Lego Posted February 29, 2008 Report Share Posted February 29, 2008 Imorgon smäller det! Skall bli sjukt roligt att se hur Bielkheden kommer ta sig an Sanchez. Han har sagt att han helst vill ta det ståendes, men samtidigt kan det bli riktigt intressant att se hur det kommer att te sig på mattan, med tanke på Davids BJJ. Måste ju säga att man blev lite besviken efter Eklunds prestation i UFC...men detta kommer att bli otroligt rolig. De klipp jag har sett av Bielkheden bådar iaf. riktigt gott, han hade ju faktiskt relativt stor framgång i PRIDE. Kanske "Goes without saying", men Sanchez skall inte underskattas, bortsett från hans två sista matcher...han är sjukt bra på mattan. Skall även bli riktigt skoj att se Silva vs. Henderson. Bästa kortet på länge i mitt tycke...många bra fighters rakt igenom. Tråkigt dock att Bielkheden blev petad från det preliminära kortet. Några länkar: UFC 82 (Officiell sida) Intervju med Bielkheden (Sherdog) Intervju, Bielkheden - Sanchez (UFC) Nå, så vad tror ni? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 29, 2008 Report Share Posted February 29, 2008 När, var och hur visas matchen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomS Posted February 29, 2008 Report Share Posted February 29, 2008 Väldigt spännande ska det bli. Främst Silva vs. Henderson med tanke på att båda är mästare (Silva, UFC, Henderson, Pride FC) men också David Bielkhedens match. Jag tror Silva vinner, baserat på det jag sett av honom innan, Dan Henderson är bra men har inte imponerat som Silva. Jag tror (eller är det hoppas?) också att David vinner. Resten av fighterna har jag inte lagt på minnet. Vet du om de visar det direkt på TV4 Sport? Hursomhelst så kan jag inte se det då jag är i Ånn över helgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lego Posted February 29, 2008 Author Report Share Posted February 29, 2008 Japp, visas på 4an Sport. Blir dock rätt så sent...börjar 04 här i Sverige, då galan sänds från Ohio. Repris på Söndag, börjar preliminärt 00.40 har jag läst. Vet inte riktigt hur det nu blev med det preliminära kortet, men nu verkar det som att Bielkheden/Sanchez kommer att sändas...dock verkar det jävligt oklart om hur det verkligen blir, får väl se. Håller med dig Tom...Henderson är överjävlig, men frågan är verkligen om han pallar Silvas knän? PRIDE-fighters har ju faktiskt haft lite problem innan, spciellt i UFC. Se bara på Wanderlei...tror mycket hänger på hur bra övergången mellan ring/octagon blir. Henderson har ju dock lite erfarenhet i UFC från innan. Skall bli en mycket intressant match. Jag tror verkligen att Bielkheden kommer att ta det här. Han verkar ha tränat hårt, inte minst på fysdelen, så jag tror absolut inte att han kommer att "gasa ut", och hamnar det på mattan så är jag nog inte orolig heller...han tillhör ju faktiskt Brazilian Top team, och hans BJJ-skills är riktigt, riktigt bra. Det ser iaf jävligt lovande ut, måste jag säga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lego Posted March 1, 2008 Author Report Share Posted March 1, 2008 Invägning: Klickety-Klick Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted March 2, 2008 Report Share Posted March 2, 2008 Ja, det är bara hoppas det går bra för Bielkheden. Vore en kanon skalp att ta, och ett bra steg i karriären. Vad det gäller Henderson vs. Silva så är det svårt att sia. Om någon av dem vinner på ett dominant sätt borde denne betraktas som den bästa MMA-fighter "pound for pound" i världen. Borde inte denna tråd ligga under Hinderbanan? Inga spoilers tack, utan sätt i så fall ut det i rubriken. Kommer nämnligen ta ett tag för mig, innan jag kan se galan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lego Posted March 3, 2008 Author Report Share Posted March 3, 2008 Jag tänkte på samma sak innan, men bestämde att tråden tillsvidare kunde handla om UFC "i det hela", och uppdateras allt eftersom, snarare än en renodlad MMA-tråd. Om flera misstycker, så är det dock fritt fram för närmaste BG att flytta tråden. Bra poängtering där, har själv sett alla matcher, inkl. Bielkheden/Sanchez. För allas trevnad dock, inga spoilers förrän klartecken ges. Förövrigt visades INTE Bieklheden/Sanchez på PPV-eventet, som 4an köpt in. Om ni vill se denna match, går det att tanka den från UFC.com för 2 dollar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted March 3, 2008 Report Share Posted March 3, 2008 Vi prövar ständigt var trådar skall ligga, det behöver ni inte oroa er för. Om ni anser att en tråd ligger fel och vill hjälpa till att få den på rätt plats så fungerar ANMÄL-knappen alldeles utmärkt. Då får rätt BlåGul omedelbart information och kan göra rätt åtgärder. Det behöver inte vara regelöverträdelser utan kan gälla vad som helst ang den tråden. Nu tillbaka till ämnet. Vc_90 BlåGul Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomS Posted September 4, 2008 Report Share Posted September 4, 2008 Då var det dags igen för David Bielkheden. Den 18 Oktober möter han Jess Liaudin i England där UFC 89 hålls. Jag hoppas att han tar Liaudin, det kändes inte som att han utnyttjade sin fulla potential i matchen mot Sanchez förra gången. Det verkade som om han var nervös eller nåt.. Kändes inte rätt. Kanske så fick han känna på hur det känns och inte är lika nervös som förra gången. Vi får även se en till svensk i samma gala, Per Eklund möta Sam Stout. Jag har inte följt Eklund så jag har inga andra förhoppningar än att han vinner. Det är så klart extra kul att han är svensk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lego Posted September 8, 2008 Author Report Share Posted September 8, 2008 UFC 89! Kommer att bli årets gala för oss svenskar. Blir Sverige vs. Frankrike, Bielkheden vs. Liaudin och Eklund vs. Schiavo. David kommer förövrigt droppa till lättvikt (-70 kg). Är övertygad att David kommer ta det här, han har ju dragit ut Jess i ADCC-kvalet en gång innan Inför förra Sanchez-fighten blev han tydligen magsjuk och låg med dropp veckan innan. Sedan fick han åka via Sverige från Brasilien (han tränar med BTT) eftersom han inte fick visum på något annat sätt, och bara en sådan sak kan ju vara lite utmattande. Man får även tänka på att Sanchez är en topp 10-rankad welterviktare, även fast David nu inte presterade fullt den gången. David via kimura R1 Eklunds motståndare har jag dålig koll på, vet dock att han torskade mot Clay Guida i hans förra fight. Han verkar dock vara bra på backen, kommer att bli en bra match-up för Per som heller inte presterade på topp förra gången. Att gå första fighten i världens största organisation kan heller inte vara lätt. Får hoppas att det har släppt nu. Tror på Per, Sub. R2. Kan även tipsa om Bielkhedens blogg (träningsdagbok) på Fightplay.tv. Han är just nu hos BTT (Bustamante, Palhares etc.) i Brasilien och tränar inför matchen, väldigt kul läsning! Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 19, 2008 Report Share Posted October 19, 2008 Tror på Per, Sub. R2. Fan va rätt du fick. Det var ju riktigt kul att titta på deras matcher, både Per och David såg riktigt bra ut. Det enda jag kan tycka är att dom slog lite för lite när dom hade överläge på mattan. David fick iofs in några riktigt fina armbågar men han borde kunnat trycka in lite hammarslag också. Pers motståndare var riktigt duktig på marken och Per fick kämpa ordentligt innan han fick in strypningen. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fästningstrollet Posted October 19, 2008 Report Share Posted October 19, 2008 Jävlar, missade detta! Någon som vet om det går att se någonstans på nätet eller repriser? Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted October 19, 2008 Report Share Posted October 19, 2008 Eklund visade sig verkligen upp sig från sin bättre sida. Mkt fin grappling! Behövdes efter hans premier i UFC. Eklund brukar väl ha en tendens att snarare grappla och låsa ut sina motståndare, än att GnP. Bielkheden gjorde också en fin match. Angående slagen på backen verkade det vara ganska typiskt för Bielkheden, av det jag sett förut. Mera kvalité i slagen än kvantité. Slår få och men hårda och bra placerade. Dessutom tycker jag man ska ge Liaudin beröm för att han hade en aktiv guard, men flera fina oma plata försök. Detta är väldigt bra för svensk kamsport och framför allt MMA. Det öppnar upp för att flera svenska fighters ska kunna få matcher, samt att gemene man börjar få upp ögonen. Vad sägs om mera svenska och nordiska framgångar och UFC kanske har gala i Köpenhamn? Ligger visserligen långt fram, men inte omöjligt om utvecklingen fortsätter. UFC vill ju expandera bl a till Tyskland, och det finns ju andra anledningar än det rakt sportsliga att vi har två svenskar i UFC. Mera MMA åt folket! EDIT: @Fästningstrollet Galan finns att ladda ner piratmässigt på nätet, men då är inte de svenska matcherna med. Svenska sändningen går kl 2330 ikväll på tv4 sport. De svenska matcherna ligger först i programmet. Kommer nog att sändas många ggr igen. Också möjligt att UFC lägger ut det gratis på sin hemsida, då den sändes på "gratis" tv i USA. Men på den amerikanska sändningen är inte de svenska matcherna med. Mycket möjligt att de lägger ut de svenska matcherna endå, men då som "single" matcher, inte en hel sändning. Här finns filmer från presskonferansen efter galan med Eklund och Bielkheden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 19, 2008 Report Share Posted October 19, 2008 Jävlar, missade detta! Någon som vet om det går att se någonstans på nätet eller repriser? tv4 sport visar UFC Unleashed flera kvällar i veckan så galan kommer att komma tillbaka inom en snar framtid. Själv spelade jag in allt, såg de två första matcherna innan jag gick och la mig så skriv inget om hur det gick i övriga matcher. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lego Posted October 19, 2008 Author Report Share Posted October 19, 2008 Tror på Per, Sub. R2. Fan va rätt du fick. Det var ju riktigt kul att titta på deras matcher, både Per och David såg riktigt bra ut. Det enda jag kan tycka är att dom slog lite för lite när dom hade överläge på mattan. David fick iofs in några riktigt fina armbågar men han borde kunnat trycka in lite hammarslag också. Pers motståndare var riktigt duktig på marken och Per fick kämpa ordentligt innan han fick in strypningen. The Swede Underbart!!!!! Så jävla bra jobbat av grabbarna. Jag missade dock min "prediction" med någon minut eller så Såg ut som att Pers armbar satt, men fransmannen lyckades rulla sig ur den - mycket bra submission-försvar, men det räckte inte riktigt ;) Lite synd att David inte kunde avsluta matchen, men fyfan vad skönt att se honom tillbaka! Han totaldominerade Jess, och var väldigt nära inpå att avsluta ett flertal gånger...skulle dock väldigt gärna ha sett honom jobba lite mer på backen, i alla fall fler försök att passera. Omoplata-escapen var helt underbar -även fast jag blev lite nervös ett tag, visste dock att han har varit i den situation MÅNGA gånger innan En stor kväll i den svenska MMA-historian helt enkelt! Repris ikväll på fyran sport 23.30. Kan även tanka prelimsen på UFC.com, finns säkert även att streama på ett flertal sidor, googla runt lite vettja! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fästningstrollet Posted October 19, 2008 Report Share Posted October 19, 2008 Lyckades se fighterna nu, riktigt kul att se. Per var en helt annan fighter den här gången jämfört med senast jag såg honom, då tyckte jag han bara låg på ryggen och vevade med benen. Nu gick han in i striden med en helt annan glöd. Davids förra fight såg jag inte, men enligt vad jag hörde så var han mycket bättre denna gång. Tyckte han borde jobbat på fransmannen ståendes där i 3:e när fransmannen hade fått sin huvudskada, försökt att veva på som faan mot den sidan av huvudet. David var het i denna match, hoppas han fortsätter så... Nu får det bli en stenhård höger på mig själv...god natt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted October 20, 2008 Report Share Posted October 20, 2008 Kikade också på reprisen, mycket imponerad av Eklund - skämde nästan för att vara svensk när jag såg hans första match. Nu blev det ju en skön 2-0 till Sverige Sedan skulle jag ju hellre ha amerikanska kommentatorer istället för Paolo, men det är väl en annan diskussion.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted October 20, 2008 Report Share Posted October 20, 2008 Kikade också på reprisen, mycket imponerad av Eklund - skämde nästan för att vara svensk när jag såg hans första match. Nu blev det ju en skön 2-0 till Sverige Sedan skulle jag ju hellre ha amerikanska kommentatorer istället för Paolo, men det är väl en annan diskussion.. Utveckla gärna " - skämde nästan för att vara svensk när jag såg hans första match". Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted October 20, 2008 Report Share Posted October 20, 2008 Kikade också på reprisen, mycket imponerad av Eklund - skämde nästan för att vara svensk när jag såg hans första match. Nu blev det ju en skön 2-0 till Sverige Sedan skulle jag ju hellre ha amerikanska kommentatorer istället för Paolo, men det är väl en annan diskussion.. Utveckla gärna " - skämde nästan för att vara svensk när jag såg hans första match". Att ligga med armarna bakom huvudet och cykelsparka mot motståndaren för att försöka få tiden att gå är inte riktigt vad jag vill se i UFC. Och inte riktigt vad publiken ville se heller mtp deras reaktioner.. En usel match helt enkelt, som han väl förtjänade att förlora. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fästningstrollet Posted October 20, 2008 Report Share Posted October 20, 2008 Jo, det var ganska pinsamt att se Eklund i hans första match och han blev ju även utbuad av publiken. Han var ju strået vassare i stående i den fighten men ändå la han sig ner och körde cykelsparkar. Han verkade ju även helt färdig redan i 1:a, så jag började undra om han hade skippat konditionsträningen helt innan den matchen. Nä, Eklund var en helt annan fighter den här gången. Men, han borde utnyttja sin räckvidd i slagen och stå upp mer i fighterna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 20, 2008 Report Share Posted October 20, 2008 Vad besviken jag blev på övriga matcher. Först Vera vs Jardine. Gillar båda men har nog Vera som favorit, en jämn match men nog tycker väl jag att han borde vunnit. Nästa fight, Leben vs Bisping. Visst, Bisping fick in en del smällar på Leben men inget som skakade honom, när Leben slog däremot så märktes det på Bisping. Fast, där var det nog lite politik inblandat då galan gick i England och Bisping var det stora namnet. Skitsamma, nu får man se fram mot UFC 90 om några helger. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted October 20, 2008 Report Share Posted October 20, 2008 @DaRaven Tänker inte säga att Eklund lyckades bra i sin första match, men om du nu inte vill se butt scope så titta då på K-1 istället. Alternativt kan du lära dig lite om sporten och dess olika taktiker, så får du en förståelse för sporten. Du behöver då inte "skämde nästan för att vara svensk när jag såg hans första match". Istället kanske du inser lite mer av vad som pågick. T ex att även Eklunds motståndare var oerhört defensiv. @Fästningstrollet Jo, det var ganska pinsamt att se Eklund i hans första match och han blev ju även utbuad av publiken. Vad var det som var pinsamt? Angående Eklunds kondition är han snarare känd för att vara väldigt fit. Men om man i tre ronder i rad misslyckas med att ta ner, så kommer man tröttna. Lägg till att det nog var mycket nervositet, då det var debut på stora arenan. Jag måste fråga båda er två. Om Sverige spelar en viktigt fotbollsmatch mot Brasilien och blir utspelade, men kämpar för allt de är värda tills det är helt färdigt. Kommer ni då tycka det är pinsamt och skämmas? Det känns som det är väldigt mkt "anonym 14-åring bakom datorskärm kommenterar något som man inte riktigt har koll på" över sådana uttalanden. Lite mera respekt kanske? @The Swede Kan inte annat än att hålla med. Båda de två huvudmatcherna kom aldrig riktigt igång. Och fightcardet var väl om vi ska vara helt ärliga inte så speciellt starkt, mera gjort för att sälja i England. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted October 20, 2008 Report Share Posted October 20, 2008 @DaRavenTänker inte säga att Eklund lyckades bra i sin första match, men om du nu inte vill se butt scope så titta då på K-1 istället. Alternativt kan du lära dig lite om sporten och dess olika taktiker, så får du en förståelse för sporten. Du behöver då inte "skämde nästan för att vara svensk när jag såg hans första match". Istället kanske du inser lite mer av vad som pågick. T ex att även Eklunds motståndare var oerhört defensiv. Jag måste fråga båda er två. Om Sverige spelar en viktigt fotbollsmatch mot Brasilien och blir utspelade, men kämpar för allt de är värda tills det är helt färdigt. Kommer ni då tycka det är pinsamt och skämmas? Det känns som det är väldigt mkt "anonym 14-åring bakom datorskärm kommenterar något som man inte riktigt har koll på" över sådana uttalanden. Lite mera respekt kanske? Jag har ingen brist för förståelse för vare sig UFC eller annan MMA, eller kampsporter i övrigt. Så jag kommer fortfarande att skämmas. Och ja, jag skulle skämmas även om det var fotboll (och det har jag också gjort vid några tillfällen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fästningstrollet Posted October 20, 2008 Report Share Posted October 20, 2008 @FästningstrolletJo, det var ganska pinsamt att se Eklund i hans första match och han blev ju även utbuad av publiken. Vad var det som var pinsamt? Angående Eklunds kondition är han snarare känd för att vara väldigt fit. Men om man i tre ronder i rad misslyckas med att ta ner, så kommer man tröttna. Lägg till att det nog var mycket nervositet, då det var debut på stora arenan. Läs mitt inlägg igen så får du svar på vad jag tyckte var ganska pinsamt. Han är känd för att vara väldigt fit, okej, men jag upplevede det inte så under den matchen. Men som du säger det var nog en del spänningar inför debuten. Han hade förmodligen vunnit mer respekt på att stå upp och ta fighten, han förlorade ju ändå. Att Eklund är en driven fighter bevisade han ju i sin match nu i helgen, det var ju det som var så roligt att se. Respekt för det! Men, jag har aldrig tävlat i MMA så... /14-åringen med nollkoll Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted October 20, 2008 Report Share Posted October 20, 2008 @Fästningstrollet Får be om ursäkt om jag tolkade dig fel. Förstod det som att Eklund var pinsam. Sådana uttryck brukar annars förekomma på diverse internetforum och då med mestadels yngre skribenter med lite koll. Finns ett gäng trådar här som skulle kunna visa det. Kan inte svara på vilken erfarenhet du har, men att ALLA tar slut om de gör en match som Eklund då gjorde. Att försöka ta ner och idligen misslyckas brukar anses vara det jobbigaste du kan göra i MMA. Personligen tycker jag det är bl a det jobbigaste du kan göra rent fysiskt vad det gäller all träning. @DaRaven Då kan du ju förslagsvis se på K-1 istället, så slipper du markkamp clinch etc. Vi har väl lite olika uppfattningar om matchen. Du tycker: Att ligga med armarna bakom huvudet och cykelsparka mot motståndaren för att försöka få tiden att gå är inte riktigt vad jag vill se i UFC Personligen såg jag: dubbelleg försök - sprawl - dra guard - butt scope- upp stående. Men jag vågar påstå att Eklund inte bara ville att tiden skulle gå ut. EDIT: Kan man inte ändra trådnamnet så det rent allmännt handlar om MMA, istället för en specefik match? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 20, 2008 Report Share Posted October 20, 2008 EDIT: Kan man inte ändra trådnamnet så det rent allmännt handlar om MMA, istället för en specefik match? Klart man kan. The Swede *I got the power* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lego Posted October 20, 2008 Author Report Share Posted October 20, 2008 @DaRavenTänker inte säga att Eklund lyckades bra i sin första match, men om du nu inte vill se butt scope så titta då på K-1 istället. Alternativt kan du lära dig lite om sporten och dess olika taktiker, så får du en förståelse för sporten. Du behöver då inte "skämde nästan för att vara svensk när jag såg hans första match". Istället kanske du inser lite mer av vad som pågick. T ex att även Eklunds motståndare var oerhört defensiv. @Fästningstrollet Jo, det var ganska pinsamt att se Eklund i hans första match och han blev ju även utbuad av publiken. Vad var det som var pinsamt? Angående Eklunds kondition är han snarare känd för att vara väldigt fit. Men om man i tre ronder i rad misslyckas med att ta ner, så kommer man tröttna. Lägg till att det nog var mycket nervositet, då det var debut på stora arenan. Jag måste fråga båda er två. Om Sverige spelar en viktigt fotbollsmatch mot Brasilien och blir utspelade, men kämpar för allt de är värda tills det är helt färdigt. Kommer ni då tycka det är pinsamt och skämmas? Det känns som det är väldigt mkt "anonym 14-åring bakom datorskärm kommenterar något som man inte riktigt har koll på" över sådana uttalanden. Lite mera respekt kanske? @The Swede Kan inte annat än att hålla med. Båda de två huvudmatcherna kom aldrig riktigt igång. Och fightcardet var väl om vi ska vara helt ärliga inte så speciellt starkt, mera gjort för att sälja i England. Arona vs. Jackson någon? (innan slammen-from-hell såklart), eller varför inte Mousasi vs. Jacare? Är lite diffust om upkicks mot huvudet är tillåtet av de amerikanska/brittiska kommisionerna, dock var det inte långt ifrån att Per fick in en riktigt bra träff när Schiavo försökte passera den andra gången. Att ligga eller dra guard är inte alls ovanligt bland grapplers, problemet är väl snarare att varken UFC eller de flesta amerikanska fansen inte vill se den typ av fight, vilket tyvärr kan leda till en kort karriär inom organisationen. Är man inaktiv skall dock matchen omstartas stående, utan tvivel, PRIDEs varningssystem var faktiskt väldigt bra i det avseendet. Per känner sig nog väldigt avslappnad och trygg på backen, men det råder ingen tvivel om att han gasade ur i den föregående matchen. Problemet var väl en väldans massa halvbra shoots utan tryck, och att Stout hade bra nertagningsförsvar. Han var själv inte nöjd med sin prestation, och det finns säkert en hel del faktorer som spelade in. Tycker dock att man såg den "riktiga" Per i lördags...detta är bara början grabbar! Som sagt, synd att David inte fick ett avslut, men att se honom så taggad och dominant var helt jävla underbart...han verkar ha jobbat på armbågarna Tipsar åter igen om Davids blogg på Fightplay.tv här är ett inlägg om hans upplevelser runt UFC 89: http://www.fightplay.tv/2008/10/20/en-oforglomlig-resa/ Har själv följt den sedan det första inlägget...rekommenderas mycket varmt! Har var otroligt kul att följa honom genom resan upp till fighten och förhoppningsvis kommer han att fortsätta glädja oss MMA-fanatiker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted October 21, 2008 Report Share Posted October 21, 2008 @Lego Angående Pers första match kan jag inte annat än hålla med om att han misslyckades. Det jag reagerar på är om folk skäms/pinsam etc. Han gjorde så gott han kunde men misslyckades. Man kan ju analysera det hela in i oendlighet. Han skjöt in för nedtagning efter nedtagning, nästan uteslutande dubbelleg, mot en stark motståndare. Dessa skjut oftast utan "set ups". Han borde (med hjälp av ringhörnan?) ha bytt taktik och kört mer stående, om inte annat för att sätta upp nedtagningarna. Stout körd sprawl n´ brawl fast med väldigt lite brawl. Han var taktiskt defensiv, gjorde det bra och vann på domslut. För oss andra som sitter på läktaren/framför tv:n är det lätt att vara efterkloka. Angående upkicks verkar de vara helt lagliga så länge motståndaren är stående, dvs max två punkter i marken. Länk till UFC:s regler. Torde vara så gott som samma för de flesta amerikanska arrangörerna, då de går efter samma regelverk. Tycker också om Prides gamla regler vad det gäller passivitet. Gula kort som sänker fighterns lön kan motivera de flesta. Men framför allt skulle jag vilja ha domarkriteriet "att försöka avsluta matchen". Detta skulle ta bort en hel del lay n´pray och passiv stående fighting. @The Swede Tackar för namnbytet, nu har vi någonstans att vara nördiga om MMA. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lego Posted October 22, 2008 Author Report Share Posted October 22, 2008 Losec; Enligt de skrivna reglerna verkar det inte vara några problem, dock har jag sett en del incidenter där domaren har gått in och varnat fighters för upkicks mot huvudet, de flesta av dem har faktiskt varit i UFC. Har även för mig att det var någon match i förra säsongen av TUF där samma sak hände. Verkar råda skiljda meningar om många av de sanktionerade reglerna, speciellt i USA. Antar att du rean har löst om farsen gällande slag mot bakhuvudet, där det i princip inte har faställts "var" bakhuvudet är placerad på kroppen. Vissa domare går enlig "mohawk-regeln", andra domare höftar väl i princip. Det är dags för komissionerna att ge klarare regler för mindre missförstånd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted October 22, 2008 Report Share Posted October 22, 2008 @Lego Bakhuvudet är en snårig diskution. Likså nedåtslag med armbågar. Men upkicks, är du säker på att den övre personen var stående i de fallen? Vill minnas att jag sätt varningar för upkicks, men då har den övre personen per definition varit på marken. Detta enligt 3-punkts principen. Jag villigt erkänna att jag är långt från 100%:igt säker, men det är så jag förstått det som. Reglerna i USA är ganska gämnkade med vad som är lagligt i de flesta delstater. Det som gör de stora skillnaderna är väl vilken organisation/delstat man är i. Och det som oftast skiljer är väl armbågar/ej armbågar, samt bur/ring? Domarna är väl i så gott som i alla, om inte precis alla, delstater knutna till diverse myndighetsorgan och inte till respektive organisation. Sen att olika domare bedömmer saker olika och att reglerna och sporten hela tiden har en stark utveckling frammåt spelar väl stor roll. Men som sagt, angående regler och bedömningar kan man ju diskutera i oändlighet, då det i slutändan handlar om subjektiva bedömningar efter regler som ständigt förändras. EDIT: För att pusha den svenska scenen lite länkar jag till två arrangörer som inom en snar framtid kommer ha galor i Sverige. Superior Challenge i Stockholm den 25 okt med bl a Musse Hassewall The Zone FC den 8 nov, med bl a Eddy Bengtssson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.