LeadHead Posted February 28, 2003 Report Posted February 28, 2003 Vpl:s reskostnader står nog också för en mycket stor del av utbildningskostnaden. Har läst att i exempelvis arvidsjaur (K4) är värnpliktigas resor den enskilt högsta kostnadsposten i regementets budget. Jag vet inte... Enligt ett diagram vi fick se på någon kompch-genomgång så stod värnpliktsförmåner (och dit hör troligen resor) för typ en eller två procent av försvarsbudgeten. Iofs. är utbildningsverksamheten på förbanden inte heller någon större andel jämfört med t.ex. den gigantiska materielbudgeten. Quote
KP2 Posted March 1, 2003 Report Posted March 1, 2003 En svensk soldats mat kostar ca 80 kronor om dagen... det är då lite konstigt att vissa MR inte lyckas laga bättre mat än i skolan, visserligen skall de 80 kronorna räcka till frukost lunch middag och i vissa fall kvällsmål men ändå! Quote
Doyle Posted March 1, 2003 Report Posted March 1, 2003 En svensk soldats mat kostar ca 80 kronor om dagen... det är då lite konstigt att vissa MR inte lyckas laga bättre mat än i skolan, visserligen skall de 80 kronorna räcka till frukost lunch middag och i vissa fall kvällsmål men ändå! Det beror väl på hur många man lagar maten till? Vi var inte alls många där jag låg, så då kunde bespisningspersonalen lägga ner mycket kärlek i matlagningen Men när vi åt på ett annat regemente med massor av vpl så sjönk standarden oerhört mycket. Det är ju faktiskt personalbrist i en del MR som säkert är en bidragande faktor. Quote
NBC Posted March 1, 2003 Report Posted March 1, 2003 Vad maten kostar per dag skiljer sig enormt från regemente till regemente, billigast är den på ING2 och dyrast tror ja att den var i marinen. Bara lunchen har ja för mig var 2-3 gånger så dyr i marinen på som på ING2. Detta enligt värnpliktsnytt kanske skall sägas. Quote
EO4 Posted March 1, 2003 Report Posted March 1, 2003 Vpl:s reskostnader står nog också för en mycket stor del av utbildningskostnaden. Har läst att i exempelvis arvidsjaur (K4) är värnpliktigas resor den enskilt högsta kostnadsposten i regementets budget. Jag vet inte... Enligt ett diagram vi fick se på någon kompch-genomgång så stod värnpliktsförmåner (och dit hör troligen resor) för typ en eller två procent av försvarsbudgeten. Iofs. är utbildningsverksamheten på förbanden inte heller någon större andel jämfört med t.ex. den gigantiska materielbudgeten. För vissa regementen är reskostnaderna säkert låga, för andra regementen höga. På "den gamla goda tiden" när kanske 10.000 värnpliktiga om året skeppades över hela eller halva Sverige varje eller varannan vecka måste kostnaderna ha varit höga. Regementen i Stockholmsområdet bör ha mycket låga reskostnader, då de flesta tar sig till och från kasernen med kollektivtransport (där iofs försvarsmakten centralt betalar en hel del för att vpl skall få åka buss m.m. gratis. Det syns dock inte i utbildningsregementenas budget misstänker jag). Regementen i exempelvis Boden eller Arvidjsaur torde ha en betydligt högre kostnad för resor då huvuddelen av de värnpliktiga åker tåg eller flyg till och från kasernen. Quote
Recommended Posts