Vildmannen Posted April 2, 2008 Report Share Posted April 2, 2008 Jag funderar på att köpa lite saker från USA på Ebay och vill ha lite råd om vad man ska tänka på. Hur stor är risken att man åker på moms och tull exempelvis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted April 2, 2008 Report Share Posted April 2, 2008 Det verkar gå nån magisk gräns på värdebeloppet innan tullen intresserar sig. Ett sätt att kringå kan vara att avsändaren skriver innehåll som present eller varuprov. Mina egna erfarenheter iaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted April 2, 2008 Report Share Posted April 2, 2008 Risken verkar också variera beroende på vem som fraktar. Fraktar man med USPS så verkar risken vara lägre än med kurirföretag som UPS. /mdn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted April 2, 2008 Author Report Share Posted April 2, 2008 Det verkar gå nån magisk gräns på värdebeloppet innan tullen intresserar sig. Det jag tänkt köpa kostar ca 55-60 USD. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted April 2, 2008 Report Share Posted April 2, 2008 Kollade med Tullen för att göra samma sak och gränsen för rmomsfritt är 300kr i varuvärde över det så kollar dem och så åker man på moms men med dagens rekordlåga dollarkurs så lönar det sig att ta hem saker även om man få betala momsen, ofta ligger priset +-50% av det här. Fick några tips från en bekant som köper mycket på E.bay som sa såhär om att kolla säljare både företag och privata. Min 200 försäljningar och min 99% nöjda kunder då handlade han av dem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andtryggve Posted April 2, 2008 Report Share Posted April 2, 2008 Kollade med Tullen för att göra samma sak och gränsen för rmomsfritt är 300kr i varuvärde över det så kollar dem och så åker man på moms men med dagens rekordlåga dollarkurs så lönar det sig att ta hem saker även om man få betala momsen, ofta ligger priset +-50% av det här. Fast om jag förstår denna information rätt så gäller gränsen på 300:- tullplikt, inte moms. Det är momspliktigt även om det är under 300:-. Om tullen sedan bryr sig om det om det är under 300 :- är sedan kanske en annan femma. http://www.tullverket.se/download/18.4ab15...dla+p%C3%A5.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 2, 2008 Report Share Posted April 2, 2008 Risken verkar också variera beroende på vem som fraktar. Fraktar man med USPS så verkar risken vara lägre än med kurirföretag som UPS. /mdn Kan bero på att UPS själva sköter tull och momsavgifter. Du kan alltså inte hoppas att slippa om ett paket skickas med UPS, det går per automatik. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted April 2, 2008 Report Share Posted April 2, 2008 KOLLA ALLTID UPP SÄLJAREN! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.