Jump to content

UFC/MMA

Lego

Recommended Posts

• Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Tänkte just lyfta upp denna tråden, när jag såg att ni redan gjord det.

Om man tittar på tv4:s sändning som startar 00.00, så vågar jag påstå att de visar Pers match innan de börjar med resten.

Annars gäller nog samma med tv4 anytime, som sänder från kl 21.00

Per verkar internationellt sett anses som favorit i matchen. Ska bli riktigt kul att se.

Antar att det är fritt fram med spoilers?

Tyckte galan hade helt ok matcher, dock saknades de stora fighterna. Tråkigt med Pers match. Hoppas han trots det får nytt kontrakt nu när detta går ut. Inte omöjligt då det med fighters längre ner på rankinglistorna ofta handlar om ekonomi, och UFC lär tjäna mer på att ha en till svensk/skandinav/europe, än en amerikan som ingen direkt bryr sig om.

Angående spoilers, vad sägs om att göra detta till en helt spoilertråd? Om man inte vill ha reda på resultat så kolla inte tråden innan man sett fighten?

EDIT:

Pushar lite för de svenska arrangörerna.

K-1 har denna helgen en gala med både k-1 fighting och MMA matcher, samt en boxningsmatch. Detta sker i Norrköping.

The Zone FC har lagt upp sina arrangemang på TBP för nedladdning. Det har gått minst en galan, som var underhållande, sedan jag senast länkade till deras videos på TPB.

Superior Challange ska sända sina galor på Viasat nu i år, även de gamla.

Jo, det var en bra gala.

Tyvärr strulade utsändningen via nätet under Nate "The Greats" fight så jag missade slutet.

Kvällens behållning var helt klart Demian Maias triangel, jösses vad snygg den var.

Trist för Per, han såg rätt tänd ut tycker jag men missade garden totalt när han blev nockad.

Såg ut som att han stog kvar och väntade efter sin egen vänster och lämnade sig helt öppen tyvärr.

Nu får vi hoppas att det går bättre för David på UFC 97.

Angående spoilers så beslutar jag i egenskap av BG att så fort aktuell gala är visad på tv så är det fritt fram att diskutera utgången.

Vill man inte veta så tittar man inte i tråden förrän man själv sett inspelningen.

The Swede :baskerPa:

Ja riktigt trist utgång för Per...och vad hade han att vinna i den matchen egentligen? Inte mycket tyvärr. Han är topprankad i Europa, och en vinst över den relativt okända Dunham hade inte rört hans befintliga ställning. Denna förlust blir nog dessvärre rätt så brutal för hans karriär, frågan är om UFC nu kommer att riva hans kontrakt eller ej. Enligt utsago så brukar UFC oftast (när de signar nykomlingar) göra så att om vederbörande fighter inte vinner någon av de första två matcherna så är du ute, oavsett hur många fighter du har skrivit under på - något slags maskhål i kontraktet tydligen. I vissa fall så släpper de iväg fightern för att bygga upp några vinster i en annan organisation, för att efter komma tillbaka och avsluta de matcher de skrivit under för. Per skrev ett kontrakt på fyra matcher, och är nu 1-2 i UFC. Största problemet var att Per cirklade vänster när han mötte en southpaw, hur han nu tänkte med det...Kruth och CO borde också varit bättre på att påpeka detta, och så gick han ut lite för aggressivt också kan jag tycka. Dock så finns det många duktiga up-and-comers i Sverige som verkligen skulle förtjäna en chans, och så har vi Bielkheden så klart. Den mycket duktiga Hamid Corassani skall enligt rykten gå upp i DREAM nu i år, samt Sami Aziz som har skrivit på för ESPNs nya organisation Bellator FC, kommer att bli mycket intressant!

Thiagos knock var underbar, och ett helt klockrent domslut i mitt tycke. Kos var uppenbarligen helt borta, och även fast han reste sig upp skulle han bara få smaka på dödsstöten, och utkomsten hade blivit densamma. Det var nog min höjdpunkt under galan. Maias triangel var såklar poesi den också, men det var väl rätt så väntat, Sonnen verkar ju ha noll sub-försvar (han sprawlade för fan in i sin egen triangel). Nästan exakt samma utkomst som när han mötte Babalu för några år sedan.

Superior Challenge 1 visas nu på lördag (28/2) på Viasat Sport. Sändningen börjar 22. Bielkheden kommer att vara expertkommentator. Skall bli riktigt kul!

• 2 weeks later...

Jaha, då var UFC 96 avklarad, vad säger man om den?

JÖSSES, vilken knock out-fest men jisses vilket sömnpiller huvudmatchen var.

Gray Maynard Vs. Jim Miller

Halvtråkig match, Miller hade ju inte mycket att komma med.

Matt Hamill Vs. Mark Munoz

Vilken högerdojja Hamill hade, satan vilken klockren spark.

Han behöver dock träna på sin boxning lite mer tycker jag.

Nån som vet hur det gick med Munoz sen?

Pete Sell Vs. Matt Brown

Satan vilken fart på Brown, hade han tagit speed innan fighten?

Men vad höll domaren på med?

Först går han in och bryter men ångrar sig och sen får Brown spöa skiten ur Sell innan han verkligen bryter.

Kendall Grove Vs. Jason Day

Hur kan någon så lång och spenslig som Grove slå så hårt?

Gabriel Gonzaga Vs. Shane Carwin

Vilken överraskning, Gonzaga hade ju honom och sen kliver han rätt in i en högerslägga.

Tamdan McCrory Vs. Ryan Madigan

Hehehe, Tamdan måste väl vara så långt från urtypen av en fighter man kan komma, speciellt när han tar på sig glasögonen efter fighten men jösses vilka slag han har.

Madigan hade ju iofs inget att säga till om på marken heller så om inte Tamdan hade fått en TKO hade han väl vunnit på poäng istället.

Quinton Jackson Vs. Keith Jardine

Jardine är nog slut nu, han hade ju ingen ork alls, har gillat honom innan men i den här matchen gjorde han ju ingenting.

Brandon Vera Vs. Michael Patt

Kul att se Vera igen, vilka sparkar den killen har.

Patt har nog väldigt svårt att gå idag, hans vänsterben blev ju helt söndersparkat.

Hoppas att Vera kan komma tillbaka på main card igen, gillar hans stil.

Tim Boetsch Vs. Jason Brilz

Fan, där skulle ju jag kunna vinna nästan.

Vilket sömnpiller.

Inte en submission på hela galan, vad besviken jag blev. :uuh:

The Swede :unsure:

Svagt fightcard, men som vanligt blev det då hyffsat roliga matcher. Dock håller jag med att jag saknar grapplingen. Det som Svensson som inte håller på själv inte förstår, är att så gott som alla på den höga nivå har mörka bälten på marken. Annars blir de bara nedtagna och kommer inte till den nivån. Detta gör att många tror att det bara är gå ner på närmsta klubb och veva, fram tills de blir helt överkörda av lite enkel grappling. Trenden är tydlig på den högre nivån, men det hänger ju mycket samman med att folk där har blivit så duktiga på grappling att de istället försöker avgöra med det stående.

Annars får man väl nu se fram emot Kampmann som snart går igen.

• 2 months later...

Här har det varit tyst ett tag men nu i natt kl. 04.00 är det dags igen, UFC 98 med en hel del roliga matcher, iallafall på papperet.

Själv hoppas jag på Matt Serra, gillar verkligen honom.

En annnan favorit är Krzysztof Soszynski, "The Polish experiment"

Trist att han inte får fightas på main card, han har ju ändå ganska bra record.

Huvudfighten mellan Rashad Evans och Lyoto Machida borde kunna bli rätt rolig, båda är obesegrade.

The Swede :blink:

Machida är ju härlig att se, tar det lugnt, men ger intryck av att kontrollera matchen totalt.

Serra/Hughes kändes avslagen... Mycket tid på mattan nästan helt utan några allvarligare försök från någon av dom. Högst amatörmässig analys.

Machida är ju härlig att se, tar det lugnt, men ger intryck av att kontrollera matchen totalt.

Serra/Hughes kändes avslagen... Mycket tid på mattan nästan helt utan några allvarligare försök från någon av dom. Högst amatörmässig analys.

Ja, nu lär ju alla karateskolor i USA jubla efter ett antal års tillbakagång.

Serra/Hughes blev precis som förväntat. Hughes nyttjar sitt brottningsövertag till en lay n´pray seger. Tråkigt, framför allt då Hughes verkar vara en i mina ögon mindre sympatisk person.

Fast det var iaf mkt bättre en Dream 9. Freakshow och dåliga huvudmatcher.

I morgon är det dax för Superior Challenge III. Fightcardet måste sägas vara det bästa som funnits på svensk mark. Bra folk från alla team. Flera personer på galan ligger nog inte många matcher från ett UFC kontrakt, nu när de Bielkheden och Eklund har tappat sina. Kanske sista chansen att se dem live i Sverige, innan de får kontrakt med någon stor org.

EDIT: The Zone FC har skapat en egen youtube grupp. Bl a finns "dubbelknocken" mellan Anders Hansson vs. Peter Ottosson där.

• 1 month later...

Snart smäller det.

THE BIG event, UFC 100 går av stapeln i helgen.

Hyffsat fight card:

Lesnar vs Mir:

Hoppas stenhårt på Frank Mir men han får det nog svårt tyvärr.

GSP vs Alves:

St Pierre är en av mina favoriter, hoppas han klipper detta.

Fitch vs Thiago:

Den borde Jon Fitch ta hem.

Henderson vs Bisping:

Jösses, den kommer att bli jobbig. Hoppas på Bisping.

Akiyama vs Belcher:

?

Coleman vs Bonnar:

Hade inte Coleman lagt av, han är ju hur gammal som helst.

Den tar nog Bonnar hem.

Danzig vs Miller:

Känner inte till Miller men tror på Danzig.

Jones vs O´Brien:

?

Kim vs Grant:

Har sett Kim nån fight men är inte speciellt imponerad.

Dollaway vs Lawlor:

Känner inte till Dollaway, håller på Lawlor.

Grice vs Gugerty:

?

Jaha, hur gick det då?

Lesnar vs Mir:

Lesnar vann på KO

Mir hade inte mycket att sätta mot.

GSP vs Alves:

GSP vinner på domslut.

Alves kämpade bra men GSP dominerade matchen.

Fitch vs Thiago:

Fitch vinner på domslut.

Henderson vs Bisping:

Jösses, vilken knock Henderson gjorde.

Tycker det var en ganska jämna match fram till knocken även om Henderson hade ett litet övertag.

Akiyama vs Belcher:

Akiyama imponerade, fick dock bara vinst genom split decision.

Undrar om domarna kollade på samma match.

Coleman vs Bonnar:

Matchen visades inte men Coleman vann på domslut.

Danzig vs Miller:

Miller vann på domslut, matchen visades inte.

Jones vs O´Brien:

Jones vann på submission, strypning. Matchen visades inte.

Kim vs Grant:

Kim vann på domslut, matchen visades inte.

Dollaway vs Lawlor:

Lawlor vann på submission efter 55 sekunder.

Grice vs Gugerty:

Gugerty vann på submission, matchen visades inte.

En riktigt bra gala, synd att dom tar slut så fort bara.

Ja, vem som är intresserad av sporten som sport och inte som ett spektakel, kan hoppas på Brock Lesner?

Kanske dax för UFC att införa en klass med fri doping, där monster av den typen kan husera.

• 1 month later...
  • 3 weeks later...
Lyfter upp denna tråd med en glad liten nyhet.

Alex Gustafsson till UFC!

Ska bli riktigt roligt attt följa, tror han har bra mycket bättre möjlighet att lyckas en de två svenskarna som varit där tidigare.

Såg också nyheten. Väldigt roligt för ett MMA-Sverige. Dock så måste man hoppas på vinst den första matchen för att han ska får vara med i spelet. Man får inte så många chanser i dessa sporter så jag hoppas han tar till vara med den.

Någon här inne som vet vad Kamsportslagen har som hindrar UFC att upprätta en gala i Sverige? Finns ju en hel del andra MMA-galor i Sverige så därför undrar man.

• 1 month later...
Lyfter upp denna tråd med en glad liten nyhet.

Alex Gustafsson till UFC!

Ska bli riktigt roligt attt följa, tror han har bra mycket bättre möjlighet att lyckas en de två svenskarna som varit där tidigare.

Såg också nyheten. Väldigt roligt för ett MMA-Sverige. Dock så måste man hoppas på vinst den första matchen för att han ska får vara med i spelet. Man får inte så många chanser i dessa sporter så jag hoppas han tar till vara med den.

Någon här inne som vet vad Kamsportslagen har som hindrar UFC att upprätta en gala i Sverige? Finns ju en hel del andra MMA-galor i Sverige så därför undrar man.

Anledningar till att UFC inte kommer till Sverige:

1. Regler. Armbågar är förbjudet i Sverige. Dessutom bryter man matcherna mkt tidagare i Sverige. Dessa två regelskillnader sätter nog stopp för det. UFC kulle t ex kunna arrangera i Danmark/Finland, där det mig veterligen fortfarande finns liberalare lagar än Sverige. Detta ifall de vill in mera på den nordiska marknaden. Intresse för detta finns det väl i viss mån, med tanke på hur de har kontrakterat svenskar. Knappast någon slump att de plockade in två, i UFC sammanhang, dussinfighters från Sverige när det skulle börja sändas på TV4 Sport.

2. Pengar. Måste finnas en marknad för sporten, vilket är ganska osäkert. Men inte omöjligt. Hänvisning till ovan.

I övrigt.

Ikväll är det dax! Alex Gustafsson gör debut i UFC! För den intresserade så kan ni slå över till TV4 Sport kl 22.45 som då sänder live från UFC 105 i England. Alex går inte på maincard, men gissningsvis kommer hans match visas precis i början av den svenska sändningen, så som man gjord förrut med svenskarna.

För den som inte känner till det så är Gustafsson mycket ung för att vara på den höga nivå han är i sin viktklass. Yngst i LHW i UFC? Tyngre fighters behöver oftast längre tid för att utvecklas fullt ut. Detta gör det extra spännande då Alex inte bör ligga på sin topp förrens om 5 år eller mer. Ska bli riktigt spännande att följa.

Länk till expressen artikel

• 3 weeks later...
  • 3 months later...
Den 10/4 är det dags för Alexander Gustavsson igen.

UFC 112 går av stapeln i Abu Dhabi.

Alexander möter Phil Davies.

Vet inget om Davies men jag hoppas ju att Alex tar hem även denna match.

Phil Davies är en meriterad amerikansk fristilsbrottare. Därav doubleleg-nedtagningar och toppkontroll i yttersta kvalité. Har dock bara gått 5 proffsmatcher varav endast en, som jag förstått det, mot ordentligt motstånd. Förutom sin brottarbas verkar han även ta till sig grappling på ett bra och snabbt sett, vilket ju många starka brottare aldrig gör. Stående imponerar han ej. Verkar vara en trevligt prick, och är hypad i USA.

Enligt amerikansk kampsportspress ska Davies köra över Alex genom att enkelt ta ner och utöva ett bra toppgame. Man ser det som att Alex har för dåligt sprawl för Davies. Om det är sant eller ej är, enligt mig, omöjligt att säga i förhand. Allt kvalificerat motstånd Alex har mött har försökt ta ner honom men misslyckats. Visserligen har Alex inte mött någon med så bra nedtagningar som Davies, men han har likt förbannat stoppat nedtagningarna. Även ifall Alex blir nedtagen i början av matchen så bör han vara tillräckligt bra på marken för att klara sig ett tag. Davies har inte visat några större kvalitéer vad det gäller att avsluta matcher. Klassisk "striker vs. grappler" och i dessa matcher brukar strikern oftast ha en större fördel ju längre matchen går, då nedtagningar är jobbiga och man tappar spänst att driva igenom dem ju längre matchen går, oavsett hur konditionsstark man är.

Båda anses vara "prospects", dvs talanger med en ljus framtid i UFC.

TV4 sport börjar sändningen kl 00.30 inatt. Gissningsvis kommer de göra som de alltid gör när svenskar finns med på underkortet, nämligen att lägga in matchen i början av sändningen.

• 4 months later...

Har varit tyst här ett tag men på söndag morgon 04.00 är det dags för UFC 118.

Notera dock att sändningarna flyttats från tv4 sport till canal+ sport 2

UFC har premiär på CANAL+ Sport 2 natten mot söndagen den 29 augusti klockan 04.00 med livegalan UFC 118 från TD Garden i Boston med huvudfighten F. Edgar-BJ Penn.

• 5 weeks later...

Nu är det dags igen.

UFC 119 i natt 04.00 på Canal+ Sport 2

Mir vs Cro Cop.

Vettigt fightcard, men inget jag väntat länge på.

Mest intressant för framtiden, torde Bader vs. lill Nog vara.

Alltid roligt att se Mark Hunt.

Alex har match nästa gala, UFC 120. Det ska bli intressant.

Missa inte Superior Challenge nu i höst på Hovet. Såvida det inte blir avhopp så har de ett sjukt bra fightcard. Ligger nu bland toppen av de europeiska galorna och bör framöver antagligen ses som en direkt "feeder" till UFC. Bättre än så blir det nu inte i Sverige så länge som UFC inte kommer hit. Vilket iofs just nu inte är så jätteavlägset efter de senaste ändringarna i thairegler.

Superior Challenge 6

• 1 year later...

Länge sen någon skrev något i denna tgråden men nu är det dags.

14 april kommer UFC till Sverige och Globen.

Jag kommer att vara där, vilka fler?

Biljetterna släpps i morgon (i går och idag på förköp)

Priserna varierar från 450:- för de billigaste till 1990:- för ringside.

Huvudmatchen blir Alexander Gustafsson vs. Antônio Rogério ”Minotouro” Nogueira

övriga matcher:

Besam Yousef vs. Simeon Thoresen

Magnus ”Jycken” Cedenblad vs. Francis Carmont

Jörgen Kruth vs. Cyrille Diabate

DaMarques Johnson vs. John Maguire

Papy Abedi vs. James Head

Hamid ”Akira” Corassani vs Jason Yuong (ej bekräftad av UFC)

Paulo Thiago vs. Siyar Bahadurzada

Ross Pearson vs Dennis Siver (ej bekräftad av UFC)

Brad Pickett vs. Damacio Page

Brian Stann vs. Alessio Sakara

Ska bli riktigt kul, kan det inte bli april snart.

• 2 weeks later...

Jag köpte mina på torsdagen via en förköpskod jag fick från MMA-nytt på Facebook.

Hade dock inte råd med de dyrare biljetterna så det blir till att sitta på läktaren.

Nåsta gång ska jag dock vara mer förberedd och sitta ringside. :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...