Rokare Posted December 21, 2007 Report Posted December 21, 2007 Jo då, Von B träffade jag långt innan dig, och det är inte helt osannolikt att den gode E04 gjorde det också.. Men så hade ni där nere ju inget Mytanche att krypa över, Southern field att åla över oxdjup att simma i eller för den delen Nyvarps lada att springa förbi.. Kungsholmen och Rosenholm var ju alltid lite.. efter.. EvaNej och Beduine har dock inget mot Tjockisen på ATV.. han äger.. Vi kan väl lugnt konstatera att efter mitten på 90-talet vart det inte vidare hårt längre.... På min tid var han till höger befäl och han till vänster soldat! Nu för tiden så är ju han till höger från Sensitivitetskommisionen och han till vänster Befäl... The actions of Rokare, the Slusk and EO4 may serve as an example that the importance of machoness decreases over time.... Quote
navyseal Posted December 21, 2007 Report Posted December 21, 2007 (edited) Att bero på Bediun, fínns den mytomspunne XXXX XXXX kvar på Amf 1? Kommer bara ihåg att jag mötte honom på KA1 i mitten/början av nittiotalet då en släktning gjorde värnplikten på KJS, KA1. Vi nöjer oss med att konstatera att smeknamnet finns och diskuterar inte vidare om personen eller dennes sysslor idag. Rokare/BG Edited December 21, 2007 by Rokare Quote
G.. Posted December 21, 2007 Report Posted December 21, 2007 hört ryktas om att man under årets baskermarsch fick sova innan vården.. och att det blivit mindre sträckor, samt kortare återmarsch? kan någon bekräfta/dementera!? Och detta har ingenting att göra med att framhäva/förringa någon.. det är enbart frågor Övningen har kortats ner med ca en dag, mot tidigare pga av att det gick som det gick när förra övn Amf gick av stapeln. Men gick ej hela övning amf fick bryta pga av feber och infektion i kroppen Så vet inte hur det exakt ligger till. Quote
PBGRK 0506 Posted December 21, 2007 Report Posted December 21, 2007 okej, det verkar lite konstigt.. "gick som det gick" berodde som, tidigare trådar nämnt om ämnet på saltbrist.. Känns tråkigt att en sådan klassisk övning även den blivit av med mycket som gjorde övningen unik! Kan tänka mig att ni alla skulle velat gå samma övning (4 dygn) som brukligt är! Quote
LHM Posted December 22, 2007 Report Posted December 22, 2007 Måste tillägga att min morsa som hörde kompanichefens genomgång av övningen efteråt tyckte det lät som en ganska trevlig liten campingvecka. Vi hade ju fått sova 4h i vindskydd och gått si och så många mil. Quote
loutre Posted December 22, 2007 Report Posted December 22, 2007 Måste tillägga att min morsa som hörde kompanichefens genomgång av övningen efteråt tyckte det lät som en ganska trevlig liten campingvecka. Vi hade ju fått sova 4h i vindskydd och gått si och så många mil. vi fick sova 1 timme i vindskydd och sen att den ska ha blivit kortare stämmer väl inte, den var såvitt jag vet nästan 4 dygn, från måndag morgon till sen torsdag kväll, 87 timmar för oss, men det kanske är kortare, vad vet jag? Quote
SpetnaZ Posted December 22, 2007 Report Posted December 22, 2007 Nu när ni har gjort övningen, har ni fått någe märke och hur ser det ut? Quote
LHM Posted December 22, 2007 Report Posted December 22, 2007 Vår övning bröts inte förrän på lördag kl 14, då all vård var klar. Alltså ca 130h. Nej, så vitt jag vet är ingen godkänd på stridshinderbanan än, men tygmärket kommer att vara i ungefär samma form och storlek som KJ:s treudd, men med torleif istället. Någon har sagt att det är i guld också men det är jag inte 100 på. Quote
loutre Posted December 22, 2007 Report Posted December 22, 2007 Vår övning bröts inte förrän på lördag kl 14, då all vård var klar. Alltså ca 130h. Nej, så vitt jag vet är ingen godkänd på stridshinderbanan än, men tygmärket kommer att vara i ungefär samma form och storlek som KJ:s treudd, men med torleif istället. Någon har sagt att det är i guld också men det är jag inte 100 på. nej, det gjorde den inte heller för oss, i vårt fall lördag kl 16.00 men det var ju i stort sett på torsdagen den avslutades, fredagen var ju anhörigdag och så Quote
Göta Lejon Posted December 22, 2007 Report Posted December 22, 2007 Vår övning bröts inte förrän på lördag kl 14, då all vård var klar. Alltså ca 130h. Nej, så vitt jag vet är ingen godkänd på stridshinderbanan än, men tygmärket kommer att vara i ungefär samma form och storlek som KJ:s treudd, men med torleif istället. Någon har sagt att det är i guld också men det är jag inte 100 på. Utb.tecken för m/90 kommer att bli ungefär (som du skriver) samma gröna ellips som utb.tecken kj men med en torleif. Det kommer också att finnas ett utb.tecken för m/48-87, utseendet blir (enligt uppgift) "en guldfärgad torleif i någon form". Quote
Amfibieslusken Posted December 22, 2007 Report Posted December 22, 2007 Blir att höra av sig till Amf1 och fråga om de kan skicka ett. Quote
Dass Posted December 28, 2007 Author Report Posted December 28, 2007 "upphöjt till 13". Tsss. Vi fick stiga upp en halvtimme innan vi gick och lade oss när UBK´n började, käka en näve kallt gift till frukost och sen marschera till från Karlskrona till Kiruna och tillbaka, eller tills fötterna var nedslitna till knäskålarna och vi grät blod (om vi inte hade förblött på vägen) av utmattning. Beduin? EvaNej?? Du har visst inte träffat Von.B. rena barnleken om du frågar mig, vilken tonåring som helst klarar det där. inte nog med att vi fick göra allt det där du gjorde, vi fick även istället för att paddla med G- båten så fick vi ta den på axeln och simma med den! och inte fan fick vi ut någon liten Ra 180 eller sånt trams, vi fick ut stridsledninghytten som en person fick ta på ryggen! och dessa två exempel är bara några av om lätta sakerna vi fick göra, dom riktigt tuffa svor vi "amfibie- eden" på att inte berätta. du dick en mes övning amfibie om du frågar mig Quote
SpetnaZ Posted January 11, 2008 Report Posted January 11, 2008 http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=3858 årets Övning Amf. Quote
Gorg Posted January 11, 2008 Report Posted January 11, 2008 Finns det någon officiell info från Amf1 angående utbildningsmärket och varför det togs fram? Har sagt det i en annan tråd men jag tycker det är alldelles för mycket utbildningstecken nuförtiden som inte skiljer sig från övriga, varför inte ha en amfibiebåge som förbandsutbildningstecken eller göra om baskern till det. AJB nöjer sig inte heller med en båge nuförtiden, fjs har fallskärmsutbildning i utbildningen men annars verkar alla jägare/infanteri utbildningar vara rätt identiska i Sverige men enda skillnaden att dom sker på olika platser och alla med egna märken. Jag tycker detta är jäkligt synd eftersom det känns som man nu ska ha en utbildningstecken på bra bäddning. Respekten för utbildningar med specialutbildningar sänks när alla ska ha ett. Att dom olika förband riktar in sig strid i olika miljöer håller inte med en värnpliktsarmé där utbildningstiden är begränsad och dom olika jägar och nu amfibie utbildningar endast visar att fys kraven är snäppet högre. Då kan man ett idrottsmärke i olika valörer istället, sålänge som soldaten fortfarande inte kan mer vapen/signalsystem gentemot andra förband. Andra åsikter på detta välkommnas varmt, särskilt bland ni som nu genomgått jägar/amfibie utbildning i närtid vilket jag själv inte har. Quote
J_Hedin Posted January 11, 2008 Report Posted January 11, 2008 Nej, så vitt jag vet är ingen godkänd på stridshinderbanan än, men tygmärket kommer att vara i ungefär samma form och storlek som KJ:s treudd, men med torleif istället. Angående StrHB där har du fel serru;) Quote
Krook Posted January 11, 2008 Report Posted January 11, 2008 Den här tråden handlar om övning Amfibie, inte om utbildningstecken i gemen varvid alla uppmanas att INTE hörsamma Gorgs uppmaning till dialog om dessa. Det finns dedikerade utbildningsteckenstrådar för det. /Krook Blågul Quote
bartil Posted January 12, 2008 Report Posted January 12, 2008 http://www.arton.nu/visa_artikel.php?id=22...852320e5a7ddc17 Jag har nu tagit bort spoilern och uppmanar återigen folk att hålla sig till ämnet! //Krook Blågul Quote
Recommended Posts