Jump to content

Fältjacka m/90 TR eller Fältjacka m/90 Öken

I22 Vargen

Recommended Posts

Hepp,

Någon som har info om några speciella funktioner på Försvarets M90K Vindjacka!? alltså den med huva.. gärna bilder etc.

Har endast sett den på bild (Tradera), verkar som om man kan knäppa en rem emellan benen från bak till fram för att få jackan att sitta fast i blåst etc !?

Dragkedja under armhålen....nät innanför!?

Fodrad!?

Innerficka / fickor?

4 fickor, 2 på ärmarna 2 på fronten, eller finns det en stor ficka bak också!?

Kan man rulla in huvan och knäppa,liknande som på regnställ 90 !?

Dragsko i midjan á la smock, som setts på varrianter som finns lite överallt, Terräng m,m!?

All fakta av intresse..

:)

Hepp,

Någon som har info om några speciella funktioner på Försvarets M90K Vindjacka!? alltså den med huva.. gärna bilder etc.

Har endast sett den på bild (Tradera), verkar som om man kan knäppa en rem emellan benen från bak till fram för att få jackan att sitta fast i blåst etc !?

Dragkedja under armhålen....nät innanför!?

Fodrad!?

Innerficka / fickor?

4 fickor, 2 på ärmarna 2 på fronten, eller finns det en stor ficka bak också!?

Kan man rulla in huvan och knäppa,liknande som på regnställ 90 !?

Dragsko i midjan á la smock, som setts på varrianter som finns lite överallt, Terräng m,m!?

All fakta av intresse..

:Malaj:

Med Smocken antar jag att du menar A- dyk ,sen finns ju varianten som säljs av TAIGA som är den populära jackan bland folk i FM.

All info om den hittar du på TAIGA:s hemsida

Eller så kan man kolla på Scandinavian special projects hemsida,

eftersom man inte kan kika på de militära plaggen på TAIGA:s hemsida.. (iaf. inte jag, säkert fler som inte kan)

Dock, så återfinns endast fjs 02 som civil utförande på länken ovan.. (Forrest jacka och byxa)..

Nu ska alla läsa vad trådskaparen skriver.

Denne är på jakt efter info om Fältjacka M/90 TK (som jag tror den rätta benämningen är, betydande 90 Tropik Kaki). Den är RU och bärs i Affe. Det är alltså inte någon Arctic- eller Taiga-jacka.

Jag har bara sett den på bild och i verkligeheten liggande i en säck så det är ingen idé att fråga mig.

/K

Edit: På mil.se så står den som Ökenuniform M/90K.

Jag tror att han menar denna "Fäljkacka Tropik Kaki" som är en del av tropikuniformssystemet (öken).

Jackan är ett förstärkningsplagg som finns inom tropiktropikuniformssystemet men dock bara i "ökenutförande", då det i ökenområden kan vara ganska bistra förhållanden ibland i gämförelse med i jungelmiljö.

fs09-v522-bild6.jpg

Edit: Aaaaaaaa....Krook slog mig när jag leta bild,,pucko tvåa.

Edited by 3924

Det ser ut som det är en trådförstärkning i luvan på andra bilder jag har.

Jackan som 3924 och jag lagt upp är nog en tidig modell då den är enfärgad på axlarna.

Nuvarande modeller har även kamomönstring där.

des03ad8.jpg

Närbild på luva

49644519280365dj7.jpg

Luvan kan rullas men inte som på regnstället.

ak5daimpointkc7.th.jpg

Korrekt benämning är nog numera tillochmed Fältjacka M/90 TRBE

Har endast sett den på bild (Tradera), verkar som om man kan knäppa en rem emellan benen från bak till fram för att få jackan att sitta fast i blåst etc !? Japp

Dragkedja under armhålen....nät innanför!? Nej

Fodrad!? Nej

Innerficka / fickor? Nej

4 fickor, 2 på ärmarna 2 på fronten, eller finns det en stor ficka bak också!? En på vardera arm, två stora bröstfickor och två fickor ner mot midjan

Kan man rulla in huvan och knäppa,liknande som på regnställ 90 !? Går att rulla ihop till bra krage, men ej vika in som på regnstället

Dragsko i midjan á la smock, som setts på varrianter som finns lite överallt, Terräng m,m!? Japp

Är det en tråd på huvans framsida som håller den styv? Ser ut som det. Japp

Edited by Kiowa