Jump to content

Handla på Ebay

Vildmannen

Recommended Posts

Det verkar gå nån magisk gräns på värdebeloppet innan tullen intresserar sig.

Ett sätt att kringå kan vara att avsändaren skriver innehåll som present eller varuprov.

Mina egna erfarenheter iaf.

Risken verkar också variera beroende på vem som fraktar. Fraktar man med USPS så verkar risken vara lägre än med kurirföretag som UPS.

/mdn

Kollade med Tullen för att göra samma sak och gränsen för rmomsfritt är 300kr i varuvärde över det så kollar dem och så åker man på moms men med dagens rekordlåga dollarkurs så lönar det sig att ta hem saker även om man få betala momsen, ofta ligger priset +-50% av det här.

Fick några tips från en bekant som köper mycket på E.bay som sa såhär om att kolla säljare både företag och privata.

Min 200 försäljningar och min 99% nöjda kunder då handlade han av dem.

Kollade med Tullen för att göra samma sak och gränsen för rmomsfritt är 300kr i varuvärde över det så kollar dem och så åker man på moms men med dagens rekordlåga dollarkurs så lönar det sig att ta hem saker även om man få betala momsen, ofta ligger priset +-50% av det här.

Fast om jag förstår denna information rätt så gäller gränsen på 300:- tullplikt, inte moms. Det är momspliktigt även om det är under 300:-. Om tullen sedan bryr sig om det om det är under 300 :- är sedan kanske en annan femma.

http://www.tullverket.se/download/18.4ab15...dla+p%C3%A5.pdf

Risken verkar också variera beroende på vem som fraktar. Fraktar man med USPS så verkar risken vara lägre än med kurirföretag som UPS.

/mdn

Kan bero på att UPS själva sköter tull och momsavgifter.

Du kan alltså inte hoppas att slippa om ett paket skickas med UPS, det går per automatik.

The Swede :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...