Jump to content

I19 Boden/Arvidsjaur 2009

Recommended Posts

• Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jo jag ska också dit ;-) om jag nu inte kommer in som FBJ, men de e ju mindre troligt :rolleyes:

men men, de ska la bli kul att få klomma till arvidsjaur, dessutom så får man ju åka gratis i dderas lokala skidbacke, o de e ju gött för skibums som mig :baskerPa:

jo jag ska också dit ;-) om jag nu inte kommer in som FBJ, men de e ju mindre troligt :rolleyes:

men men, de ska la bli kul att få klomma till arvidsjaur, dessutom så får man ju åka gratis i dderas lokala skidbacke, o de e ju gött för skibums som mig :baskerPa:

hallå

jag går i skola i arvisjaur nu, å bor därav i arvidsjaur.

jag kan bara säga att ni inte ska ha för höga förväntningar på arvidsjaurs samhälle:P

backen e väl helt ok, men inget stort:P

//ha de

HA! kan säga dig att jag aldrig har hyst några stora förhoppningar till arvidsjaur! vet att det är värsta hålan typ, vet att det dessutom bara finnns 2-3 uteställen att "festa" till det värre på :) varav den ena verkar vara en förlegad korvkiosk :)

Men ändå, antar att den har sin charm eller?

skidbacken ska la ändå kunna roa en en liten stund, fast efter 15 månader så förstår jag att man kan bli glad när snön försvinner

Nu är man inte direkt i Arvidsjaur för att festa och inte heller kommer ni vara speciellt sugna på detta de helgerna eller kvällarna ni är lediga på.. På fyra månader är snittet ~1 gång för inneliggande FC700. Träna hårt och förtär inte större mängder yrseldrycker så går allt bra ;)

Edited by os frontale

HA! kan säga dig att jag aldrig har hyst några stora förhoppningar till arvidsjaur! vet att det är värsta hålan typ, vet att det dessutom bara finnns 2-3 uteställen att "festa" till det värre på :) varav den ena verkar vara en förlegad korvkiosk :)

Men ändå, antar att den har sin charm eller?

skidbacken ska la ändå kunna roa en en liten stund, fast efter 15 månader så förstår jag att man kan bli glad när snön försvinner

kan tänka mig att du lär trötna på att åka skidor efter ett tag.. antar att det blir en hel del längdskidor under utbildningen?

Jag ska också in som Jägarplutonbefäl i mars 2009, bor i boden så är inte så långt ifrån hemtrakterna ;) Om jag fattat det rätt så brukar dom ha en infohelg med lite tester och prova på ett tag innan inryck, nån som vet när den brukar vara? Måste bara se till att komma igång med träningen nu är en aning ur form :p Men det ska säkert gå bra har ju över ett år kvar som tur är

Jag ska också in som Jägarplutonbefäl i mars 2009, bor i boden så är inte så långt ifrån hemtrakterna ;) Om jag fattat det rätt så brukar dom ha en infohelg med lite tester och prova på ett tag innan inryck, nån som vet när den brukar vara? Måste bara se till att komma igång med träningen nu är en aning ur form :p Men det ska säkert gå bra har ju över ett år kvar som tur är

jag har tänkt på det också. skulle vara kul med lite information men jag antar att det kommer. som sagt det är ju över ett år fram till vi rycker in.

Viper, vad hade du för resultat på mönstringen?

Jag söker också den tjänsten men det fanns bara 2 lediga platser när jag sökte, dock 19 som ville ha tjänsten.

Själv hade jag 8:a i styrka, 7:a i kondition, 7:a logik och 7:a hos psykologen. Vet inte om det räcker när efterfrågan är så stor :S

Viper, vad hade du för resultat på mönstringen?

Jag söker också den tjänsten men det fanns bara 2 lediga platser när jag sökte, dock 19 som ville ha tjänsten.

Själv hade jag 8:a i styrka, 7:a i kondition, 7:a logik och 7:a hos psykologen. Vet inte om det räcker när efterfrågan är så stor :S

tjena, jag hade 9:a styrka, 7:a kondition, 6:a logik och 7:a hos psykologen och även tjänstbarhet A. jag har ju fått ett beslut om att jag har blivit inskriven som jägarplutonsbefäl så jag antar att jag fått den tjänsten :S

asså shit, jag kan inte fatta att det är så få platser kvar. Antingen hade jag en eländig tur, med tanke på att jag valde jägarPB som andraval dessutom, eller så har platserna typ tagit slut för er som mönstrat tidigt. Vad tror ni?

Någon som har någon aning om vad ni vill få för spec. tjänst, dvs. typ prickskytt :baskerPa:+ :uzi lr gruppchef osv.

asså shit, jag kan inte fatta att det är så få platser kvar. Antingen hade jag en eländig tur, med tanke på att jag valde jägarPB som andraval dessutom, eller så har platserna typ tagit slut för er som mönstrat tidigt. Vad tror ni?

Någon som har någon aning om vad ni vill få för spec. tjänst, dvs. typ prickskytt :baskerPa:+ :uzi lr gruppchef osv.

jag förstår egentligen inte mkt :dribble:. men jag mönstrade mkt senare än mina andra polare tycker jag. någon gång i oktober tror jag. men visst betyder det att jag fått en plats om det är så att jag fått beslut om att placeras som jägarPB? jag tycker prickskytt verkar cooolt.. men jag antar att jag inte är ensam om det :P

Någon som har någon aning om vad ni vill få för spec. tjänst, dvs. typ prickskytt :rockon:+ :banana lr gruppchef osv.

jag förstår egentligen inte mkt :D. men jag mönstrade mkt senare än mina andra polare tycker jag. någon gång i oktober tror jag. men visst betyder det att jag fått en plats om det är så att jag fått beslut om att placeras som jägarPB? jag tycker prickskytt verkar cooolt.. men jag antar att jag inte är ensam om det :P

Javisst, det är ju skitcoolt att ligga och frysa som fan, bajsa i påse och att observera att ingenting händer hur länge som helst. Nej jag tycker inte att det är något intressant, då hellre tolkpluton eller bergspluton.

Javisst, det är ju skitcoolt att ligga och frysa som fan, bajsa i påse och att observera att ingenting händer hur länge som helst. Nej jag tycker inte att det är något intressant, då hellre tolkpluton eller bergspluton.

O.T

Justja! Fadern var NJ 83/84, har totalt glömt att fråga honom om dendär biten med bajsa i påse.. Konstigt bara att han inte heller har tagit upp det under alla de gånger vi snackat om hans lumpartid, detta MÅSTE undersökas! :rockon:

Slut O.T

Hur många är det som utbildas till NJ idag?

Halldén

håller me viper att prickskytt hade varit kul, jag tycker det är ganska späännande att ligga och smyga....och JAG VET att det är förjävligt i lumpen men ändå, det ligger en viss spänning i det hela som gör det lite roligare.

håller me viper att prickskytt hade varit kul, jag tycker det är ganska späännande att ligga och smyga....och JAG VET att det är förjävligt i lumpen men ändå, det ligger en viss spänning i det hela som gör det lite roligare.

I slutändan så blir nog vilken tjänst som helst rolig. Som jag förstått av bröder och kompisar som gjort GU eller genomför GU just nu så är det kamratskapen man minns mest och uppskattar :bash:

Får säga att jag på något sätt beundrar de som väljer en tjänst som Norrlandsdragon. Jag menar, det känns som att man kan ha varmare, skönare och torrare.

I vilket fall lär ni bli experter på att leva efter uttrycket "Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder"

/Erik

jo jag ska också dit :) om jag nu inte kommer in som FBJ, men de e ju mindre troligt :)

men men, de ska la bli kul att få klomma till arvidsjaur, dessutom så får man ju åka gratis i dderas lokala skidbacke, o de e ju gött för skibums som mig :D

hallå

jag går i skola i arvisjaur nu, å bor därav i arvidsjaur.

jag kan bara säga att ni inte ska ha för höga förväntningar på arvidsjaurs samhälle:P

backen e väl helt ok, men inget stort:P

//ha de

Kan väl säga i egenskap av tjänstgörande PB som så att ni inte kommer att spendera så mycket tid i samhället... Men någon gång ibland finns det tid att spendera i Prästberget. 4 pister som är helt okej.

Förstår väl nästan det, men hur ofta har man permis då? Man får väl stanna kvar på förbandet om man inte orkar/vill åka hem lr? Då kan man väl åka på helgerna isf...om benen nu står pall efter åtskilliga timmar av ett oändligt antal benövningar av alla de sorters olika slag.

Lugnar det inte överhuvudtaget ner sig någon gång i utbildningen? Jag menar den är ju på 15mån.....

• 2 weeks later...
Tjena har fått besked om att ja ska bli jägarplutonsbefäl mars 2009. är det några fler som ska dit då?

Jajamän har också fått besked om att jag kommit in som jägarplutonbefäl.. Det blir ju spännande, pluggar redan i ajr så är ju van vid platsen i fråga=) Fast man lär väl se mer av skogen än samhället..

undrar om det är någon som vet om det går att få tag på några filmer eller liknande om jägarna? vore nice å se något där uppifrån.. :rolleyes:

Psst, här finns ett fint bildspel. :) "Plutonbefälsskolan Arvidsjaur" http://www.youtube.com/watch?v=vU_aWliUhgE

Inkluderar några forumiter till och med, törs jag nog säga utan att hänga ut dem allt för mycket 0:)

• 2 weeks later...
Tjena har fått besked om att ja ska bli jägarplutonsbefäl mars 2009. är det några fler som ska dit då?

Jag kom in på utbildningen, fick brevet för nån månad sen. 15 månader i världens utkant verkar vara slöseri med tid för de flesta men jag ser faktiskt fram emot det :rodna:

Förra veckan fick jag brev om att jag var antagen till FBJ: s (flygbasjägare) extramönstring. Vet inte vilken jag ska välja, ska jag tacka nej till extramönstringen och låta någon annan få chansen?

Antar att FBJ är en lite tuffare utbildning eftersom de har en extramönstring (jag vill ha det hårt) men 15 månader i norr låter faktiskt lockande ;-), fina logementen, god mat osv och skidor e alltid kul.

Nån som vill/kan hjälpa mig med valet? ;-) Jag har varit inställd på att åka till norrland och lutar åt det hållet atm.

Btw, någon från Stockholmstrakten som ska till hålan*

*Arvidsjaur

Förstår väl nästan det, men hur ofta har man permis då? Man får väl stanna kvar på förbandet om man inte orkar/vill åka hem lr? Då kan man väl åka på helgerna isf...om benen nu står pall efter åtskilliga timmar av ett oändligt antal benövningar av alla de sorters olika slag.

Lugnar det inte överhuvudtaget ner sig någon gång i utbildningen? Jag menar den är ju på 15mån.....

Det lär vara jobbigast i början, de första månaderna. Nya intryck, nya rutiner osv, hård träning och alla e nog inte vana med att ha befäl m.m. Jag tror att det kommer kännas lugnare när man vant sig med tempot och alla har hittat sin plats i gruppen.

Hörde att de som bor söderut, stockholm och ned får flyga hem på permisen, stämmer det?

Jag kom in på utbildningen, fick brevet för nån månad sen. 15 månader i världens utkant verkar vara slöseri med tid för de flesta men jag ser faktiskt fram emot det :rodna:

Förra veckan fick jag brev om att jag var antagen till FBJ: s (flygbasjägare) extramönstring. Vet inte vilken jag ska välja, ska jag tacka nej till extramönstringen och låta någon annan få chansen?

Antar att FBJ är en lite tuffare utbildning eftersom de har en extramönstring (jag vill ha det hårt) men 15 månader i norr låter faktiskt lockande ;-), fina logementen, god mat osv och skidor e alltid kul.

Nån som vill/kan hjälpa mig med valet? ;-) Jag har varit inställd på att åka till norrland och lutar åt det hållet atm.

Btw, någon från Stockholmstrakten som ska till hålan*

*Arvidsjaur

Om du extramönstrar och klarar det så har du antagligen möjlighet att välja mellan FbjS och AJB. Men de var mycket tydliga med att man skulle vara motiverad till 100% för att genomföra EM, känner du att du inte är det så ska du nog hoppa över det.

Jag tror att utbildningen till JägarPB vid AJB är lika ansträngande som den för att bli FBJ, det ena är inte hårdare än det andra. Att man har extramönstring garanterar ju viss kvalitet, men själva utbildningen tror jag inte är jobbigare än den i Arvidsjaur.

jag undrar, ni andra som ska göra jägartjänst vid AJB 2009. hur tränar ni? har något svårt att komma igång ;-).

hoppas att ni kan komma me tips.

Löpträning rekomenderas. spring 10-15 km 3ggr/veckan så borde du vara i form till inryck. Själv tränar jag kickboxning 2-3 ggr/veckan, tyvärr ingen uthållighet ;-) . Jag kommer börja med löpträningen i augusti/september. Det går rätt fort att få upp konditionen om man är motiverad och inte hoppar över pass.

En del föreslår promenad/småjogg med ryggsäck 15-30kg, backträning m m. Själv vill jag ha det enkelt annars skiter det sig :rodna: . Kombinera löpningen med 1-2 pass i gymmet & träna mage, rygg, biceps, triceps. Man får inte bara muskler o uthållighet, man får en fin kropp ^^

Jag kommer rycka in som Jägarplutonbefäl vid Arméns Jägarbataljon I19 i mars 2009 :mellow:

Har hört att det skall vara en infohelg i maj 2009 för alla jägarsoldater som rycker in i augusti 2009, men då jag rycker in redan i mars så kommer jag redan att vara på regementet under infohelgen.

Hur är det med alla jägarplutonbefälen, kommer de också ha en infohelg före inryck? Isåfall när brukar den hållas?

Placerade din fråga här istället för i en separat tråd. Rokare BG