Azan_Gb Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Hej Ni som muckat kan ni berätta om första dagen i lumpen`? är man nervös? leker man självsäker?hur va första mötet med befälen? gjorde du bort dig? Berätta om första dagen. Har hört att det är den dagen som man sent kommer att glömá. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Måste säga att jag inte kommer ihåg ett dugg av den faktiskt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Äsch...var väl inget speciellt. Man fick börja rätta in sig och sen fick man hämta ut en massa grejor. Sen skulle man lära sig att klä på sig... Och mitt i natten blev man utsläpad för att göra BRAK. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Första dagen var rätt mysig faktiskt. Man fick ut lite kläder och sånt. Sen fick man äta lite mat, bädda sängen och sy lite. Slutligen kom befälen och sa godnatt med lite varm mjölk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Var ganska förvirrat första dagen. När man kom fram till regementet så fanns det en stor skylt som förklarade att man skulle följa en viss färgmarkering beroende på vilket kompani man tillhörde. Efter lång väntan vid kompaniet visade det sig att Pliktverket misslyckat kraftigt genom att placera nästan samtliga inryckande GB på samma komp, så man blev förflyttad till ett annat. Därefter kommer jag inte ihåg så mycket, lite lösryckta minnesbilder av hur vi kontrollerade att vi fått ut samtlig materiel (kan blanda ihop det med när soldaterna ryckte in) och hur KB-eleverna lärde oss att bädda sängarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flygmek 003 Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Det sista tipset jag fick innan jag stack hemifrån var, "försök att inte utmärka dig för mkt, bara gör det du ska". Det gick väl bra till första uppställningen. Befäl: 1001 Kristiansson Jag: Ja Löjtnant! Befäl: Du är dagelev för denna veckan. Jag: Så mkt för att inte sticka ut. Dock gick veckan ganska bra. Kändes kul att leda en pluton ensam 4:e dagen man ligger inne, även om det bara var för att marchera ned till aulan och lämna av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 (edited) 12 Juni 1995 Kom till Halmstad med Tåg, framme mellan 11 och 12. Till Kasernvakten med Buss. Därefter blev jag och de andra blåsta av killarna i vakten som skickade oss först till Sfd, sedan till Livkomp på Lv 6 där jag fick veta att jag var helt jävla dum i huvudet av ett befäl (För det första gick vi i befälstraphuset och för det andra var vi i fel hus). Ingången till Livkomp IB 16 låg ungefär 5 meter från kasernvakten och de skrattade ordentligt. Sedan fick vi skriva på några papper, fick vårt nummer (809 var mitt), gå in på logementet och välja säng. Tog en överslaf. Sedan väntan på att de sista skulle komma. Vi var bara 16 stycken. Total chockad över att det fanns kvinnliga vpl också, hur fan skulle det gå med duschandet nu. En stor omställning att skita på rad kändes det som men att skita samtidgt som en brud sitter i båset bredvid kändes hmmm obekvämt. Därefter till Sfd för utrustning, bilden av en massa nyinryckta med blåsopsäck och ryggsäck p-påse och vapen gåendes över kaserngård kommer alltid etsa sig fast. Låsa in underbeslag. På med uniform och kängor - alla blev utskällda utan någon särskild anledning tyckte vi. Därefter skulle det vara en rundvisning av regementet och området sas det. I själva verket var det en enda lång löpning som inte ville ta slut. Vi blev släppta uppe vid Regementssjukhuset och fick order om att vara nere och uppställda om 1 min. Sprang ner och kom försent igen, ny utskällning. Inventeringa av en del av utrustning, fick veta att jag var en idiot som redan lyckats supa bort ett par stumpor (Systemtek Larsson hade dem visade de sig). Därefter middag. Efter middag fortsatt inventering. Fick även reda på numret till telefonen, 035-195355 tror jag, vilket vi ändå inte behövde bry oss om att meddela någon för det var inte någon som vill ringa till så vidriga, värdelösa och odugliga svin som vi. Eftersom jag var bättre än de andra på att bädda sängen kräktes mitt skåp tre gånger under samma kväll. Inventeringen och iordningställandet fortsatte fram till klockan 0200 då vi släckte. När vi släckte var vi bara 15 kvar, en hade inte orkat med allt skrikande och dessutom var det problem hemma. Edited February 18, 2003 by 111 SSK bat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bowmore Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Anlände med tåget till tågstationen ganska tidigt på förmiddagen, helt öde... på papperen jag fått står det att buss hämtar från station... Sitter och väntar, helt ensam på station.. Ingen buss... När jag till slut, efter en lång lång stund, fick fram rätt telefonnummer för att ringa och höra så kommer nästa tåg. Ett par till vilsekommna individer kliver av och ser ut att även dem leta efter en buss. Vi tänkte gemensamt att bussen nog kommer nu då efter att detta tåget åkt igen, så vi väntade en lång stund till. Man vill ju inte göra bort sig innan man ens kommit dit B) Till slut var vi ett par stycken som tröttnade och ringde. "Jaha, står det folk där och väntar, jaha...." Resten av de dagen är som en dimma... någonting med att bära stora säckar... hålla upp klädesplagg.. få för små kängor.. Ni som gjort det känner väl säkert igen er? Känner även igen det där med dagelev, jorå som en blixt från klar himmel blev man av någon för mig okänd anledning utsedd till dagelev första veckan. Fördelen var ju att man kunde göra alla nybörjarfel utan att få allt för mycket skäll eftersom ingen annan i plutonen gjort det bättre före en själv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP Loke Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 35 grader varmt i solen. Tre par kortkalsonger, HÅLL UPP.................STOPPA NER Tre par kvästrumpor, HÅLL UPP.............O VARFÖR HAR DU FYRA PAR? KAN DU INTE RÄKNA?.....jo Löjtnant........LÄGG ETT PAR HÄR I MITTEN......ja Löjtnant STOPPA NER Sommar mössa modell 59, HÅLL UPP........NEEEJ!!!!!.....DET DÄR ÄR VINTERMÖSSA MODELL 59.........JA DET DÄR ÄR RÄTT............NEEEEEEEEJJJJJJJJJ!!!!!!!.....HAR JAG SAGT TILL ATT NI SKALL STOPPA NER?............STOPPA NER!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Vi hade det otäckt lugnt, jag gick och var nervös för att det skulle komma nåt riktigt jävligt eftersom ingen skrek ens. När man kom till SFD och fått alla grejer så sa våra befäl, stoppa ner allting i stridssäcken och bärsäcken, sen lägger ni en av väskorna i sprinterbussen som står utanför och bär den andra till kasern. Jag övervägde att tvärt emot alla andra lägga stridssäcken i bussen och ta bärsäcken på ryggen eftersom jag kände på mig att dom skulle köra bussen långt åt fan och sen låta oss hämta väskorna där. Efter nån sekunds allvarlig fundering så gjorde jag som alla andra, och när vi kom ner till kasern så stod bussen där, MED väskorna! Efter det gick jag mest bara runt och mös och mådde bra för att alla befäl var så gulliga och inte skrek! Fanns ju andra idioter som tog hand om att göra fel, JÄMT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fransson-AmfPB Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Tog en överslaf. Vilket är bäst då? Överslaf eller underslaf? Väg gärna fördelarna mot nackdelarna för de båda alternativen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 När vi kom dit stod våra namn redan på sängarna så det var inte så mycket att välja på..Men va fan...Säng som säng Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Tog en överslaf. Vilket är bäst då? Överslaf eller underslaf? Väg gärna fördelarna mot nackdelarna för de båda alternativen... Överslaf! Lättare att bädda och ingen som sätter sig i den och sabbar bäddningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Tog en överslaf. Vilket är bäst då? Överslaf eller underslaf? Väg gärna fördelarna mot nackdelarna för de båda alternativen... Vi hade en kille som kom hem aspackad och pissa ner sig. Killen som låg i underslaf var inte helt nöjd med sitt val kan jag säga. Överslaf är det säkrare alternativet. Dessutom vaknar man av hoppet ner på morgonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 (edited) Fredag i juni: studentexamen:jättefest Nästkommande måndag; inryckning dalregementet före kl. 12.00 Därefter gick dagen åt att "skriva in" sig, hitta logementet, hitta förrådet, få jättesäck med prylar, hålla upp och ta ned innehållet i säcken och strax efter kl 18 samma måndag stod hela GBS/Leksands kompani i skogen för fyra dagars fältvaneövning och inskjutning av vapen. Tur man hade varit med i FBU som ungdom Överslaf !! Edited February 18, 2003 by Axial Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bowmore Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Vilket är bäst då? Överslaf eller underslaf? Jag måste nog säga underslaf... Snabbare att komma i och ur, att klättra upp till överslafen är en hel historia i sig (är inte speciellt lång) Angående de "risker" vissa har uppmärksammat, hade turen att under största delen av tiden ha turen att inte ha någon i "våningen ovanför", så det var inget problem. Det är då tur att det finns någon som föredrar att ha nära till marken, annars verkar det som om det hade blivit många sängar tomma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Överslaf mot en vägg/hörn, då kan man "komma undan" lite grann om man vill läsa eller bara slappa. Dessutom är det som nån sa både enklare att bädda och man slipper att folk sabbar bäddningen genom att sätta sig i ens säng. Det är även en fördel om man råkar ut för att föregående årskull av vpl kommer in på natten med vattenslangen... Då råkar de där nere mycket värre ut då de ligger mer i skottlinjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 (edited) Jag kom till Rosenholm den 24:e Augusti 1998 kl 13:00. Hämtade ut en overall, namnbricka, hörselkåpor och hänglås och blev sen hänvisad åt att följa röd snitsel till rätt kasern. Sen uppstod lite dödtid fram till kl 15:00. Då beordrades uppställning i korridoren och sen gick vi ner till förrådet och hämtade ut all utrustning. Utrustningen skulle läggas nere i källaren på en rad medan vi låste in vapnen i kasunen. Sen fick vi gå och äta middag. All förflyttning skulle ske med språng och vi skulle ta så långa omvägar som möjligt för att undvika de minerade stigarna som egentligen var närmsta vägen. Sedan följde persedelmönstring till långt in på kvällen. Allt skulle visas upp, en pryl i taget. Typ strumpa nr 1: håll upp. Helt meningslöst och endast till för att trötta ut oss. Vi skulle alltså springa ner i källaren, hämta prylen och springa upp igen 3 våningar och hålla upp den. Givetvis var det tid på allt och man kom ofta för sent och detta blev man "belönad för" och svetten rann i floder, och overallen blev snabbt väldigt fuktig av svett. Detta varvades med jägarvila och böjsträck på knogarna och även lite kinesisk båge. Efter att ha gjort detta så skulle vi vika in allt i skåpen under tidspress. Ingen blev godkänd och vi var tvungna att sticka in händerna i skåpen och riva ut allt igen och börja om. Detta höll vi på med flera timmar. Tillslut blev vi godkända och då tog sängbäddningen vid. Detta tog ytterligare några timmar. Sen fick vi gå och lägga oss sade befälen, men på morgonen skulle alla märken vara påsydda och håret kortklippt och de lämnade en hårtrimmer till hela plutonen att samsas om, så det blev ingen sömn den natten. På morgonen följde BRAK och ändlösa omvisitationer på städningen, rakning, kängputs osv. Befälen hittade fel över allt \ Edited February 18, 2003 by Amfibieslusken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ame Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Hur kommer det sig att överslafen är lättare att bädda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Hur kommer det sig att överslafen är lättare att bädda? Bättre arbetshöjd, man slipper knäböja, lättare att spänna överlakanet. Under GSU:n Var vi 8 och sedan 6 man i ett 10 manslogement så sängen under min var tom, perfekt för att ta igen sig kortare stunder och lägga grejer på. I vakten sov vi 4 man per rum, fri möblering, vi hade två sängar på golvet och en våningssäng, de flesta andra hade två våningssängar och fler skåp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Nattåg till Ronneby. 35 killar från Märlardalen inklusive Stockholm kliver av tåget klockan 0430 på morgonen. En grön Scania-buss modell 1947 står och väntar utanför stationen. Därefter kort resa till flottiljen. Minns inte så mycket av den dagen efter det. Men som tidigare nämnts i andra inlägg så handlade det en hel del om att bära grejor, svetten som flöt i volymer som påminde som Mississippi efter ett intensivt vårregn, missförstånd av order med åtföljande utskällningar på både individnivå ("Nej, nej, nej, nej, för helvete Andersson! Hur i helvete har du lyckats sätta ihop stridsselen med vapenremmen?!?! Det där har du gjort enbart för att provocera, eller hur?!), på gruppnivå ("Jaha, och vad har andra grupp för ursäkt att komma tjugo sekunder FÖR TIDIGT till uppställningen?!? Säger jag klockan 1307 är det tamejfan varken tjugo sekunder före eller efter! GÖR OM!") och slutligen på plutonsnivå ("Det är ju för helvete otroligt! Jag har aldrig sett en uppställning där hela plutonen liknar ett ormbo!"). Minns att när vi fick komma ner i sängarna frampå småtimmarna så somnade jag innan huvudet träffade kudden - bara för att vakna tio minuter senare och konstatera att jag fått samtliga snarkare i plutonen på mitt logement. Oh happy day... Vill du ha ett tips? Även om det är otroligt viktigt att skapa en bra relation till din grupp, din pluton och ditt kompani, så säger min erfarenhet mig att den första tiden bör du koncentrera dig på dig själv. Även om det lockar så skippa den där första lediga onsdagskvällen och plugga Soldf, putsa kängor, rengöra AK'n eller justera någon annan detalj. Inte så kul, men det ger dig många värdefulla minuter extra när det är dags för visitationer och liknande. Och även om det periodvis känns mörkt, kaosartat och avståndet till mamma oändligt stort så blir det bättre framöver. Men helt klart är att det tar en tid att anpassa sig till det militära livet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Tycker de flesta har sammanfattat upplevelserna under inryckningsdagen på ett bekant sätt, lite minnen som väcks till liv och skakas fram från en plats långt inne i huvudet någonstans. Måste erkänna att det mesta är ganska suddigt... Det var en vit snitsel och sen var det mycket utrustning, mycket utskällningar och mycket av det mesta, sen vaknade jag upp 3 veckor senare vid den första helgledigheten. Jag har fortfarande inte riktig koll på vad vi egentligen gjorde den där tiden, men förhoppningsvis lärde man sig någonting! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Tycker de flesta har sammanfattat upplevelserna under inryckningsdagen på ett bekant sätt, lite minnen som väcks till liv och skakas fram från en plats långt inne i huvudet någonstans. Måste erkänna att det mesta är ganska suddigt... Det var en vit snitsel och sen var det mycket utrustning, mycket utskällningar och mycket av det mesta, sen vaknade jag upp 3 veckor senare vid den första helgledigheten. Jag har fortfarande inte riktig koll på vad vi egentligen gjorde den där tiden, men förhoppningsvis lärde man sig någonting! Själv blev jag en jäkel på att skura toaletter samtidigt som jag putsade kängor och bäddade sängen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Det var flera hundra som ryckte in samma måndag som mig. Chefen för UTB-bat kom ut och sa att alla som skulle till Bassäk skulle gå dit bort (han pekade mot några herrar i m90) och sen började det. Mot förrådet och hämta ut all materiel. Därefter tog vi några 200båtar och åkte ut till ön. Där möttes vi upp av PB-eleverna och allt började... Av med all materiel från båtarna. Hitta mina ryggsäckar&väskor, upp med dem på mitt logement. Uppställning, ner till kasunerna, uppställning, äta middag, uppställning, sy kragspeglar, skåpsordning, uppställning, böj/sträck, gap&skrik, böj/sträck, uppställning, gap&skrik, sy kragspeglar, böj/streck, bädda sängen, skåpsordning. Fick jag göra om det skulle jag inte tveka en sekund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Fick jag göra om det skulle jag inte tveka en sekund Inte jag heller! Faktum är om man inte skulle göra bättre ifrån sig nu när jag har lite mer livserfarenhet och är betydligt mer mogen än jag var när jag var 19. Men som sagt, trillar det ned en inkallellseorder för GU i morgon så kommer inte jag att ringa och klaga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Tycker de flesta har sammanfattat upplevelserna under inryckningsdagen på ett bekant sätt, lite minnen som väcks till liv och skakas fram från en plats långt inne i huvudet någonstans. Måste erkänna att det mesta är ganska suddigt... Det var en vit snitsel och sen var det mycket utrustning, mycket utskällningar och mycket av det mesta, sen vaknade jag upp 3 veckor senare vid den första helgledigheten. Jag har fortfarande inte riktig koll på vad vi egentligen gjorde den där tiden, men förhoppningsvis lärde man sig någonting! Själv blev jag en jäkel på att skura toaletter samtidigt som jag putsade kängor och bäddade sängen... Jag blev också riktigt duktig på att stå still och se rakt fram samt att stampa ut så att vapenskåpen studsade... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MBW Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Regnet stod som spö i backen, fick min första utskällning efter 20 min. då jag gick på gräsmattan. Minns inte mycket, förutom att det räckte med att om penna A inte ligger vinkelrätt med penna B och C så blir det omvisitation "och då skall det jävlar i mig oordningen på logementet var fixad annars får fänriken visiter nästa gång" . Lätt störd BFA furir som inte haft något att säga till om under hela sin lumpentid. Det var tider det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Jag blev också riktigt duktig på att stå still och se rakt fram samt att stampa ut så att vapenskåpen studsade... Glömde att berätta att jag natt två lärde mig att man den närmsta tiden skulle sova med m/59 brallor och kängor på. Att bli klok på de där jäkla remmarna när man blev väckt klockan 0300 blev man inte klok på. OCH att älska att hoppa ur sängen klockan 0600 under ett års tid och göra armhävningar (en idiotisk tävling gruppen startade...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Nu börjar det spåra ur med lumparminnen men det här var faktiskt också första dagen. "Något" stressad KB-elev springer uppför den vänstra trappen sett nedifrån mot våning fyra och möter Kapten R på väg ner i samma trapp, hinner inte ens hälsa ordentligt som jag lärt mig innan det kommer: "SEDAN 1967 HAR VI HAFT HÖGERTRAFIK I SVERIGE, SÅ OCH PÅ KUNGLIG JÄMTLANDS FÄLTJÄGARREGEMENTE!!!". Detta var drygt fyra år sen och jag går fortfarande reflexmässigt i höger trapp var jag än befinner mig och i alla situationer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 haha skulle ni se vem som klarade flest efter ett år eller? "Först till 30 slipper skura muggen!!!" Högvinst dagen efter ärtsoppan om jag säger så Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts