fogel02 Posted February 26, 2003 Report Posted February 26, 2003 kommer att göra ubåtstjänst (ledsys) rycker in nu till sommaren så jag tänkte bara höra om det är några fler här som ska ner då eller som har haft ubåtstjänst Quote
Azan_Gb Posted February 26, 2003 Report Posted February 26, 2003 Vad krävs för att tjänstgöra på en ubåt? Ubåts fantast jag. Quote
flying_c Posted February 26, 2003 Report Posted February 26, 2003 Tjenis fogel, så du har hittat hit nu Quote
Guest Mozza Posted February 26, 2003 Report Posted February 26, 2003 Vad krävs för att tjänstgöra på en ubåt? Saxat från lumpen.nu: Ubåtstjänst Krav o förkunskaper: Stabilt psyke och rätt skolbakgrund. Övrigt: Höga värden från psykolog på mönstringen. Test på förbandet under 3 dagar Min. längd 166 cm max längd: 190 cm Befattningar: Totalt finns 7 olika befattningar som man kan söka till. Kraven skiljer sig något mellan de olika tjänsterna. Kräver förtest hos förbandet: HC700 Sonarmatros HC701 Signalspaningsmatros HP700 Motortekniker HM700 Torpedtekniker HL700 Teletekniker Testas efter inryckning: HB700 Radiosignalist HU700 Kock Utbildningsplats: Karlskrona och Stockholm samt sjötjänst. Utbildningens längd: 12-15 månader Inryckningstid: Augusti varje år Quote
fogel02 Posted February 28, 2003 Author Report Posted February 28, 2003 flying_c ja varit här lääääägre än dig dock som två personer, har inte varit alltför aktiv heller :( (fogel/fogel02) azan_gb: när det gäller att bli ubåtare så kan jag säga något mer än lumpen.nu men inte alltför mycket när det gäller psykologen så kräver nästan alla tjänserna pb status (endast kocken är undantag gb) sen gäller det att säga till hos inskrivningsförrättaren att du vill vara på en ubåt så kommer han att säga om du har möjligheten eller inte när det gäller det 3 dagars förtest som lumpen.nu talar om så kan jag berätta vad det handlar om i enkla drag handlar det om att man vill testa om du kan överleva en ev ubåtsolycka ala Koursk dag 1 läkartester i stortsätt hela dagen vi var klara någon gång runt 3 tiden på eftermiddagen dag 2 test i tryckkammare ner till motsvarande 30 meters djup dykteori + div dykövningar inget alltför avancerat dag 3 fler dykövningar fortfarande inte alltför avancerat friuppstigning (med hjälp av ubåtsräddningsdräkt) från ca 18 meter säkerhetskoll (för att se så att du inte drabbats av några ev problem efter den friauppstigningen samtliga 7(inkl mig själv) som var nere när jag vara nere klarade sig Quote
Magnus Posted February 28, 2003 Report Posted February 28, 2003 fogel 02: Gjorde det ont eller kändes det obehagligt i öronen i tryckkammaren? Quote
fogel02 Posted February 28, 2003 Author Report Posted February 28, 2003 magnus det handlar om att tryckutjämna om du gör det i rätt mängd som känns det inte alltför farligt men om du inte gör det då en käns det en hel del var åtminstone en av dem som var nere när jag var där som hade ont i öronen när den åkte hem dagen efter dag 3 när det gäller den friauppstigningen så känner du att det sprakar i öronen ungefär som en radio hel mysko känsla Quote
mdn Posted March 1, 2003 Report Posted March 1, 2003 Jag mönstrar i början av april och tänker då söka ubåtstjänst. Enligt Pliktverket är kraven dessa: Inskrivningsprov 6 Soldatlämplighet 7 Befälslämplighet 6 Muskelprov 4 Konditionsprov 4 Fullgott färgseende Synprov 7 Tjänstbarhet B Hörselprov 9 Quote
A2Keltainen Posted March 1, 2003 Report Posted March 1, 2003 Enligt Pliktverket är kraven dessa: ... Hörselprov 9 Varför har de 9 som krav på hörseln för samtliga tjänster på ubåt, då det endast är ett fåtal personer på båten, som jag kan komma på, som behöver det för sin tjänst? Quote
MKS GB Posted March 1, 2003 Report Posted March 1, 2003 Ubåtstjänst? - Så lågt man kan sjunka.. Quote
Alkaios Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 kommer att göra ubåtstjänst (ledsys) rycker in nu till sommaren så jag tänkte bara höra om det är några fler här som ska ner då eller som har haft ubåtstjänst Jodå, vi finns....., men vi syns inte..... Jag rycker in till sommaren som motortekniker...... Testerna genomförde jag i förra veckan.... Vet du i nuläget om du blir placerad på 1:a (Berga) eller 2:a (Karlskrona) divisionen? Quote
Guest J-Star Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Ubåtstjänst?- Så lågt man kan sjunka.. Ni minns väl flygvapnets slogan: "Så högt man kan komma". Utveckla det hela lite... Flygvapnet: Så högt man kan komma Armén: Så långt man kan gå Flottan: Så djupt man kan sjunka. /J Quote
Arox Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 J-star den liknelsen var fean bra =)) *asg* Quote
epan Posted February 5, 2005 Report Posted February 5, 2005 Tar upp min fråga i denna tråd. Jag undrar om det är någon här på forumet som gjort sin tjänst som Ubåtsmotortekniker och kan berätta hur en vanlig dag/vecka ser ut för en ubåtsmotortekniker. Exakt vilka uppgifter har man? Säg gärna både positiva och negativa saker. Hur varvas praktiken med teorien om själva motortekniken under utbildningen? I hur många veckor ute till sjöss i sträck var utbildningen som längst? Berätta gärna lite annat runtom utbildning som du tycker kan vara bra att veta innan man blir intresserad av tjänsten. Skriv gärna annat om tjänsten som jag inte frågat om. /Jesper Quote
fogel02 Posted February 5, 2005 Author Report Posted February 5, 2005 Eftersom jag inte haft tjänsten själv kan jag bara prata om vad som gjordes under båtpraktiken och inte under yrkeskursen men jag hoppas att det svarar på åtminstone ett par av frågorna. När båten ligger till kaj så hjälper du till med underhållet av båten allt från filterbyte till rent maskinunderhåll. När du är till sjöss så går du antigen som aktermaskinist eller förskeppsmaskinist. Det skiljer sig en del mellan men det är troligt att du kommer tjänstegöra som båda. I grunden handlar det om att hålla koll på och sköta dvs maskintekniska saker som pumpar, hydralik mm. Om det är så att du är intresserad av motorer hydralik mm så tycker jag absolut att du ska söka för du lär dig en hel del som du även kan ha nytta av i det civila. När det gäller längst sjötid i sträck vill jag inte uttala mig om exakt antal men det kan handlar om veckor och inte månader. Det här stämde innan FB04 mm så risken finns att det har ändrats en hel del. Har du möjlighet så tycker jag absolut att du ska söka, neptuns salar är en ganska fin plats att ha fått besöka. Quote
Guest Jojjoma Posted February 5, 2005 Report Posted February 5, 2005 Funderar på att göra det, men det är ju 4,2 år tills jag får göra lumpen... Quote
fogel02 Posted February 5, 2005 Author Report Posted February 5, 2005 Jojjoma Får hoppas att ubåtsvapnet inte läggs ner innan det :( Men jag tycker absolut att du ska söka om du vill göra det, det är en upplevelse att ha varit ner i djupet. Quote
Guest Jojjoma Posted February 5, 2005 Report Posted February 5, 2005 Kul, då tänker jag göra det om det finns kvar! Quote
Andreas Posted February 6, 2005 Report Posted February 6, 2005 Inte utan att man är lite sugen på att knega lite på ubåt men blir det något mer arbete inom firman blir det nog på ytan... Quote
mdn Posted February 6, 2005 Report Posted February 6, 2005 Jag ligger inne just nu, dock inte som mote utan som tote. Jag ska försöka svara på dina frågor i alla fall. Precis som fogel02 säger så handlar tjänsten som tekniker (mote, syte, tote) mycket om underhåll. Mycket på ubåten måste underhållas med vissa tidsintervall och det är upp till teknikerna att göra det. Går något sönder så måste man fixa det. Är det till exempel stopp i toaletterna så kan det bli kris ganska snabbt om inget görs. En vanlig vakt för mote kan innebära att han är maskinist i förskeppet. Förskeppsmaskinisten återfinns oftast vid fartygets dykpanel i manöverrum där han övervakar alla komplicerade prylar. Han kontrollerar till exempel med jämna mellanrum att luftvärdena ligger inom de tillåtna gränserna och för plott över detta. Behöver kölen länsas eller kalket i luftreningsapparaturen bytas så är det förskeppsmaskinistens jobb att fixa det. Sammanfattningsordet för teknikertjänsterna är nog "fixa". Vilken typ av tekniker man ska bli beror nog på vad man är intresserad av. Som fogel02 sa så handlar motetjänsten mycket om hydraulik, pumpar och motorer. (Under yrkeskursen läser maskinisterna in en civil maskinistbehörighet.) Som syte så har man hand om elektroniken ombord medan tote har hand om stora falloslika saker och hålen de passar in i. ;) Jag hoppas att jag har besvarat i alla fall några av dina frågor. Är det något mer du vill veta så är det bara att fråga så ska vi ubåtare på forumet försöka svara på dina frågor. /mdn Quote
Nestor Posted February 6, 2005 Report Posted February 6, 2005 Ubåtstjänst?- Så lågt man kan sjunka.. Ni minns väl flygvapnets slogan: "Så högt man kan komma". Utveckla det hela lite... Flygvapnet: Så högt man kan komma Armén: Så långt man kan gå Flottan: Så djupt man kan sjunka. /J Amfibie: Slå länge du kan plaska? Quote
Recommended Posts