Wemla Posted February 28, 2008 Report Share Posted February 28, 2008 Hej, Jag undrar vilken som är RT 90s efterföljare? Har inte kunnat läsa mig till vad det är som faktiskt gäller förrutom att det baseras på UTM. Frågan är dock om UTM tillämpas i 'ren' form eller om det är SWEREF 99 TM, MGRS eller något annat som används nu för tiden? Är även intresserad av en detaljerad beskrivning om hur det tillämpas då det verkar finnas en uppsjö av lokala varianter (främst hur detaljerad man är i antalet siffror och om man kör Northern Eastern eller Eastern Northern). Referenser uppskattas enormt. Tacksam för svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted February 28, 2008 Report Share Posted February 28, 2008 Hej, Jag undrar vilken som är RT 90s efterföljare? Har inte kunnat läsa mig till vad det är som faktiskt gäller förrutom att det baseras på UTM. Frågan är dock om UTM tillämpas i 'ren' form eller om det är SWEREF 99 TM, MGRS eller något annat som används nu för tiden? Är även intresserad av en detaljerad beskrivning om hur det tillämpas då det verkar finnas en uppsjö av lokala varianter (främst hur detaljerad man är i antalet siffror och om man kör Northern Eastern eller Eastern Northern). Referenser uppskattas enormt. Tacksam för svar. UTM WGS84 MGRS Man använder både numeric och alfa numeric vid angivande av kordinater, vid numeric används Eastings Northings. Kan skriva lite mer utförligt när jag kommer åt mitt kursmaterial. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wemla Posted February 29, 2008 Author Report Share Posted February 29, 2008 UTM WGS84 MGRS Man använder både numeric och alfa numeric vid angivande av kordinater, vid numeric används Eastings Northings. Kan skriva lite mer utförligt när jag kommer åt mitt kursmaterial. Det skulle uppskattas om du tog dig den tiden. Särskillt intressant är ju hur/om antalet siffror är definierat i stil med RT 90s metod A och B. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted February 29, 2008 Report Share Posted February 29, 2008 UTM WGS84 MGRS Man använder både numeric och alfa numeric vid angivande av kordinater, vid numeric används Eastings Northings. Kan skriva lite mer utförligt när jag kommer åt mitt kursmaterial. Det skulle uppskattas om du tog dig den tiden. Särskillt intressant är ju hur/om antalet siffror är definierat i stil med RT 90s metod A och B. Svaret på det är: OLIKA, det beror på! Självklart är det behovet av noggrannhet som avgör antalet siffor och om bokstäverna behöver användas. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wemla Posted February 29, 2008 Author Report Share Posted February 29, 2008 Svaret på det är: OLIKA, det beror på!Självklart är det behovet av noggrannhet som avgör antalet siffor och om bokstäverna behöver användas. /K Jo men är det definierat och isf var hittar man källan till det? Jag vet hur jag och många med mig använder de flesta UTM-varianter - men hur har Försvarsmakten beslutat att en svensk soldat ska använda UTM? Vill undvika egenvarianter som dessvärre är brukligt med exempelvis RT 90 där det är tydligt definierat att det finns två sätt - A och B. Trots detta envisas fortfarande folk med att köra med egna lösningar som då givetvis kan leda till förvirring. Målet är att undvika onödigt missförstånd givetvis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted March 2, 2008 Report Share Posted March 2, 2008 Svaret på det är: OLIKA, det beror på!Självklart är det behovet av noggrannhet som avgör antalet siffor och om bokstäverna behöver användas. /K Jo men är det definierat och isf var hittar man källan till det? Jag vet hur jag och många med mig använder de flesta UTM-varianter - men hur har Försvarsmakten beslutat att en svensk soldat ska använda UTM? Vill undvika egenvarianter som dessvärre är brukligt med exempelvis RT 90 där det är tydligt definierat att det finns två sätt - A och B. Trots detta envisas fortfarande folk med att köra med egna lösningar som då givetvis kan leda till förvirring. Målet är att undvika onödigt missförstånd givetvis. Det fastställda för (iaf) armén är att ange m.h.a. MGRS (Military Grid Reference System). Detta betyder att de s.k. "tiomilarutorna" som i RT90 angavs med siffror t.ex. 65XXXX nu anges med bokstäver (så kallade "bigram") efter en speciell indelning. En fullständig korrekt angivelse blir då t.ex. "33V VC 6300 2300 A140" där 33V är zonrutan (täcker halva Sverige och anges bara vid behov vilket är sällan), VC är "tiomilarutan" och anges vid behov. Första siffergruppen beskriver positionen i Eastings och den andra siffergruppen i Northings. A=altitude (gamla Z) och är angivet i meter. Notera alltså att E och N inte skrivs ut samt att man nu anger öst/väst först istället för nord/syd. Minnesregeln för koordinatuttag är "Right, Up (your ass)" Antalet siffror är precis som förut avhängit noggranhetskravet men standard är fortfarande att ange med 10-meters noggranhet (4 siffror/grupp). En typisk positionsangivelse på komp/batnivå blir då "6300 2300 A140" eller möjligen "VC 6300 2300 A140". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wemla Posted March 2, 2008 Author Report Share Posted March 2, 2008 Tack så jättemycket. Precis det jag sökte. Finns detta reglerat i någon skrivelse eller reglemente? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted March 4, 2008 Report Share Posted March 4, 2008 Det fastställda för (iaf) armén är att ange m.h.a. MGRS (Military Grid Reference System). Detta betyder att de s.k. "tiomilarutorna" som i RT90 angavs med siffror t.ex. 65XXXX nu anges med bokstäver (så kallade "bigram") efter en speciell indelning. En fullständig korrekt angivelse blir då t.ex. "33V VC 6300 2300 A140" där 33V är zonrutan (täcker halva Sverige och anges bara vid behov vilket är sällan), VC är "tiomilarutan" och anges vid behov. Första siffergruppen beskriver positionen i Eastings och den andra siffergruppen i Northings. A=altitude (gamla Z) och är angivet i meter. Notera alltså att E och N inte skrivs ut samt att man nu anger öst/väst först istället för nord/syd. Minnesregeln för koordinatuttag är "Right, Up (your ass)" Antalet siffror är precis som förut avhängit noggranhetskravet men standard är fortfarande att ange med 10-meters noggranhet (4 siffror/grupp). En typisk positionsangivelse på komp/batnivå blir då "6300 2300 A140" eller möjligen "VC 6300 2300 A140". Fast mer normalt är att höjdangivelsen utesluts när man talar om positionering. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geoint Posted March 4, 2008 Report Share Posted March 4, 2008 Jag undrar vilken som är RT 90s efterföljare? Har inte kunnat läsa mig till vad det är som faktiskt gäller förrutom att det baseras på UTM. Frågan är dock om UTM tillämpas i 'ren' form eller om det är SWEREF 99 TM, MGRS eller något annat som används nu för tiden? I flera nya ledningssystem kan man bara ange rena UTM-koordinater, i vissa både ren UTM och MGRS, och i några endast Lat/Long... Det kommer att bli nödvändigt att kunna blanda! Ett annat problem som ställer till det vad gäller framtida kartproduktion är att Lantmäteriet och Försvarsmakten nu använder två skilda kartprojektionssystem. Den civila världen och därmed alla Lantmäteriets kartserier (t.ex. terrängkartan) använder SWEREF 99 TM, dvs i princip UTM Zon 33 utdragen över hela landet, medan FM vill köra NATO standard och UTM fullt ut. Försvarsmakten, som i modern tid alltid använt Lantmäteriet som kartproducent för det egna territoriet, måste nu ta fram egna militära kartserier, vilket är ett jättejobb. Just nu jobbas för fullt för att få fram kartor för övningsfält i strikt UTM med MGRS rutnät, men heltäckande kommer det att dröja länge innan det blir. Vad gäller höjdangivelse får man, om man vill vara noggrann, faktiskt ta och definiera vilken referenshöjd man pratar om. MSL - Mean Sea Level - är det vanligaste man använder, men det är ju ingen entydig referenshöjd. Här har olika länder fortfarande olika definitioner och system som används. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts