Jump to content

Värmepump luft/luft

Proto

Recommended Posts

Jepp..

Haft en i snart 3 år (tror jag)

Fungerar för min del (1,5 plans på 136 kvm) nästintill klockrent.

Innersta runmmen på ovanvåningen kan ibland nli lite kalla men inga större problem.

Om jag hade gått på vad jag tänkt (stärre pump med 2 inner enheter) så tror jag att jag hade lsuppit detta men nu lyssnade jag till säljaren :rolleyes:

Har minskat förbrukningen (fick en kreditering på sista elräkningen på 800 spänn) från ca 21 000 öfrsta året till beräknad 17 000 i år.

MEN.. den största fördelen är att komforttemperaturen har gått upå. Vi har en "mjukare" värme i hela huset utan de väldigt heta zonerna som fanns innan.

Vi funderar på att byta i vårt fritidshus. De grannar i området som gjort det visar upp idel glada miner. Som Maverick säger, elförbrukningen går ner, och det blir en skönare värme.

Enda nackdelen som jag hört är att du kan få problem med värmen vid lägre temperaturer än -20 C.

Men vid de få tillfällena, beroende på var i landet man bor, (om det nu stämmer för alla värmepumpar) kan man väl köra med värmeelement och/eller -fläkt som du pluggar in i ett eluttag.

Dessutom har du en positiv extrafunktion i dom flesta VP att du kan köra dom baklänges på sommaren och få lite behaglig kyla. Drar såklart ström det också, men den vi har här på jobbet kan man välja läge avfuktning också och det räcker faktiskt långt under sommaren att bara få bort det klibbiga ur luften. Torr luft känns svalare än fuktig.

Verkar lovande, har själv ca 135kvm fördelat på 1.1/2 plan. Bonusen är ju som det nämns kyl möjligheten, sommaren 06 var inte rolig med innetemp på över +30C vid läggdags..

Om övervåningen blir lite svalare gör inget, där har vi sovrummen och har det helst svalt där.

En förbrukning på 11-12000kw hade varit trevligt, låg på dryga 19000kw i fjor, men då eldade vi nästan inget i kamin. All ork gick åt till barna. Nu skall det sägas att jag värmde upp garaget på 35kmv i tillägg med denna strömförbrukning och vi använde mindre en 1/2 famn med ved i samma period.

Vilka fabrikat på pumparna använder ni?

Verkar lovande, har själv ca 135kvm fördelat på 1.1/2 plan. Bonusen är ju som det nämns kyl möjligheten, sommaren 06 var inte rolig med innetemp på över +30C vid läggdags..

Om övervåningen blir lite svalare gör inget, där har vi sovrummen och har det helst svalt där.

En förbrukning på 11-12000kw hade varit trevligt, låg på dryga 19000kw i fjor, men då eldade vi nästan inget i kamin. All ork gick åt till barna. Nu skall det sägas att jag värmde upp garaget på 35kmv i tillägg med denna strömförbrukning och vi använde mindre en 1/2 famn med ved i samma period.

Vilka fabrikat på pumparna använder ni?

Kör panasonic vilken har fungerat alldeles utmärkt.

Dock har de sjunkit drastiskt i priserna.

Jag TYCKER att man skall hålla sig till de kända märkena då de står för kvalitet och framförallt säkerhet avseende delar med mera.

Köp du en värmepump.. Ang vilket märke så titta på vad som finns i dem. Oftast sitter det samma grejor i dyra märket som i det billigare alternativet. De flesta tillverkare har samma pump under 2 alt tre namn. Detta för att maximera försäljningen.. Ved är fortfarande det billigaste alternativet och har du en vedkamin kan du med fördel fortsätta att elda i den. Nattetid och när du inte är hemma går så värmepumpen in. Du kan även göra så att du sparar vedeldandet tills det blir riktigt kallt. Värmepumpen ger då inte så bra utbyte och besparingen är marginell. Går det under -15 så elda defenitivt med ved.

Själv har jag ett ganska stort hus (260m2+115m2 källare) som jag värmer med ved. Till detta har jag en liten värmepump på 5 kw som jag använder när jag är borta, för att ha grundvärme, och för att hjälpa till då jag känner mig lat.. Ett plus med värmepumpen är att jag tycker det blir mindre städning (har dock förbättrat filtret)

Sitter också i samma sits och snackade därför med ett antal VVS-pöjkar.... samtliga förordade Frånluftsanläggning före luft/luft... helt och hållet hållbarhetsskäl, tydligen slist luft/luft mycket (mer) när de körs som AC under de varma månaderna. Kolla rundor lite mera och ta gärna en titt på frånluftsanläggning... min kostar ~30.000:- och kan då antingen köras in i befintligt värmessystem (element) eller ledas ner till golvvärme. Frånluftsanläggning är en luft/vatten anläggning.

VVS folket är väl också lite aviga till luft/luft om man har lite större hus eller lite kinkig planlösning. Mitt hus är en gammal skånsk länga från 1898 på 160kvm och i mitt hus var det mer eller mindre omöjligt att få någon vettig verkningsgrad på en luft/luft-anläggning. Med en frånluftsanläggning kan du elda i kamin samtidigt, anläggningen tar nytta av detta. Min oömme broder har dock en vanlig luft/vatten (Schtubel!?!?) och dess datoriserade hjärna får nippran om brodern myseldar i kaminen.

Sitter också i samma sits och snackade därför med ett antal VVS-pöjkar.... samtliga förordade Frånluftsanläggning före luft/luft... helt och hållet hållbarhetsskäl, tydligen slist luft/luft mycket (mer) när de körs som AC under de varma månaderna. Kolla rundor lite mera och ta gärna en titt på frånluftsanläggning... min kostar ~30.000:- och kan då antingen köras in i befintligt värmessystem (element) eller ledas ner till golvvärme. Frånluftsanläggning är en luft/vatten anläggning.

VVS folket är väl också lite aviga till luft/luft om man har lite större hus eller lite kinkig planlösning. Mitt hus är en gammal skånsk länga från 1898 på 160kvm och i mitt hus var det mer eller mindre omöjligt att få någon vettig verkningsgrad på en luft/luft-anläggning. Med en frånluftsanläggning kan du elda i kamin samtidigt, anläggningen tar nytta av detta. Min oömme broder har dock en vanlig luft/vatten (Schtubel!?!?) och dess datoriserade hjärna får nippran om brodern myseldar i kaminen.

Kan bara säga att jag har samma erfarenhet som din bror om luft/vatten lösningen. Inte jag som råkat ut för det, men jag fick klagomålen då jag fanns på plats och jobbade i företaget som sålt husen. Hjälpte inte mkt att förklara att jag är ekonom och inte har en susning om hur dessa aggregat funkade..

Jag tackar samtliga för hjälpen, blir luft/luft då det är enklast och billigast. Funkar det dårlig flyttar jag grejorna till garaget som har en enkel planlösning och där +15C är mer än jag egentligen behöver;-)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...