Crown Posted December 14, 2007 Report Posted December 14, 2007 Sitter nu och ska fylla i extramönstringpapprerna till Stridsbåtförare och ska välja önskat intryckningsår. Beroende på vad jag väljer hamnar jag antingen på Marinbasen eller Amf 1. Vad finns det för stora skillnader inom utbildning och regemente mellan Marinbasen och Amf 1? Vilket regemente skulle ni föredra och varför? Övrig fakta som kan hjälpa mig välja? Tack på förhand Quote
Anzo Posted December 14, 2007 Report Posted December 14, 2007 Hej Crown! Jobbar som Skolinformatör åt Försvarsmakten, och har även gjort min värnplikt på Amf 1 (Och sett marinbasens verksamhet också för den delen) Skillnaderna mellan Stridsbåtsförare på Amf 1 och på Marinbasen här helt olika. På Amf 1 används den för att förflytta stridande trupp till olika öar i skärgården, medan stridsbåtarna på MarinB inte har samma uppgift. Om du söker till Amf 1 kommer du bli Amfibieuttagen dvs du måste klara de högre kraven på mönstringen samt vara beredd på en tuffare utbildning. Du kommer i första hand vara Amfibesoldat och med det menas att du måste klara samma övningar som tex Amfibieskytte. Övning Amfibie, snabbmarsch och stridshinderbana är de tyngsta momenten. Jag skulle rekommendera Amf 1, men då ska du verkligen vara motiverad eftersom stridsbåtsförare på Amf 1 är en av de tuffare tjänsterna på regementet, rent psykiskt. Långa dagar med mycket teori, körning av båt och därtill navigeringen för morgondagen som oftast slutar långt in på småtimmarna om nätterna. Nu svävade jag kanske iväg, men hellre mer info än för lite. Fråga gärna mer så ska jag försöka svara! // Andreas Mikheel, Skolinformatör Quote