat att det egentligen inte spelar nån roll i vilken av dessas Insatsplutoner man tillhör. (Namnbyte, vi hette Beredskapsplutoner tidigare...)

Jag är dessutom diabeteiker, kom med i slutet av 80-talet då sådant fortfarande gick för sig.

Vet inte om det kan hjälpa Berna nåt, möjligen om du hunnit med dina 3 månader?

Insatsplutonen i Lund har ett mycket gott rykte och är duktigt folk. Deras uppgifter är säkert snarlika våra; vi är ju inte bundna till ett visst område utan är beredda på att flytta oss inom stora områden, inkl Lund & Malmö eller var det nu kan hetta till någonstans. Uppgifter; allt det vanliga Hv gör men betydligt tidigare!

Ska du gå med så gå med i Lund eller Svedala. Vi kommer snart att vara i kapp Lund!

Edited by Fyhr

Ska du gå med så gå med i Lund eller Svedala. Vi kommer snart att vara i kapp Lund!

Vet inte om det är mig du syftar på? Bor i Örebro (Närke) så just Svedala och Malmö låter som lite väl avlägsen HV-organisation att söka till...

Guest Dedicated

@Berna

Nja, inlägget var riktat till dig delvis eftersom även jag har det intressanta tillståndet "diabetes" och har, trots detta, lyckats vara aktiv inom Hv i nu 15 år.

Jag har aldrig haft några bekymmer (en vattenflaska full med saft för säkerhets skull!) och har man bara koll på sig själv, inte slarvar med sina sprutor etc. så kan man vara med på precis samma villkor som nån annan. Naturligtvis ska man ju ha informerat sina chefer om varför man ibland kanske ser ut som en fågelholk och i extrema fall kanske tom beter sig som en och en liten manual till dem hur de återför en till sitt normala, aggresiva jag.

hälsningar,

Fyhr

Edited by Fyhr

Guest Lt. payne
Till Kompanichefen igen kanske??

Skulle jag nog ha gjort för länge sen om jag hade numret till honom!

Ruskigt hemlig förening!

"Ring inte oss, vi ringer dig!"

Ring den jäveln igen,så ska det inte gå till!

Blir förbannad när jag hör sånt.

Detta säger jag som Stf.Kompch.

"Ring den jäveln igen,så ska det inte gå till!

Blir förbannad när jag hör sånt."

Menar du att jag ska ringa honom?? Jag har inget telefonnummer eller nånting, han ringde mig en gång och sa att han hade mycket att stå i för att en släkting hade gått bort, det har jag full försåelse för, men han sa att han skulle höra av sig igen veckan efter och nu har det gått iaf en månad.

är tacksam om nån har några tips om vart man kan vända sig?? Har letat runt på mil.se och det enda som finns är att skicka en intresseanmälan och det är det jag har gjort!

Verkar vara svårt att komma med... Och jag har hört det från andra som funderat på eller har gått med

Guest Lt. payne
"Ring den jäveln igen,så ska det inte gå till!

Blir förbannad när jag hör sånt."

Menar du att jag ska ringa honom?? Jag har inget telefonnummer eller nånting, han ringde mig en gång och sa att han hade mycket att stå i för att en släkting hade gått bort, det har jag full försåelse för, men han sa att han skulle höra av sig igen veckan efter och nu har det gått iaf en månad.

är tacksam om nån har några tips om vart man kan vända sig?? Har letat runt på mil.se och det enda som finns är att skicka en intresseanmälan och det är det jag har gjort!

Verkar vara svårt att komma med... Och jag har hört det från andra som funderat på eller har gått med

Kolla din mail.. B)

Hemvärnet har samma uppgifter i hela landet. Stridsenheten i HV är plutonen och de uppgifter denna kan tilldelas är:

Skydda

Bevaka

Ytövervaka

Stöd till det civila samhället

I enighet med utredningen "HV efter 2003" kan vissa förband få tilläggsuppgiften Starta och bemanna anläggning".

För insatsplutonerna tillkommer

Försvara

Eskorttjänst.

Sedan kan HV förbanden (tyvärr) se väldigt olika ut över ytan.

Alla har samma uppgifter men sen är det ju stor skillnad på genomförandet...dvs om kompledningen består av en massa pansar folk eller av t.ex. bassäk folk så organiserar man ju lite olika, allt är ju oxå beroende av hur många man är och egna önskemål och idéer inom komp.

Så jag tror det finns väldigt olika HVkomp i landet beroende på många olika faktorer (övriga kan vara ålder, ambitionsnivå, det geografiska läget, tidigare övningar m.m.)

/JOR

Nja, inlägget var riktat till dig delvis eftersom även jag har det intressanta tillståndet "diabetes" och har, trots detta, lyckats vara aktiv inom Hv i nu 15 år.

Jag har aldrig haft några bekymmer (en vattenflaska full med saft för säkerhets skull!) och har man bara koll på sig själv, inte slarvar med sina sprutor etc. så kan man vara med på precis samma villkor som nån annan. Naturligtvis ska man ju ha informerat sina chefer om varför man ibland kanske ser ut som en fågelholk och i extrema fall kanske tom beter sig som en och en liten manual till dem hur de återför en till sitt normala, aggresiva jag.

hälsningar,

Fyhr

När du fick diabetes, gick du då in i något som kallas för smekmånad efter ett tag då? Jag (och tydligen de flesta andra) diabetiker gör tydligen det. Det som är spännande i mitt fall är att min månad började i januari förra året och håller i sig fortfarande... Inte en spruta på över ett år. Börjar ju undra om jag blev utkickad från min VPL på ilte väl lösa grunder. Har de nu stält fel diagnos har de sabbat mitt liv helt i onödan. Känns ju bra! :)