Jump to content

UFC/MMA

Lego

Recommended Posts

Mycket möjligt Losec, men som sagt... vissa regler verkar ännu lite diffust. I den meningen är MMA i Japan enligt mig bättre på alla dessa punkter...speciellt PRIDE.

Saknar faktiskt allt som har med PRIDE att göra...produktionen, reglerna, publiken, atmosfären etc...Skulle vara väldigt nice om jänkarna kunde ta bort armbågar på backen och lägga till soccer kicks och stomps, blir en helt annan typ av fight. Inga matcher som stoppas i förtid pga. onödiga cuts, och inga fighters som bara ligger och kryper ihop på marken som bästa försvar...

UFC 90 då, Predictions? Förväntningar? Kommer nog att bli synd om stackars Cote...men skall väl aldrig säga aldrig antar jag. Kanske skall slänga iväg en högoddsare bara för skoj :blink:

• Replies 102
  • Created
  • Last Reply

@Lego

Pride vs. UFC är en härlig gammal diskution! Det jag tycker du glömmer är Prides mindre vackra sida med freakshow, kassa japaner och alldeles för sent brutna matcher.

Stomps och soccer kicks mot huvudet är jag faktiskt lite delad till. Stomps kan vara lite väl brutalt. Soccerkicks kommer oftast när domaren redan borde ha brutit. Men matcherna blir annorlunda och med en annan charm...

En sak jag rakt av skulle vilja tillåta är knän mot huvud på backen. Då skulle t ex Eklund vs. Stout sätt väldigt annorlunda ut. Dessa är dessutom ganska svårt att få riktigt hårda, vilket medför mindre fara.

Vad det gäller armbågar är det hugget som stucket för min del.

Det jag vill ha från Prides regler för att stoppa lay n´pray, är reglerna om passivitet samt "viljan att avsluta matchen".

Och vad det gäller reglerna så har det även i Pride varierat rejält. T ex i Pride 1 hade de matcher med rope-escape! "Trepunkts attackerna" var även de under vissa (långa?) perioder förbjudna.

Frågan är väl om det någonsin kommer komma standard regler. Men UFC:s borde ju helt klart ses över innan man skulle kunna betrakta dessa som standard. Och då kommer vi till problemet vad som är legalt i vilken delstat i USA.

Tror det inte är helt fel att betta på Coté. Visst, med stor sannolikhet kommer han förlora. Men han har allt att vinna och Silva allt att förlora. Lägg till underskattning och att Coté kan vinna med ett slag, vilket han faktiskt är duktig på, så finns det en chans. Men om man ska betta på Coté ska man ha bra odds.

Koscheck vs. Alves

Tror Koscheck tar den. För snabb och för bra nedtagningar för att Alves ska kunna stoppa. Bra flås också. Efter nedtagning blir dett väl lay n´pray.

Sherk vs. Griffin

Hoppas på Griffin för den lite roligare stilen. Men är väl väldigt öppen.

I övrigt hoppas jag på Clementi, vilkens fightingstil jag gillar. Han borde vinna sin match mot Maynard.

Jag gillar sparkar och knän mot liggande. Visst ser det mer brutalt ut, men det känns väldigt omitiverat att förbjuda det, eftersom det är ett objekt med samma massa som träffar ett annat objekt med samma massa, sedan spelar det ingen större roll om det nu är en knytnäve eller en fot som träffar när det andra väl ligger på backen. Hälften av Shoguns arsenal försvann ju direkt när han dök upp i UFC, vilket känns tråkigt. Antar att ämnet är högst subjektivt dock...

En kort prediction från min sida.

Silva vs. Cote - Tror Cote orkar max två ronder, visst...han har aldrig blivit knockad, men det hade inte Leben heller, och både Franklin och Irvin hade bara blivit knockade en gång innan. Silva via vad han vill.

Alves vs. Koscheck - Tror att Alves kommer att utmuskla Koscheck. Det enda Koscheck har är just nedtagningarna, och man såg ju hur Koscheck ägde Hughes på den punkten. Alves via TKO R2.

Werdum vs. Dos Santos - Svår match, har sett för lite av Dos Santos för att uttala mig...men Werdum är väldigt all-round, och han har bra stand-up, med KO-power och är även bra på backen. Werdum via TKO/Sub R3

Sherk vs. Griffin - Gillar inte Sherk...men hans brottning kommer nog bli för mycket på Griffin. Sherk via TKO R2.

Maynard vs. Clementi - Har även där för lite koll på Maynard, så det blir svårt. Clementi har dock inte bevisat allt för mycket under sin UFC-karriär. Varje gång han har mött bra motstånd har han kroknat. Maynards domslutsvinst över Frank Edgar kan bevisa att Clementi kommer att få en tuff match. Maynard via enhälligt domslut

Ja, Silva vs. Coté slutade lite tråkigt. Angående Silvas avvaktande stil kan ju varit taktik, försöka undvika Cotés svingar. Annars såg det lite lojt ut, men han kanske hade ökat på senare när Coté fått mera stryk?

Alves vs. Koscheck

Min prediction där var ju klockren... Faktiskt lite imponerad av Koscheck som ändå aldrig blev utslagen, och hade hyfsade kombinationer själv. Blir klart roligare varje gång man ser honom. Alves hade väl lite svårt för Koschecks fart, men var i grund och botten en klass bättre stående.

Werdun vs Dos Santos.

Har knappt sett Dos Santos tidigare. Imponerade. Roligt att den som ville köra stående var BTT anknuten, medan den som ville ta ner var Chute Boxe anknuten.

Sherk vs. Griffin

Roligare match än väntat. Sherk visade upp sina händer och att han har en del teknik där. Men kommer alltid ha svårt att tycka om honom pga. en viss avstängning.

Maynard vs. Clementi

Välförtjänt seger för Maynard. Och det är här jag vill ha in en del av Prides regler. En brottare som nöjer sig att ta ner och kontrollera från top, utan någon direkt offensiv. Clementi jobbade bra från botten men blev helt utestängd. Om man hade gått mindre på nedtagningar och topkontroll, och mera på aktivitet/skada/"viljan att avsluta", så hade Maynard tvingats till en offensiv även på backen. Matchen hade blivit klart roligare då. Nu lite hederlig lay n´pray.

På det stora hela en lite avslagen gala igen, med ett stort antiklimax i huvudmatchen.

Jag gillar sparkar och knän mot liggande. Visst ser det mer brutalt ut, men det känns väldigt omitiverat att förbjuda det, eftersom det är ett objekt med samma massa som träffar ett annat objekt med samma massa, sedan spelar det ingen större roll om det nu är en knytnäve eller en fot som träffar när det andra väl ligger på backen. Hälften av Shoguns arsenal försvann ju direkt när han dök upp i UFC, vilket känns tråkigt. Antar att ämnet är högst subjektivt dock...

En kort prediction från min sida.

Silva vs. Cote - Tror Cote orkar max två ronder, visst...han har aldrig blivit knockad, men det hade inte Leben heller, och både Franklin och Irvin hade bara blivit knockade en gång innan. Silva via vad han vill.

Alves vs. Koscheck - Tror att Alves kommer att utmuskla Koscheck. Det enda Koscheck har är just nedtagningarna, och man såg ju hur Koscheck ägde Hughes på den punkten. Alves via TKO R2.

Werdum vs. Dos Santos - Svår match, har sett för lite av Dos Santos för att uttala mig...men Werdum är väldigt all-round, och han har bra stand-up, med KO-power och är även bra på backen. Werdum via TKO/Sub R3

Sherk vs. Griffin - Gillar inte Sherk...men hans brottning kommer nog bli för mycket på Griffin. Sherk via TKO R2.

Maynard vs. Clementi - Har även där för lite koll på Maynard, så det blir svårt. Clementi har dock inte bevisat allt för mycket under sin UFC-karriär. Varje gång han har mött bra motstånd har han kroknat. Maynards domslutsvinst över Frank Edgar kan bevisa att Clementi kommer att få en tuff match. Maynard via enhälligt domslut

Ja...4/5 var väl inte så dåligt. Prickade dock bara in en av avsluten :mellow:

Här läst en hel del på nätet om Silvas prestation...många av dem är skrattretande. Anledningen till att han har avslutat alla andra matcher i första eller andra ronden är för att motståndaren har begått misttag, och Silva utnyttjade självklart detta (se bara på Irvin-fighting tex.) Det var en titelmatch, och jag är säker på att Silva räknade med att behöva gå fem ronder ut om det så behövdes...dessutom har Cote en haka av granit, frågan är väl snarare hur länge han hade pallat? Om man kollar på statistiken så dominerade Silva både rond ett och två, och att han cirklade är väl inte direkt helt unikt? Han är ju först och främst en muy-thai fighter, är där är det otroligt vanligt att vänta ut motståndaren och lära sig deras rytm...Tror faktiskt inte att Cote hade orkat med Silvas snabbhet framåt sista ronden, det blev dock ett väldigt tråkigt slut och jag hoppas verkligen att Cote kan återhämta sig från skadorna så fort som möjligt!

TIPS; i framtiden kan man posta med hjälp av SPOILER-boxen här tillvänster vid svar, så att det inte blir några tråkiga överraskningar för de som inte har sett matcherna! :happy:

• 2 weeks later...

Har dåligt minne, men tror inte jag länkat hit förut.

För den som är intresserad så har en av de två svenska arrangörerna av proffsgalor lagt ut gamla galor på nätet, fritt för nedladdning.

Länk till The Zone FC sida för nedladdning.

Den andra arrangören, Superior Challenge, har haft "proffisionella filmteam" på plats, men än har inget tyvärr sänts.

Alltid roligt att se svenska, och utländska, fighters innan de kommer upp till de stora galorna.

För övrigt har The Zone en gala i Göteborg ikväll. Så om man intresserad kan man då gå och kolla live i Lisebergshallen.

Missa inte UFC 91 i natt kl. 04.00

Randy "The Natural" Couture mot Brock Lesnar, vad tror ni om den matchen?

Couture börjar ju bli gammal men han har överraskat förut.

Lesnar är oerfaren men stor som två fast samtidigt snabb och smidig.

Kommer inte orka se galan live då jag ska tävla själv i morgon så det blir till att spela in den.

The Swede :blink:

Jo, den spelar man in.. *host*

Tror tyvärr att Lesner tar den. Couture har förut haft som svårast med stora starka brottar/grappling typer förut, där har han blivit stoppad.

Tyvärr kan nog Lesner bli riktigt duktig vad det lider. Men jag kommer aldrig kunna tycka om en kaxig amerikansk brottare med muskler och utseende som skriker anabola.

Tack för god match Losec ;)

För all del, och grattis till segern!

För övriga kan jag förklara att vi deltog i en tippartävling där man tävlar 1 mot 1, på anna plats på internet. Lego vann över mig med god marginal.

För att kommentera galan så tyckte jag den var bra, trots det något halvsvaga fightcardet. Så otroligt synd bara vad det gäller main eventet.

Imponerad av Florian, tror han kommer ha en god chans mot BJ.

Hazelett vs. McCrory tycker jag var en rolig match. Mera nördfighting åt folket!

• 1 month later...

Jaha, dags för UFC 92 på lördag.

Några tankar och funderingar?

Själv ser jag fram mot fighten mellan Nogueira och Mir.

I vanlig ordning gillar jag båda så jag är lite kluven till vem jag ska hålla på.

Blev lite konfunderad dock när jag såg på UFC countdown häromkvällen när dom pratade om "Interim World Heavyweight Champion", tog inte Lesnar bältet av Couture på förra galan?

Då är väl han champ, eller har jag missat något?

Tyvärr kommer jag nog inte att kunna se galan live på lördan då jag är nere i Kungsbacka hos Erik utan jag får se den på söndag kväll.

Nä, tillbaka till UFC på tv.

The Swede :unsure:

Ja vad skall man säga...bästa kortet detta år, "hands down". Julafton kom sent i år, utan tvekan.

Swede; Nja inte riktigt. UFCs tungviktsdivision har varit lite grötig den sista tiden. Så här ligger det till;

I början av 2003 vann Tim Sylvia titeln, som efter matchen åkte fast för otillåtna medel och därför blev han av med bältet. När han var tillbaka 2004 fick Mir en titelchans som han vann (och även bröt Sylvias arm genom en armbar). Efter detta var Mir i en motorcykelolycka och kunde därför inte försvara sin titel. Arlovski vann interimtiteln i början av 2005 som senare blev den "egentliga" titeln då Mir fortfarande inte kunde försvara titeln pga. rehabilitering efter olyckan. Sylvia kom och tog tillbaka titeln från Arlovski, och försvarade den mot Monson 2006. Couture gjorde comeback efter torskat mot Lidell i lätt tungvikt och vann tungviktstiteln, som han hann försvara mot Gonzaga.

(Och det är nu det blir lite grötigt)

Couture visade missnöje mot UFCs ledning när de efter PRIDEs upplösning inte ville signa Fedor. Eftersom deras kontrakt gör det omöjligt att gå matcher i andra organisationer, och då UFC inte har velat co-promota sedan de la PRIDE i graven så vägrade Couture att försvara sin titel, även fast han hade fler matcher på sitt kontrakt. UFC gick till domstol med kontraktbrott och en lång rättslig process följde.

Pga. detta la UFC ut tungviktstiteln återigen, som Nog vann i början av 2008 (alltså interim, då Couture ännu hade den egentliga titeln). Allt klarade ut sig, och Couture kom tillbaka och gick match mot Lesnar för titeln (till många fans missnöje, då Nog vs. Mir redan var spikad). UFC har försökt marknadsföra denna fars som en slags tungviktsturnering, men det är väl snarare så att de försöka vinna över fans från låtsasbrottningen genom att ge Lesnar titelchans efter 3 proffsmatcher.

Se där, inte alls krångligt va? :unsure:

• 3 weeks later...

Härligt, det höll jag på att missa.

Försökte gå in på UFC hemsida för att titta på fight cardet men hittar inget för UFC 93.

Jaja, det märker jag väl när det börjar.

Undrar när Eklund och Bielkheden ska få sina nästa fighter.

The Swede :baskerPa:

Ryktet gör väl gällande att Bielkheden går upp i mars i UFC 96?

Det vore riktigt nice, har ju inte kommit upp något card för den galan än.

Hört det via en kompis-kompis till Bielkheden, så kanske ta det med en nypa salt. Men har hört det sen från flera källor..

Jädrar i lådan, Mark Coleman i UFC93! Han var minsann en fighter i UFC tidigare :baskerPa::happy::)

Vissa fighters är ju för tråkiga att titta påå, den värsta av alla tror jag är Royce Gracie, sen är ju inte Ken Shamrock speciellt sevärd heller

Jaha, vad ska man säga?

Lyckades iofs somna lagom till huvudfighten men jag tycker det var en ganska avslagen gala.

Coleman vs Shogun, ett under att dom orkade stå upp så länge som dom gjorde.

Båda var ju helt slut efter första ronden, inget finlir där inte.

Egan, vad gjorde han där?

Var det bara för att han är irländare? Nä, killen behöver nog träna lite mer.

Marcus Davis blev jag besviken på.

Även om han vann så såg han darrig ut, var det Paolo som började prata om att han borde få en titelfight?

The Swede :rockon:

Egan, vad gjorde han där?

Var det bara för att han är irländare? Nä, killen behöver nog träna lite mer.

Om du vill se någon som man verkligen undrar vad han gjorde i UFC så är det Kazuo Takahashi i UFC12 när han mötte Wallid Ismail. Takahashi visste inte ens vad reglerna var i UFC och kunde knappt prata engelska, han lyckades inte heller förstå Big Johns gapande att man inte fick hålla i stängslet

Nä, denna gala var lite av ett sömnpiller. Inte något speciellt starka matchningar brukar ju annars leda till underhållande matcher, men inte denna gång.

Egan kan man ju fråga sig. Säkerligen där pga att han är irländare och duktiga sådana är det få (ingen?) av. Men att han inte hade där att göra tycker jag är lite väl starkt att säga efter en match. Han mötte en bra motståndare.

Vad det gäller Shogun var jag väldigt besviken. Han har ju förrut snarare varit ett konditionsmonster, till att nu dö efter en rond.

@The Swede

För att vara petig har Carlos "(The) Ronin" Newton inte tävlat på över ett år. Där emot så gick Mauricio "Shogun" Rua match i helgen. Antar att det är han du syftar på. "Shogun" har även än känd bror som fightas, Murilo "Ninja" Rua. Denna har på senare år bara fightats på mindre galor så som ElitXC och Cage Rage. Rörigt?

Huvudmatchen var lite väl taktisk för min del.

Nu ser jag fram emot Affliction 2 "Day of Reckoning".

Fightcard:

Fedor Emelianenko vs. Andrei Arlovski

Vladimir Matyushenko vs. Antonio Rogerio Nogueira

Paul Buentello vs. Kiril Sidelnikov

Gilbert Yvel vs. Josh Barnett

Jay Hieron vs. Jason High

Chris Horodecki vs. Dan Lauzon

Brett Cooper vs. Patrick Speight

Albert Rios vs. Antonio Duarte

Vitor Belfort vs. Matt Lindland

Renato Sobral vs. Rameau Thierry Sokoudjou

Bao Quach vs. L.C. Davis

Kommer bli grymt med detta fightcard som knäcker de flesta UFC de senaste åren!

EDIT: Stavning och grammatik

Kollade idag på Kampmanns match på UFC 93. Riktigt bra såg han ut. Ska bli intressant att följa honom i nya viktklassen, där en titelmatch inte borde vara för långt borta.

Men i helgen smäller det rejält på annat håll.... Några tips om helgens matcher?

Tyckte helgens Affliction var riktigt bra, framför allt PPV sändningen. Bra och underhållande matcher med top-fighters. Enligt diverse internet-siter så gick ju PPV och biljettförsäljningen tydligen bra, så det lär nog bli flera galor. Roligt att UFC har fått en rejäl utmanare på hemmaplan.

Och Fedor är fortfarande obestride kungen av MMA...

• 4 weeks later...

Ber om ursäkt för bristande närvaro i denna tråd, skall försöka bättra mig :)

Påminner om UFC 95 imorgon. Per Eklund vs. Evan Dunham, som TV4 Sport förhoppningsvis kan visa, dock inte säkert då det är en preliminär match. Kolla UFC.com för invägning och pre-fight intervju, Per ser sjukt taggad ut! Bielkheden är som sagt klar för UFC 97 i Montreal i April, mot kanadicken Mark Bocek. David borde ta det. Kommer bli en bra fight oavsett, och hoppas på ett rejält avslut från Davids sida denna gång.

Hejja Per!!!!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...