Jump to content

FUB Jubileumsmedaljen

I22 Vargen

Recommended Posts

Jag antar att det är Försvarsutbildarna vi pratar om? Och inte "Riksförbundet för utvecklingsstörda barn, ungdomar och vuxna"

Den jubileumsmedaljen är enbart för Stockholmsförbundet, som är ett av de äldsta förbunden. Halland (som är det äldsta) kommer att

ha en egen annan medalj. Och jag gissar att flera förbund kommer att hänga på trenden, när det blir dags för dem att komma upp i 100 år..

Jo det är korrekt, Försvarsutbildarna,

OK då förstår jag,

Hörde också att det krävs minst 200 anmälningar + förskottsbetalningar på 400 kr innan 2 Maj för förbundet (förbunden?) att ha möjlighet att ta fram Medalj, Miniatyr och Släpspänne.... antar att även Halland då har liknande upplägg...?

Hörde också att det krävs minst 200 anmälningar + förskottsbetalningar på 400 kr innan 2 Maj för förbundet (förbunden?) att ha möjlighet att ta fram Medalj, Miniatyr och Släpspänne.... antar att även Halland då har liknande upplägg...?

Det är nog högst individuellt mellan de olika förbunden hur man gör upplägget, och i vilka volymer som man kommer att prägla. Men visst, för att det ska vara någon ekonomi i att prägla medaljer så krävs att man gör någon stycken. Jag har tyvärr inte insyn i fler förbund just nu än Halland och Stockholm vad gäller jubileumsmedaljerna.

Som jag förstått det är samtliga förbund autonoma, det innebär att det ser väldigt olika ut över landet.

:)

Korrekt, och de exempel som jag har sett visar också att det ser olika ut med medaljernas utseende, bärandetillstånd och tilldelningssätt.

• 1 month later...
Denna tråden kräver bilder

t_fbusthlmminm_5cd19e8.png

medalj + släpspänne

Denna tråden kräver en länk

http://www.forsvarsutbildarna.se/index.php...&file=27133

se sidan 7 i tidningen.

Dags att blåsa lite liv i denna tråd igen... Är det någon som blivit tilldelad medaljen och kan visa bild på den live!?

Tilldelad? Vad jag vet så fick man köpa den...

Jo det stämmer.... men det hölls någon form av cermoni vid Armémuseum på 100 års dagen där det skulle vara medaljering... men det kanske var andra medaljer som det var tal om då?

Jag vill inte vara petig men

FUB står för Föreningen för Utvecklingsstörda Barn.

Försvarsutbildarna förkortas inte enligt centralförbundet.

Nej, det var ju tydligen en viktig parameter när man bytte namn. Jag och flera andra påpekade att ett så långt namn som Försvarsutbildarna osvikligen skulle bli förkortat, men det lyssnade man inte på..

Och en av anledningarna till att man centralt inte gillade FBU var sammanblandningen med just FUB.

Sjukt roligt :mellow:

Går ju inte att bedriva verksamhet utan förkortningar. Hur ska man få plats på namnskyltarna, t ex??

Jag själv kör med förkortningen FöUtb enl den mil nomenklaturen. Alltid retar det någon!

Malaj - retired, but not yet retarded...

Jag själv kör med förkortningen FöUtb enl den mil nomenklaturen.

Förarutbildning?

Nja, det skulle bli förutb. Fö = försvar (typ FöMusC). Och regemente förkortas reg INTE "R", eftersom det är förkortning för reglemente.. :rolleyes:

Malaj - något kolerisk, ibland.

• 5 weeks later...

Bumpar denna tråd...

I går damp det ner en ny "Slagfjädern" i brevlådan...och väckte nyfikenheten till liv igen efter att sett bilden på baksidan av tidningen.

Någon som vet om det blev något av att ta fram en minnesmedalj till Stockholms förbunden? (minst 200 st föranmälningar / betalningar krävdes ju innann datum X)

PS, är det månne LT P som har den flådigaste uppsättningen av uniform i hörnet på bilden :lala:

Jag själv kör med förkortningen FöUtb enl den mil nomenklaturen.

Förarutbildning?

Nja, det skulle bli förutb. Fö = försvar (typ FöMusC).

Inte enligt SoldF (sid 470), där förkortas förare fö och lokalförsvars... förkortas lf-. Försvarsmakten förkortas ju FM, inte FöM, men i vissa fall är F- flyg t ex FMC (flygmedicinskt centrum), som blev en del av FöMedC (försvarsmedicinskt centrum). Konstigt nog förkortas infanteri inf och brigad brig, men infanteribrigad IB.

Det hade ju varit bra om Försvarsutbildarna själva kom fram till en förkortning när de bytte namn. Det hade också varit bra om tråden hade en korrekt titel. Undrar förresten vad Försvarsutbildarna heter på engelska, jag har sett en del dåliga exempel på när man försöker översätta organisationsnamn till engelska.

Det hade ju varit bra om Försvarsutbildarna själva kom fram till en förkortning när de bytte namn. Det hade också varit bra om tråden hade en korrekt titel. Undrar förresten vad Försvarsutbildarna heter på engelska, jag har sett en del dåliga exempel på när man försöker översätta organisationsnamn till engelska.

Ett av syftena i den interna diskussionen vid just namnbytet var att namnet INTE skulle kunna förkortas, så då får man dras med att folk kommer hitta på egna förkortningar. Sug på "Försvarsutbildarungdomsförening" ;-)

Den engelska officiella översättningen är: Swedish Federation for Voluntary Defence Education and Training