Jump to content

Prov och uttagning till yrkesofficer?

Recommended Posts

En hel del prov.

Militärt högskoleprov.

FM Baskrav.

Psykologintervju.

Annat prov för att testa aspiranten, upp till förbanden.

Kan inte komma på nåt fler såhär på rak arm, borde vara alla.

OBS. Detta skiljer sig nog kraftig mellan förbanden, de tre översta är obligatoriska iaf.

Inte för att verka vara en besserwisser kan jag nog fungera som närlys i den här frågan, eftersom jag frågat en avlägset bekant om hur det är att söka yoff (han går f n FOK:en uppe på I 19).

Man måste alltså ha en viss poäng på det militära högskoleprovet, enligt min källa. Han säger även att provet påminner om inskrivningsprovet man gör på mönstringen, fast det kanske är något mer omfattande och till viss del svårare. Detta är dock helt individuellt.

Baskraven testas av något ansvarigt befäl på regementet med samtliga som söker YOP eller ROP. Vad jag har hört så är det ytterst få som faller bort på baskraven. Oftast är det psykologen och/eller vitsorden som rensar bort mindre lämpade individer.

Däremot vet jag inte om man genomför en FOK på alla regementen här i landet. K 3, Amf 1 och I 19 har det vet jag i alla fall.

Hälsningar, Foxtrot Lima

Gjorde proven nu i vintras/våras och kan väl konstatera att MHS-provet är som inskrivningsprovet...fast mkt mkt mer omfattande.

Som sagt, det är väl kanske inte baskraven folk faller på först då många förband erbjuder de som verkligen anses passa att försöka igen i slutet av sommaren isf. Baskraven är inte direkt extremt höga dessutom...

Det varierar antagligen otroligt mycket. Det samtalet är väl inte bara till för deras skull utan även för din egen. De vill med andra ord försäkra sig om att du vet vad du vill och att du är värd att investera i, samt är en psykiskt stabil människa naturligtvis.

Dels var det vanliga frågor á la mönstringen och sen var det frågor som vad man anser att man kan tillföra regementet etc. men som sagt, jag är övertygad om att det finns lika många sorters frågor och samtal som det finns psykologer och sökande.

• henke changed the title to Prov och uttagning till yrkesofficer?