Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Just fått en ny kniv!

Min absoluta favoritkniv sedan typ 10 år... aldrig haft en, aldrig pillat på en, tills nu, kom på posten!

http://128.241.187.216/emr.html min modell är CQC6

Detta är inte bilden på just min, men det är samma modell, div. små kosmetiska skillnader, de är ju handgjorda :)

Jag kan inte uttrycka hur förbannat glad jag är :) :) ):)

Edited by 2Sharp
Posted
Just fått en ny kniv!

Min absoluta favoritkniv sedan typ 10 år... aldrig haft en, aldrig pillat på en, tills nu, kom på posten!

22944885NqQLPoynEi_ph.jpg

Detta är inte bilden på just min, men det är samma modell, div. små kosmetiska skillnader, de är ju handgjorda :)

Jag kan inte uttrycka hur förbannat glad jag är  :)  )<!--emo&:)-->navy2.gif.webp<!--endemo-->  :)

Neeeeeeej kan ju inte se bilden ju.... :(

Posted
Just fått en ny kniv!

22944885NqQLPoynEi_ph.jpg

Jag kan inte uttrycka hur förbannat glad jag är  :)  )<!--emo&:)-->navy2.gif.webp<!--endemo-->  :)

Ser mkt trevlig ut!! :)

Vad är det för modell?? *knivnovisen BJK*

Och hur mkt får man lägga ut för en sådan trevlig tingest? *nyfis*

Posted

Uj, jag och bilder...

En annan länk, min modell heter CQC-6 : http://128.241.187.216/emr.html står lite info där också :)

Du borde vara avis softfeel, den är enormt snygg!

BJK, kika på länken, där finns lite info :) jag fick den lätt beg. och till ett mycket bra pris, dorraln ligger ju rätt lågt för tillfället, betalde strax under 8K. För ett halvår sedan hade jag fått betala ca 12-13K.

SKITnöjd :)

Posted

För en som mest använder morakniv, vad är det som gör den så speciell att den är värd flera tusen kronor?

Posted
För en som mest använder morakniv, vad är det som gör den så speciell att den är värd flera tusen kronor?

Design, material/utförande, samlarvärde...

Posted
Uj, jag och bilder...

En annan länk, min modell heter CQC-6 : http://128.241.187.216/emr.html står lite info där också :)

Du borde vara avis softfeel, den är enormt snygg!

BJK, kika på länken, där finns lite info :) jag fick den lätt beg. och till ett mycket bra pris, dorraln ligger ju rätt lågt för tillfället, betalde strax under 8K. För ett halvår sedan hade jag fått betala ca 12-13K.

SKITnöjd :)

Jag gratulerar och gläds med dig! :) Emerson CQC6 är den snyggaste fällkniv som någonsin gjorts och dess kvalité lär vara extremt svår att överträffa. Dessutom så är den en riktig klassiker, legend och pionjär inom området. Tänker du använda kniven, och i så fall till vad, eller ska du "finförvara" den?

Posted

Kunde inte sagt det bättre själv :)

Den skall användas, den hamnar i fickan för vad som dyker upp, "buy'em to use'em" :)

Skitnice kvalité, grym passform och ligger glockrent i handen, väldigt smidig utan att vara pyttig/svårhanterlig :)

Hur nöjd som helst!

Posted
Den skall användas, den hamnar i fickan för vad som dyker upp, "buy'em to use'em" :)

Helt rätt inställning! Jag var lite rädd för att du bara skulle ha den i hyllan. Det är enbart genom att använda en kniv som man kan få en korrekt bild av den, och i fallet med en kniv av det slaget som du köpt, verkligen förstå hur underbar den är.

Posted

Hmmm, ibland när jag läser dina inlägg tror jag att jag är schizofren och postar under ett annat nick.. :)

Håller med till 100% jag jobbar hårt på att sälja av de "hyllvärmare" jag har, jag har alltid tänkt att de knivar jag köper skall vara bruksknivar, även om jag väljer att inte använda den, oftast pga platsbrist, man kan inte ha hur många knivar som helst! inte ens i mina blåbyxor :)

Dock så säljs nu de flesta av till förmån för de knivar jag verkligen vill ha :)

En Strider slidkniv står högt på inköpslistan!

Posted

Tacka vet jag Mora 2000...där köper man en ny om man tappar den eller råkar ha sönder den...i ditt fall hade jag gråtit blod och funderat på hur jag skulle kunna ta mitt liv nu när kniven e borta ;)

Men den e snygg..Grattis B)

/JOR

Posted

Jag tappar sällan saker! ta i trä... :)

Jag tänker nog mer på hur jag stoppar undan grejor som är mer värda för mig, tappat en st kniv som jag värdesatte, straffade mig med att inte köpa nå'n likadan ny... ficxk dock en av en polare några år senare :)

Posted
Tacka vet jag Mora 2000...där köper man en ny om man tappar den eller råkar ha sönder den...i ditt fall hade jag gråtit blod och funderat på hur jag skulle kunna ta mitt liv nu när kniven e borta ;)

Det är en viss skillnad mellan Mora 2000 och Emerson CQC6 vad gäller deras kvalitet. Ibland vill man dessutom verkligen ha oddsen på sin sida vad gäller knivens hållbarhet, då en trasig kniv vid fel tillfälle kan medföra att man förlorar livet.

Att acceptera att man slarvar bort knivar, eller annat för den delen, lär in ett dåligt beteende. En dyr kniv ökar sannolikheten att du verkligen bryr dig om var kniven är, vilket i en nödsituation ökar sannolikheten för att du har tillgång till din kniv. Det är inte alltid du har en butik i närheten till vilken du kan springa för att köpa en ny kniv. Tänk om försvaret införde extremt billiga och dåliga automatkarbiner med argumentet att det då inte gör något om soldaterna tappar bort dem eller har sönder dem, för det är bara att köpa en ny i så fall...

:)

Posted

LOL, glockren kommentar om Ak'n :blink:

Det är roligare med utrustning som har lite mer "själ" än en Mora.. Mora är som blondiner, det finns många av dem, man har sett dem förr, de har ingen personlighet och man borde skaffa nå't annat....

j/k...

Posted (edited)

2Sharp:

Ett tips för att inte tappa bort din lilla älskling kan vara att införskaffa en nyckelkedja eller dyl. så att den inte fösvinner allt för lätt.

Edited by softfeel
Posted
2Sharp:

Ett tips för att inte tappa bort din lilla älskling kan vara att införskaffa en nyckelkedja eller dyl. så att den inte fösvinner allt för lätt.

Nu är jag förvirrad, pratar du om nyckelkedja till kniven eller till blondinen? :blink:

Posted

LOL, blondinen vill man ju inte tappa bort, det får bli koppel till henne, *grrr*

Jag har aldrig gillat tåtar högt och lågt, än så länge har det funkat, clips på knivar funkar bättre än man tror.

Såvida man inte gör nå't xtremt som innebär 180 grader eller vatten/höjd då.

Posted (edited)
2Sharp:

Nu är jag förvirrad, pratar du om nyckelkedja till kniven eller till blondinen? :blink:

Det beror på vilken av dem 2Sharp är minst angelägen om att tappa bort, det verkar som om det blir en nyckelkedja till kniven.

Edit: F*n också, 2Sharp har redan svarat.

Edited by softfeel
Posted

Har du någon aning om vilka skillnader det är mellan CQC6 och CQC7? Jag har funderat en hel del på att köpa någon av Mini CQC-7B BTS [1], CQC-7B-BTS [2], Mini CQC-7B SFS [3] eller CQC-7B SFS [4]. Jag är även intresserad av customvarianterna av nämnda knivar och om man på [5] tittar på alla knivarna utom den understa, så förstår man ungefär vad jag är ute efter. Är dock lite kluven inför Damascusblad.

[1] http://www.emersonknives.com/Mini_cqc7b_SF_GH.html

[2] http://www.emersonknives.com/CQC7b_BTS.html

[3] http://www.emersonknives.com/Mini_cqc7b_SFS.html

[4] http://www.emersonknives.com/CQC7b_SFS.html

[5] http://www.emersonknives.com/EK_Cstm_Prod_1.html

Posted
Jag har aldrig gillat tåtar högt och lågt, än så länge har det funkat, clips på knivar funkar bättre än man tror.

Såvida man inte gör nå't xtremt som innebär 180 grader eller vatten/höjd då.

Vadnu? Du som har paracordsnoddar i allt som har nåt att fästa snodden i! :huh:

Posted

Kjellberg, tack :blink: kul att man kan inspirera!

Casca, jag också nyfiken på vilken det blev?? ha du fått den ännu?? :blink:

Skillnaden på CQC-6 och CQC-7 är främst att handtaget ser aningens annorlunda ut, längden skall vara ung. den samma, CQC-6 finns bara i custom. CQC-7 kan du hitta i både produktion och custom.

Emerson tar inte imot några custom beställningar längre, tyvärr... leverans tid på dem som beställt ligger på typ 5-7 år, lite beroende på vad du beställt.

Kan rekommendera att om du köper en produktions modell att du tittar på Commander, och se till att du köper en med "wave" funktion.

En annan som är riktigt trevlig är SOCFK, finns här: www.tacticaledge.com mycket, mycket trevlig!

Jag tycker Oyabun och Kobun är för tunna, original tanto och san mai rockar benhårt, biffiga/hållbara och precis i rätt storlek tycker jag. Kanske liiite långa? men max men en 2-3 cm.

Rostfri damascus är ju helt ok på en brukskniv, men då det mest är en kosmetisk grej i dagens läge så ser inte jag någon anledning till det.

Vapenfett 101, LOL, sant, men jag brukar ju inte fästa den ena ändan i mig och den ena ändan i valfri gadget? hur skulle det se ut?? som ett garnnysta??? :ph34r:

:blink:

Posted

Hmmm om man ska agera ninja och kanske kanske stj... näee... men avis man blir...

finfin kniv.... grattis... :ph34r: