Jump to content

TV-tips: "Jericho"

Spartacus

Recommended Posts

Ni kanske har hört om tv-serien Jericho? Den går nu på TV4+ på lite skumma tider. Jag har under en längre tid tänkt se serien. Men det var inte förrän här om dagen jag verkligen tog mig i kragen och såg första avsnittet.

Så, nu efter att ha sett inledningen på första säsongen så måste jag verkligen säga att jag är helt fast.

För er som inte har en aning om vad Jericho handlar om så kommer här lite information

When Jake Green returns to his Kansas small-town home Jericho, where his dad Johnston is mayor, everyone is preoccupied with petty private business and family matters, but that changes drastically after a completely unexpected explosion. It soon becomes clear there has been a nuclear attack, but neither by whom nor on which scale. Suddenly life in Jericho, and as the inhabitants gradually discover all over the disintegrating USA, becomes a more primordial struggle for survival, where unexperienced dangers, primitive as well as technological, have to be weighed against pressing primal needs, such as food, fuel and self-defense against plunderers, invaders and even each-other

Kort och gott: Kärnvapen, småstad i hjärtat av USA, serien blev nedlagd efter två säsonger (det är alltid ett tecken på att man ska se den).

Första avsnittet är bland det mest spännande jag sett sedan 24 hade premiär. En typisk Stephen King-inledning kan man säga.

Just nu visar TV4+ Säsong 2 av serien som går på torsdagar 22:00

jericho425.jpg

Kan inte annat än att hålla med Spartacus. Jericho är enormt bra. Är själv totalt såld på serien, klart värd att införskaffa på DVD motsv.. Tyvärr så blev säsong två bara 7 eller 8 avsnitt eftersom tittarsiffrorna i USA var katastrofala. Det talades om att lägga ner serien redan efter första säsongen men en hängiven skara fans blev till slut så högljudda på nätet så man valde att göra en fortsättning. Sedan kom manusförfattarstrejken och ställde till det också men tillslut blev det en säsong två. Men efter säsong 2 är det nu alltså stopp. Det ryktas dock om långfilm såväl som fortsättning på någon mer nischad Sci-Fi kanal. Vi får väl se var det bär hän..

Guldstjärna för spartacus trådnamn.

GMY

Har missat att den går i repris. Den sändes när det var mkt nattvakande och stor brist på sömn pga nyfödda småbarn som inte ville sova. Så jag fick tyvärr bara med mig några avsnitt i mitten av första serien. Verkade bra det lilla jag hann se.

Får nog utöka min dvd samling om den nu släpps/har släppts?

Instämmer i hyllningarna. En ganska realistisk "efter smällen"-serie kombinerat med en bra konspiration som bakgrund ger en av de mer sevärda serierna på länge. Jag hoppas att det blir någon form av fortsättning för att ytterligare knyta ihop säcken. De sju avsnitten i säsong två lyckas dock ganska bra med att få ihop storylinen för ett "bra" avslut jämfört med hur sista avsnittet av säsong ett blev.

På sätt och vis är det dock bitterljuuvt befriande med en relativt kortlivad serie som "gör sin grej" och inte överlever sin egen framgång och plöjer på säsong efter säsong med enda syfte att hålla kvar sina tittare och utan reellt mål.

Det ryktas dock om långfilm såväl som fortsättning på någon mer nischad Sci-Fi kanal. Vi får väl se var det bär hän..

Fick tips av en god kamrat om http://www.jerichonet2.com/board/showthread.php?t=1614

Är tydligen väldigt många som vill se mer av Jericho

Jag skrev om denna tv-serie förra sommaren här på forumet och misslyckades även här med att få någon att bli intresserad. Tyvärr var det så i övrigt också, jag försökte få famlij, arbetskamrater och grannar att slänga en blick när tv4 faktiskt pushade serien lite och drog igång den då för ett år sedan. Men den blev en total flopp tyvärr, det var endast de första tre avsnitten eller så som de pushade för, sen gav de upp och den flyttades också iväg från prime allt mer om jag minns rätt.

Det är nog ett av de största mysterium jag upplevt vad gäller teve de senaste åren, för alla som jag sedan screenar denna för på dvd, någon rengnig dag i sommarsugan eller liknande blir helt fast och gillar serien skarpt. Så otroligt synd att en så bra serie, där alla som "tvingas" att se den verkar älska den, ändå lyckas floppa. För jag hade helt klart velat haft 1000 tals avsnitt av den alá Lost. Visst kanske det då blir sämre i längden, men det hade fortfarande varit bättre än samma urvattning på just Lost eller housewifes som man nu istället tomt glor på. Riktigt, riktigt synd.

Har nu sett lite mer avsnitt av serien har fortfarande ett bra intryck av serien

Men, det är lite för mycket Hollywood ibland. Jericho hade varit en kultklassiker utan dess like om den hade vågat vara lite mer rå och t.o.m. lite mer "ondare"

Men, hur som helst, senast jag var fast i en serie så här länge så var det The Sopranos

Vissa avsnitt är dock helt klockrena trots kommentarerna ovan (Episod 08 t.ex.)

Ja, jag gillade också den här serien väldigt mycket, även om den, som nämnts, kanske kändes lite väl "snäll" ibland. Synd att den slutade så abrupt efter det sjunde avsnittet i säsong två... skulle ju varit roligt att se hur det slutade liksom. Men men, det är väl alltid pengarna som styr i film/tv-branschen.

Lånar ett inlägg från ett annat svenskt forum

Vi har lyckats samla ihop runt $20'000 för två helsides annonser, en i Variety och en i The Hollywood Reporter. Den senaste är lite speciell då den dagen vår annons syns kommer vara en re-vamp av tidningen, så vår annons kommer hamna i ett collectors item

Vi har även samlat ihop pengar till att skicka 41 gift baskets till olika editors runt om i USA, de kommer få dom samma dag som annonserna syns i The Hollywood reporter.

En av producenterna meddelande för tre dagar sedan att de fortfarande pratar med andra bolag så vi skall inte ge upp hoppet \o/

Utöver detta skickar vi fortfarande brev och vykort till diverse tidningar, bloggare, TV stationer, producenter, CBS och Paramount.

Bildbevis: http://img91.imageshack.us/img91/6742/addij5.jpg

Nu har man sett alla avsnitt

Såhär nu i efterhand så kan jag konstatera följande:

1. Jericho hade nog det bästa upplägget för en succé på flera år. Småstad i hjärtat av USA + Kärnvapenkrig = Awesome

2. Serien är alldeles för SNÄLL (läs Hollywood)! Det kändes som om regissören/producenten inte vågade skita ner serien. Ge mig mer våld, blod och tårar. I vissa avsnitt känns det nästan som om jag kollar på Gilmore Girls. "23 fucking städer har ju blivit bombade och här sitter vi och dricker Budweiser och har relationsproblem med bruden från tonåren"

Folket bakom Jericho borde ha spelat lite mer av de gamla PC-klassikerna "Fallout" och Fallout 2"

Fansen verkar vilja ha mer Jericho. Men, jag klarar mig.

Jericho är ett perfekt exempel på en bra serie med ett klockrent upplägg som misslyckas.

Det är så jävla synd

2. Serien är alldeles för SNÄLL (läs Hollywood)! Det kändes som om regissören/producenten inte vågade skita ner serien. Ge mig mer våld, blod och tårar. I vissa avsnitt känns det nästan som om jag kollar på Gilmore Girls. "23 fucking städer har ju blivit bombade och här sitter vi och dricker Budweiser och har relationsproblem med bruden från tonåren"

Du borde kolla upp en gammal BBC film från 80-talet, Threads.

Filmen följer utvecklingen från 3 månader innan till 13 år efter ett hypotetiskt kärnvapenanfall på Storbrittanien i mitten av åttiotalet.

Enligt mig fortfarande den bästa filmatisering som gjorts om de troliga konsekvenserna av kärnvapenkrig både på samhället och på vanliga familjer och människor i det.

Jag vill dock varna för att filmen är oerhört deprimerande.

Hollywood är långt borta här...

Du borde kolla upp en gammal BBC film från 80-talet, Threads.

Filmen följer utvecklingen från 3 månader innan till 13 år efter ett hypotetiskt kärnvapenanfall på Storbrittanien i mitten av åttiotalet.

Enligt mig fortfarande den bästa filmatisering som gjorts om de troliga konsekvenserna av kärnvapenkrig både på samhället och på vanliga familjer och människor i det.

Jag vill dock varna för att filmen är oerhört deprimerande.

Hollywood är långt borta här...

Hehe, fick faktiskt samma tips av en annan forumanvändare när jag började titta på Jericho

Slutet i Threads är för övrigt ett perfekt exempel på hur man ska avsluta en film.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...