Crown Posted December 14, 2007 Report Posted December 14, 2007 Sitter nu och ska fylla i extramönstringpapprerna till Stridsbåtförare och ska välja önskat intryckningsår. Beroende på vad jag väljer hamnar jag antingen på Marinbasen eller Amf 1. Vad finns det för stora skillnader inom utbildning och regemente mellan Marinbasen och Amf 1? Vilket regemente skulle ni föredra och varför? Övrig fakta som kan hjälpa mig välja? Tack på förhand Quote
Anzo Posted December 14, 2007 Report Posted December 14, 2007 Hej Crown! Jobbar som Skolinformatör åt Försvarsmakten, och har även gjort min värnplikt på Amf 1 (Och sett marinbasens verksamhet också för den delen) Skillnaderna mellan Stridsbåtsförare på Amf 1 och på Marinbasen här helt olika. På Amf 1 används den för att förflytta stridande trupp till olika öar i skärgården, medan stridsbåtarna på MarinB inte har samma uppgift. Om du söker till Amf 1 kommer du bli Amfibieuttagen dvs du måste klara de högre kraven på mönstringen samt vara beredd på en tuffare utbildning. Du kommer i första hand vara Amfibesoldat och med det menas att du måste klara samma övningar som tex Amfibieskytte. Övning Amfibie, snabbmarsch och stridshinderbana är de tyngsta momenten. Jag skulle rekommendera Amf 1, men då ska du verkligen vara motiverad eftersom stridsbåtsförare på Amf 1 är en av de tuffare tjänsterna på regementet, rent psykiskt. Långa dagar med mycket teori, körning av båt och därtill navigeringen för morgondagen som oftast slutar långt in på småtimmarna om nätterna. Nu svävade jag kanske iväg, men hellre mer info än för lite. Fråga gärna mer så ska jag försöka svara! // Andreas Mikheel, Skolinformatör Quote
Hamberg Posted December 15, 2007 Report Posted December 15, 2007 Jag gjorde min GSU i Karlskrona ute på en ö strax utanför Marinbasen och vi fick oftast åka stridsbåt ut dit. Jag vet inte riktigt vad stridsbåtförarna hade för övriga uppgifter men schemat verkade inte allt för fullspäckat och deras tillvaro verkade rätt dräglig. Som Anzo skrev är stridsbåtförarna på Amf1 i första hand amfibiesoldater, det är du inte på Marinbasen. Det fina med att ligga i Karlskrona är att om du är stridsbåtförare så är ni tre på båten, två förare (en turas om att navigera) och en mekaniker. Kör du på Amf1 så har ni alltid ett befäl med i båten. Därför kan det nog kännas friare i Karlskrona. Jag tror dock sträckorna dom i kör Karlskrona inte är speciellt långa och andra sidan. Generellt så verkar stridsbåtförarna på Berga ha det mer strukturerat, ordnat, mindre frihet och generellt mycket mer krävande. I övrigt tycker jag Marinbasen är ett bättre regemente. Maten är oerhört mycket bättre, det ligger finare närmare vattnet, Marinbasen ligger inne i stan Karlskrona så man går fram och tillbaka. Du får även ligga Flottan vilket enligt mig smäller lite högre, men det är väl högst individuellt. ;) I Berga så måste du åka buss och pendeltåg för att komma in till stan, då är du förvisso i Stockholm annars finns bara Västerhaninge centrum med någon Icabutik och några pizzerior. Enda anledningen till att jag föredrar Berga är att det är mycket närmare hem vilket slår hål på samtliga argument som talar för Marinbasen. Nu innan kanske det inte känns som avståndet är en avgörande faktor men det lovar jag att det definitivt kommer vara när du rycker in. I Karlskrona hade jag 7,5 timmar hem med buss vilket gjorde jag var hemma kring 2230 på fredagkvällar sen gick bussen kl 15 på söndagkvällar. Helgen bestod i princip av lördagen. Nu tar det mig ungefär en timme hem så jag är hemma kring 16 på fredag och jag kan åka måndagmorgon till Berga. Nu vet jag ju inte vart du bor men det är helt klart värt att ta hänsyn till. För att sammanfatta en kanske högst personlig åsikt, Marinbasen är bättre på de flesta plan som regemente och enda fördelen med Amf1 är närheten till Stockholm. Sen är det upp dig om du lockas av tanken som amfibiesoldat eller inte. Quote
johanp Posted December 15, 2007 Report Posted December 15, 2007 det ligger finare närmare vattnet, Marinbasen ligger inne i stan Karlskrona så man går fram och tillbaka. Avståndet till vattnet kan ju inte skilja i mer än tiotalet meter... Berga har ju max 500m från vaktkuren(det som är längst från vatten på regementet) till havet. I Berga så måste du åka buss och pendeltåg för att komma in till stan, då är du förvisso i Stockholm annars finns bara Västerhaninge centrum med någon Icabutik och några pizzerior. Karlskrona är ju inte direkt en jättestor stad heller, lägg till nån glassbar och en minigalleria till västerhaninge centrum så är man hyffsat nära sanningen.. Quote
G.. Posted December 15, 2007 Report Posted December 15, 2007 Jag gör själv lumpen på Amf1 som amfibiesoldat (dock inte på strb-komp utan amfsk-komp) och jag kan bara rekomendera den utbildningen. Tung och givande utbildning. Duktiga och motiverade befäl samt motiverade kamrater. Och tjänsten som båtförare på Amf1 är nog en av de mest eftertrakade tjänsterna i hela FM och ni ska även klara amfibiekraven så det betyder att ni kommer få en tjänst som både är tung fysiskt och psykiskt. Samt ett mycket bra civiltmeritvärde i from av div båtförar cert. Så lycka till och sök till Amf1 Quote
Crown Posted December 15, 2007 Author Report Posted December 15, 2007 Tack för alla svar, varit mycket givande för mitt beslut. Sökte Amfibieplutonsbefäl på mönstringen så amfibie är verkligen något som lockar mig, och letar efter en varierande och utmanande tjänst. Trots att Marinbasen har sina fördelar kommer jag skriva Amf 1 på ansökan som önskat regemente då utbildningen där verkar vara mer i min stil. Låt inte diskussionerna ta slut bara för jag bestämt mig. Fler undrar säkert samma sak, och personligen ser jag gärna lite mer berättelser från Amf 1 Tack igen. Quote
Guest Sandström Posted December 15, 2007 Report Posted December 15, 2007 Icke att förglömma är att (om jag inte missminner mig helt) Säkerhetskompani Sjö i Göteborg ocks utbildar båtchefer med förare. Den tjänsten borde kunna utmana amfibieutbildningen tror jag... Plus att du får en fin hatt :P Quote
johanp Posted December 15, 2007 Report Posted December 15, 2007 (edited) Icke att förglömma är att (om jag inte missminner mig helt) Säkerhetskompani Sjö i Göteborg ocks utbildar båtchefer med förare. Den tjänsten borde kunna utmana amfibieutbildningen tror jag... Plus att du får en fin hatt :P De har väl gbåt och gamla stridsbåten (90E)? Edited December 15, 2007 by johanp Quote
navyseal Posted December 15, 2007 Report Posted December 15, 2007 Förra hösten vara jag nere på Amf 4 och då låg det alla fall några Strb90H i hamnen. Angående val mellan Amf 1 och Marinbasen Karlskrona skulle jag välja Amf 1 för bästa stridsbåtsutbildning. Visst, du lär dig köra den på bägge regementen, men på Amf 1 får du använda den i stridande verksamhet. Tror inte det är så mycket sånt i flottan. Sen får du en hårdare fysisk utbildning på Amf 1. Quote
Beafer Posted December 16, 2007 Report Posted December 16, 2007 De har väl gbåt och gamla stridsbåten (90E)? Strb90E är under avveckling. Säkkomp Sjö använder G-båt och Strb90H, men utbildades även på Strb90E i våras eftersom Helgebåtarna hade körförbud. Källa: Plutch Båtpluton, MarinB i våras. Quote
Anzo Posted December 16, 2007 Report Posted December 16, 2007 Stridsbåtarna på gamla Amf 4 används av amfibiesoldaterna i Bevakningsbåtskomp. Där har vi Minpluton och Bordningsstyrkan. Flottisterna såg vi aldrig köra runt i Strb90H (Jag gjorde vpl 06 på Bordning). Strb90 båtarna tillhör Amf 1. Quote
Beafer Posted December 16, 2007 Report Posted December 16, 2007 @ Anzo. Säkkomp hade väl inte flyttat till Göteborg 06? Det hände väl först i våras? Quote
Recommended Posts